Kanalkapteinen Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Torsen67 skrev On 8.5.2024 at 16.33: Det er nok finér der. Disse er støpt opp etter at skroget er støpt. Skal sjekke tykkelsen når jeg borer ila helgen. Hadde samme problem i min W8600 fra 1987. Og kun på styrbord side. Jeg mistenker at det kom inn via et par av skruehulla til trimflaps, for det kunne sige ut vann under trimflaps i ukesvis etter at båten kom på land om høsten. Ellers en fryd å følge prosjektene dine på denne klassikeren @HiWard Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
HiWard Svart 14.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Kanalkapteinen skrev 7 minutter siden: Hadde samme problem i min W8600 fra 1987. Og kun på styrbord side. Jeg mistenker at det kom inn via et par av skruehulla til trimflaps, for det kunne sige ut vann under trimflaps i ukesvis etter at båten kom på land om høsten. Det er selvsagt også en mulighet. Jeg har ikke opplevd at det siger ut vann under trimflaps, men det er jo nok av skruehull på oppsiden av kassen som vil slippe inn vann om det kommer en lekkasje med regnvann. Ute av syne, ute av sinn blir tilnærmingen inntil videre... Kanalkapteinen skrev 8 minutter siden: Ellers en fryd å følge prosjektene dine på denne klassikeren @HiWard Mange takk! Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 Kanalkapteinen skrev On 14.5.2024 at 15.45: Hadde samme problem i min W8600 fra 1987. Og kun på styrbord side. Jeg mistenker at det kom inn via et par av skruehulla til trimflaps, for det kunne sige ut vann under trimflaps i ukesvis etter at båten kom på land om høsten. Ellers en fryd å følge prosjektene dine på denne klassikeren @HiWard Hmm, skal skru ut ett par av disse skruene i dag. Hørtes ikke bra ut da kjernen i akterspeil er i finér. Men det er tykt gods, så skruene skal jo ikke gå tvers igjennom. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 27.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 I dag fikk jeg hentet den første stolen fra omtrekkingsverkstedet. Synes den ble veldig bra! Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
EvenEB Svart 27.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 Ser veldig bra ut! Spent på hvordan du har designet solseng og ryggpute. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 27.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 EvenEB skrev 37 minutter siden: Ser veldig bra ut! Spent på hvordan du har designet solseng og ryggpute. Jeg har ikke endret noe på det opprinnelige designet med ett unntak; seks puter over motorrommet er slått sammen til tre. Sofaryggen får også en Windy-logo brodert på fremsiden. Edit: Du mente kanskje mønster og slikt, der har jeg bedt om å ikke få vaffelmønster, det kan bli litt i overkant etter min smak. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart 29.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2024 Hei. Jeg sjekket ett par skruer på flaps. Kom ikke ut noe vann der. Akterspeilet er så tjukt så skulle bare mangle. Da må i så fall akterspeil være vasstrukken. Det kan faktisk skje. Leste om en W7800 en tid tilbake, der de skulle bytte motor fra Volvo til Merc eller vise versa. Da fant de masse vann når de skulle tilpasse nytt drev. Hele akterspeilet måtte rives opp fra innsiden. Ny finerplate inn og nytt støp ble lagt på. Til polering. Her er jeg virkelig grønn.. Du skriver: Fremgangsmåten ble som følger: 1. Jotun Marine Rubbing på ullpute. 2 Jotun Marine Polish på medium skumpute (Biltema rosa). 3. Collinite 870 Liquid Cleaner Wax på myk skumpute (Biltema svart). Nr. 3. Her legger du på wax, men hvordan drar du av voksen igjen? Den skal vel tørke noen minutter før du tar den av? Jeg har prøvd å ta wax av for hånd, men det blir skjoldete. Kan jeg ta av dette med maskinen så det blir blankt? I så fall hvilke pute bruker jeg til dette? Prøver å google dette men alle putene beskrives som de skal legge på polish eller wax og ikke hvordan dette fjernes. Tar gjerne tips fra Biltema da de ligger rett borti veien her. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 29.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2024 Torsen67 skrev for 3 timer siden: Til polering. Her er jeg virkelig grønn.. Du skriver: Fremgangsmåten ble som følger: 1. Jotun Marine Rubbing på ullpute. 2 Jotun Marine Polish på medium skumpute (Biltema rosa). 