Jump to content

Volvo Penta AD41P reparasjonstråd


Vestlandssong

Recommended Posts

Vestlandssong skrev 24 minutter siden:

Sidan eg kjenner litt på tidspress så heiv eg meg rundt og bestilte ein ny turbo fra Turbo-Service no👍

Bytteturbo var ikkje så veldig mykje billegare og hadde dessuten minst ei veke ventetid, så då vart det ny (original). Er eg heldig har eg den før helga. 🙂

Kjøper du hos Greg får du service å hjelp nesten 24/7.

Den andre du linket til, er billige. Men ser det er Recmar som står som produsent. Da kan den være levert av alt fra stort annerkjent produsent til lite jalla sjappa i Kina. Recmar kjøper deler hvor det er absolutt billigst, å setter på deres navn. Så ikke noe jeg ville hatt på motor. Har sjøl byttet nu i vår, å så klart kjøpt hos Greg.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Mens eg venter på postens gang og alle delene tenker eg å begynne å planlegge demontering av oljekjøler. I videoen til Svend Bjelland skrur han av heile den modulen som oljefilteret sit på, og skrur deretter av sjølve kjøleren. Er dette nødvendig eller er det mogleg å berre skru av sjølve kjøleren direkte frå motor?

 

Og vil det bli oljesøl? Må eg tappe av motorolja?

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 48 minutter siden:

Mens eg venter på postens gang og alle delene tenker eg å begynne å planlegge demontering av oljekjøler. I videoen til Svend Bjelland skrur han av heile den modulen som oljefilteret sit på, og skrur deretter av sjølve kjøleren. Er dette nødvendig eller er det mogleg å berre skru av sjølve kjøleren direkte frå motor?

 

Og vil det bli oljesøl? Må eg tappe av motorolja?


Du må tappa av olje ja. Og jeg ville tatt av hele greien. Er noen pakninger bak der som er greit å få byttet når du har det løst.

 

3 eller 4 bolter så er den løs fra motoren.

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev 50 minutter siden:


Du må tappa av olje ja. Og jeg ville tatt av hele greien. Er noen pakninger bak der som er greit å få byttet når du har det løst.

 

3 eller 4 bolter så er den løs fra motoren.

 

Ok.. Det er jo ikkje berre enkelt å få sugd ut olja på heilt kald motor. Må eg investere i elektrisk pumpe kanskje? 

 

Eg skal opp i båten no så då trur eg at eg forsøker meg litt på intercooleren i staden. For den har ikkje befatning med olja, eller? 

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke å ta ut all oljen. Bare ned til under oljefilteret.

Husker ikke helt om jeg sugde ut oljen, eller om jeg la et kar under filteret og lot det renne fullt den veien.

 

Sikkert minst grisete å få sugd ut en del først hvis mulig tipper jeg.

 

Intercooler har ikke noe med olje å gjøre nei. Der er det bare å demontere. Er nok full i vann det er det eneste.

Link to post
Share on other sites

For min del var det egentlig slik at jeg bare skulle demontere intercooleren og sjekke tilstanden der.

Når den var av, så så jeg at starteren var bra skitten etter søl, så da ble den demontert.

Når en da først hadde begynt på jobben med noe på motoren, så ballet det på seg, og da ble alt tatt.

Lett å bli revet med  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hmm, baler litt med å få intercooleren laus. Er litt usikker kva eg skal gjere nede i høgre hjørne. Eg har løsna ein mutter der og tenkte eg skulle løfte cooleren opp frå den lille plata den kviler på. Men eg må kanskje skru av dei to store boltene på bildet og ta med det metallbeslaget ut også? 

IMG_20210921_195302.jpg

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Då har eg fått av intercooleren og kunne endelig få sett skikkelig på oljelekkasjene på motor. Eg håpar at desse bileta kan bidra til at dykk med ekspertise på dette kan få ein idé om kva som er gale. Som de ser er det oljelekkasje diverse stader. Men aller mest i bakkant av motoren. Det har også kome olje ut av sladreholet på intercooleren. 

Nokre plassene tørka eg vekk olja etter ein tidlegare inspeksjon og har berre køyrd ca 10nm i ca 2000rpm etter det. Der det er mest olje har eg ikkje tørka vekk noko, så det har nok samla seg opp over lengre tid. 

