Jump to content

Fra skrot til Runabout alá Gatsby


classic fiberglass

Recommended Posts

Hei og gratulerer!!! skulle da bare mangle syntes jeg. Men det er nok slik som du sa: Det er faktisk et stort skritt å ta for ledelsen. Du baner faktisk vei for en ny type festival. !!!

 

 

Men du traff helt riktig tidspunkt; Det er nå et helt nytt styre som skal finne sørge for at festivalen igjen blir lønnsom. Det er masse nytt blod og ny leder etter hva jeg har forstått.

 

Så jeg tror og håper desperat at festivalen har livets rett!!! Har nå vert der i 14 år eller noe og opplevd år med få nyheter og mange mobiltelefonselgere inne på messeområdet :nono: :puke:

 

Men de siste 2-3 årene ble det bedre (etter noen klager) og det ser ut til at det går riktig vei!

Majali ble motatt selv om hun ikke er det som er (eller skal vi si var!) typisk for festivalen. samme med den nevnte eikli båten med sølv metallic skrog osv...

 

Jeg gleder med stort til å treffe deg i risør! Skulle gjerne sett "moderskipet' live også.

 

PS: vi har alltid kald pils i Majali og vi håper du vil avlegge oss et besøk, selv om det er litt trangt om bord...

 

 

Lykke til og stå på!!

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha Majali, hyggelige ord. Har ikke noe stort behov for å stikke meg frem som person eller med båt for den saks skyld, vil treffe andre som sagt.

Har vært på diverse biltreff, alle bilene er ikke perfekte langt i fra, men jeg jakter på stemninga og miljø.

"moderskibet" er langt fra veldig fin, (det er en real bruksbåt som jeg også låner vekk til et par gode venner) det er tross alt 7 år siden jeg restaurerte den, den nye blir vel heller ikke perfekt, kan ikke oppnå Dolvik finish! Men så koster de og lignende smykker millioner, de er bygd av proffer, jeg er bare en vanlig forhenværende håndverker, prosjektet mitt har jeg kalkulert med at skal koste omkring 35000.

Jeg vil bare på treff. Er glad hvis man kan være delaktig i at festivalen eventuelt tar en ny vending, og at man tilpasser seg tiden. Vi sees i Risør Majali , gleder meg til å entre den vakre båten din! Det er godt med en kald pils(CB..er best) :yesnod:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

SKIBSPLAST 13´ RUNABOAT PROSJEKT 21/2-07

 

Det skjer litt i garasjen, det går fremover legger derfor ut noen bilder som viser en viss progresjon.

 

instrumentpanel_1.jpg

 

Har satt inn det som skal bli selve instrumentpanelet (midlertidig plassering), garasjeport beslaget fra 1965 har jeg polert endel, men må polere mer.

Selve instrumentene og innrammingen er old stock Aquameter, må bruke den turtelleren da den er presset inn bakfra.

De små hullene skal huse et originalt Kiekhafer Mercury water pressure meter på den ene siden, den andre skal huse et fuel pressure meter.

 

instrumenter_til_overs.jpg

 

I og med at jeg har valgt å bruke nevnte Aquameterpanel så blir det et lite problem med å få plass til noen instrumenter, har flere.. her er et lite utvalg old/new old stock, jeg får se, skal ha plass til å bevege meg også :smiley:

De små Stewart Warner instrumentene fra 60 tallet i panelet skal på plass.

 

stock_sucks...jpg

 

Nesten ferdig Hot Foot fotspeeder kasse i Acryl, det gjenstår noen lakkstrøk i sittebrønnen samt en del andre småting, legg merke til den stickeren inne i kassa, "Kustom because stock sucks" synes den passet her.

Putene må til salmakeren for modifisering etter at jeg gjorde denne ombygginga i sittebrønnen.

 

akterspeil_bb_mahogny.jpg

 

Her er babord side av akterspeilet kledd med 6 mm mahogny, mot den høyglanspolerte motorheisen med 6" setback fra TH Marine.

Skrur fast dette samt limer med epoxy når det er ferdig tilpasset, har valgt å gjøre slik som det er på de andre båtene i familen, her er det laget slik at det ikke blir noe endeved, har laget en ramme rundt det hele.

Skal skru av dette og kopiere det speilvendt til sb side.

Selve fenderlista har jeg modifisert litt, da jeg ville ha en rundere form limte på en plank fra et massivt gulv jeg fikk av min søster (17 m2) som skal inn i en tiltenkt furtebu!

Nydelig 40 år gammel afrikansk parkett.

 

Akterspeil_og_motorheis.jpg

 

Større bilde der hvor man ser motorheisen bedre, har jo gjort en del dumme ting under byggingen deriblant det å lage motorbrønnen for kort :headbang:

For å bøte på dette slik at jeg får vippet opp motoren så valgte jeg denne heisen.

Den skal også klees med mahogny på en måte i bak kant.

