Jump to content

Det grønne skifte og framtidens fritidsbåtliv?


PiperBill

Recommended Posts

Teerex skrev for 4 timer siden:

 

I likhet med fly er båt noe ganske annet enn bil når det kommer til framdrift og energibruk. 

 

Innlegget ditt er spot on.

Problemet i dag er ikke elmotorene, men akkumulatorene (drivstoff).

Det er ren fysikk: Skal man drive et tungt skrog fremover i sjøen, går det med mye energi. Hvor skal den komme fra?

Med mindre det kommer en vanvittig batterirevolusjon, kan man ikke erstatte energitettheten i diesel og besin på en enkel måte. Og det må være både lønnsomt og miljøvennlig å installere små og lette batteribanker med flere tusen eller titalls tusen kWh kapasitet i fritidsbåter med begrenset bruk.

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 4 minutter siden:


Det er likevel noen soleklare forskjeller. Bilmarkedet er preget av engangsavgifter som er ganske betydelige. Ved at elbiler har bøktt prioritert og fjernet både mva og avgifter og i tillegg har blitt gitt betydeligefordeler som kjøring i kollektivfelt, billig/gratis parkering og betaler 15-20% av fossilbiler i bomstasjonene gjør at det er nesten en selvfølgelkghet å velge elbil for de fleste. I båtmarkedet har vi ikke samme avgifter. I tillegg er det vanskeligere med lading og infrastruktur vs vei/bil. Så er det viktigere med mye mer energi tilsjøs mtp sikkerhet enn til veis. Så tror det er en svært lang vei å gå for å elektrifisere båtparken, selv om det har fungert bra i bilparken.

 

Vi må jo innse at det er økonomiske intensiver som styrer valgene til folk flest og ikke klima/miljø.

 

Tilgjengelighet, økonomi og deretter klima - langt på vei enig i den. Men med en solid prisøkning på fossilt drivstoff, og den tror jeg kommer, spørsmålet er hvor mye - kanskje 25 kroner før 2025, i utkantene finns koster det tidvis over 20 kr allerede - så blir det en insentiv til å tenke nytt. Altså jeg tror ikke det blir store endringer på kort sikt, men at det i løpet av 5-10 år vil finnes batteri+motorpakker samt greie lademuligheter som gjør batteridrift til et reelt alternativ for veldig mangeom de likevel skal ha ny motor, det tror jeg. Og jeg tipper nye båter med fossil motor under en viss størrelse blir forbudt etterhvert, det også. Skipstrafikken er en av de største forurenserne, det vil nok dra fritidsbåtene inn i søkelyset etterhvert. 

 

Teerex skrev 41 minutter siden:

Dieselen vil ikke komme opp i 50-60 kroner literen :giggle:

Hvis man tar en titt på båthavner gjennom både sesongen og året så ser man at svært mange båter brukes fint lite. De bare ligger der, selv på fine soldager.

Som alltid er det naturligvis unntak. Men hvor mange % disse unntakene utgjør anet jeg ikke.

Men elbåt kan jeg garantere ikke blir spesielt vanlig i fritidsbåtflåten på denne siden av år 2030.

 

Husker når jeg fylte bensin for 6,33 kr literen i 1998. Om noen hadde sagt at jeg tidvis ville betale tre ganger så mye vel 20 år senere, så hadde jeg neppe trodd på det, men der er vi jo. Og det er bare med KPI alene, så kan vi legge til miljøavgifter i tillegg, som sikkert kommer. 

 

Og dersom båtene ligger mest i havn - da er det jo et argument for at mange fint klarer seg med en elmotor, 10-15 knop og en batteripakke som varer 4-5 timer i marsjfart. 

 

Teerex skrev for 4 timer siden:

 

I likhet med fly er båt noe ganske annet enn bil når det kommer til framdrift og energibruk. 

En bil brukes gjerne hver dag hele året, og gjerne mange ganger hver dag. Og en bil (elbil iallefall) krever relativt lite energi for å forflytte seg effektivt fra A til B.

 

Båter brukes av mange båteiere noen få dager i året, og krever mye energi for å forflytte seg fra A til B. Iallefall hvis man ønsker noe mere enn snekkefart.

Å bygge ut en slags omfattende ladeinfrastruktur til havs er naturligvis nærmest umulig av både økonomiske og andre årsaker.

Så elbåt er bare å glemme med dagens teknologi. Men hva som skjer i framtiden vet vi naturligvis ikke så mye om idag.

 

Og likevel: "Widerøes mål er at store deler av flyflåten skal være elektrisk innen 2030."

 

Det første flyet forventes levert om vel 4 år. Klarer Widerøe seg, så tror jeg småbåteierne også skal få til mye. Forbrenningsmotoren er 150 år gammel. Den storstilte satsningen på Elbil er 10 år gammel, og se hvor man har kommet allerede. Tenk over hvor mange kloke hoder som kommer til å være på saken nå som bilfabrikkene faser ut forbrenningsmotoren. Selv med den teknologien vi har i dag, bare ved å installere oppsettet fra en Tesla i en båt, så funker det ganske greit - også ser man for seg 5 år med eksplosiv utvikling. Nå kommer det forbud mot å selge fossilbiler i EU om ikke så lenge - det er 900.000 fritidsbåter i Norge. Sjansen for at de slipper unna å tvinges over på renere utslipp tror jeg er ganske små i en 10-15 årsperiode. 

 

Beklager, har et veldig behov for å se litt fremover på dette temaet. Det er jo nettopp det jeg syntes mange båteiere ikke gjør, de trekker en tråd bakover og vender den foran seg. Sånn fungerer jo ikke denne utviklingen, det er jo mer sånn at det som har skjedd de siste fem årene før oss, vil tilsvarende skje i det neste året etter oss. 

