Jump to content

Det grønne skifte og framtidens fritidsbåtliv?


PiperBill

Recommended Posts

Hvor var elbiler for 10-12 år siden, og hvor er man nå? Man skal være veldig forsiktig med å være bastant på at båtene ikke får samme reisen. 

 

Men oppløftende å se at det finns mange klimaforskere også her på forumet 😊

Link to post
Share on other sites

Raymond Engmark skrev for 4 timer siden:

Hvor var elbiler for 10-12 år siden, og hvor er man nå? Man skal være veldig forsiktig med å være bastant på at båtene ikke får samme reisen. 

 

Kan godt hende vi får samme utvikling med båt som med bil, det vil isåfall bety at det bare er de med veldig god råd som kan kjøpe seg såkalt miljøvennlige elbåter med en rimelig rekkevidde.

 

Vi andre må fortsatt tørre rundt med fosilmotoren i endel år fortsatt.

 

Noe av det jeg synes er så flott med båtlivet, er at nesten alle har muligheten til å delta.

 

Enten du kun har råd til en 40år gammel Nidelv, eller du har en gedigen sak til 10 mill. så har begge muligheten til å nyte skjærgården.

 

Synes jeg hører snakk om å minske forskjellene her i landet, men det ser ikke ut som man faktisk gjør noe.

 

Man kan jo tenke litt på hvilken gruppe i befolkningen som kommer til å slite mest p.g.a dagens/fremtidens strømpriser og drivstoffpriser🙄

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 16 minutter siden:

Kan godt hende vi får samme utvikling med båt som med bil, det vil isåfall bety at det bare er de med veldig god råd som kan kjøpe seg såkalt miljøvennlige elbåter med en rimelig rekkevidde.

 

Vi andre må fortsatt tørre rundt med fosilmotoren i endel år fortsatt.

 

Noe av det jeg synes er så flott med båtlivet, er at nesten alle har muligheten til å delta.

 

Enten du kun har råd til en 40år gammel Nidelv, eller du har en gedigen sak til 10 mill. så har begge muligheten til å nyte skjærgården.

 

Synes jeg hører snakk om å minske forskjellene her i landet, men det ser ikke ut som man faktisk gjør noe.

 

Man kan jo tenke litt på hvilken gruppe i befolkningen som kommer til å slite mest p.g.a dagens/fremtidens strømpriser og drivstoffpriser🙄

Her var det litt tynne argumenter. 
 

Så om 40 år, får noen råd til en 40 år gammel elbåt - og alle får nyte skjærgården. Fordi om ny teknologi introduseres, betyr det ikke at alle skal/må få med en gang. De som har mye penger, kan kjøpe det de vil.  For noen av oss andre er det ofte et prioriteringsspørsmål. Noen andre har ikke får i det hele tatt, og sliter med å få mat på bordet, og råd til å sende ungen(e) på fritidsaktiviteter. Selv den billigste form for båtliv er det mange i dette landet som ikke har råd til. 

 

Hadde ‘alle’ råd til bil når bilen ble introdusert? Nei, har de fleste råd i dag?

Link to post
Share on other sites

Raymond Engmark skrev for 4 timer siden:

Hvor var elbiler for 10-12 år siden, og hvor er man nå? Man skal være veldig forsiktig med å være bastant på at båtene ikke får samme reisen. 

 

Men oppløftende å se at det finns mange klimaforskere også her på forumet 😊

Vil vel være lading som kanskje blir et av de største problemene. I dag har vel stort sett de fleste mulighet for å lade elbilen hjemme. Dette blir nok annerledes med båt, da ikke dette blir like lett "å lade båten hjemme". Ser nok enda mange år frem i tiden, at lademuligheten blir bygd såpass ut i de store kommunale/private båthavner slik at det bare er å plugge inn stikk-kontakten etter hver tur.

Link to post
Share on other sites

Denne diskusjonen her om båt. El vs diesel/bensin er nyttig, og trenger en solid ramme for å få stø kurs. Tillat meg et lite forsøk, før vi babler videre om skrogfart, glatte bunnstoff overflater og halvplan. Om noen har innspill eller innsikt værsågod.