3. Collinite 870 Liquid Cleaner Wax på myk skumpute (Biltema svart). Nr. 3. Her legger du på wax, men hvordan drar du av voksen igjen? Den skal vel tørke noen minutter før du tar den av? Jeg har prøvd å ta wax av for hånd, men det blir skjoldete. Kan jeg ta av dette med maskinen så det blir blankt? I så fall hvilke pute bruker jeg til dette? Prøver å google dette men alle putene beskrives som de skal legge på polish eller wax og ikke hvordan dette fjernes. Tar gjerne tips fra Biltema da de ligger rett borti veien her. Mener jeg tørket det blet for hånd med mikrofiberklut. Jeg er ingen ekspert, la det være sagt først som sist. Opplegget jeg har kjørt de siste sesongene er ganske annerledes: 1. Meguiars Flagship Premium Marine Wax på gul Rupes ullpad for DA-maskin (som jeg bruker). 2. Tørk av med mikrofiberklut 3. Nyt en pils/kaffe/cola mens du beundrer egen innsats. Gelcoat på min båt er ikke spesielt matt og den blir veldig fin med denne behandlingen (synes jeg selv da). Ble så lei av å navigere rundt i jungelen av pads, puter, maskiner og produkter at nå kjører jeg denne metoden i all overskuelig fremtid. Flagship Wax er dyr, men veldig drøy. Tror jeg hadde en liten flaske i to sesonger og da ble båten polert både utvendig og innvendig. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 29.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2024 I dag var turen klmmet for å bytte batteribokser. De gamle boksene passet aldri de nye batteriene da lokket ikke gikk på. I tillegg var stroppene røket og jeg vil helst ha lokk som sitter fast. Jeg fikk også tid til å lete etter denne mystiske (regn)vannlekkasjen jeg har slitt med siden jeg overtok båten. Testet litt med vann fra slangen på brygga og styrbord lanterne var hvertfall en synder. Vannet fosset inn gjennom skruehull og spesielt hullet hvor ledningen var tredd gjennom skutesiden. Så får vi se hvor mange flere lekkasjer jeg må finne… Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart 31.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2024 Takk! Skal nok få den blank på ett eller annet vis. Skrudde av skjoldene for lufting motorrom. Ser ut som jeg har en ventilrist du kanskje ikke har? Ser ut som hele boksen med luftslangekobling sitter innenfor denne igjen. Uansett, tetningsmassen mot glassfiberen er helt råtten. Blir kun en kvikkfiks på dette i år. Skal i tillegg sjekke lanterner ihht til det du skrev over😅 Vann inn i båt er lite ønskelig. Vet ikke om du har gjort dette, men på gamle båter sjekker jeg alltid påfylling for drivstoff. Opp med de tre skruene, løfte påfyllingsstussen litt opp, rengjøre, på med ny tetning og skru på plass igjen. Mange som får vann i tanken her. Lurt å etterstramme slangeklemmer på innsiden også hvis man kommer til. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 6.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2024 Nå skjønner jeg hva du mener med lekkasje inn på motorromsventilene. Etter mye vind og regn sist tirsdag, så har teltet dratt seg litt over mot styrbord og blottlagt ventilene på babord side for vind og regn. Fikk sjokk når jeg åpnet luka til motor. Sikkert 5-6 liter vann under motor, samt klissvåt skrogisolasjon på babord side. Bare å sette i gang med tettemiddel med det samme.. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 6.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2024 Torsen67 skrev for 2 timer siden: Nå skjønner jeg hva du mener med lekkasje inn på motorromsventilene. Etter mye vind og regn sist tirsdag, så har teltet dratt seg litt over mot styrbord og blottlagt ventilene på babord side for vind og regn. Fikk sjokk når jeg åpnet luka til motor. Sikkert 5-6 liter vann under motor, samt klissvåt skrogisolasjon på babord side. Bare å sette i gang med tettemiddel med det samme.. Ja, det er en sørgelig patent det der som ikke egner seg for regnvann fra noen som helst vindretning.. Om du ser på bildet av ventilkassene mine på side 2 i denne tråden så ser du hva jeg gjorde. Det jeg har gjort i ettertid, men som jeg kanskje ikke har nevnt her, er å snu kassene opp ned, slik at åpningen til rørstussene ikke lenger er like eksponert for vær or vind. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart 7.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 Ok, da har nok ikke du de ventilristene jeg viser til i bildet over. Har rengjort og skulle til å tette, men så kommer jeg på at da må det tettes på baksiden av risten også. Tar multikutteren å skjærer bort hele greia så jeg ender opp slik du hadde det. Skal prøve å skjerme de rør-hullene i første omgang. Men en litt kjedelig tanke streifer meg, og det er at det kan lekke mellom skrog og innerlineren bak fenderlist. Får håpe det bare blir med tanken, siden det blir ganske mye mer omfattende arbeide Ser du har fått tilbake setene. Dette blir jo knallbra! Gleder meg til å se det helhetlige resultatet med alt på plass Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 7.