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Raymond Engmark said:

 

Jo, gjerne, men når noen dikter opp egne fakta, så blir jo fakta og person samme sak. 

Raymond,

 

Med all respekt.

Spesial for deg, noe lett fordøyelig senge-lektyre.

Man kan lede en hest til brønnen, men man kan ikke tvinge han å drikke.

Finn dine egne favoritt kilder og få bekreftet det som står her.

 

Ok, tilbake til båt, om vi får lov å eie en da av Klaus Schwab.

 

Om fremtidens mat

https://www.usda.gov/sites/default/files/documents/codex-at-a-glance.pdf

https://childrenshealthdefense.org/defender/world-economic-forums-great-reset-plan-for-big-food-benefits-industry-not-people/

https://nypost.com/2019/05/01/humans-will-eat-maggot-sausages-as-a-meat-alternative-scientists/

https://www.weforum.org/agenda/2021/05/europe-insect-based-food-meat/

 

Om din personlige credit score

Din oppvekst, studier, økonomi og helse, forbruk i et system knyttet til ditt person. 

https://www.weforum.org/agenda/2014/11/what-your-credit-score-tells-you-about-your-health/

https://mises.org/wire/no-privacy-no-property-world-2030-according-wef

 

Om kuppet politikk

https://en.wikipedia.org/wiki/Regulatory_capture

 

klimapolitikk

https://mitpress.mit.edu/books/carbon-captured

 

kuppet medisinske verden

https://meridianhealthclinic.com/how-rockefeller-created-the-business-of-western-medicine/

https://www.kindredmedia.org/2016/03/how-the-oil-industry-conquered-medicine-finance-and-agriculture/

 

Din personlige "carbon allowance" fremtid.

https://www.nature.com/articles/s41893-021-00756-w

 

smart måler fremtiden din

https://www.offthegridnews.com/privacy/smart-meter-companies-admit-were-spying-on-you/

https://www.wired.com/2012/03/petraeus-tv-remote/

Link to post
Share on other sites

Elmotoren er snart 190 år gammel. Det er ikke elmotoren som er problemet, den er fantastisk effektiv. Spesielt i dagens moderne utgaver, der Tesla som vanlig leder utviklingen.

Det er naturligvis batteriene som er problemet for fritidsbåtbruk, dersom målet er å erstatte eksosjuice med batterier.

Og oppnå ca samme fart/rekkevidde som før med en overkommelig investeringskostnad. Samt naturligvis muligheten for å fylle på med mere energi nesten hvor som helst. Not gonna work.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Raymond Engmark skrev 37 minutter siden:

 

Og likevel: "Widerøes mål er at store deler av flyflåten skal være elektrisk innen 2030."

 

Nå skal ikke jeg dempe din entusiasme, men flyet som Widerøe planlegger å sette i drift er et fly med 9 seter. Planlagt brukt på korte ruter, med lite trafikk. Bra det. 

https://www.nrk.no/nordland/wideroe-satser-pa-elfly-fra-rolls-royce-_-kan-vaere-i-lufta-pa-norske-flyplasser-i-2026-1.15413067


Til sammenligning så flyes det i dag 23 737-maskiner mellom Oslo og Bergen. Ca 180 seter i hvert fly. Det utgjør ca 4140 seter daglig. Skulle den trafikken blitt utført med nevnte el-fly, så trengs det 460 avganger… Jeg personlig tror ikke det skjer innen 2030. 
 

Som andre har nevnt, å flytte fly og båter som planer, krever mye energi. Av den grunn så er elektrifisering i dag et godt alternativ til saktegående, lettdrevete, båter. Som seilbåter og små båter som ikke planer. Med dagens teknologi så har vi ikke batterier som kan holde på nok energi, i forhold til vekt, å drifte planende cabincruisere eller passasjerfly med et par hundre seter over en distanse som nordmenn normalt reiser. 
 

Hva fremtiden bringer er ikke godt å si. Skal vi i Norge fortsette å reise som vi gjør mellom nord og sør jevnlig, samt en ferietur til andre siden av jordkloden for å sole oss? Skal vi i fremtiden ha en 30-50 fots cabincruiser som marsjer i god planingsfart? 
Jeg tror så, lenge vi har penger til å kjøpe flybilletter til sydenturen, så gjør vi det. Dette uavhengig av miljøspørsmålene. Men kanskje hvis de rike og kule trendsetteren dropper helgeturen til Middelhavet, og heller sykle til nærmeste strand, så blir det trendy? Kanskje hvis vi begynner å ta toget når vi skal reise fra Bodø til hovedstaden. Jeg tror ikke det skjer. 
 

Spennende tid vi lever i. Håper det raskest mulig kommer gode alternativer til fossilt drivstoff, fordi jeg tror vi vil også i fremtiden reise langt og fort med fly og båt. 

Link to post
Share on other sites

Jeg reiser aldri til hovedstaden lengre av grunner vi ikke skal komme inn på her :giggle:

Men Gardermoen har jo skjedd en sjelden gang. Senest i 2018. Middelhavet var 1999 siste gang.

Og kanskje aldri mere, hvem vet. Har ikke noe behov for slikt, bare jeg kommer meg ut på havet i den nordnorske midnattsola :smiley: Utlandet er game over, been there done that.

Men noen må vel fortsatt fly av forskjellige grunner. Kanskje noen har et basalt behov for det å reise? Flykte fra hverdagen?