 

Ok, en ting til som heller ikke blir kommunisert, i de hele tatt, er at det er oljeselskapene som har styrt politikken i mere enn hundre år, og tjent seg hinsides rike, har investert bort pengene sine fra olje til "grønn" energi.

Så gjett hvem som er pådriver å få alt grønt nå da? Nettopp.

Det er ingen domestisert journalist som skriver bastant om bakteppet.

 

Kortsagt, siden oljeselskapene har alle penger de trenger, full kontroll over politikken, media ( sammen med....), medisinsk vitenskap, mm.....hva handler overgangen til strøm om?

Mere kontroll. Direkte "real time" kontroll.

Hvorfor ellers skulle en blå, rød og lila regjering gjør noe så ødeleggende som Acer, eller Marrakesh Kompaktet for den slags skyld?

 

Vi har alle fått smartmålere som gir direkte tilgang til strømforbruket vårt og gir to-veis kontroll over de nye hvitevarene osv vi får nå. Pålagt av regjeringen hører jeg mannen si ennå..

 

Så om du har vært snill på sosiale mediene, fått alle andre pålagte sakene i boks og de sosiale kreditt-enhetene tikker inn på sentrale identitets/bankkortet ditt kan du vurdere om du vill lade båtmotorbatteriene, en ekstra maggot-burger, eller litt mere lys i stua, som likevel blir slått av kl 23:00 av myndighetene.

 

Seilbåt ut på havet høres plutselig ut som en meget god idé. LAKA, kan jeg melde meg på for et seilkurs? : )

 

J.

 

 

Redigert av Nondeju
språk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bjorngb skrev for 1 time siden:

Så om 40 år, får noen råd til en 40 år gammel elbåt - og alle får nyte skjærgården. 

 

40 år gammel elbåt? 

Alle El artikler er bruk og kast. Kjøretøy er da intet untak? 

Link to post
Share on other sites

Hybridteknologi med strøm og hydrogen framstår som ei god løysing dei komande åra, fram til rein El-drift vert meir gjennomførbart. Den teknologien er her jo allerede, og det einaste som manglar er vel fyllestasjoner langs kysten. Dette burde dog være mogleg å løyse.

 

Hydrogen gjev reint vatn som avfall. Nesten rart det ikkje er ein endå større satsing på dette? 

 

Artikkel frå Båtmagasinet om ein slik båt:

https://www.batmagasinet.no/elbat-hydrogen-toppsak/norsk-bat-med-hydrogen-pa-tanken/703508

Link to post
Share on other sites

Nondeju skrev 42 minutter siden:

Ok, en ting til som heller ikke blir kommunisert, i de hele tatt, er at det er oljeselskapene som har styrt politikken i mere enn hundre år, og tjent seg hinsides rike, har investert bort pengene sine fra olje til "grønn" energi.

 

Kortsagt, siden oljeselskapene har alle penger de trenger, full kontroll over politikken, media ( sammen med....), medisinsk vitenskap, mm.....hva handler overgangen til strøm om?

 

 

Hvor i himmelens navn henter du disse utsagnene fra?

 

Hvor har oljefondet kommet fra? Er det ikke staten, dvs. AS Norge. Altså du og jeg som har hatt den absolutt største økonomiske oppsiden av inntektene fra oljeutvinningen, og fortsatt har det? Er vel bare smuler oljeselskapene sitter igjen med sammenliknet med hva staten soper til seg.

 

Har du eksempler på andre næringer som betaler 78% skatt av inntektene sine?

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 23 minutter siden:

Hydrogen gjev reint vatn som avfall. Nesten rart det ikkje er ein endå større satsing på dette?

Hydrogen som drivstoff er ingen energikilde, det er en energibærer. Det kreves enorme mengder strøm for å produsere hydrogen, det leddet der må du ikke glemme i regnskapet. Men den dagen vi har for mye "grønn" strøm er det jo genialt å bruke den til å produsere hydrogen, som er mye lettere å lagre enn strøm. 

Link to post
Share on other sites

Glad det finnes flere teknologoptimister i verden enn det som gjenspeiles av innleggene her 😅 Ellers hadde vi nok måtte ta til takke med det vi har ganske lenge...

