Jump to content

Volvo Penta AD41P reparasjonstråd


Vestlandssong

Recommended Posts

Vestlandssong skrev 54 minutter siden:

 

Den oljelekkasjen din såg jo ut til å ligne på deler av min ja. Når det gjeldt veivhusfilter så trur eg faktisk ikkje at min motor har det.

 

Mener å ha lest et sted at den modifikasjonen der skulle være med på å hindre overtrykk i veivhuset. Mulig andre kan svare bedre på det enn meg? Er mulig å bytte lokket der og få dette montert vet jeg.

 

image.png.35528e515c215e89dafc9022811288ee.png

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 1 time siden:

 

Den oljelekkasjen din såg jo ut til å ligne på deler av min ja. Når det gjeldt veivhusfilter så trur eg faktisk ikkje at min motor har det.

Du har vel slange fra bakre toppdrksel til luftfilter. Er jo normalt på 41P med veivhus ventilasjon via toppdeksel. Er jo kun A å sikkert noen tidlige B som har veivhusfilter. 

Har jo bygget om min A til ventilasjon via toppdeksel.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Då har eg opna intercooleren. Ser ikkje så hakkande gale ut, men litt olje er det jo der. Rillene på sida er ikkje særlig blokkerte. 

I S. Bjelland sin video seier han at innsatsen i intercooleren kan bløtes i diesel og så legges i såpevatn. Ville berre dobbelsjekke at dette går bra. Det er altså ingen deler på intercooleren som ikkje toler vatn?  Og såpevatn betyr for eksempel zalo? 

IMG_20210922_191938.jpg

IMG_20210922_192015.jpg

IMG_20210922_191702.jpg

IMG_20210922_191923.jpg

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kaffelars skrev for 7 timer siden:

Ikke sett tidligere på de 8-10 jeg har byttet, spesiell form på hakkene, kan være støpefeil..ser ikke hensikten om det er gjort med overlegg

 

Har heller ikkje sett dette før. Men no har eg vore i kontakt med Boatparts.no. Dei sjekka 5 andre impellere av samme typen og dei var alle identiske. Dei sjekka også ein tilsvarande impeller hjå annan forhandlar, som også var lik. Så då får eg stole på at den skal være slik. Men dette er jo Recmar. Eg tenkjer det vert original Volvo-impeller neste gong. 

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder sjøvannspumpen så har jeg utført en tilsvarende jobb på en TAMD41A motor.

 

Impellere fra venstre mot høyre: Ny Biltema impeller, Ny Original VP impeller, Gammel original VP impeller. "Hakket" i impeller også på original VP impeller, men legg også merke til at original impeller har fått uttrekksgjenger i notingen. Legg også merke til at ny original VP impeller er ca 1,5 mm lavere enn den gamle originale impelleren. Høyde på original VP impeller og Biltema impeller er nøyaktig lik. Hård-het i gummi virker også lik, men prisen 1/4  av den originale.

 

20210813_133300.jpg.dd369f204c44519456c1d7a003e22a94.jpg

 

20210813_133336.jpg.1e154a6c72a3ff1ae6482b6e608e76bc.jpg

 

Jeg hadde nok nappet ut pumpa og skiftet Akseltetning med det samme. Samtidig så får du sjekka medbringeren, og da spesielt med tanke på den steinen som har medført ditt impeller havari som kan ha medført ekstra belastning og deformering av denne.

 

Nedenfor bilde av ny og gammel akseltetning (simmering). Den gamle var så slitt at pumpen saug falsk luft slik at den bare spant i en luftlomme ved lavt turtall på motor.

 

20210814_125242.jpg.2f38df065b690731fd0b5acb76c94ba9.jpg

Legg spesielt merke til den bort-slitte tetnings-lippen som skal tette mot akselen. Ny original akseltetning ca. 120 NOK.

 

Lykke til videre !

 

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

mateco skrev 23 minutter siden:

Når det gjelder sjøvannspumpen så har jeg utført en tilsvarende jobb på en TAMD41A motor.

 

Impellere fra venstre mot høyre: Ny Biltema impeller, Ny Original VP impeller, Gammel original VP impeller. "Hakket" i impeller også på original VP impeller, men legg også merke til at original impeller har fått uttrekksgjenger i notingen. Legg også merke til at ny original VP impeller er ca 1,5 mm lavere enn den gamle originale impelleren. Høyde på original VP impeller og Biltema impeller er nøyaktig lik. Hård-het i gummi virker også lik, men prisen 1/4  av den originale.

