Jump to content

Volvo Penta AD41P reparasjonstråd


Vestlandssong

Recommended Posts

Goddis77 skrev for 1 time siden:

 

Byttet til slangeklemmer med press på begge sider når jeg gjorde dette her.

 

Proflex i drotningsvik har slikt :smiley:

 

Hvis eg går over til denne typen, bør eg fortsatt ha to stykk  på kvart feste slik eg har no?

Link to post
Vestlandssong skrev for 3 timer siden:

 

Meiner du "gitteret" på sjølve chassiset, eller ei sil lenger inne? Men hvis det finst ein enkel måte å sjekke dette på så tips meg gjerne. :smiley:

 

Jeg mener på drevet ja. Nå vet jeg ikke helt størrelse på steinen, men skal litt til å få den inn i silen. 

Screenshot_20210919-164655_Gallery.jpg

Link to post

Hvis du går på marinejeger.no så linker de til en nettside som viser alle delene på motoren. Marineparts.com eller noe sånt mener jeg å huske.

 

Brukte de aktivt hos å huske hvilken pakning som skal hvor.

Link to post
Scand 360 dc skrev 1 minutt siden:

Jeg mener på drevet ja. Nå vet jeg ikke helt størrelse på steinen, men skal litt til å få den inn i silen. 

Screenshot_20210919-164655_Gallery.jpg

 Ja det var den eg lurte på om meinte. Eg trur min er intakt, men skal ta ein ekstra sjekk neste gong eg er i båten. 👍

Link to post

Er en egen gummi pakning som skal på der ja. Du finner delenummer på siden til volvo www.marinepartseurope.com

Du må velge leverandør på siden før du kommer til delelisten. Men så har du alle numre der ifra 

Men er rimelig sikker på det er 

842913 du skal ha. Kjøpte nettopp denne sjøl. Både marineparts.no å de fleste andre har denne.

 

Link to post
Okkaby skrev 1 time siden:

Er en egen gummi pakning som skal på der ja. Du finner delenummer på siden til volvo www.marinepartseurope.com

Du må velge leverandør på siden før du kommer til delelisten. Men så har du alle numre der ifra 

Men er rimelig sikker på det er 

842913 du skal ha. Kjøpte nettopp denne sjøl. Både marineparts.no å de fleste andre har denne.

 

 

Takk.  Denne sida var veldig nyttig. Full oversikt over alle deler, og så berre å bestille direkte frå sida :thumbsup:

Link to post
Goddis77 skrev for 7 timer siden:

Er uansett ikke store jobben å ta av slangen fra filteret ned til oljekjøleren for en titt.

 

 

 

Goddis77 skrev for 9 timer siden:

 

Hvis du demonterer oljeljøleren, må du være forsiktig når du demonterer denne. 

 

 

Komodo skrev for 7 timer siden:

 

Ja, kanskje. Men demonterer du den ikke så vet du ikke.

.

Tenker absolutt å ta ein titt etter impellerrester i oljekjøler. :thumbsup: Eg skal forsøke å være forsiktig i demonteringen så eg ikkje øydelegg innsatsen i kjøleren. Eller er det slik at eg berre kan skru av lokket mens den heng på motoren og kikke inn i filteret?

Link to post

Då har eg fått sendt av gårde bestilling på ei rekkje deler. Det vert nytt eksosbend med tilhøyrande belg, pakninger, klemmer og slange. Har også bestilt pakninger og ny slange til varmeveksler. I tillegg til pakninger til aftercooler, og sjølvsagt ny impeller. 

 

Men det er ein ting som plutselig byrja å plage meg litt. I mylderet av deler gløymte eg å bestille eksosbelg frå volvo. Altså den overgangen mellom eksosutløp og bendet. Sidan eg skulle bestille noko anna frå ein annan nettbutikk, bestilte eg heller denne derfrå. Men der hadde dei ikkje original, så det vart uoriginal. Etterpå angra eg litt. Denne delen er jo heilt vital. Ryk denne så kan båten synke. Bør eg bestille ein ny original belg, eller er det grunn til å stole på kvaliteten på kopiene er god og trygg? 

 

Produsent: CEF, kjøpt på boatparts.com

Edited by Vestlandssong
Link to post
Vestlandssong skrev for 21 timer siden:

 Ja det var den eg lurte på om meinte. Eg trur min er intakt, men skal ta ein ekstra sjekk neste gong eg er i båten. 👍

 

Bildene er vel DP-H? DP-E drevet har kun innstøpte riller, og et 10-12mm hull nede i fremkant av drevet som er greit til å stake ut blåskjell opp til stussen for S-slangen, eller..å suge opp en stein i riktig størrelse ;)

 

Ettermontere et sjøvannsfilter på akterspeilet og en stenge/3-veis ventil er ei god oppgradering.

  • like 1
Link to post

Eg skylte litt vatn gjennom saltsvannsdelen (eller var det ferskvannsdelen? 🤔) av varmeveksleren. Vatnet som kom ut igjen var brunlig (rust). Ein kan sjå at det ligg eit belegg av rust inni røra i varmeveksleren. Det er også rust ved innløper til turboen. Også ekspansjonstanken har rustavleiringer i seg. Virker altså som det er rust i omløp både i ferskvanns- og saltvannskjølinga. 

Spørsmålet er kor rusten kjem frå. Det var jo ein del rust på eksosbendet. Dette skal eg bytte så då vil jo i allefall ikkje denne tilføre meir til systemet. Men er det andre stader det er vanlig at rust kan oppstå, kan det være frå turboen? 