 

Jeg gleder meg til første hybrid-påhengsmotor. Med alle fem-knopssoner og dorgetimer som båtmotorer må jobbe seg igjennom, ser jeg stort potensiale for en mer fredlig putring..

Og med litt ekstra el-kraft for å komme seg over planingsterskelen.

 

Trodde dette var revolusjonen til Mercury ved siste lansering. Men så var det en 600 hk påhengsmotor... 🙄

Håper ryktene om BRP leder frem til noe nytt og artig og ikke bare 700 hk..

 

Det er nok ei stund til vi har revolusjonert fremdriftssystemer og drivstoff-kilder, men jeg heier på alle forsøk som tar oss et steg videre 😊

 

Tross alt, det viktigste er at man kommer seg på havet og dit man vil, på den tiden man har til rådighet. Ikke hvilket drivstoff eller hvor mye det bråker hehe.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Hydrogen som drivstoff er ingen energikilde, det er en energibærer. Det kreves enorme mengder strøm for å produsere hydrogen, det leddet der må du ikke glemme i regnskapet. Men den dagen vi har for mye "grønn" strøm er det jo genialt å bruke den til å produsere hydrogen, som er mye lettere å lagre enn strøm. 

 

50-55kwh for å produsere 33 kwh er visst typisk nædvendig ifølge NVE. Så får vi se hva NEL ender opp med på deres hypermoderne fabrikk som skal åpnes før jul.

Effekttap er det i alle energibærere vil jeg tro, spørsmålet er jo hvor langt teknologien greier å minimere dette.

Regner med at en amerikaner på 80-tallet med en 7,4liters V8 bensiner på hele 200hk ville ledd av at man kunne skvise ut det samme antallet fra en liten kubikk. Så la oss ikke avskrive teknologien helt enda ☺

 

Kjøp heller litt NEL-aksjer og håp at det er de som sitter med løsningen 😅 Kanskje vi da får råd til å være early adopters av en elektropåhenger på 400hk drevet av et onboard hydrogengenerator. Med et lite Nissan Leaf-batteri i mellom som servicebatteri og lodeenergi..

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 5 timer siden:

Kan godt hende vi får samme utvikling med båt som med bil, det vil isåfall bety at det bare er de med veldig god råd som kan kjøpe seg såkalt miljøvennlige elbåter med en rimelig rekkevidde.

 

Vi andre må fortsatt tørre rundt med fosilmotoren i endel år fortsatt.

 

Noe av det jeg synes er så flott med båtlivet, er at nesten alle har muligheten til å delta.

 

Enten du kun har råd til en 40år gammel Nidelv, eller du har en gedigen sak til 10 mill. så har begge muligheten til å nyte skjærgården.

 

Synes jeg hører snakk om å minske forskjellene her i landet, men det ser ikke ut som man faktisk gjør noe.

 

Man kan jo tenke litt på hvilken gruppe i befolkningen som kommer til å slite mest p.g.a dagens/fremtidens strømpriser og drivstoffpriser🙄

 

For 8-12 år siden var elbil en investering for de rike, fordi det var upløyd mark, og sånn sett en risikoinvestering. Sånn er det ofte, det er enklere å tjene penger om man har noe man kan risikere å tape, så derfor har de med mest penger også fått mest gevinst. Men så gikk det fort over. ca 85% av private reiser er under 50 km pr dag i Norge, og det behovet kan i dag dekke med en elbil til 50-60.000 kr. Det er billigere enn å ha en ok fossilbilbil som du kjøpte for 3000 kr og gjør alt vedlikehold på selv. Det regnestykket har jeg prøvd i praksis. Jeg tenker utviklingen på båt blir det samme, men kanskje enda raskere. Man ser allerede i USA folk som driver å kjøper kollisjonsskadede Teslaer og putter motor og batteripakke i båtene. Gi oss 5 år, så bør vi forvente at mye har skjedd på dette området. 

 

bjorngb skrev for 4 timer siden:

Her var det litt tynne argumenter. 
 