Ikke vet jeg, jeg flykter med båten isteden. Og kanskje med elbilen, i 2022.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 2 timer siden:

Dieselen vil ikke komme opp i 50-60 kroner literen :giggle:

 

Nei, det gjør den nok aldri🙄

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Raymond Engmark skrev for 2 timer siden:

Og dersom båtene ligger mest i havn - da er det jo et argument for at mange fint klarer seg med en elmotor,

At båter flest ligger mest i havn taler ikke for, men mot eldrift. Jeg har ingenting mot at fritidsbåtflåten elektrifiseres, men i tankerekkene dine virker det som du elegant hopper bukk over de ressursene som skal til for å produsere en elbåt. Som enkelte har nevnt over her er det ikke motor som er problemet med eldrift, det er lagring av energi. Slik verden ser ut nå må det skje en radikal utvikling i batteriteknologi for at dette regnestykket skal gå opp og bli grønt. Det vil ikke være særlig smart å produsere en haug med enorme batteripakker til en båter som nesten ikke skal bli brukt. Tenk litt på ressursbruken oppi dette her. Dette kan jo overhode ikke sammenlignes med biler som folk bruker fram og tilbake til jobben hver dag. 

Link to post
Share on other sites

Nondeju skrev for 4 timer siden:

Finn dine egne favoritt kilder og få bekreftet det som står her.

 

Så skal jeg lete opp masse offisiell informasjon på andre ting, også skal du si at staten og NRK er fake news, etc. Nei takk. Setter en strek der. 

 

Teerex skrev for 4 timer siden:

Elmotoren er snart 190 år gammel. Det er ikke elmotoren som er problemet, den er fantastisk effektiv. Spesielt i dagens moderne utgaver, der Tesla som vanlig leder utviklingen.

Det er naturligvis batteriene som er problemet for fritidsbåtbruk, dersom målet er å erstatte eksosjuice med batterier.

Og oppnå ca samme fart/rekkevidde som før med en overkommelig investeringskostnad. Samt naturligvis muligheten for å fylle på med mere energi nesten hvor som helst. Not gonna work.

 

Ja, jeg sa at den storstilte satsningen på elbil er 10-12 år gammel, jeg snakket ikke om elektromotoren som du ser. Batteriene er det mye utvikling på, og det er ventet mye nytt de neste årene. Vi ser jo på biler at Audi har sagt at bilene deres skal ligge på rundt 300-400 km rekkevidde, og at hurtigladenettverket er forventet å bli så tettmasket og effektivt, kombinert med at nær alle hverdagsreiser ikke krever hurtiglading, så skal dette erstatte unødvendig store og dyre batteripakker. Og det er jo god utnytting av resursene. Det tilsvarer nok noe sånt som 20-25 liter diesel, noe som rekker til en time i 20 knop på en moderne daycruiser. Tredobler man den kapasitetet, så vil man f.eks kunne gå Bodø-Svolvær uten å lade, og med billigere batterier, så vil nok den kunne konkurrere prismessig med en ny dieselmotor om ikke så lenge. En annen ting er jo comforten - en elmotor er jo ekstrem støysvak. 

 

At et ladenettverk ikke kan bygges effektivt ut er jo bare pessimisme. Men en ting jeg er enig i at man ikke får samme fart/rekkevidde som før. Det er jo bare å ta inn over seg klimarapporten og avtalene mot forurensning. Den krana vil bare strammes mer og mer til med årene. Vi får nok ikke de valgmulighetene med det første, i så fall må man kanskje over på hydrogen. Overhørte en samtale i mellom to maskinister (ferge) her om dagen, de var akkurat ferdigkurset på hydrogen, men de regnet med at den kunnskapen knapt ville komme i bruk før elektrisk overtok. Så el på vannet, det blir nok fremtiden. Men klart - vi må tilpasse oss. Og det er en sak med miljøet, vi kan ikke dure på som vi har gjort - det er bare å ta inn over seg. 

 

Sørlandet2 skrev for 4 timer siden:

Nå skal ikke jeg dempe din entusiasme, men flyet som Widerøe planlegger å sette i drift er et fly med 9 seter. Planlagt brukt på korte ruter, med lite trafikk. Bra det. 

https://www.nrk.no/nordland/wideroe-satser-pa-elfly-fra-rolls-royce-_-kan-vaere-i-lufta-pa-norske-flyplasser-i-2026-1.15413067


Til sammenligning så flyes det i dag 23 737-maskiner mellom Oslo og Bergen. Ca 180 seter i hvert fly. Det utgjør ca 4140 seter daglig. Skulle den trafikken blitt utført med nevnte el-fly, så trengs det 460 avganger… Jeg personlig tror ikke det skjer innen 2030. 
 

Som andre har nevnt, å flytte fly og båter som planer, krever mye energi. Av den grunn så er elektrifisering i dag et godt alternativ til saktegående, lettdrevete, båter. Som seilbåter og små båter som ikke planer. Med dagens teknologi så har vi ikke batterier som kan holde på nok energi, i forhold til vekt, å drifte planende cabincruisere eller passasjerfly med et par hundre seter over en distanse som nordmenn normalt reiser. 
 

Hva fremtiden bringer er ikke godt å si. Skal vi i Norge fortsette å reise som vi gjør mellom nord og sør jevnlig, samt en ferietur til andre siden av jordkloden for å sole oss? Skal vi i fremtiden ha en 30-50 fots cabincruiser som marsjer i god planingsfart? 
Jeg tror så, lenge vi har penger til å kjøpe flybilletter til sydenturen, så gjør vi det. Dette uavhengig av miljøspørsmålene. Men kanskje hvis de rike og kule trendsetteren dropper helgeturen til Middelhavet, og heller sykle til nærmeste strand, så blir det trendy? Kanskje hvis vi begynner å ta toget når vi skal reise fra Bodø til hovedstaden. Jeg tror ikke det skjer. 
 

Spennende tid vi lever i. Håper det raskest mulig kommer gode alternativer til fossilt drivstoff, fordi jeg tror vi vil også i fremtiden reise langt og fort med fly og båt. 

