Jump to content

Fra skrot til Runabout alá Gatsby


classic fiberglass

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

SKIBSPLAST RUNABOAT PROSJEKT 12/11-06

 

:smiley: Det går ikke så raskt som jeg håper, men det går nå sakte fremover, har holdt på med en kraftig ombygging av styrbord sittebrønn.

Det ble endel kutting med Feinkutteren for å få inn Hot Foot´n (dørkspeederen), har laget en kasse som jeg har kledd med syrefast, egentlig ble det til at jeg tok den tiltenkte bensintanken, modifiserte og polerte den opp.

Jeg hadde tenkt å sveise opp en syrefast kasse, men så kom jeg på denne ideen med en kasse i acryl, har satt inn 3 blå dioder.. litt harry men litt stilig med det blå skinnet i kassen.

 

 

hot_foot_kasse_1.jpg

 

Selve speederen er jo direkte rå og se på synes jeg, så da gjør det ikke noe å vise den frem.

 

Hoot_Foot_wow.jpg

 

Det mangler mye på finishen, men tror det vil bli bra til slutt.

 

Hot_foot_med_lys...jpg

 

Her skal det grei gå inn størrelse 46 i sko, jernet i bånn!

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Skal det så lite til.. joda det bør bli bra det der, må få ut fingeren for alvor nå!

Det er kun 2 dager til den 14.11, dvs. 1 år siden byggestart.

Har handlet inn ALT jeg trenger, så nær som en motorheis, så det er ingen unnskyldning.

Har et par "utenomsportslige" aktiviteter som må fullføres før jeg for alvor kan gå inn i båttrance eller hva det nå heter, det klør i fingrene nå jeg LOVER å gi på. (hørt den før eller?) :rolleyes:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

babord_broenn_med_goodies.jpg

 

Måtte legge inn et par bilder til, selv om jeg sa at jeg ikke skulle legge inn bilder som ikke viste progresjon..

Har beiset og lakket opp innvendig i babord brønn, bruker Coelan mahognybeis 2 strøk og International Goldspar polyurethanlakk som jeg ruller på.(skal ha flere strøk)

Når jeg blir ferdig innvendig i de tre sittebrønnene så skal jeg dekke dette til.

Deretter så skal jeg sprøyte Coelan på hele dekket med en HVLP sprøyte, håper det gir en god finish.

 

MERC_500_nostalgi.jpg

 

På vei ut av garasjen så måtte jeg ta et bilde av 500´n, her med et eldre toppdeksel med den stilige bøylen over toppen, selve dekselet og frontdeksel er også fra eldre modeller.

Den går som en drøm, men det mangler mye på finishen! ennå..

Hvis dette ikke inspirerer meg nå så må jeg begynne å samle på frimerker.

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

SKIBSPLAST 13´RUNABOAT PROSJEKT 29/11-06

 

For å få litt avveksling, så må jeg klore litt på 500´n :smiley: den trenger i høyeste en kosmetisk restaurering. Har gamblet og kjøpt en 2 blader messing propell, billig! ikke på Finn men på... Ebay :yesnod: Håper den kan brukes.

 

Den skal uansett skinne så du kan speile deg i den, er det noen som anbefaler noe spesiell fremgangsmåte eller spesielle produkter?

 

propell_messing.jpg

 

Dette er nostalgi synes jeg, har ikke SJEKKET om den passer,

men den kan i så fall være fin å ha i "leftovers parts from ebay room",

tror jeg kan starte et museum :blush:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

SKIBSPLAST 13´RUNABOAT PROSJEKT 1/1-07

 

Tiden går fort og derfor er jeg fornøyd med å ha kommet i gang med prosjektet igjen, Skibsplast er jo 50 år i år!

Målet er nå å bli ferdig til trebåtfestivalen, hvis jeg er velkommen vel og merke..

Det blir litt sånn nostalgisk "racing" over dette prosjektet, så jeg kom over noen større reedventiler og større forgassere til 500´n, siden jeg så DROLL her for litt siden så fikk jeg lyst å spørre om hva han,(eller andre) mener om dette, det må i så fall bli et vinterprosjekt neste år eventuelt. Håper DR.Motor (Ole) ....

 

1965_4_cylinder_Merc_650__KC2AT_..jpg

 

KC2AT gassere

 

racing_brass_reed_blocks.jpg

 

NOS racing reedblocks

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

SKIBSPLAST 13´RUNABOAT PROSJEKT 1/1-07

 

Tiden går fort og derfor er jeg fornøyd med å ha kommet i gang med prosjektet igjen, Skibsplast er jo 50 år i år!

Målet er nå å bli ferdig til trebåtfestivalen, hvis jeg er velkommen vel og merke..

Det blir litt sånn nostalgisk "racing" over dette prosjektet,****

 

Mye vil ha mer og f**n vil ha fler :smiley: .

 

Det er ikke mye en kan gjøre med de Merc 500 motorene, har noen design begrensninger + litt lite kubikk ( 43.8 cu ).