Så om 40 år, får noen råd til en 40 år gammel elbåt - og alle får nyte skjærgården. Fordi om ny teknologi introduseres, betyr det ikke at alle skal/må få med en gang. De som har mye penger, kan kjøpe det de vil.  For noen av oss andre er det ofte et prioriteringsspørsmål. Noen andre har ikke får i det hele tatt, og sliter med å få mat på bordet, og råd til å sende ungen(e) på fritidsaktiviteter. Selv den billigste form for båtliv er det mange i dette landet som ikke har råd til. 

 

Hadde ‘alle’ råd til bil når bilen ble introdusert? Nei, har de fleste råd i dag?

 

Når du sier "alle" i stede for alle, så ja. I dag kan behovet "alle" løses for under 100.000 kr, og med tanke på lavere driftskostnader og servicekostnader på elbil, så har du enten råd til elbil til 100.000 kr, eller så har du ikke råd til bil overhodet. Men kanskje må du endre litt på bruksmønsteret ditt for å få det til, men for de fleste vil det være løsbart. Sånn tenker jeg fort det kan være på båt også - kanskje må man akseptere smalere og lettere båter f.eks, med litt mindre komfort. Men man får fort gode løsninger. Hvorfor? Fordi det kommer til å bli upraktisk og dyrt i fremtiden å ha fossilmotor, og da tvinger løsningene seg frem. 

 

LM 605 skrev for 4 timer siden:

Vil vel være lading som kanskje blir et av de største problemene. I dag har vel stort sett de fleste mulighet for å lade elbilen hjemme. Dette blir nok annerledes med båt, da ikke dette blir like lett "å lade båten hjemme". Ser nok enda mange år frem i tiden, at lademuligheten blir bygd såpass ut i de store kommunale/private båthavner slik at det bare er å plugge inn stikk-kontakten etter hver tur.

 

Man skal vel ikke mer enn 4-5-6 år tilbake før mangelen av hurtigladere og lav rekkevidde var hovedargumentet til elbilmotstanderne. Det grønne skiftet kommer, det er ikke noe man kan fornekte seg i fra. Hva skjer med tilgangen på diesel og bensin om 5-10 år? Vil det være bensinstasjoner på alle utposter når kvantumet går ned? Vil det være mellomlagre av drivstoff på like mange plasser som nå? Hvor mange transportører vil det være for å distribuere drivstoff? Hvordan vil utviklingen være på fossilmotorer fremover når så og si alle store fabrikanter slutter å investere i utviklingskostnader? Hvordan vil den tilsvarende utviklingen være for elmotorer, som enda har enormt med upløyd mark foran seg? Hvordan blir infrastrukturen til lading når lastebiler går over på el? Hvordan blir investeringsviljen på de ulike drivstoffene når direktiver presser drivstoffprisene opp mot 30-40 kroner literen? Da tror jeg fort man finner svar på dagens ladeutfordringer for båt på kort tid, og en strømkabel med kontakter utover en flytebrygge på en trygg måte, det tror jeg vil være en veldig overkommelig utfordring veldig snart. 

 

Nondeju skrev for 3 timer siden:

Denne diskusjonen her om båt. El vs diesel/bensin er nyttig, og trenger en solid ramme for å få stø kurs. Tillat meg et lite forsøk, før vi babler videre om skrogfart, glatte bunnstoff overflater og halvplan. Om noen har innspill eller innsikt værsågod.

 

Ok, en ting til som heller ikke blir kommunisert, i de hele tatt, er at det er oljeselskapene som har styrt politikken i mere enn hundre år, og tjent seg hinsides rike, har investert bort pengene sine fra olje til "grønn" energi.

Så gjett hvem som er pådriver å få alt grønt nå da? Nettopp.

Det er ingen domestisert journalist som skriver bastant om bakteppet.

 

Kortsagt, siden oljeselskapene har alle penger de trenger, full kontroll over politikken, media ( sammen med....), medisinsk vitenskap, mm.....hva handler overgangen til strøm om?

Mere kontroll. Direkte "real time" kontroll.

Hvorfor ellers skulle en blå, rød og lila regjering gjør noe så ødeleggende som Acer, eller Marrakesh Kompaktet for den slags skyld?