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2024 Torsen67 skrev for 1 time siden: Men en litt kjedelig tanke streifer meg, og det er at det kan lekke mellom skrog og innerlineren bak fenderlist. Får håpe det bare blir med tanken, siden det blir ganske mye mer omfattende arbeide Jeg har hatt (og har fortsatt) en liten mistanke om at det ikke er helt tett i sammenføyningen skrog/innerliner. Om du inspiserer den skjøten på innsiden så vil du kanskje se brune rennemerker her og der, det er det hvertfall hos meg. Tettemassen ser stort sett inntekt ut, men den er jo sikkert blitt ganske sprø med årene. Jeg hadde på lista å ta av fenderlist i våres før utsett, men klarte aldri å samle nok motivasjon til å starte på den jobben. En mulig (men kanskje teit) quickfix ville være å fuge på oversiden mellom fenderlist og skrog med noe fleksibel fugemasse ala Sika 591. Om jeg var deg så ville jeg også sett rundt lanternene om det kommer noe regnvann inn der. Jeg tok en kjapp lekkasjejakt ved at jeg spylte hele styrbord side med vannslange (lot det renne konstant) mens jeg tittet bak alle luker og bokser som lot seg fjerne fra cockpit. Bak lanterna kom vannet uhindret inn gjennom hullet til ledningen. La en ring med Tec7 rundt hullet på utsiden, skrudde lanterna fast og fylte hullet med Tec7 fra innsiden også for sikkerhets skyld. Har høyttalere montert her som gir grei tilgang om de fjernes. På babord side var det helt tørt. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart 10.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 Fikk nå fritt innsyn inn bak der ankervinsjen legger tauet fra innsiden etter at jeg dro ut alt tau. Ser at jeg har en lekkasje bak fenderlist på styrbord bakre hjørne. Tydelige rennemerker på innsiden. Båten har fått seg en smekk her og dessverre så heller hele fenderlista ned fra baug og bakover. Da vil det alltid renne litt inn i båten. Men inn bak der er det ikke lett å komme til, og i tillegg henger vinsjmotor i veien. Skal prøve å helle på litt Captain Tolly fra utsiden og se om det i det minste vil begrense dette litt. Dette må da gjøres over flere omganger med noen timers intervaller. Men da må det først være helt tørt, så får vente på finværet først. Disse hjørnene er jo litt utsatt, så skal bruke lykta og inspisere motsatt side også. Er det lekkasje der så skal det vel gå å stikke hånda inn ved å skru ut dusjen. Kjenne jeg blir helt allergisk for vann inn i båten nå Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 10.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2024 Jeg vurderer å lage dreneringshull i fenderlisten, det burde også redusere mengden regnvann inn i båten. Fant ut etter siste tids regnvær at jeg fortsatt har en eller flere lekkasjer, så det må være rundt fenderlist. Vurderer også å fuge mellom fenderlist og skrog på oppsiden. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart 16.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2024 Nå har jeg pøst på med Captain Tolly på oversiden av fenderlist på høyre hjørne bak. Det hjalp faktisk. Nå har det ikke kommet mer vann i motorrom etter siste dagers regnvær. Det er ett hull under fenderlis på hjørnene bak. Ca 5mm hull. Måtte legge på en dråpe tec7 ytterst i hullet når jeg limte. Var bare å nappe av neste dag. Trodde egentlig at hullene var originalt. Du kan bende ut fenderlist noen millimeter i overkant. Litt maskering og degrase vil nok hjelpe til å gi et fint resultat. Sika 591 kan muligens være en løsning her. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 17.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2024 Neste år kommer jeg til å kappe fenderlist i hver ende av badeplattform, rett før de begynner å svinge fremover. Så vippe ut og få tettet skikkelig i hjørnene, forså klemme i sammen med syrefaste tynne bolter. Hjørnene er utsatte og det er ikke godt å si hvor mange ganger de har fått seg en god dunk. Skjøter så fenderlist med en slik lås: https://www.maritim.no/fenderlistbeslag?size=12 Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 23.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Montering av Coastkey kombinert trådløs start- og dødmannsknapp Har i lengre tid vurdert å montere en dødmannsknapp da dette mangler i min båt. I siste nummer av Båtens Verden kom jeg over en annonse fra Coastkey, et norsk produkt som kombinerer start- og dødmannsknapp i ett. Jeg tok kontakt med dem og bestilte en, de var hyggelige og hjelpsomme på epost. I esken finner man selvsagt startknappen, styringsenheten for tilkobling mellom tenningslås og knapp, en kabelsladd og den trådløse enheten man skal bære med seg mens man er ombord. Denne stopper motoren når avstanden til styringsenheten blir for stor. Man har også tenning og start på denne fob’en. Coastkey