Jump to content

Fra skrot til Runabout alá Gatsby


classic fiberglass

Recommended Posts

Leste tråden frå starten av, og tok meg sjølv i å tenke "jøss, møter denne fyren ALDRI veggen?"

 

Men så rauk første "tidsfrist", og eg tenkte "jaja, ingen er perfekt"..

 

Prosjektet er vanvittig flott! Og det er viktig ikkje det blir JOBB å restaurere båt. Det skal derimot vere kos. :flag:

 

Kos deg vidare, så blir det artig å sjå det ferdige resultatet ein gang..

Yo mama so fat, when she dances, she makes the band skip..

 

Forland Plattgatter - Olida.

Link to post
Share on other sites

Hei Freddy B

 

Du har rett i det du sier, det gikk unna i starten. Men så kom en oppgradering av huset etc.etc.

Det er jo tross alt en hobby, men det er nå frusterende at det har stoppet slik opp, men jeg ser nå en lysning mot høsten.

Skal kose meg med byggingen ganske snart, hobbyer er viktig det er også kona enig i, så da så. :smiley:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Snakker om gode kompiser :rolleyes::nonod: "henger" meg ut slik, må presisere at det er junior som kjører offroad det er hans bil, eller det var faktisk min for 20 år siden. Junior har handlet den tilbake. (blir jammen gammel gitt)

Jeg bare ser på og er fotograf, og så prøver jeg den ørlite grann, bare litt.. :blush: er det ok eller?

Båtbygging og bilder kommer snart, det er sikkert, men akkurat nå jobber jeg 12 timers dager inkl. lørdag og søndag, det er et slit som går i en liten periode.. kul video E

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om lignende prosjekt?

 

Kunne tenkt meg å restaurere en tilsvarende båt selv. Tenker da på en båt med glassfiberskrog og treoverbygg mellom 14 og 19 fot ca gjerne 13 ell 21 og dersom det rette dukker opp.

 

Tenker på dette som en hobby og det kribler i hendene etter å komme over noe.......

 

Er snart ferdig med en 39 fots halvfabrikat så det er på tide med noe nytt.

 

Noen som hvet om noe prosjekt som har ligget en stund uten å bli berørt men som absolutt ikke bør kastes?

 

Burde gjerne laget en egen tråd på dette men alle oss som er innteresert i slike prosjekt har nok fulgt med på denne tråden.

 

Til dere som har lagt ut bilder, kanonbra jobb

 

Låver å lage egen tråd ang prosjektet mitt når jeg får tak i ett og kommer igang.

 

Setter utrolig pris på gode tips.

 

Espen

Link to post
Share on other sites

Undertegnede går å sikler på en Polar 17.

Den er tidligere produsert av polarboats Arendal.

17 fot med glassfiber skrog og teak/mahogny dekk og vindskjerm.

 

Det er ikke så mange prosjekter her i Norge, men det er endel i vårt naboland i vest. :flag_sw:

 

Skal sannsylig til Stockholm til neste uke for å se på et prosjekt i Uppsala. Se her.

 

Har snakket med selger og det blir mye jobb. kommer nok tilbake med egen tråd etterhvert.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Wicma, er Hifobåten ferdig ?

Den er desverre ikke ferdig, har hatt tonnevis med annet arbeid i forbindelse med flytting.

Sliter akkurat i dag med å finne en kranbil som er villig til å flytte båten.

Han som skulle gjøre det knakk støttelabben på krana, så dermed sliter jeg litt med å få den flyttet.

Den skulle vært vekke på fradag, da de skalbegynne på på et veiprosjekt.

Link to post
Share on other sites

Nå må vi ikke kuppe hele tråden til CF, men vi kan vel låne den litt i dag.

Båten blir gjennomgått i fra baug til akter.

Ny innredning i cabinen, større toalettrom, ny midt cabin, flytte motoren akterover, ny uteplass, litt småjobber i akter cabinen.

Endel av disse arbeider er utført, som du ser så er det en ommfattene resturering av hele båten.

Det startet etter kontakt med moder jord, for å få utbedret skaden måtte omtrent alt av innredning rives i cabinen, og motoren måtte ut, derifra til en total renovering av hele båten var kort.

Har jobbet lit til og fra på på båten de årene den har stått på land, har vært litt hemmet av sykdom i perioder, og det av veivesenet plutselig fant ut at de ville bygge vei gjennom huset vårt. da har de siste 2 årene gått med til og krangle med de, og resturere en bolig.

 

 

Her er bilder i fra båten når vi hentet den.