 

Ja, jeg sier jo ikke at man ikke må ofre noe, det må vi helt klart. Flyreiser som du sier, de må bli både færre og annerledes. Tog utvikles i andre land, det kommer nok i Norge også, men klart det tar tid. Elbiler har jo gjort bilparken vår mindre i volum. Fra 50-tallet og frem til nå, så har vi doblet antall kvadratmeter bolig pr person, noe som fører til unødvendig resursbruk. Vi vil nok se noe av det samme på vannet. Enten blir det mer saktegående, mindre, lettere, mindre comfort, andre konstruksjonsmaterialer, mer bruk av seil. Med dagens teknologi skal jeg være enig i at det å se en 40 fots Princess i 30 knop i 2035 er lite sannsynlig. Enten blir det ny batteriteknologi, hydrogen (selv om jeg er litt skeptisk til at produsentene omfavner det i veldig større grad), saktegående båter, seil m.m. Vi har jo allerede containerskip med seil. Og i det store bildet, så er jo hurtiggående store båter noe som har eksistert ikke så veldig lenge for hvermandsen - det kan være så enkelt at det ikke blir tilgjengelig i fremtiden også. 

Syntes denne diskusjonen er kjempeinteressant. Men to premisser er jeg ganske sikker på. Det ene er at utviklingen på disse områdene tvinges frem i rekordfart fremover. Det andre er at kravene fra myndighetene etc kommer til å strammes inn raskere og raskere. Har et par veteranbiler jeg har tenkt til å ha livet ut. Men jeg føler meg ikke helt sikker på hvor lenge de kan driftes. Begynner allerede å bli en del firmaer som spesialiserer seg på å bygge om veteranbiler til elmotor, så også der kan det bli en ny hverdag. 

 

For ordens skyld, jeg er slettes ingen miljøgærning, selv om det kanskje kan høres litt sånn ut, hehe. Men innstrammingene de kommer, og det å nekte å forholde seg til det, det hjelper nok ikke.  

 

Komodo skrev for 2 timer siden:

At båter flest ligger mest i havn taler ikke for, men mot eldrift. Jeg har ingenting mot at fritidsbåtflåten elektrifiseres, men i tankerekkene dine virker det som du elegant hopper bukk over de ressursene som skal til for å produsere en elbåt. Som enkelte har nevnt over her er det ikke motor som er problemet med eldrift, det er lagring av energi. Slik verden ser ut nå må det skje en radikal utvikling i batteriteknologi for at dette regnestykket skal gå opp og bli grønt. Det vil ikke være særlig smart å produsere en haug med enorme batteripakker til en båter som nesten ikke skal bli brukt. Tenk litt på ressursbruken oppi dette her. Dette kan jo overhode ikke sammenlignes med biler som folk bruker fram og tilbake til jobben hver dag. 

 

Nei, der har du et poeng. Kanskje blir båtflåter for leie fremtiden, slik som det begynner å bli mer av leiebiler i storbyer, slik som Vy etablerer nå for tiden i Oslo? Det vil være god delingsøkonomi og god resursbruk. Men det er klart, jeg tror jo ikke det blir aktuelt å elektrifisere den eksisterende småbåtflåten i Norge, men det vil bli stadig dyrere, og sikkert vanskeligere å bruke de også. Allerede i dag kan det enkelte plasser være langt i mellom bensinfyllingene, fordi det kun tilbys diesel i en del havner, pga sikkerhet. Her oppe i nord, så er mange av disse fyllingspunktene i samband med øyer og tettsteder som trenger drivstoff til bilene - de vil nok helt sikkert tynnes ut i årene som kommer. Å gå ut i fra Bodø, og kunne gå til Ørnes, før man hurtiglader i en halvtime, og går videre, det vil være veldig innafor for veldig mange. 

Link to post
Share on other sites

Raymond Engmark skrev for 4 timer siden:

 

Ja, jeg sier jo ikke at man ikke må ofre noe, det må vi helt klart. Flyreiser som du sier, de må bli både færre og annerledes. Tog utvikles i andre land, det kommer nok i Norge også, men klart det tar tid. Elbiler har jo gjort bilparken vår mindre i volum. Fra 50-tallet og frem til nå, så har vi doblet antall kvadratmeter bolig pr person, noe som fører til unødvendig resursbruk. Vi vil nok se noe av det samme på vannet. Enten blir det mer saktegående, mindre, lettere, mindre comfort, andre konstruksjonsmaterialer, mer bruk av seil. Med dagens teknologi skal jeg være enig i at det å se en 40 fots Princess i 30 knop i 2035 er lite sannsynlig. Enten blir det ny batteriteknologi, hydrogen (selv om jeg er litt skeptisk til at produsentene omfavner det i veldig større grad), saktegående båter, seil m.m. Vi har jo allerede containerskip med seil. Og i det store bildet, så er jo hurtiggående store båter noe som har eksistert ikke så veldig lenge for hvermandsen - det kan være så enkelt at det ikke blir tilgjengelig i fremtiden 

Jeg tror faktisk veldig få er villig å ofre noe. 
Når Tesla kom så fikk folk en romslig bil, som gikk som ei kule og kosta mindre enn en Audi av tilsvarende størrelse. Du sier bilene har blitt mindre siden 50-tallet. Når satt du sist i ei boble eller Ford Anglia? Vi har vel aldri hatt så god plass i bilene som i dag. Vi vil ha plass og komfort i biler, huser og annet. Vi kan velge små båter i dag, men utviklingen er klar. Vi vil ha større. Så lenge båter med fossilt drivstoff er lovlig, så tror jeg det er vanskelig å få folk til å velge dagens løsning som egentlig ikke er et alternativ til dagens båtpark. 
 