kan monteres parallellt med tenningsnøkkel slik at man fortsatt kan bruke denne, et pluss i mine øyne. Monteringsanvisningen er grei å forstå, uten at jeg hadde så veldig stort behov for den. Nøkkelmodulen i min båt er beleilig merket med I, B og S for henholdsvis tenning (lilla), batteri (blå/rød) og start (gul/rød). De samme lederne finner man på ledningen fra Coastkey, godt merket. I tillegg må man legge opp batteri minus til styringsenheten. Det er også en stopp-kabel som ikke brukes i min konfigurasjon (VP bensinmotor). Her er kablene terminert med doble spadekontakter slik at man enkelt kobler dette inn på eksisterende tenning og start. Her er alt koblet sammen for en test, det fungerte som smør på første forsøk med både knappepanel og fob. Plassering av knappepanelet brukte jeg litt tid på å bestemme meg for. Den endte opp her i denne omgang da det ble for tett i dashbordet. Jeg kommer til å bruke foben til vanlig, så får vi se. Knappepanelet har fire siffer for PIN-kode, men denne behøves ikke når man har med fob’en. ON/OFF er tenning på/stopp og START er , ja, start… Alt i alt tok monteringen ca 1.5 time med obligatorisk grubling og måling av nøkkelbryter for å verifisere signalene der. Har enda til gode å teste dødmannsknappen, blir å starte motor og ta en tur bortover brygga med fob’en rundt halsen. Eneste aberet i mitt tilfelle, er at jeg ikke har en neutral safety switch. Man kan altså (forsøke å) starte motor mens den står i gir. Må se om dette lar seg ettermontere. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
AndersD Svart 23.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 HiWard skrev On 27.5.2024 at 16.14: I dag fikk jeg hentet den første stolen fra omtrekkingsverkstedet. Synes den ble veldig bra! Veldig lekre stoler! Hvilket firma brukte du? Også lov å spørre hva du betalte? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 23.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 AndersD skrev 57 minutter siden: Veldig lekre stoler! Hvilket firma brukte du? Også lov å spørre hva du betalte? Jeg brukte Doxa Interiør i Asker. Pris per stol vet jeg ikke da jeg trakk om alle puter og stoler i cockpit, men et sted mellom 5-7k tipper jeg. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart 9.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2024 Hei. Har du fått skuta på vannet? Min flyter og er kun kjørt til hjemmehavn foreløpig. Ikke så mye vær å skryte av, men det spiller ikke så stor rolle da to-do listen fortsatt er lang Har gått glipp av tre helger på rad pga reise, så jeg har mistet en del arbeidstimer der. Ikke bare bare å få ei gammel ærverdig skute i den standarden man ønsker seg. Men jeg jeg liker den bedre og bedre etter hvert som ting skrider frem. NB: har ikke glemt havnekalesjen. Må bare finne tid Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 9.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2024 Torsen67 skrev for 1 time siden: Hei. Har du fått skuta på vannet? Min flyter og er kun kjørt til hjemmehavn foreløpig. Ikke så mye vær å skryte av, men det spiller ikke så stor rolle da to-do listen fortsatt er lang Har gått glipp av tre helger på rad pga reise, så jeg har mistet en del arbeidstimer der. Ikke bare bare å få ei gammel ærverdig skute i den standarden man ønsker seg. Men jeg jeg liker den bedre og bedre etter hvert som ting skrider frem. NB: har ikke glemt havnekalesjen. Må bare finne tid Skuta har vært på vannet siden slutten av mai, fikk med meg litt av godværet før juni kom med mildt sagt vekslende føre. Jeg har også en del prosjekter, men ingenting som er akutt. Har blitt en del timer i båten, feks montering av Sensar overvåkningssystem og kaving med kalesjestenger som var seget litt sammen med årene. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart 10.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Bra! Ser ut til at jeg har blitt kvitt det meste av regnvannet også. Ikke mye som samler seg under motoren, men litt er det. Båten oppleves mye tørrere innvendig. Lite vann betyr lite lukt. Jeg må også justere litt på kalesjefestene. Så slo det meg at kalesjeknappene på vindskjermen kanskje er justerbare sideveis? De sitter vel i en skinne? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 10.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2024 Torsen67 skrev 1 time siden: Så slo det meg at kalesjeknappene på vindskjermen kanskje er justerbare sideveis? De sitter vel i en skinne? Det stemmer, men skruene knakk på halvparten av festene da jeg skulle justere for ny kalesje. Bare å gå til verks med nye, det er slike t-spor festestykker som er avrundet på ene siden. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.