Og kor mykje rust er akseptabelt? 

IMG_20210921_072959.jpg

IMG_20210918_162840.jpg

IMG_20210918_143325.jpg

Edited by Vestlandssong
Link to post

Om det kom fra eksosbend hadde motor vært druknet. Vannet går jo ut via eksosbend som siste plass.

 

Men motor er gammel, så det vil være rust avleiringer i motor(motorblokk) dette får du kun bort om motor renses skikkelig. Men hadde ikke brydd meg om dette så lenge kjølere er rene.

Må nok ganske mye systemrens til, som må sirkulerer lenge for å få bort alt fra blokka.

 

 

  • Like 1
Link to post
Vestlandssong skrev On 19.9.2021 at 9.15:

Så då har eg tydelegvis lært noko nytt om varmevekslere. At dei har både sjøvatn og ferskvatn i separate kanaler.

Spoler litt tilbake i tråden. Akkurat dette er jo selve prinsippet bak en varmeveklser. Et medium varmes eller kjøles ned av et annet medium. De forskjellige mediene sirkulerer i hver sin krets. Det kan være væske i begge kretser, luft i begge kretser, eller kombinasjoner. Et klassisk eksempel på det siste er en radiator på en bil. Der sirkulerer kjølevæsken i radiatoren, og kjøles ned av luftstrømmen som går gjennom. Det kan være flere varmevekslere på en motor. Oljekjøler er en. 

  • Like 1
  • like 1
Link to post

IMG_20210918_143325.jpg

 

Turboen må sendes inn for sjekk/bytte. Her kan det brått mangle både 10 og 20hk, hvis ikke mer.

Ser ut til at det er litt for stor klaring mellom turbin og hus.

 

En kompis byttet to like slitte og nedkoksa turboer i vinter på en Fjord 390 m 2xKAD42. Ble en helt annen båt å kjøre. Raskere i plan og marsjerte på lavere turtall. 

Edited by MIMA IV
Link to post
MIMA IV skrev 1 time siden:

IMG_20210918_143325.jpg

 

Turboen må sendes inn for sjekk/bytte. Her kan det brått mangle både 10 og 20hk, hvis ikke mer.

Ser ut til at det er litt for stor klaring mellom turbin og hus.

 

En kompis byttet to like slitte og nedkoksa turboer i vinter på en Fjord 390 m 2xKAD42. Ble en helt annen båt å kjøre. Raskere i plan og marsjerte på lavere turtall. 

 

Motoren framstår relativt sprek tatt i betrakning sine beskjedne 200 hk på ein 4,5 tonn tung båt (tørrvekt). Men eg har litt lavere maks turtall enn det som er optimalt (3650 mot normalt 3800). Kan slitt turbo være årsak til dette? No skal det seiast at det nok kan være fleire årsaker til turtallet, med tanke på motorproblemene eg har hatt, og gjerne groe under båten før eg fekk den på land.

Link to post

Det er nok flere årsaker til at du har oppnådd en lavere fart enn du burde. 

  • Groe på skroget, propell etc.
  • Dårlig kjøling, og dermed manglende effekt på ladeluftkjøler
  • Slitt/kokset turbo som ikke klarer å puste som normalt

Og kanskje andre årsaker. 200hk er jo knapt på en så stor båt som skal bringes opp i plan, men det blir jo spennede å se hvilken effekt du får av den gjennomgangen du nå gjør.

Link to post

Når du gjør en så grundig jobb du gjør nå @Vestlandssong bør du også få sjekket den turboen.  Meld deg inn i denne gruppa https://www.facebook.com/groups/476983999050785/ og søk opp Greg Robinson / Turbo-Service A/S

Han er meget behjelpelig og ser fort om det er noe som må gjøres med den turboen.

 

Jeg vet med meg selv at jeg aldri ville ha kjørt rundt med en turbo som ser slik ut.

 

Sviver den lett rundt og hvor stor klaring er det mellom turbin og hus? Avstanden skal nesten ikke være målbar...

Edited by MIMA IV
Link to post
Jakob T skrev 43 minutter siden:

Bytta turboer på kad 300.Kjøpte bytteturboer med rustfri eksosløp.Prisen på disse sammenligna med nye var liten.Rusten sliter nok på vifta på eksossida

 

Bytteturbo, betyr det brukt turbo? 

 

Kan eg bruke denne, og er det overkommelig å bytte dette sjølv? Det står at dei er oppgradert med breidare momentkurve- Betyr det betre ytelse på motor?

 

https://www.boatparts.no/bpn861260-62-260-hk-turbo-til-volvo-diesel-oppgradert-type-erstatter-oem-nr-861260-og-3802070.html?gclid=CjwKCAjwhaaKBhBcEiwA8acsHEmYeFVTMxbniAi4nk3Vh2YDjpiDXpvnbjZq5WneeewjWh0u6cAr6xoCZCkQAvD_BwE

 

Edited by Vestlandssong
Link to post

Når du nå har av eksosbendet er det meget enkelt å bytte turbo. Ta kontakt med Greg på Turbo-Service for gode priser og rask service. 

 

En bytteturbo er overhalt turbo med garanti fra de som har overhalt den.

  • like 1
Link to post

Sidan eg kjenner litt på tidspress så heiv eg meg rundt og bestilte ein ny turbo fra Turbo-Service no👍

Bytteturbo var ikkje så veldig mykje billegare og hadde dessuten minst ei veke ventetid, så då vart det ny (original). Er eg heldig har eg den før helga. 🙂

  • Like 1
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...