 

Vi har alle fått smartmålere som gir direkte tilgang til strømforbruket vårt og gir to-veis kontroll over de nye hvitevarene osv vi får nå. Pålagt av regjeringen hører jeg mannen si ennå..

 

Så om du har vært snill på sosiale mediene, fått alle andre pålagte sakene i boks og de sosiale kreditt-enhetene tikker inn på sentrale identitets/bankkortet ditt kan du vurdere om du vill lade båtmotorbatteriene, en ekstra maggot-burger, eller litt mere lys i stua, som likevel blir slått av kl 23:00 av myndighetene.

 

Seilbåt ut på havet høres plutselig ut som en meget god idé. LAKA, kan jeg melde meg på for et seilkurs? : )

 

J.

 

 

 

Nei, dette bar veldig preg av kjellerleilighet etc. 

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Raymond Engmark said:

Nei, dette bar veldig preg av kjellerleilighet etc. 

Hahaha, det motsatte. Har bare en nyere brikke i kartplotteren min.

Hold diskusjonen på temaet, ikke på personen. X.

Link to post
Share on other sites

Erik skrev 51 minutter siden:

40 år gammel elbåt? 

Alle El artikler er bruk og kast. Kjøretøy er da intet untak? 

 

Er du sikker på det? Det finnes fremdeles elektriske biler fra begynnelsen av forrige århundre. Elektrisk drift er i utgangspunktet enklere enn fossildrift, og like lett å vedlikeholde og oppgradere. Så jeg ville ikke bekymret meg så mye over levetiden.

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev 5 minutter siden:

Bilmerke "Nio" kommer til Norge og har en geniale måte å bytte batteri på. Om det kan utvikles til andre bilmerker og båtbruk er vel ikke umulig men kanskje ikke i min livstid :-)

 

 

 

 

Dette er for det meste en gimmick.

Tesla testet ut dette for flere år siden, men forkastet konseptet. Klokt nok :smiley: 

Det blir en litt kul finesse for de få, og ikke noe som blir nødvendig å ha iallefall. Spesielt ikke i Norge.

Link to post
Share on other sites

Raymond Engmark skrev for 13 timer siden:

Hvor var elbiler for 10-12 år siden, og hvor er man nå? Man skal være veldig forsiktig med å være bastant på at båtene ikke får samme reisen. 

 

Men oppløftende å se at det finns mange klimaforskere også her på forumet 😊

 

I likhet med fly er båt noe ganske annet enn bil når det kommer til framdrift og energibruk. 

En bil brukes gjerne hver dag hele året, og gjerne mange ganger hver dag. Og en bil (elbil iallefall) krever relativt lite energi for å forflytte seg effektivt fra A til B.

 

Båter brukes av mange båteiere noen få dager i året, og krever mye energi for å forflytte seg fra A til B. Iallefall hvis man ønsker noe mere enn snekkefart.

Å bygge ut en slags omfattende ladeinfrastruktur til havs er naturligvis nærmest umulig av både økonomiske og andre årsaker.

Så elbåt er bare å glemme med dagens teknologi. Men hva som skjer i framtiden vet vi naturligvis ikke så mye om idag.

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 59 minutter siden:

Så elbåt er bare å glemme med dagens teknologi.

 

Merkelig hvordan du forkaster elbåt basert på enkeltes behov. Jeg for min del bruker båt som andre bruker bil, daglig og til korte turer i lav fart. Så jeg kunne ha skiftet til elbåt i dag uten problemer. Mener du virkelig at vi må vente til det passer alle før vi kan begynne?  

Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

 

Merkelig hvordan du forkaster elbåt basert på enkeltes behov. Jeg for min del bruker båt som andre bruker bil, daglig og til korte turer i lav fart. Så jeg kunne ha skiftet til elbåt i dag uten problemer. Mener du virkelig at vi må vente til det passer alle før vi kan begynne?  

 

At ditt bruksmønster ikke er gjennomsnittlig er jo helt greit. Og hvis du finner en elbåt som passer ditt behov så er det også helt greit. Go for it :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke så mange som er gjennomsnittlig sånn sett. Så jeg vil tro at mange kan klare seg godt med elbåt og lading i hjemmehavn. Og etter hvert blir tilretteleggingen bedre. Når dieselen kommer opp i 50-60 kroner literen blir det nok betydelig færre som har mulighet til å svi av 50-100 liter i timen av den vil jeg tro...