IMG_20210921_203245.jpg

IMG_20210921_204025.jpg

IMG_20210921_203256.jpg

IMG_20210921_203854.jpg

IMG_20210921_203239.jpg

IMG_20210921_203304.jpg

IMG_20210921_203624.jpg

IMG_20210921_203146.jpg

IMG_20210921_203155.jpg

IMG_20210921_203546.jpg

IMG_20210921_203138.jpg

IMG_20210921_204749.jpg

IMG_20210921_204804.jpg

Link to post
Share on other sites

Jakob T skrev 1 time siden:

Er liten lekkasje,kan vel kalles svetting.Vask reint med bremserens ,og pensel,og hold det under oppsikt.Ved starter er det litt olje fra turbo eller veivhuslufting.Med ny turbo vil det mest sansynlig opphøre.

Husk at ein Volvo som ikkje lekker olje er som oftest tom :smiley:

 

Det var jo ein oppløftende analyse 🙂

 

Er det mulig at varmgang i motoren opp mot kokepunktet også kan ha skapt internt trykk og pressa ut litt ekstra? At det kanskje vil lekke mindre når motor ikkje blir så varm? 

Link to post
Share on other sites

Tror ikke oljelekkasjene kommer som følge av høy temperatur. Dette er nok svetting over lang tid. 

 

Du kan vurdere å bytte pakningene under de tre lokkene på babord side. Det bakerste er vanskelig å komme til når ladeluftkjøleren er på plass. Rengjøring først som foreslått over og deretter følge med utviklingen fremover. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 7 minutter siden:

Rengjøring først som foreslått over og deretter følge med utviklingen fremover. 

 

Jakob T skrev for 10 timer siden:

Er liten lekkasje,kan vel kalles svetting.Vask reint med bremserens ,og pensel,og hold det under oppsikt.Ved starter er det litt olje fra turbo eller veivhuslufting.Med ny turbo vil det mest sansynlig opphøre.

Husk at ein Volvo som ikkje lekker olje er som oftest tom :smiley:

 

Så det er ikkje fare for at hvis eg bruker båten som vanlig etter den har kome på vatnet, så vil skaden kunne utvikle seg videre og føre til ein meir omfattenade skade eller havari midtfjords? 

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev for 12 timer siden:

Er det mulig at varmgang i motoren opp mot kokepunktet også kan ha skapt internt trykk og pressa ut litt ekstra? At det kanskje vil lekke mindre når motor ikkje blir så varm? 

Nei, varmgangen vil neppe føre til økt oljetrykk, heller tvert imot. Når temperaturen stiger blir olja tynnere, da har trykket heller en tendens til å synke. Derimot kan den varme, tynne olja lettere gi lekkasje enn kaldere og noe tykkere olje. Vet ikke hva temperaturen normalt ligger på på disse motorene, men den bør vel ikke over 85 grader? Hvor mange grader hadde du?

 

Nå vet jeg heller ikke hvordan den motoren er skrudd sammen, men for meg ser det ut som om du har litt lekkasje både fra toppdekselpakninger og toppakning. Det første er en bagatell å fikse, det siste litt værre. Det var vel toppakning som var hovedårsaken til at verkstedet ville ha ut motoren tipper jeg. Men det er forskjell på lekkasje og litt "svetting". Hva som er tilfelle hos deg vet jeg ikke. En mulighet er å gå for bytte av toppakning først som sist, en annen (raskere og billigere) mulighet er å gjøre som de over nevner, altså rengjøre grundig med radiatorkost, oppvaskbørste, kraftvask/bremserens osv., og montere sammen og fortsette å overvåke. Men hvordan har det vært med oljenivået, har du måttet etterfylle? Og har det vært olje i kjølen?

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 51 minutter siden:

 Hvor mange grader hadde du?

 

Komodo skrev 51 minutter siden:

 

Men hvordan har det vært med oljenivået, har du måttet etterfylle? Og har det vært olje i kjølen?

 

 

 

I sumar låg eg på rundt 93 grader ved marsj fart. Passa på ikkje kome over dette. Men ved to anledninger gjekk alarmen då eg gjekk frå marsj og ned på tomgang. Den eine gongen trur eg motoren kokte. Temperaturmålaren gjekk i taket og kjølevæska i ekspansjonstanken såg ut til å koke. 

 

Har ikkje mista olje. Har fulgt med på peilepinnen og har ikkje klart å sjå forskjell. Så hvis det har forsvunne noko er det ikkje snakk om meir enn maks 2mm på peilepinnen.

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev for 1 time siden:

Jeg modifiserte litt retur fra veivhusventilasjonen også hos meg for å minimere oljesøl den veien.

Andre har vurdert oppsamlingskammer for denne oljen og.

 

Her er  et innlegg jeg hadde på luftfilter modifisering - 

 

 

Den oljelekkasjen din såg jo ut til å ligne på deler av min ja. Når det gjeldt veivhusfilter så trur eg faktisk ikkje at min motor har det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...