Jump to content

Lithium tråden, generell tråd for erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser osv osv

Steini

Recommended Posts

Komodo skrev for 9 timer siden:

Her er du nok en smule feilinformert.

Lagt til:

4400W/10,5V=419A

Med det sagt er jeg usikker på om 4400W er tilført eller avgitt effekt. Det oppgir de ikke, men jeg regner med at det er tilført. 

Og når det er sagt; 550A CCA er ikke tilstrekkelig etter min mening. Den verdien bør dobles.

...var det ikke 24V Kjelli skrev, og at 4 batterier ble koblet til 2S2P?

:smiley:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Dreuf skrev 16 minutter siden:

Kan det ha noe sammenheng med dette?

Ja, antagelig. For som @Bårdp skriver så oppfører disse motorene seg annerledes enn en vanlig trefaset asynkron kortslutningsmotor som brukes i industrien. En trustermotor vil trekke mer strøm dersom den får "tilbud om det", og dersom spenningen inn er høyere (noe man klarer å få til med store lithiumbatterier), vil den svelge unna mer effekt. Dette gjør at den snurrer fortere, men høyere strøm gjør også at det blir mer varmeutvikling i motoren. 

Dreuf skrev 50 minutter siden:

Start strømmen kan jo være opptil 3x oppgitt effekt..

Er det et tall for likestrømsmotorer? Nå er ikke jeg verken elektriker eller elektroingeniør, men den gangen jeg satt på skolebenken (begynner å bli en stund siden :rolleyes:) lærte vi at startstrømmen for en motor er 5-7 ganger merkestrømmen. Det var da snakk om en trefaset kortslutningsmotor. Bare det å gå over til enfase gjør nok noe med startstrømmen, og når det gjelder likestrøm aner jeg ikke. Merkestrømmen er da den strømmen som er stemplet på motorskiltet, som også er tilført strøm som gir oss tilført effekt. 

Redigert av Komodo (see edit history)

Om du har en truster på 24v kan du kjøpe en kontroller til gokart eller lignende. De finnes på Ebay til under 2000kr.

Da kan du selv regulere hvor mye kraft du vil ha. Jeg har forsøkt å skaffe til min bår, men har ikke funnet noen for 12v som tåler høy nok strøm.

Sleipner har for 12v, men for min del blir 20k for mye for funksjonen.

https://sleipner.no/produkt/31269/effektkonroll-variabel-for-pro-truster/

Godt denne tråden dukket opp. I langtursforum er i disse dager en del snakk om at de store forsikringsselskapene ikke vil forsikre fritidsbåter med Lithium batteribank.

Blant annet sies det at er Pantaenius en av disse selskap uten at jeg har klart å finnet dette ut i mine vilkår. 

Til dere som har konvertert til Lithium har dere undersøkt dette med deres forsikring?

Redigert av Barbaria (see edit history)
Barbaria skrev 23 minutter siden:

God denne tråden dukket opp. I langtursforum er i disse dager en del snakk om at de store forsikringsselskapene ikke vil forsikre fritidsbåter med Lithium batteribank.

Blant annet sies det at er Pantaenius en av disse selskap uten at jeg har klart å finnet dette ut i mine vilkår. 

Til dere som har konvertert til Lithium har dere undersøkt dette med deres forsikring?

Har Sparebank1/Fremtind. Har lest vilkårene ganske så nøye, og det står ingenting om batterityper der. Det står derimot at de ikke dekker mytteri, og da er det lurt å ha lithium med god kapasitet så unga får lada iPaden. Ellers hadde det nok vært fare for mytteri ja;) 

Byttet til lithium i sommer. Har ikke gjort noe annet enn å installere en Victron bm712. Yanmar 3gm30f med original dynamo. Gir ca 15-20 a ladestrøm, så med såpass lite motorkjøring i seilbåt regner jeg med at opplegget mitt er tryggere heller enn det motsatte nå.

willmasta skrev 27 minutter siden:

Har Sparebank1/Fremtind. Har lest vilkårene ganske så nøye, og det står ingenting om batterityper der. Det står derimot at de ikke dekker mytteri, og da er det lurt å ha lithium med god kapasitet så unga får lada iPaden. Ellers hadde det nok vært fare for mytteri ja;) 

Byttet til lithium i sommer. Har ikke gjort noe annet enn å installere en Victron bm712. Yanmar 3gm30f med original dynamo. Gir ca 15-20 a ladestrøm, så med såpass lite motorkjøring i seilbåt regner jeg med at opplegget mitt er tryggere heller enn det motsatte nå.