Link to post
Share on other sites

HELT RÅTT :flag:

Bare for morro skyld legger jeg ved en link HER

 

Det er en link til Miklos & sønn som har spesialisert seg på å restaurere over 50 år gamle Chris Craft båter av Century Raven..

 

Jaggu kunne de bygge båter før også.. :cheers:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
Undertegnede går å sikler på en Polar 17.

Den er tidligere produsert av polarboats Arendal.

17 fot med glassfiber skrog og teak/mahogny dekk og vindskjerm.

..

 

Artig! (mer trådhogging)

Har faktisk en slik, men i bowrider versjonen - vet de ble laget i 17 og 19 fot av 'snekkeverftet', den jeg har er jo en 'ny' mid.70-tall, men har sett de eldre modellene (rundt -60-65?) med tredekk, og mener de gikk under kallenavnet 'tromling'?

Falt for det klassiske utseendet på den jeg har + at den går godt i sjøen og gjør drøye 30 knop med sin originale Volvo 130hk/250 drev uten et feilslag - maskinen funker mye bedre enn den burde! :smiley:

Også utrolig praktisk med bowrider-løsningen som gir tre sitteplasser ekstra, i tillegg til stoler, benk og solplass på motorluka, lett ilandstignig på holmer og badestrender og en behagelig plass å slappe av med fiskestanga + ei kald ei :wink:

Til våren får den seg en puss og blir lagt for salg, vemodig, men fritida går vekk i hus,hytte,naust, seiling og jobb.. blir ei lita fiske/teinejolle på meg istedet.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

SKIBSPLAST EVIGHETSPROSJEKT 31/12-2008

 

Det skjer noe i garasjen igjen, er nesten ferdig med et knøttlite kontor i den ene siden, har jobbet for meg selv siden april, det har ikke vært mye fritid og muligheter for hverken det ene eller det andre.

Ser ut til at jobbrelaterte ting blir mer 7 til 3 nå..

 

Putene er sendt tilbake til salmaker for korrigering, på grunn av fotspeeder og bakre sittebrønn som er litt kort må fjerne skummen i ryggputa.(har også blitt feitere.........)

Satser sterkt på å ikke bare prate men jobbe bra frem mot våren.

 

Akterspeil_og_motorheis.jpg

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

:smiley: Ja jeg har merket meg at tråden har blitt litt "hærpa" men det får man finne seg i når den har ligget brakk i veldig lang tid

Kan love nye bilder av prosjektet i slutten av denne måneden! ser at du er aktiv igjen med ditt prosjekt fantastisk flott atrbeid!,Honduras :yesnod:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest meg opp på tråden i dag, har vel brukt 3 timer. Jeg bøyer meg i støvet av beundring. Er imponert over disign, kvalitet i arbeide, din tolmodighet og sans detaljer.

Kan trygt si at at båten går under kategorien SMYKKE. Håper arbeidslyst og tid snart er på plass igjenn, gleder meg til å følge meg i fortsettelsen. HELT KONGE !!!!

Link to post
Share on other sites

Hei Odmar og Finn.

 

Takk for tilbakemeldingene :smiley: Har nettopp kommet hjem fra jobb.. prosjektet er dratt ut av dvalen og blåst rent for støv og alskens skrot som har skjult skrotet som jeg kaller det. Det ser ut til at jeg får anledning til å jobbe med greiene fremover, er ferdig med diverse andre ting nå.

Savner lukta av treverk og hobbyen generelt!

Det har gått over 4 år, nei 3 år... siden jeg begynte med båten, det er leeengee.

Legger ut noen bilder snart, har ikke veldig mye trearbeid igjen. Men det er et stykke frem, det skal nates med hvit epoxy, beises og sprøytelakkeres med Coelan.

Så er det en haug med montering men det er jo det gøyeste.Har mye goodies fra Ebay.......

 

Setter ingen dato klok av skade!!Men det vil komme jevnlige bilder.

 

Ja Skibsplast har sett bilder av både 18 foteren Miss Daisy og 13 foteren, de syntes det var moro, Skibsrud senior ga meg honnør for arbeidet på 18 foteren som han har sett.

Moro det. :smiley:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Vel det begynner å bli en uke siden det var gjennoppstart på prosjektet, får vel ta med kamraet opp til deg for å se om det er blitt noen progresjon i " skrot haugen " :seeya:

 

til_espen_uredigert_1.jpg

Legger ved dette bildet tatt i november / Desember 2008.

Det hadde vært gøy om vi kunne vært 2 på slike turer i fint vintervær

 

Bildet er tatt av Balja. Bildet er tatt ved Varodden, der varoddbtoa går over Toppdalsfjorden ved Kristiansand

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...