Angående tog, så blir det veldig feil å sammenligne oss med Europa. Spesielt Nord-Norge, hvor få mennesker bor på et stort område. I sør-Europa er god forbindelse mellom byene med million+ innbyggere. Sist jeg så toget til Oslo fra Bodø var det god plass. Tror ikke vi trenger å bygge ut ennå.. Så min påstand, vi velger ikke "miljøvennlig" før vi sparer tid og penger. 

 

Men jeg er positiv til endringer, men jeg tror ikke folket er villig til å velge dyrere og dårligere. Men en dag fins det nok alternativer, men det vi ser i markedet nå er ikke i nærheten for folk flest. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 10 timer siden:

Elmotoren er snart 190 år gammel. Det er ikke elmotoren som er problemet, den er fantastisk effektiv. Spesielt i dagens moderne utgaver, der Tesla som vanlig leder utviklingen.

Det er naturligvis batteriene som er problemet for fritidsbåtbruk, dersom målet er å erstatte eksosjuice med batterier.

Og oppnå ca samme fart/rekkevidde som før med en overkommelig investeringskostnad. Samt naturligvis muligheten for å fylle på med mere energi nesten hvor som helst. Not gonna work.


 

Både Mercedes, Rolls-Royce og flere andre bilmerker hadde elmotorløsninger i biler rundt 1900-tallet, som faktisk fungerte helt greit.

Det er først når en provokatør som Tesla med midler og smart plan med å ta problemet ved roten og bygge ut ladenettverk, gi lang rekkevidde på biler som ser bra ut og som blir en viss status/image for mange. I tillegg gir de bilene 0-100 på 2,6-4,5 sekunder, som mange drømmer om å oppleve fordi motor har kostet veldig mye avgifter i hele livet til de fleste av oss. Mange vil oppleve å ha en så sprek bil. Og når Norge i tillegg har ekstreme elbilfordeler - ja da blir en dyr statusbil i USA og andre land - billig å få tak i her til lands. Den «perfekte storm» for å få innført elbilsalg. Og npr andre merker prøver det samme får de til mye med langt bedre biler, men de mangler en del godvilje fra markedet pga mangel på det viktigste: ladenettverk-struktur.

 

Dersom dette skulle slått an i båtmarkedet måtte vi gjort følgende:

 

F eks Windy, Ibiza eller Goldfish måtte laget følgende elektriske fristende båt-typer:

 

*Skjærgårdsjeep som ser elegant og tøff ut, med gode sjøegenskaper, f eks ibiza 19 sport eller nordkapp 605 aktig, og som gjør 50-60 knop (sprekere enn bensinbåter), har rekkevidde på 150-200 nautiske mil, som er lett å serve. Og Goldfish 30 rib med lang rekkevidde og høy toppfart.

*Lekker daycruiser type Windy 26 Kharma eller 31 Zonda og kanskje en 39 Camira med 1-2 elmotorer, range på 2-300 nautiske mil og mulighet for å lade opp raskt. Bør gjøre 40-50 knop og cruise på 25-30.

*Marex lignende bobåt-aktig tilsvarende med lavere fart enn de overstående

 

Båtene over trenger en båtprodusent eller flere som går hardt til verks med store investeringer i et hurtigladenettverk og ikke minst store investeringer i lademuligheter omtrent ved alle gjestehavner. I tillegg bør en elektrisk båt ha uthavnlading, type solcellepanel etc… det har jo en del allerede.


I f eks seilbåter og snekker er det mye lettere å bytte til elmotor så lenge man får ladet opp rimelig og raskt nok mange nok steder.

 

I tillegg bør jo intensivene være store f eks type gratis eller svært billig havneleie, 25% rabatt på alle restauranter etc i gjestehavner om du har elbåt, mva fritt innkjøp, prioritet på havneplasser der diesel og bensinbåter ikke får legge til - etc…

Kanskje man burde fått svært billig eller gratis elbåtopplag der man kun betaler for service, men det offentlkge sponser varme båthaller der båtene kan lagres vinterstid - slike ting ville i alle fall fått meg til å se i retning elektrisk.

Intensiver som gjør at folk ser gulrøtter og fordeler/glede med det hele og ikke bare pisk på det wom ikke bør gjøres. 
I tillegg må nok drivstoffprisen på diesel og bensin litt opp, da mange synes det er billig per i dag. På 42 foteren brukte jeg gjerne 25-30.000 kr på diesel pr sesong, men det var jo egentlig bare 10-15% av årlige kostnader ved den båten. Så kostnaden med båthold og vedlikehold er det dyreste med å ha båt. Ikke selve båtbruken/drivstoffet. Dieselkostnaden ville riktignok gått opp til 40-50.000 dersom pumpeprisen ikke lenger er avgiftsfri og plutselig koster 18-20kr pr liter, mer som i andre land. Likevel er kostnaden fortsatt prosentvis ganske lav i forhood til totalkostnaden vi hadde med 42 fots båt som vi tok svært godt vare på og satte bort alt.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

I disse diskusjonene ender man alltid opp med at eldrift er det eneste saliggjørende, noe som jeg mener er feil.

 

Det snakkes som at det "bare" er få år til ny tekologi skal bringe store luksusbåteropp i plan og at vi skal kunne fråtse i fart, plass og komfort som før.

 

Mye av grunnen til at vi ikke ser samme utvikling med elbåt, som elbil er volum.

Det er neppe stort nok marked for slike båter, og kostnadene vil bli næmest sinnnsyke både ved produksjon og ikke minst utbygging av infrastruktur for lading.

Du får ikke f.eks Windy, Goldfish eller Princess til å bygge ladestasjoner langs norskekysten slik Tesla har gjort lang veien, det er ikke nok volum!

 

Elefanten i rommet er den utviklingen vi har hatt de siste 30-40 årene, båtene blir bare større og større, og motorene deretter.