 

Men hvis du har en exstra blokk( som Merc classic geek har du nok det .. ), kansje ei ekstra veiv + litt til...

 

Det du kan gjøre er å frese opp portene til 44XS spec, samtidig matche alle sylindere 100%.

Kjøpe, stjele, låne 4 nye stempler ( 2 rings #780-9229A7), matche vekta på disse ( brev vekt ?? ), kansje lette dem noe gram.

Hadde vært en fordel å machet vekta på rådene også, men det er ikke noen jobb for en amatør ( jeg en til tider en dumdristig amatør, jeg turte IKKE ).

Du kan også rense opp litt på blokka( feil støp, omkanter ++ ).

Pynte litt på reed blokkene dine, ser litt grove ut innvendig ( har du resten ??), pollere flatene utvendig ( glassplate + olje/vann + 400 våtslip ).

Eventuelt Boyesen reeds #16684 ( tror disse passer )

 

Ting du IKKE skal gjøre:

Heve portinga ( ihvertfald ikke mere en 44XS spec ), da du IKKE kan plane toppen, gjør porthevinga at du mister kompresjon.

Det finne 3 måter en kan heve kompresjonen på, innlegg i topp, skjære av topp for så å sveise den på igjen ( litt lavere ), varme sylinder toppen for så å legge blokka inn i ei presse.......

 

Fjerne formye materiale inne i veivhuset, hadde kansje vært en fordel hvis du fant en måte å minske veivhus volumet ( ville gitt et høyere innvendig trykk )

 

Ligger endel tips her ( hvordan bygge en 44XS )

 

Tror ikke motoren klarer å utnytte større forgassere, men jeg skal ikke si noe der :rolleyes: ( 1500 forgassere, litt fetere blanding i mellomregisteret, håper jeg ), tror du må teste endel hvis du bytter forgassere ( finne hvilke dyser du må bruke) .

 

Husk på det faktum at du kun har 718 ccm, eventuelle ekstra hester går ofte på bekostning av moment ( hvis båten er tung, kan du tape fart ...)

 

Kansje du burde begynne å lete etter en sekkser :wink:, kan finne mye fine duppeditter der ...

ssm_2.jpg

Innvendig diameter er ca 50 mm = jævlig trangt...

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Det blir litt sånn nostalgisk "racing" over dette prosjektet, ****

 

Nostalgisk "racing " look :cool:

556a_3.JPG

 

Flere ideer på EBay nå

http://tinyurl.com/ygn9u5

 

You will NOT hear any complains about the nice sound .....

 

Racing girkasse på Ebay nå, tror du kan få den til å passe, blir kansje verre med propeller da utvekslinge er på 1:1 .....

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er moro å prøve å henge med her Droll..., for en flid og kunnskap du innehar omkring gamle motorer :yesnod:

Jeg er vel litt lett å lede (lure :rolleyes: ) når det kommer til flotte ord som dette:

 

These are the big brass blocks desired by most racers, they have the large 1 - 7/32" reed ports. Blocks are in very good shape, a couple of the ports have very slight reed slap marks. These will fit tons of old Mercs including- MK28, MK30, MK30H, MK40, MK50, MK55, MK55H, MK55A, 35A, MK58, MERC 200, 300, 400, 500, etc. Please email questions. Payment by paypal or money order please. Ship cost if quoted is for the lower 48 only, other areas may differ, will gladly combine items to save you shipping costs.

 

Noe lignende stod det å lese om de to forgasserne :blush: Vi får prøve og se litt når det gjelder disse bitene, men kan si at reedblokkene er helt komplette, forgasserne er vel egentlig til en 650.

 

Vel fristelsen er jo tilstede når det gjelder en høvelbenk, les rekkesekser, vi får se hvordan det funker med rekkefireren.

 

Takk for dine svar.

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Målet er nå å bli ferdig til trebåtfestivalen, hvis jeg er velkommen vel og merke..

hmmm. nå har jeg besøkt denne festivalen i 14 år eller noe sånt. og hvis ikke du kommer inn der, så heiser jeg Majali på land så kan du ta min plass!!!

 

Jeg vet iallefall hvilken plass jeg kmmer til å sikle over hvis du velger å beære festivalen med et besøk!

 

Festivalen er forøvrig i en omstilling og jeg tror de lytter mer til publikum hva gjelder en bredere og mer spennende vinkel på "trebåt utvalget."

 

PS det var en sykt strøken glassfiber with med mahogany som fikk god heder og omtale der i 2005, Eikli sin 21 foter i sølv metallic skrog har fått sin velfortjente ros, Så jeg ville ikke vært egstelig for at du ikke er velkommen med det du kan vise til!

 

Håper i det lengste at jeg får gleden at å treffe deg og båten i Risør (eller et annet sted...)

 

 

Erik

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

SKIBSPLAST 13´RUNABOAT PROSJEKT 6/1-07

 

Har jobbet på skrotet i dag det er ekstra moro nå! Har som jeg har nevnt tidligere problemer med allergi, er blant annet ekstremt allergisk mot epoxyherderen.

