Jump to content

Det grønne skifte og framtidens fritidsbåtliv?


PiperBill

Recommended Posts

Teerex skrev 18 minutter siden:

Jeg må herved bare innrømme at jeg ikke klarer (dvs. har tid til) å lese alt du skriver. Det blir bare bruddstykker og skumlesing. Jeg har jo et liv utenom her også :smiley:

Det er jo også mulig å opprette sin egen tråd hvis man vil ha fullt fokus.

Så konklusjonen er altså at du svarer basert på hva du tror jeg har skrevet istedenfor å lese hva jeg faktisk har skrevet?

 

Jeg har også et liv utenom her, men akkurat idag så regner det såpas mye at jeg dropper å ta en båttur, forrige båttur var forrige helg. Så da har jeg ikke gjort noe båtrelatert siden de 5 timene med båtrelatert igår hvor jeg var med på både bygging av båt og bygging av reisverk/stativ som skal over en annen båt.

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 13 minutter siden:

OK da sier vi 500.000 da :giggle: Selv om en helt ny Tesla med batteri koster vesentlig mindre.

 

Men husk at nye batterigenerasjoner er på vei, med lavere produksjonskostnad.

Har du link til en slik splitter ny Tesla med 100 kWh batteri til under 500.000 kr?

Selv Tesla Model 3 koster vel som regel ca 600.000 kr og har vel et mindre batteri enn dette??

 

Joda, det er hele tiden nye generasjoner med batterier på vei som straks er billigere og bedre enn de gamle og sånn har det vært i mange år, men vi har jo likevel enda ikke fått batterier som gir et så godt forhold mellom kapasitet, vekt og pris at de utkonkurreer bensinmotoren hvis de konkurrerer på like forhold. At de kan utkonkurrere bensinmotoren hvis man lar bensinmotoren få ekstreme avgifter og ikke har noe slikt på batteriene er jo en annen sak.

 

Jeg er ganske sikker på at jeg løper 1000 meter raskere enn han som har verdensrekorden på denne distansen, men selvfølgelig bare under forutsetning av at han må bære med seg 100 kg ekstra. Hadde vi konkurrert på like forhold så hadde verdensrekordholderen vunnet suverent over meg.

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 5 minutter siden:

Har du link til en slik splitter ny Tesla med 100 kWh batteri til under 500.000 kr?

Selv Tesla Model 3 koster vel som regel ca 600.000 kr og har vel et mindre batteri enn dette??

 

Joda, det er hele tiden nye generasjoner med batterier på vei som straks er billigere og bedre enn de gamle og sånn har det vært i mange år, men vi har jo likevel enda ikke fått batterier som gir et så godt forhold mellom kapasitet, vekt og pris at de utkonkurreer bensinmotoren hvis de konkurrerer på like forhold. At de kan utkonkurrere bensinmotoren hvis man lar bensinmotoren få ekstreme avgifter og ikke har noe slikt på batteriene er jo en annen sak.

 

Jeg er ganske sikker på at jeg løper 1000 meter raskere enn han som har verdensrekorden på denne distansen, men selvfølgelig bare under forutsetning av at han må bære med seg 100 kg ekstra. Hadde vi konkurrert på like forhold så hadde verdensrekordholderen vunnet suverent over meg.

 

Batteriet må vel ikke nødvendigvis være akkurat 100 kWh for å kunne brukes i båt?

Model 3 med største batteri (614 km rekkevidde) og AWD koster kr 450.000.

Se gjerne Teslas hjemmeside/konfigurator hvis du er i tvil :smiley:

Som nevnt kan vi nok regne med at battericellene utgjør ca 1/3 av bilkostnaden, altså kr 150.000 (men det er uten moms da).

 

Som også nevnt kommer det ny batterigenerasjon fra bl.a. Tesla i 2022, med lavere produksjonskostnad enn batteriene som leveres idag.

 

Men uansett er ikke batteri i båt veien å gå før det skjer noe mere. Selv om drivstoffet da hadde vært gratis (ja de sa på nyhetene at strømmen var gratis i natt).

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 18 minutter siden:

Tesla-Bjørn var en av de første som kjørte langt med Tesla. Og det var altså i 2013, og første generasjon Model S som kom til Norge. Så man kan ikke uten videre overføre 8 år gammel produksjonsteknologi til dagens verden.

Utviklingen går framover, og batteriene har blitt bedre.