 

I dagens båthavner er kan man legge sammen motoreffekten til 3-4 av værtsingene, og man har samme antal HK som alle båtene samlet i samme båthavn hadde for 40 år siden.

 

Hadde en med en 50 fot Princess byttet den ut med f.eks en 30 fot snekke med en 100 hester, kunne han redusert drivstoffforbruket med borti 90%.

 

Å tro at vi skal redusere vårt CO2 avtrykk samtidig som vi skal beholde, eller øke lukusen og komforten, er i bestefall en utopi.

Vi kan ikke kjøpe oss ut av klimakrisen, det gjelder med båt som med alt annet.

 

 

Så hvis dere med svære "dieselsugger" faktisk vil  redusere utslippene deres, ikke vent på ny teknologi. Kondemner båten dere har og kjøp seilbåt!!😉

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 14 minutter siden:

I disse diskusjonene ender man alltid opp med at eldrift er det eneste saliggjørende, noe som jeg mener er feil.

 

Det snakkes som at det "bare" er få år til ny tekologi skal bringe store luksusbåteropp i plan og at vi skal kunne fråtse i fart, plass og komfort som før.

 

Mye av grunnen til at vi ikke ser samme utvikling med elbåt, som elbil er volum.

Det er neppe stort nok marked for slike båter, og kostnadene vil bli næmest sinnnsyke både ved produksjon og ikke minst utbygging av infrastruktur for lading.

Du får ikke f.eks Windy, Goldfish eller Princess til å bygge ladestasjoner langs norskekysten slik Tesla har gjort lang veien, det er ikke nok volum!

 

Elefanten i rommet er den utviklingen vi har hatt de siste 30-40 årene, båtene blir bare større og større, og motorene deretter.

 

I dagens båthavner er kan man legge sammen motoreffekten til 3-4 av værtsingene, og man har samme antal HK som alle båtene samlet i samme båthavn hadde for 40 år siden.

 

Hadde en med en 50 fot Princess byttet den ut med f.eks en 30 fot snekke med en 100 hester, kunne han redusert drivstoffforbruket med borti 90%.

 

Å tro at vi skal redusere vårt CO2 avtrykk samtidig som vi skal beholde, eller øke lukusen og komforten, er i bestefall en utopi.

Vi kan ikke kjøpe oss ut av klimakrisen, det gjelder med båt som med alt annet.

 

 

Så hvis dere med svære "dieselsugger" faktisk vil  redusere utslippene deres, ikke vent på ny teknologi. Kondemner båten dere har og kjøp seilbåt!!😉


 

Helt enig i dette, nomen. Unntatt siste setning :giggle:

Det er vel ikke gitt at elbåter er så voldsomt mye mer miljøvennlkge enn moderne diesel/bensinmaskiner heller, dersom man ser levetid, produksjonsutslipp, resirkulering osv under ett. Jeg måtte bytte mine 5 batterier hvert 3-4. år i 42 foteren selv om de stod koblet til landstrøm hele tiden.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at vi har båter med store motorer er vel at drivstoffprisene relativt sett har gått ned i mange år.

Sammenligner vi med andel av timelønn får vi mye mer for pengene enn for 40 år siden selv om pumpeprisene er høye.

 

Det er sterke krefter som presser på  og ønsker et skifte med lavere utslipp også for fritidsbåter. Og det vil tvinge frem høyere kostnader på drivstoff til forbruker. Siden diesel til fritidsbåt har vært merket og avgiftsbelagt sammen med dricstoff til landbruk og maskiner har vi vært heldige og sluppet unna. Men det tror jeg vil snu fremover. Jeg tror nok vi vil få en markant økning i prisene fremover av to grunner. De vil dempe forbruket og utslippet for alle som benytter diesel og tvinge frem andre løsninger.

 

Jeg tror første respons vil bli båter med mindre motor, mer fokus på øknomisk fremdrift, mens kravene til komfort opprettholdes.

 

Og kanskje vil kostnadene for å ha båt bli såpass dyrt etterhvert at delings systemer vil bli mer vanlig. 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Trur nok dei store motorbåtane er med på å framprovosere ei endring når det gjeld båtbruk, kanskje i ei form av skattlegging? Ein drivstoffvenleg 30-fotar kan truleg ha eit forbruk på 0,2 - 0,3 pr Nm, om ein tek utgangspunkt i eit seilbåtskrog.  Ein stor cabincruiser har kanskje eit forbruk som kan multipiserast med 20, om båten går med planefart. Trur dette forbruket blir vanskeleg å forsvare i framtida (er etter mitt syn vankeleg å forsvare no også...)

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Raymond Engmark said:

Så skal jeg lete opp masse offisiell informasjon på andre ting, også skal du si at staten og NRK er fake news, etc. Nei takk. Setter en strek der. 

Ok, sett en strek. Jeg er ikke interessert i en strid.

Husk at det er du som kom med et angrep.

Uvitenheten din er et valg. Det valget respekterer jeg.

Du har rett, det er slitsomt å måtte lete opp saker for å forstå hva som skjer. Jeg velger å lese meg opp. 

 

Jeg følger videre med resten. Det er interessante saker som blir skrevet.

 

Ha en god dag.

 

Redigert av Nondeju (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det grønne skiftet er rett og slett ikke bærekraftig.

 

IPCC har lagt frem en rapport i forkant av årets klimatoppmøte.

(Også kalt FLOP26). Omtalen i media, og i forkant av valget, står i grell kontrast til innholdet, som er langt mindre alarmistisk enn tidligere.

Kode rød for kloden er falsk alarm.

 

Effektiv energibruk er en god ting, som gjør at flere kan nyttiggjøre seg energi til glede for arbeidsplasser og industri.