Det står ikke noe i mine heller, men de som spør konkret om forsikring etter å ha installert lithium får ikke noe tilbud. Best å ta en telefon for sikkerhets skyld. Som sagt flere her nede som har montert og ikke fått fornyet forsikringen. 

Du får ladet iPad uten lithium også, men vekta da… :thumbsup:

Redigert av Barbaria (see edit history)
Barbaria skrev for 2 timer siden:

Det står ikke noe i mine heller, men de som spør konkret om forsikring etter å ha installert lithium får ikke noe tilbud. Best å ta en telefon for sikkerhets skyld. Som sagt flere her nede som har montert og ikke fått fornyet forsikringen. 

Du får ladet iPad uten lithium også, men vekta da… :thumbsup:

Så lenge det ikke står en bokstav om det i vilkårene ser jeg ikke helt behovet for å ta det opp med forsikringsselskapet. Skjønner ikke hva problemet skulle være heller. Regner med et aldrende ledningsnett type spaghetti som mange båter har er mer risikofylt enn hvilken type batteri som står i båten. Sånn sett burde det vel heller kreves sertifisert kontroll av elektrisk anlegg og propananlegg 

Skal vinterlagre mine lithiumbatterier for første gang. Planen er å tappe de ned mot 50%, men alt mellom 30 og 60 er vel ok tror jeg. Har to stk ritar 100ah kjøpt hos seatronic. De er koblet sammen. 

Spørsmålet er om det tappes ca likt, slik at når min victron-overvåker sier f.eks. 60 så er det ca like mye igjen på begge? Har ikke bt på noen av de, men planlegger et til muligens med bt.

Tror de er såpass matchet at det burde være greit om du tapper 110Ah.

Men du kan koble fra ene batteriet og trekke ut 50Ah fra det. Koble så fra det batteriet du har tappet og koble til det som ikke er tappet. Så tappe 50Ah fra det. Da vet du at de er på 50% soc. Gitt at batteriene er 100% i dag. 

Til våren lader du begge til 100% før du kobler dem sammen igjen.

Tror jeg hadde tappet dem sammen ned siden det er enklest.

Kansje litt utenom vanelig problemstilling og kansje ingen her som har ett fornuftig svar, men prøver allikevel. Siden lithium er såpass mye lettere, så er det jo faktisk knop og hente med de rette båtene. Men er det noen her som vet hvor mye juling disse tåler i forhold til agm/gele ? Har hoppa istykker ett par vanelige batterier

Og hvor lite lithiumbatteri, kan man klare seg med til start av 2-300hk V6 2takt? Ellers er forbruket kun powertrim og lift 

Redigert av Guest (see edit history)

Jeg kan ikke nok om teknologien til å si at denne er riktig til ditt bruk, men jeg tenkte med en gang på LTO i stede for lifepo4. 

Den har en mye høyere C-rating enn lifepo4 og skal tåle mer juling.

F.eks denne 30Ah cella kan levere 300A i peak. 6kg for ett 30Ah batteri. Evnt 12kg om man trenger 2* for å få nok startstrøm (600A).

Jeg vet ikke hvor mye startmotoren din trekker.

https://shop.gwl.eu/LTO-technology/Cylindrical-Lithium-Titanate-Oxid-Battery-Cell-LTO-2-3V-30AH.html?force_sid=cn1hcgko1lpj31sccg0jbb639m

Redigert av Dreuf (see edit history)
Dreuf skrev for 18 timer siden:

Tror de er såpass matchet at det burde være greit om du tapper 110Ah.

Men du kan koble fra ene batteriet og trekke ut 50Ah fra det. Koble så fra det batteriet du har tappet og koble til det som ikke er tappet. Så tappe 50Ah fra det. Da vet du at de er på 50% soc. Gitt at batteriene er 100% i dag. 

Til våren lader du begge til 100% før du kobler dem sammen igjen.

Tror jeg hadde tappet dem sammen ned siden det er enklest.

Takk for input, satser på at det går fint å tappe de ned sammen?

Eika skrev for 14 timer siden:

Og hvor lite lithiumbatteri, kan man klare seg med til start av 2-300hk V6 2takt?