Nå står vi overfor et generasjonsskifte, med nye 4680-celler. Tesla bygger batterifabrikker for disse i Texas og Berlin. 

Disse skal bli vesentlig rimeligere å masseprodusere. Spennende tider vi går i møte altså.

At batteriene i snitt holder fint i en halv mill km vil jeg tro er ganske nært sannheten. Altså mer enn nok for de aller fleste.

Dette med 1 million km i Tesla og at det er lite realistisk fr de fleste i Norge var noe jeg tok med i forbindelse med at det er først vedd en slik kilometerstand at kostnader for bilkjøp + bensin ville blitt likt ved Tesla som ved min ladehybrid, og at det er lite realistisk å få til (i norsk saltlake over 30 år) og dermed lite økonomisk til tross for bedre drivstofføkonomi (som spises opp av høyere inngangsbillett ved bilkjøpet).

 

Joda. batteriutviklingen går videre, men det er dumt å hoppe på for tidlig og kjøpe noe som ikke er godt nok, og særlig hvis det snart kommer noe som er bra nok, som jo har vært tilfelle de siste årene, men uten at man ar sett stort til det. Største utviklingen innen elbil er egentlig at subsidiene har blitt enorme så man kan godta større ulemper. Også har man jo puttet inn stadig større og dyrere batterier sånn at rekkevidden blir noe større, men fortsatt mangler mye på bensinbilene når det gjelder tiden man må bruke på å fylle drivstoff på langtur.

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 15 minutter siden:

Så konklusjonen er altså at du svarer basert på hva du tror jeg har skrevet istedenfor å lese hva jeg faktisk har skrevet?

 

Jeg har også et liv utenom her, men akkurat idag så regner det såpas mye at jeg dropper å ta en båttur, forrige båttur var forrige helg. Så da har jeg ikke gjort noe båtrelatert siden de 5 timene med båtrelatert igår hvor jeg var med på både bygging av båt og bygging av reisverk/stativ som skal over en annen båt.

 

I noen av dine innlegg er ca 83,5% av det du skriver ikke direkte relatert til, eller nødvendig å få med for å være relevant til tråden :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 2 minutter siden:

Dette med 1 million km i Tesla og at det er lite realistisk fr de fleste i Norge var noe jeg tok med i forbindelse med at det er først vedd en slik kilometerstand at kostnader for bilkjøp + bensin ville blitt likt ved Tesla som ved min ladehybrid, og at det er lite realistisk å få til (i norsk saltlake over 30 år) og dermed lite økonomisk til tross for bedre drivstofføkonomi (som spises opp av høyere inngangsbillett ved bilkjøpet).

 

Joda. batteriutviklingen går videre, men det er dumt å hoppe på for tidlig og kjøpe noe som ikke er godt nok, og særlig hvis det snart kommer noe som er bra nok, som jo har vært tilfelle de siste årene, men uten at man ar sett stort til det. Største utviklingen innen elbil er egentlig at subsidiene har blitt enorme så man kan godta større ulemper. Også har man jo puttet inn stadig større og dyrere batterier sånn at rekkevidden blir noe større, men fortsatt mangler mye på bensinbilene når det gjelder tiden man må bruke på å fylle drivstoff på langtur.

 

I praksis vil de fleste ikke bruke noe merkbart lengre tid totalt på en langtur med den rette elbilen, i forhold til en tilsvarende eksosbil. Er man innenfor rundt 50 mil så trenger man jo ikke å stoppe for å lade engang, iallefall ikke i sommerhalvåret uten henger.

Men folk flest tar pauser etter 20-30 mils kjøring av forskjellige grunner. Om det er for å spise, handle, toalettbesøk, sjekke facebook  eller andre årsaker. Når vi vet at hurtiglading for 25-30 nye mil tar 15-20 minutter max. så er ikke tidsperspektivet lengre en avgjørende faktor for 95% av bilister på langtur når det kommer til valg av drivstoff.

I 2022 vil altså 9 av 10 nybiler være helelektriske, og noe særlig høyere andel kan vi ikke forvente før nærmere 2025.

Men vi er mange som venter. Jeg venter også. Den som venter på noe godt osv.. :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jøje meg så lite kunnskap om batterier og lading det er her inne. Men også mye teoretisk kunnskap.