Vil tro at 98% av det jeg har bygd hittil er limt med slikt lim, har prøvd med andre alternativer grunnet de kraftige reaksjonene mot epoxyherderen. Men mener ingen ting erstatter nevnte lim, (har vinglet litt her tidligere..)

Har prøvd diverse verneutstyr med blandet resultat, til slutt fikk jeg lånt en gammel friskluftsmaske, det fungerte utrolig bra!

Dessverre så måtte jeg levere den tilbake, fant ut at jeg måtte få meg en slik maske.

Troppet opp i butikken og fikk et sjokk :eek: "Du skal få en til en god pris, 6000.-" sa mannen.

DET har ikke jeg råd til, tenkte jeg. Vent litt sa mannen, "vi har en demobrukt som er noen få år gammel"

Så nå har jeg investert i denne maska til 2500.- uten selve laderen som var vekk, har lånt en ny en slik at jeg får brukt den fantastiske maska, den er utrolig bra, to hastigheter, har valgt filtere som beskytter mot støv og gasser.

Det er som å komme til en ny verden den fungerer fint for meg både under pussing og liming.

Det betyr at jeg ikke har gjort mitt siste skrotprosjekt! :smiley:

Men så til det store spørsmålet, må ha tak i en lader den originale koster 1500.-!

HVOR får jeg tak i en rimeligere lader? Den må være 220V/ 9V/ 1Ma.

(Ville lagt inn et par bilder, men det er åpenbart en feil, jeg får det ikke til, får beskjed om at jeg må være innlogget!..)

 

Majali, min båt blir neppe SÅ strøken som de båtene til de du nevner, men vi får stille opp på trebåtfestivalen med plastbåten.. det er vel bra at de tilpasser seg markedet hvor det har vært en utvikling de senere år :smiley: Vi sees i Risør!

 

Droll, du er rå :yesnod:

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

stacks.JPG

 

EBay:wink: , tøfft ja, populært ? tror ikke det .

 

Arne Kjetil

Opp og ned et par turer i blindleia så har du vel eglet på deg halve penge eliten i norge, men det spiller vel ingen rolle bare det ser kult ut :lol: .

Ser ut til at du har tilgang på billig verne utstyr ( hørselvern ), så da er det vel bare å knekke til.

Link to post
Share on other sites

:confused: Fikk dette svaret fra Trebåtfestivalen i Risør vedrørende muligheten for å stille med båten der til sommeren.

(Klippet og limt)

 

Hei! Takk for forespørsel. Vi synes båten du jobber med er fin , men tror ikke den kommer inn under kategori utstillingsbåter. Vi vil ønske deg velkommen til Risør Trebåtfestival som gjest . Når programmet er klarlagt vil du høre fra oss.

 

Vel det er bare en ting å si, eller rettere sagt gjøre det er å fullføre med stil og drite i det. SÅ viktig er det ikke!

...bare vent, den blir bra nok det skal ikke stå på det :wink:

Tolker vel kanskje dette som om man ikke er velkommen med en båt med av plast, men det er jo kun skroget som er av plast.. :smiley:

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Hmmm merkelig. Etter det jeg kan se av din fremgang er det absolutt stoff til en fin utstillingsbåt i prosjektet. Er det fordi det ikke er seilbåt eller en schvææær plattegatter? Jaja Den båtutstillinga har gått på rævva en gang, og det kan jo absolutt hende igjen. Om de mener trebåt bare er gamle sjekter eller BB-11 er de rimelig ute av takt med tiden.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

:confused: Fikk dette svaret fra Trebåtfestivalen i Risør vedrørende muligheten for å stille med båten der til sommeren.

(Klippet og limt)

 

Hei! Takk for forespørsel. Vi synes båten du jobber med er fin , men tror ikke den kommer inn under kategori utstillingsbåter. Vi vil ønske deg velkommen til Risør Trebåtfestival som gjest . Når programmet er klarlagt vil du høre fra oss.

 

 

Gjør ferdig båten du, så sender du bilde da. Ikke gi deg, avslag gjelder først når utstillingen er åpnet og båten ikke er ferdig. Tror sikkert de får mange henvendelser. Visse navn er "selskrevne" uansett.

 

Men trå til videre, og ta ikke ett nei for ett nei. :yesnod: . Så lenge mange på baatplassen følger prosjektet med

beundring, så er de litt over gjennomsnittet int. i båter.

 

Ta event kontakt med Roald Skibsrud eller sønn. Tror nok de vil jobbe litt for å få en Skibsplast med.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

:rolleyes: Mail fra festival ledelsen, de har snudd mulig de har vært på BP :smiley: , har ikke tryglet i det hele tatt.. er velkommen likevel det var jo gøy siden festivalen var det klare målet.

Jeg ble skikkelig inspirert nå det er sikkert, har lyst å treffe andre med interesse for gamle båter det være seg tre eller plast!

Er i godt driv i garasjen nå, bilder kommer snart. takk Hallaron og Baatsman.

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...