 

20210813_133300.jpg.dd369f204c44519456c1d7a003e22a94.jpg

 

20210813_133336.jpg.1e154a6c72a3ff1ae6482b6e608e76bc.jpg

 

Jeg hadde nok nappet ut pumpa og skiftet Akseltetning med det samme. Samtidig så får du sjekka medbringeren, og da spesielt med tanke på den steinen som har medført ditt impeller havari som kan ha medført ekstra belastning og deformering av denne.

 

Nedenfor bilde av ny og gammel akseltetning (simmering). Den gamle var så slitt at pumpen saug falsk luft slik at den bare spant i en luftlomme ved lavt turtall på motor.

 

20210814_125242.jpg.2f38df065b690731fd0b5acb76c94ba9.jpg

Legg spesielt merke til den bort-slitte tetnings-lippen som skal tette mot akselen. Ny original akseltetning ca. 120 NOK.

 

Lykke til videre !

 

 

Takk for interessant og nyttig informasjon. Då stoler eg på den nye Impelleren, og skal vurdere å prøve det med akseltetningen! 

 

Link to post
Share on other sites

Mye nyttig i denne tråden. Har selv lillebroren tamd 31 p så veldig mye likt. Hadde også oppe ladeluftkjøler som er helt lik. Sladrehullet i min var ganske stort ca. 5mm i diameter vil jeg tro. På video til Bjelland ser jeg det står en skrue i hullet som er sladrehullet på min. Så spørsmålet er hvor er sladrehullet på din og hvordan ser det ut? Klarer ikke se det på bilde ditt.  Bare nyskjerrig da jeg ikke blir helt klok på dette. Mulig jeg skulle boret et mindre hull i karet og tettet det store med skrue. Regner jo med at jeg taper litt turbotrykk med såpass stort hull, men ønsker ikke og tette helt heller. Tross alt oppnår motor turtallet den skal ha i dag også så rivende galt kan det ikke være. Jeg bør nok måle trykket ja.

Link to post
Share on other sites

hegra skrev for 3 timer siden:

Mye nyttig i denne tråden. Har selv lillebroren tamd 31 p så veldig mye likt. Hadde også oppe ladeluftkjøler som er helt lik. Sladrehullet i min var ganske stort ca. 5mm i diameter vil jeg tro. På video til Bjelland ser jeg det står en skrue i hullet som er sladrehullet på min. Så spørsmålet er hvor er sladrehullet på din og hvordan ser det ut? Klarer ikke se det på bilde ditt.  Bare nyskjerrig da jeg ikke blir helt klok på dette. Mulig jeg skulle boret et mindre hull i karet og tettet det store med skrue. Regner jo med at jeg taper litt turbotrykk med såpass stort hull, men ønsker ikke og tette helt heller. Tross alt oppnår motor turtallet den skal ha i dag også så rivende galt kan det ikke være. Jeg bør nok måle trykket ja.

 

Sladreholet mitt er ganske lite. Kanskje 1-2mm i diameter. Det sit på den sida som vender bak mot luftinntaket. 

 

IMG_20210924_142328.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk for oppklaring Vestlandssong. Var et slikt hull jeg forventet og finne i min også. Men i min  er det altså bare et stort hull der du har skruen som stikker ut.( skruen i nedre kant på bildet.) Skruen er ikke i bruk på min siden jeg har aksling. Mener skruen hos deg er feste for et eller annet i forbindelse med drevet. Jeg kan jo selvsagt sette i skrue i hullet bare for og se om den endrer kraft og turtall. Uansett, takk for bidraget og spent på oljekjøleren din om du åpner den. :smiley:

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hegra skrev 27 minutter siden:

Takk for oppklaring Vestlandssong. Var et slikt hull jeg forventet og finne i min også. Men i min  er det altså bare et stort hull der du har skruen som stikker ut.( skruen i nedre kant på bildet.) Skruen er ikke i bruk på min siden jeg har aksling. Mener skruen hos deg er feste for et eller annet i forbindelse med drevet. Jeg kan jo selvsagt sette i skrue i hullet bare for og se om den endrer kraft og turtall. Uansett, takk for bidraget og spent på oljekjøleren din om du åpner den. :smiley:

Skruen er tappeplugg til innsats. Om den mangler burde du få båten fylt med sjøvann. Så bør være en skrue/plugg der. Ellers må sjøvann være blokkert annen plass, å da har du ikke noe nytte av intercooler.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 2 minutter siden:

Skruen er tappeplugg til innsats. 