Her får dere litt praktisk kunnskap, a priori:

 

Kjøpte en 2013mod iMiev gått 92' km i 2019 av en svenske som ikke hadde hatt service på bilen de siste 4 år, for det så han ingen grunn til. 16 kWh batteriet hadde fortsatt 14 kWh.  V videresalg hadde det 13kwh. Grunnen til så lite tap var rett og slett riktig lading. Aldri mindre enn 2 kWh igjen e kjøring, og aldri langtidsparkering med mer enn 10-11kwh.

Hurtiglading forekom ikke. Rep kostnader? 5' for skiver ogklosser foran da den passerte 100'km og skulle på EU kontroll.

 

Så til min Leaf -20 mod  40kwh batteri, gått 13' km. Den har tapt seg 1,5% på 17 mnd. Har hurtigladet 2 ganger, og i garasjen lader jeg med 7kw, på hytta m10a, altså sånn ca 2,3 kW. Har aldri vært under 10% gjenværende soc, og kun ladet til 100%  de gangene jeg  skal rett ut og kjøre.

Tipper denne understellsbehandlede bilen lett går 5-600'km med fornuftig bruk. 

Og tenker at "service" på merkeverksted hopper jeg over til første EUkontroll.

 

Som dere skjønner........min drømmebil en elbil, uansett merke, produksjonsland,størrelse osv, osv.  Enda så ekstremt fornøyd jeg var med min alltid feilfrie Subaru Outback.

 

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 27 minutter siden:

Min 19-foter er godkjent for 7 personer. Hadde man tatt ombord tunge batterier så ville man jo redusert antall personer og annen last mye.

 

Du nener at man til gjengjeld sparer vekt på at man sliipepr på hengsmotor og bensintank. Men her var det altså snakk om varianten der man beholder dette for å komme opp i plan og benytter lite elmotor for å ta seg av all sakte-kjøringa. Skal man ha en elmotor som klarer både 30 knop og Risør - Blindleia så må man ha et enormt batteri som nokk lett senker en 19-foter om man kommer ut i litt dårlig vær underveis. Også blir det ekstremt dyrt i innkjøp. Husk at om man kutter ut forbrenningsmotoren så må man ha stort nok batteri til å trygt komme hjem også under dårlige forhold, da nytter det ikke å bare ha nok til mye av kjøringa. Det lbir litt som at man trenger større batteri i en elbil enn i en ladehybrid.

Jeg oppfattet ikke at du tenkte på en hybridløsning. Jeg opplever også at det til tider er mye tekst i innleggene dine, men prøver å få med meg essensen. 

Hybrid tror jeg ikke er fremtiden for for fritidsbåter. Da du må montere to systemer med alt hva dette medfører av kostnader, kompleksitet og miljøpåvirkning.

Når det gjelder energimengden i bensin og virkningsgrad på bensin/elmotor er dette forholdsvis nøyaktige tall som er  tilgejengelige på nett. 

Link to post
Share on other sites

Dokumentaren som går på NRK 1 nå---"Stol på meg"...

der alt fra pressen til politikere og rojalister blir lurt trill rundt, sier vel ikke lite om naiviteten blant drømmerne og tilbederne av grønt skifte... rene religionen...

Bare ordet miljø og grønt skifte blir nevnt, så går de hodestups i de mest banale forslag og ideer...

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 47 minutter siden:

Dokumentaren som går på NRK 1 nå---"Stol på meg"...

der alt fra pressen til politikere og rojalister blir lurt trill rundt, sier vel ikke lite om naiviteten 

 

 

Først som sist, sett seil på surfebrettet ditt.

Link to post
Share on other sites

Essensen av denne diskusjonen er vel noe sånt som

 

1. Vil Norge gjøre det dyrere å forurense i fremtiden

2. Gir målene til Norge grunn til å tro at også båteiere vil bli rammet

3. Vil det tvinge frem en endring for fritidsbåter blir brukt

 

Ja, ja og ja. Hva den endringen blir er mer usikker, så klart. Kanskje el, kanskje hydrogen, kanskje seil - kanskje veldig mye dyrere drivstoff og dårligere tilgjengelighet. Uønsket adferd, som forurensning er, kommer til å bli kjipt å drive med. Det er jo målet til det de folkevalgte driver med. 

Link to post
Share on other sites

Raymond Engmark skrev for 7 timer siden:

1. Vil Norge gjøre det dyrere å forurense i fremtiden

Eing i at dette er og bør være myndighetsfokus.