 

hole_shot.jpg

 

Fikk med en såkalt Hole Shot plate, en slags senter fast trimplan, som visstnok skal gi en raskere start.. :lol:

 

Planen videre nå er å bygge båten "ferdig" med alle ting montert så nær som fenderlist, demonterer så alt før lakking, slik at jeg får lakk i alle skruehull (epoxy og Coelan)

Men før det så må trearbeidet fullføres samt nating med hvit farget epoxy.

 

maska.jpg

 

Her er vidundermaska som har gitt meg muligheten til å fortsette arbeidet, p.ga allergiproblemer.

Den er svindyr men verd hver krone :yesnod:

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Dette er virkelig håndtverk på høyt plan!

 

Vakkert!

 

*liggerpåknemedhendenemotmekka-smiley*

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Dette er virkelig håndtverk på høyt plan!

 

Vakkert!

 

*liggerpåknemedhendenemotmekka-smiley*

 

Du må ikke overdrive Vikers :blush: Det er hva jeg vil kalle på hobbyplan, for det er det det er :smash: Kustom Hobby.

Det krever mer å restaurere den gamle dama di, båten altså :rolleyes:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

SKIBSPLAST 13´RUNABOAT PROSJEKT 3/3-07

 

Har hatt besøk av Perlen og Dospen i dag, det var flaut mye rot og skit rundt prosjektet :blush:

Men det var trivelig med en boatkicking, det er fint å ljuge litt :smiley:

 

Har jobbet godt i dag og gjort ferdig mahognytilpasning på akterspeil og motorheis, liming og pussing gjenstår.

Vil vente med å lime til jeg har gjort ferdig litt til.

Det er ikke veldig mye trearbeid igjen egentlig, men for all del ting tar tid..

 

Kunne ikke dy meg tok noen bilder etter å ha satt på motoren, synes det ble litt tøft.

 

motorbilde_1-Betty_Boop.jpg

 

Dette er litt nostalgi, motoren trenger en kosmetisk puss, men linjene er vel bra?

 

motorbilde_2-Betty_Boop.jpg

 

Motor og dekk, snart er det nating.

 

motorbilde_3-Betty_Boop.jpg

 

Skibsplast logoen, det og skroget er vel det som minner om en Skibsplast fra 1965

 

motorbilde_4-Betty_Boop.jpg

 

Den er voksen bakpå her, den skal senkes 3-4 cm på heisen, men den ruver litt likevel.

 

motorbilde_5-Betty_Boop.jpg

 

Fra siden.

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nei det skulle gå bra det, liften er mest passende til firetaktere og v-6 ere, de er jo en del større.

Det var derfor jeg lagde til en finer/mahognyplate på heisen/liften får nesten ikke boltet motoren ellers den er for smal i forhold til innfestinga, den er 40 cm bred selve heisen.

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

**

Hva slags propell anbefaler du? (Det er vel noe som koster skjorta og litt til. :eek:)

 

Tok en tur over til Mitchigan Wheel, propell velgeren deres ga meg en 10-1/2 X 15, ville muligens gått ned til 10-1/2 X 13 eller 14 da du har økt vekta litt.

 

Ellers har du disse ifra Mercury manualen.

prop_chart_2.jpg

prop_chart_1.jpg

Feltet etter propell materialet er vekta i pund .

Finn ut hvilken størrelse du trenger, se deretter på de forsellige modelene, husk at propellene har utviklet seg endel siden 1970 :yesnod: .

 

Ville gått for en 3 blads propell av nyere model, muligens en som kan gi litt løft i hekken da du har økt vekta endel der bak .

Ville også fått opp turtallet på motoren til maks anbefalt ( 5600 rpm ), lett lastet båt .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

SKIBSPLAST 13´RUNABOATPROSJEKT 2/4-07

 

Det går fremover om enn noe sakte, vil bare si at prosjektet ikke er lagt på is! Jobber på detaljer rundt førerposisjonen.

 

Helsa har skrantet litt (mye) en periode, kommer med oppdatering etter påske.. :smiley:

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Så sant helsa holder så kommer jeg til å reise med båten til Risør (den må også være ferdig :rolleyes: ) det er det klare målet. Veldig hyggelig å kunne slå av en prat med blant annet trivelige Baatplassen folk, reiser til Risør for å treffe båtinteresserte.

Opptatt er et ikke eksisterende ord for meg når det gjelder båt og båtliv, vi prates i Risør ..Risor23 :smiley:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Skal ikke se bortfra at om jeg nå klarer å få båten min i "fremvisbar" stand, så vil det kanskje dukke opp en treseiler i Risør også. Kan slettes ikke love at jeg vil komme for seil (det må jeg nemlig lære meg først :lol: ), men kremvisperen kan gjøre nytten. :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

SKIBSPLAST 13´RUNABOAT PROSJEKT 28/5-07

 

Prosjektet er lagt på is frem til høsten, dessverre.. Andre ting ble etter hvert mer viktig. (helse og restaurering av huset bl.a)

Kommer sterkt tilbake mot neste sesong, ha en fin båtsesong!

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...