 

Nei, tror du misforstår meg litt. Jeg mener den som stikker ut av kassen rett under den røde ringen Vestlandssong har tegnet. Den står ikke i rørinnsatsen , bare rett i karet hvor turbolufta blåser, og hos meg er det ingen skrue eller bolt som stikker ut der, bare ett hull .

 

Link to post
Share on other sites

hegra skrev for 5 timer siden:

Nei, tror du misforstår meg litt. Jeg mener den som stikker ut av kassen rett under den røde ringen Vestlandssong har tegnet. Den står ikke i rørinnsatsen , bare rett i karet hvor turbolufta blåser, og hos meg er det ingen skrue eller bolt som stikker ut der, bare ett hull .

 

Den rett under ringen på bilde er jo bolt til å feste intercooler eller et beslag som skal festes på intercooler (husker ikke hva som sitter der under). Du ser jo gjenger på den. Så noe mangler/er ikke i orden hos deg.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Meiner den den pinnskruen går gjennom bunnen i huset,Om den er åpen bygger den seinere opp ladetrykk .Når båten er i plan kan det fungere med åpent hull.

Kjøpte ein Sunseeker Jamaican med 2stk 41a.Den eine motoren var totaloverhalt,men den var daff.Når begge motorane hadde likt turtall,og ein reduserte og gav pådrag på den overhalte var den treg med å nå turtallet.Den urørte var kjapp .

Viste seg at den pinnskruen mangla i kjølerhuset etter overhalingen.Satte bolt i hullet var alt som skulle være

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 9 timer siden:

Så noe mangler/er ikke i orden hos deg.

Ja, jeg mangler skruen som Jakob T nevner, men setter jeg inn skrue mangler jeg sladrehull. Sladrehullet Vestlandssong viser har jeg ikke. Det er jeg 100% sikker på . Jeg letet etter det når jeg hadde innsatsen ute. På min motor med aksling har ikke skruen noen funksjon. Det mangler heller ikke motormaling rundt hullet på min så skulle tro det aldri har vært skrue der. Ser ut til at denne skrua har noe med drevutgaven og gjøre. Som sagt skal jeg prøve og sette noe i og se om noe endrer seg, men sladrehull vil jeg uansett ha, men det er jo for stort det jeg har nå vil jeg tro.                                                           Ikke meningen og kapre tråden til Vestlandssong . Håper han forsetter med både innlegg og bilder :thumbsup: 

Link to post
Share on other sites

Den nye turboen er i hus, og eg har begynt å tenke på monteringen av denne. Det var jo ei rimelig lang "smørbrødliste" over ting å hugse på her. Fleire av desse tinga forsto eg ingenting av. Eg trur denne lista er laga ganske generelt for både biler og båter, og kanskje ulike typer turboer. Er alt dette relevant for meg? 

Og må eg verkeleg skifte motorolja før eg skifter turbo? 

 

Er det nokon som har ein meir "hands on" framgsngsmåte som er litt meir forståelig for meg? :giggle:

IMG_20210925_174913.jpg

IMG_20210925_174920.jpg

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ligger en god forklaring her inne, å jeg mener den ligger på førstesiden nå.

 

Men vent med øljebytte til du tar det årlige uansett, sidrn sesong jo er slutt nå 

 

Ellers så, ja denne som gølger med, drkker mye mer enn din enkle motor.

Så er ikke aktuelt alt som står der nei.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev 14 minutter siden:

Eg blei anbefalt å skifta olje og filter i forbindelse med turbo skift av leverandøren 

 

Ok. Utfordringen er at motoren ikkje kan startes slik den er no, så då må eg prøve å få ut olje på heilt kald motor... Får kanskje prøve å sette ein ovn under motoren eller noko då. 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 1 minutt siden:

Ligger en god forklaring her inne, å jeg mener den ligger på førstesiden nå.

 

Men vent med øljebytte til du tar det årlige uansett, sidrn sesong jo er slutt nå 

 

Ellers så, ja denne som gølger med, drkker mye mer enn din enkle motor.

Så er ikke aktuelt alt som står der nei.

 

Takk for info 👍

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...