Denne diskusjonen handler om grønt skifte, ikke om forurensing.

CO2 er ingen forurensing. Den er grunnlag for alt levende på kloden.

 

Legger til at batteri har tildels mørke skyggesider på forurensingssida. Både under tilvirkning og planlagt og ulykkes avhending.

Link to post
Share on other sites

Nå trodde jeg i min enfoldighet at 'grønt skifte' og begrensing av forurensing var to sider av samme mynt. Så kan man hevde at gasser som CO2, O2, NOX, etc. korrekt er betingelser for livet på kloden. Det som muligens er vanskelig å forstå, er at det er balansen mellom gassene som er delikat. For mye O2, så er også forutsetning for liv radert ut. Med et smell. 

 

Akkurat nå er vel ikke lystbåter i Europa det som tipper balansen. Men heller fossilt brensel i land som USA, India og Kina, og for ikke å glemme kullet fra Australia. Et sted skal man jo begynne å snu utviklingen i bærekraftig retning. Så da er del vel lettest å starte i høyteknologiske, oversiktlige og små markeder for å utvikle teknologien som vil gi energi som er rimeligere enn å brenne kull og olje. Slike markeder som man finner i Norge og Europa.

 

Akkurat nå så bøtter det vel inn drøyt 4 milliarder NOK i statskassa fra salg av olje og gass hver bidige dag. Personlig tror jeg ikke at den som skal skru av lyset i Nordsjøen er født enda. Det er nok fremdeles et stykke å gå.

 

For meg er det en glede hver gang jeg kan slå av motoren og la seilene overta. Selv om seilene også har sin opprinnelse fra oljekjemien. 

 

Akkurat nå sitter jeg og nyter lun varme fra Eber'n. Er også billigere enn vifteovn på landstrøm.

 

Link to post
Share on other sites

(Eksempel: Eberspacher D4)

 

X = dieselpris kr per liter

 

(0,51 l per time / 4 kW = 0,127 l per kWh) * X  = Y kr per kWh.

 

I marinaen her gikk prisen nå opp til 2 kr kWh. Da må dieselprisen bikke 16 kr per liter for å matche strømprisen.

Nå er det riktignok en del ekstra utgifter knyttet til dieselvarme, som f.eks. viftemotoren som må skiftes med jevne mellomrom.

Foretrekker uansett dieselvarmer pga jevn varmefordeling om bord, tørrere luft (hentes utenfra) og stillegående system.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 17 minutter siden:

 

Åå.. er du sikker på det..??

Nokså. 

Billig diesel i Norge kjørte sånn omtrent break even med rådyr strøm i Sverige før corona. Siden det har strømprisen økt mer enn dieselprisen. Tilleggsbonus er tørr, varm båt med flere kubikk frisk luft i timen. 

 

Må huske på at jeg er i et land der gjestehavnprisen for strøm er SEK 50 og oppover pr døgn. Det speiler hva kommunen tar av oss med faste plasser. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger i klubbhavn, betaler 5100 SEK for sommar plassen

(4,25 * 12m) da inngår strøm, så jeg kjører aldrig Ebern i hjemmehavnen…..

 

ligger vi i gjestehavn så kan det bli litt Eber, ettersom vi ikke trenger lading lenger, etter jeg fikk montert solceller…..

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg en av dem som ikke setter likhetstegn mellom kommunal havn, privat markedsstyrt havn, foreningshavn etter selvkostprinsippet med innlagt dugnad. Brukte jeg 1000 kWh for 2 år siden kostet det SEK 3000. Privathavnen som ligger 50 meter fra meg har døgnpris for gjester på SEK 150/døgn som pakkepris for vann og strøm, i tllegg havneleie. Ett døgn med Hulda, SEK 800 ++. Skal du på dass, SEK 50/døgn. Skulle jeg ligge i en privathavn 100 meter fra meg, ville årlig kostnad starte på SEK 32000/år, pluss strøm, pluss+pluss. Havna er full. I den havnen ligger det mange båter fra Oslofjorden, for der er prisene høyere og servicegraden lavere. 

 

Da jeg var guttunge i Bunnefjorden, var det gratis. Bare å slenge ut en moring og fortøye til land, eller ligge på svai. Null dass, null dusj, null ferskvann, null strøm (for hvem trengte vel strøm?) Tidene endrer seg. Fort.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 5 timer siden:

(Eksempel: Eberspacher D4)

 

X = dieselpris kr per liter

 

(0,51 l per time / 4 kW = 0,127 l per kWh) * X  = Y kr per kWh.