Tilgang til rimelig energi er et samfunnsgode som er fundamentalt for verdiskapning og velstandsutvikling. Satsing på vindmøller krever også en reserveløsning for de 2/3 av tiden det ikke blåser akkurat passe. Det gjør at vindmøller hverken kan bli billig energi, stabil energi, eller bærekraftig energi.

 

Å elektrifisere fritidsbåtflåten (og fly) vil kreve mer energi enn det sparer, og dermed et klimaminus tiltak. 

 

Nye energiomsetningsformer vil tilkomme. Men både batteridrift og vindmøller er blindspor, og kun attraktivt når når andre betaler regningen for det.

 

De kommende årene vil den grønne svindelen blå åpenbar for langt flere.

 

I mellomtiden er moderne forbrenningsmotorer det mest bærekraftige vi har for fritidsbåter.

Link to post
Share on other sites

Diskusjonen vår går på hvordan vi tror fremtiden vil bli og da er trenden at utslipp og forbruk av fossilt drivstoff skal dempes.

 

Store deler av industrien legger om til elektrisk kraft og det samme innen transport.

Det vil få konsekvenser for fritidsbåter også, uansett bærekraft eller ei.

 

Virkemidlet til politikerne er avgift og det vil vi nok merke fremover.  

Blir spennende å sw hvordan det vil påvirke båt og motorproduksjon.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Raymond Engmark skrev for 8 timer siden:

Kanskje blir båtflåter for leie fremtiden, slik som det begynner å bli mer av leiebiler i storbyer, slik som Vy etablerer nå for tiden i Oslo? Det vil være god delingsøkonomi og god resursbruk.

Tanken er fin, men det er urealistisk, for igjen sammenligner du epler med bananer. Utleie og delingsmodeller for privatbiler er levedyktig fordi de aller fleste trenger bil hele året, men kort tid i døgnet. Samtidig er det slik at noen alltid vil trenge bil til alle tider på døgnet. 

 

Men hvis du har vært i Oslofjorden på en av de varmeste og fineste sommerdagene i fellesferien, og en av de kaldeste og sureste dagene på høsten, f.eks. i dag. skjønner du fort forskjellen. Når det er sol, varmt og vindstille på sommeren skal "alle" ut med båten. Man vet ikke alltid på forhånd når disse dagene kommer, så mange drar ut på sparket på kort varsel. Hvor lett tror du hadde vært å fått leid seg en Nordkapp 605 hvis man bare svippet innom utleiesjappa en slik morgenstund? Og hvor lett tror du det hadde vært for utleiesjappa å få belegg på utleiebåtene sine når det regner og blåser 18 m/s?

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev for 2 timer siden:

Trur nok dei store motorbåtane er med på å framprovosere ei endring når det gjeld båtbruk, kanskje i ei form av skattlegging? Ein drivstoffvenleg 30-fotar kan truleg ha eit forbruk på 0,2 - 0,3 pr Nm, om ein tek utgangspunkt i eit seilbåtskrog.  Ein stor cabincruiser har kanskje eit forbruk som kan multipiserast med 20, om båten går med planefart. Trur dette forbruket blir vanskeleg å forsvare i framtida (er etter mitt syn vankeleg å forsvare no også...)


 

Ikke at jeg nødvendigvis er enig i at dette skal gjøres, men den enkleste måten å skattelegge forbruk direkte og rettferdig på er å avgiftsbelegge drivstoffet. Da betaler/skatter man mer jo mer man bruker. Og fristelsen til å bruke mindre drivstoff blir større og folks bruksmønster styres etter det. 
Alle andre avgifter er egentlig litt merkelige og treffer fort på siden av meningen med avgiften.

 

Så til dette med delingsøkonomi. Det å leie båt begrenser friheten til å få tak i båt akkurat når man ønsker båt og det er jo alltid behagelig å ha tilgang på noe eget som man vet hvordan er brukt og at alltid er tilgjengelig der man ønsker båten. Selv om delingsøkonomi er bra for nye markedsgrupper og folk som kan passe inn i det bruksmønsteret, vil det være en stor andel båter som eies av folk selv.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 4 timer siden:

Vi kan ikke kjøpe oss ut av klimakrisen, det gjelder med båt som med alt annet.

 

Hva slags klimakrise er det snakk om? Jeg ser ingen. Bare de naturlige svingninger som har vært hele tiden.

 

Men den enorme, helt ukontrollerte befolkningsveksten ser jeg derimot problemer med. Den er ikke bærekraftig for planeten.

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 1 time siden:

Ikke at jeg nødvendigvis er enig i at dette skal gjøres, men den enkleste måten å skattelegge forbruk direkte og rettferdig på er å avgiftsbelegge drivstoffet. Da betaler/skatter man mer jo mer man bruker. Og fristelsen til å bruke mindre drivstoff blir større og folks bruksmønster styres etter det. 

 

Det er jo akkurat det man gjør i dag gjennom moms, mineraloljeavgift osv. Det eneste man ikke betaler til sjøs er en veibruksavgift og sådan faller vel helt på sin urimelighet for drivstoff brukt til sjøs.

 

Uten avgifter ville drivstoffet ikke kostet mer enn 3 kroner literen.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 13 minutter siden:

Hva slags klimakrise er det snakk om? Jeg ser ingen. Bare de naturlige svingninger som har vært hele tiden.

Klimakrisen er vedtatt av politikerne, Greta Thunberg og NRK, så det må vi nok bare innfinne oss med.

 

https://www.dagbladet.no/kultur/haner-verdensledere---bla-bla-bla/74281889

Link to post
Share on other sites

andersb skrev On 1.10.2021 at 17.47:

Foreløpig er det 0 sjangs for raskere planende båter, som skal gå i plan...

 

MEN! vi kjører jo MYE på tomgang og lav fart jon olsson feks har på sin nye båt en elmotor nettop for slikt. Alt under skrogfart bruker veldig lite energi. 