Link to post
Share on other sites

Dieselen vil ikke komme opp i 50-60 kroner literen :giggle:

Hvis man tar en titt på båthavner gjennom både sesongen og året så ser man at svært mange båter brukes fint lite. De bare ligger der, selv på fine soldager.

Som alltid er det naturligvis unntak. Men hvor mange % disse unntakene utgjør anet jeg ikke.

Men elbåt kan jeg garantere ikke blir spesielt vanlig i fritidsbåtflåten på denne siden av år 2030.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel omlag likeverdig om vi bruker diesel eller elektrisitet til fremdrift når det gjelder globalt klimagassutslipp. Det som betyr noe er om vi tar vare på det eksisterende, reparerer, vedlikeholder, i stedet for å kjøpe nytt. 

Link to post
Share on other sites

Mange gode poeng her. 
Syns Raymond Engmark har en del god poeng. 
Rikfolket begynte å kjøpe Tesla for ca 10 år siden. Da ble det kult. Så fulgte resten etter, så godt i kunne. Det gode med den trenden er jo at det er ganske billig å drifte en Tesla.
 

Slik er det også med båt. Rikfolket kjører ny Princess, oss andre drømmer om brukt Princess. Nå har rikfolket fått smaken på utenbordsmotorer. En av landets rike og kule i landet vårt kjører fortsatt fossilt på sin hyttebåt på Sørlandet. Hans skjærgårdsjeep har nå 3x400 på hekken. Regner med han bytter de ut med 2-3 600 hk Mercury for neste sesong. Fordi det er det største og «kuleste» pr nå. Så følger vi andre etter så godt vi kan. Men når det drar 4-500 liter/time, så er det ikke lett å være fattig som prøver å henge med og være kul (litt som å prøve å drifte en 30 år gammel Princess..) 

 

Det som jeg kommer til å styre utviklingen, tror jeg, er når de rike og kule velger grønt. Foreløpig har jeg ikke sett tegn til det. Fart, luksus og spenning er fortsatt det de rike og «kule» vil ha. 
 

Jeg tror jeg kommer til å se «rikfolket» i en skjærgårdsjeep/DC med 2x600 hk på hekken, før jeg ser en eldrevet Candela til 2-3 milioner. 
 

For oss vanlige dødelige, så vet jeg ikke hvilken vei jeg ønsker at utviklingen skal gå. For oss som er på bruktmarkedet, så tror jeg begge alternativene blir ganske kostbare å drifte når de blir 10-15 år. Jeg tror/håper trenden blir litt mindre/rimeligere båter. Er vel derfor 20 fots DC båter er det som er i skuddet for tiden. Kanskje ikke så dumt. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Raymond Engmark skrev for 17 timer siden:

Hvor var elbiler for 10-12 år siden, og hvor er man nå? Man skal være veldig forsiktig med å være bastant på at båtene ikke får samme reisen. 

 

Men oppløftende å se at det finns mange klimaforskere også her på forumet 😊


Det er likevel noen soleklare forskjeller. Bilmarkedet er preget av engangsavgifter som er ganske betydelige. Ved at elbiler har bøktt prioritert og fjernet både mva og avgifter og i tillegg har blitt gitt betydeligefordeler som kjøring i kollektivfelt, billig/gratis parkering og betaler 15-20% av fossilbiler i bomstasjonene gjør at det er nesten en selvfølgelkghet å velge elbil for de fleste. I båtmarkedet har vi ikke samme avgifter. I tillegg er det vanskeligere med lading og infrastruktur vs vei/bil. Så er det viktigere med mye mer energi tilsjøs mtp sikkerhet enn til veis. Så tror det er en svært lang vei å gå for å elektrifisere båtparken, selv om det har fungert bra i bilparken.

 

Vi må jo innse at det er økonomiske intensiver som styrer valgene til folk flest og ikke klima/miljø.

Redigert av Lingefan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...