 

I marinaen her gikk prisen nå opp til 2 kr kWh. Da må dieselprisen bikke 16 kr per liter for å matche strømprisen.

Nå er det riktignok en del ekstra utgifter knyttet til dieselvarme, som f.eks. viftemotoren som må skiftes med jevne mellomrom.

Foretrekker uansett dieselvarmer pga jevn varmefordeling om bord, tørrere luft (hentes utenfra) og stillegående system.

 

Ok, med 2 kr kw svarer det seg...men det er dyrt...

Jeg betaler 1.10 kr for 1 kw...

 

Ser ut til at jeg bidrar mer til det "grønne skiftet" en de som snakker varmt om det her inne...hvem skulle trodd det..:giggle:

Link to post
Share on other sites

Da fikk jo denne tråden frem nok et poeng som bekrefter mitt poeng, når det plutselig ble snakk om varme i båt. 

 

Vi velger det som er billigst. Velger varme med fyringsolje fremfor strøm, hvis det lønner seg 🙂🙂 Miljø blir ikke så viktig, bare en kan spare penger 🙂

Den dagen det lønner seg å bytte ut fosilt brensel i båten uten å redusere fart og komfort, så kommer de fleste til å velge det. 

 

Link to post
Share on other sites

Det blir vel å snu argumentasjonen på hodet. Det 'grønne skiftet' skal drives frem av myndighetene. Verktøyet er skatter og avgifter. Slik sett blir det en villet handling når man styrer dit at elektrisk energi fra nettet blir dyrere enn fossil energi. 

Link to post
Share on other sites

Det er jo veldig luksus å bo i dette landet.

Ikke bare har vi det trygt og godt, men vi har dyktige politikere som styrer oss i riktig retning, slik at vi blir bedre mennsker👍

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 8 timer siden:

Nå er jeg en av dem som ikke setter likhetstegn mellom kommunal havn, privat markedsstyrt ……


helt enig med deg Hulda………bare en mil sør om der jeg ligger

får du betale 3000+ kr mer for samme plass i en kommunal havn.

dugnaden i vår havn er en nattvakt / sesong + att vi hjelps åt ved sjøsettning og opptagning.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev for 6 timer siden:

Da fikk jo denne tråden frem nok et poeng som bekrefter mitt poeng, når det plutselig ble snakk om varme i båt. 

 

Vi velger det som er billigst. Velger varme med fyringsolje fremfor strøm, hvis det lønner seg 🙂🙂 Miljø blir ikke så viktig, bare en kan spare penger 🙂

Den dagen det lønner seg å bytte ut fosilt brensel i båten uten å redusere fart og komfort, så kommer de fleste til å velge det. 

 

 

Opplyste folk syntes miljø er viktig, noe annet er jo å gå med møkkete sko på gulvteppet hjemme. Og der er nok majoriteten. Men klart, folk skal klare å få husholdningsøkonomien til å gå opp også, så økonomiske insentiv vet vi er viktige. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lest tråden. Men uansett hva dere nå diskuterer, så er det slik at hva gjelder fremtidens energiforbruk, så varierer spådommene noe. Jeg jobber i en bedrift som leverer gassventiler til skip (typisk LNG), og vi er litt opptatt av dette, og navigerer for å finne gode spådommer. Jeg har noen kilder jeg kan linke inn på forespørsel, men uansett:

  • Verdens energibehov idag dekkes stort sett av fossile brensler - ca 80% +/-
  • Verdens energibehov vil øke ca 50% frem mot 2030
  • I en annen analyse, så jeg 31% frem mot 2040.
  • Teknologien for å erstatte dette finnes ikke.
  • Frem mot 2040 vil vi se nesten 500% økning i fornybare energikilder, men det vil bare senke det fossile behovet til ca 74%.

 

Vår konklusjon i siste styremøte er at vi tror litt på gass de neste 5-10 årene. INGEN andre fuel systemer for skip er modne i det hele tatt.

 

Dette er bare i den maritime bransje - som dessuten fighter disse endringene fordi det koster for mye.

 

På land? Det politikerne driver med er ikke rotfestet i virkeligheten. Vi styres mot en energikrise.

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...