Jeg bruker båten mye, men er jo mye ut og inn i ymse småsteder i bærumsskjærgården, kunne kjørt elektrisk da. 

Dette bruksmønsteret stemmer bra med bruken jeg har av min 19 fots Skibsplast som veier 900-1000 kg når jeg er ute på tur, men om det ville vært noen miljøgevinst ved å elektrifisere 5 knops kjøringa mi (som vil si mesteparten av kjøringa) tviler jeg sterkt på.

 

La oss si jeg tar en dagstur på strøm i 5 knop Tromøya - Lyngør - Tromøya og dette skal foregå med strøm, hva vil batterier og en liten elektrisk påhenger tilsammen veie, og hva vil det koste?

 

Med bensindrevet påhenger som beholdes så slipper man jo heldigvis å ha batterier som er så store (tunge og dyre) at man har den nødvendge sikkerhetsmarginen for å komme hjem.

 

Ladehybriden min har et batteri på 12 kWh som jeg har hørt litt ulike tall for vekta, la oss ta det laveste, som er 60 kg, og det erstatter ca 2,5 liter bensin. Altså vil batteriet veie 24x bensinen det erstatter.

 

Nevnte båttur krever ca 40 liter bensin, og ganger vi det med 24 så betyr det 960 kg batterier, og tar vi med litt annet nødvendig tilbehør som elmotor og styrestystemer så er vi vel oppe i tonnet ekstra for elektrifiseringen. Man har altså doblet vekta på båten, og da kan man vel anta at man også øker forbruket noe så man er inne i en ond sirkel. Nå er ikek min gamle 2-takter det mest drivstofføkonomiske man får, så la oss si den har dobbelt så høyt forbruk som en moderne 4-takter, da vil tallene bli litt penere for batteriløsningen, men siden vekten dobles ved batteri så går nok de to faktorene omtrent opp i opp.

 

Hva koster så dette batteriet? Hvis vi tar utgangspunkt i ladehybrid-batteriet mitt og ganger det med 16 for å få den nødvendige kapasiteten så koster det 16x140.000 kr, da er vi oppe i godt over 2 millioner kr for batterier.

 

Til sammenligning så koster bensin litt over 20.000 kr/år og hvis man hadde vært så optimistisk som å si at jeg kunne spart inn 20.000 kr i bensin pr år og hadde fått kjøpt batteriet med et rentefritt lån og noen samtidig gratis hadde installert strøm på brygga og gitt meg gratis strøm (lite sannsynlig) så ville batteriet vært nedbetalt med bensinpengene iløpet av 100 år. Om et slikt batterisystem holder så lenge, det er nå en annen sak, og om jeg får brukt et slikt system i 100 år så kan barnebarna deres sannsynligvis lese en artikkel om "Verdens eldste mann kjører halv-elektrisk".

 

Men renteutgiifter må man jo ta med i regnestykket, og hvis vi sier 1% rente så vil det bety at bensinpengene (hvis elektrifiseringen hadde kuttet nesten alt bensinforbruk) hadde akkurat holdt rentene i sjakk, men ikke gitt noe til nedbetaling av batteripakka. Man hadde rett og slett aldri klart  betale ned lånet med bensinpenger selv om batteriene hadde holdt evig,, noe de selvfølgelig ikke gjør (jeg får nå ladet opp ca 6 kWh på mitt 12 kWh batteri i den mindre enn 6 år gamle bilen).

 

Og hva skjer med båten når man dobler vekta, foruten at jeg neppe kan klare å komme opp i plan og den raske kjøringa blir tregere og med et voldsomt høyt forbruk?

 

Båten vil ligge dypere og lettere ta inn vann i høye bølger. Og tar den inn vann så skal det mye mindre til at den synker fordi den har 1000 kg batterier ombord (som er mye verre enn 1000 liter vann da batteriene gir negativ oppdrift i motsetning til vann som er nøytralt. Så båten vil nok gå rett til bunns om jeg får problemer med vanninntrengning. Å øse er også vanskeligere om det er fullt av batterier ii bunn, og hvem har lyst til å øse saltvann blant enorme mengder strøm? Pumper kan gjøre jobben, hvis de virker da.

 

Turer på områder der det er grunt må begrenses når båten går mye dypere. Fortøyning og håndtering av båt blir tyngre når båten dobler vekta, og plassen ombord blir mindre pga batteriene.

 

Båthengeren må byttes ut med en mye større og tyngre og dyrere. Og bilen må byttes ut med noe kraftigere som har lov til å trekke så tung henger. Det betyr også at bensinforbruket (evt diesel) kommer til å øke kraftig på all vanlig kjøring til og fra jobb osv som en konsekvens av å skulle være "miljøvennlig" på sjøen.

 

Så jeg tror nok neppe det ville vært særlig miljøvennlig når man ikke bare ser på at "Man kan kjøre elektrisk i lav fart på sjøen", men heller ser på helheten.

 

Man hadde fått mye mer miljøgevinst pr krone ved å bytte ut den gamle 2-takteren med en splitter ny 4-takter som bruker mindre bensin. Og sannsynligvis så hadde man fått mer miljøgevinst uavhengig av kostander også ved denne mye billigere løsningen da man slipper at en gammel 2-taker skal gå på full guffe med 1 tonn batterier som ikke kommer opp i plan og slipper å kjøre til og fra jobb osv i en bil med nesten dobbelt så høyt forbruk.

 

Eller man kunne tatt den rimelige varianten med å kjøpe en splitter ny 9,9 hk 4-takter til sakte-kjøringa og brukt den store motoren til den lille andelen som er rask kjøring. Det øker forbruket minimalt på rask kjøring (noen få kg ekstra) og kutter forbruket mye ved all sakte-kjøring. Og det til en kostand som er litt over et års bensinforbruk nå.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...