Vet ikke hvor stort batteri du trenger, men det er i alle fall lettere å starte to motorer enn en. Når den ene er i gang får du jo litt hjelp fra dynamoen på den. Med høy så høy spenning som lithiumbatteriene gir så burde de jo få opp bra fart på startmotoren, det er jo også et pluss.

Planlegger å gå i lifepo4-fellen på black friday i år, men ønsker å starte forsiktig uten å gjøre så mange endringer. 

Jeg vurderer å bare supplere min nåværende blybank (som allerede kjører SE80 baugpropell og ankervinsj) med lifepo4 i egen seperat krets. 

Lifepo4 lades da via en 50-60 amp dc/dc lader og via ekstra utgang på solcelleregulator. Jeg ser for meg at det er problematisk å dytte denne ekstra kapasiteten inn igjen på den vanlige forbrukskretsen (sammenkobling med bly?), men kan heller drive de verste strømtyvene (kjøl/frys) direkte i en seperat krets. 

Fordelen med dette opplegget tenker jeg er:

1: Idiotsikkert og lite endringer i eksisternede oppsett (baugpropell problematikk). Kan alltids bare koble fra ny krets og alt vil fungere som før

2: Ingen fare for å kverke dynamo ved bms cutoff

3: Kan ta opp mer strøm ved motorkjøring når blybanken nærmer seg 80% og sakker ned

4: Øker batteribanken i stedet for erstatning

Noen som har erfaring med lignende oppsett?

Bavaria 40 Cruiser, 320 amp blysyre, D2-55 med hitatchi 115 dynamo

Redigert av magnuje3 (see edit history)
Barbaria skrev On 19.11.2021 at 19.16:

Godt denne tråden dukket opp. I langtursforum er i disse dager en del snakk om at de store forsikringsselskapene ikke vil forsikre fritidsbåter med Lithium batteribank.

Det var veldig interessant. Jeg kjøpte ny AGM bank i fjor. Har til nå ikke blitt 100% overbevist om lithium. 
Sett ut i fra at strøm ombord er kritisk for bla å produsere vann. Vi skal seile langt. 6 uker er lengste strekket. Det er 3 forhold som slår ut i feil retning for lithium

1) sårbarhet mtp at BMSen er en datamaskin med komponeneter som kan svikte.

2) lading fra dynamo, varmgang

3) baugpropellen drar 500 amp, og den får innimellom kjørt seg skikkelig. Å risikiere å ha en BMS som stenger strømmen når vi virkelig trenger strøm er ikke et alternativ 

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Har gjort det omtrent slik som Magnuje 3 skriver i min båt. Beholdt original start- og forbruksbank men koblet en dcdc lader mellom den originale forbruksbanken og den nye lithiumbanken.

Original forbruksbank driver nå hekktrhuster og vinsj samt lader lithiumbanken (når motoren går). Baugpropell går på start (som den har gjort siden båten var ny). Alt forbruk er koblet til lithiumbanken.

Har fungert veldig greit hos meg så langt selv om det blir litt ekstra vekt og ikke all verdens ladehastighet for motor. Skulle BMS ta kvelden midt i ferien kan jeg alltids koble inn igjen originalbanken nokså enkelt. 

(Yanmar 4LHA-motor med orginal dynamo, Votronic dcdc lader og skanbatt batterier).

Redigert av Sebaldus (see edit history)
Bitteliten skrev for 6 timer siden:

3) baugpropellen drar 500 amp, og den får innimellom kjørt seg skikkelig. Å risikiere å ha en BMS som stenger strømmen når vi virkelig trenger strøm er ikke et alternativ 

• Sårbarhet pga BMS er jo en tanke men det er vel bare å beholde et par AGM i tillegg som ligger parallelt med Lifepo4 banken så er det en sikring om at alt er borte om BMS skulle takke for seg.
  • La det stå et AGM eller to igjen fikser vel også dette.
  • På Baugropell så står det vel uansett egne batterier i baugen og de kan vel bare fortsette å være AGM eller lignende

YouTube om å blande batterityper

Redigert av Enzo (see edit history)
Bitteliten skrev for 6 timer siden:

Som en lithium fan-boy så tenkte jeg også å svare på denne:

1) Dersom BMS skulle ta kvelden på dag 1 over atlanteren så har du flere valg: Enten ha en ekstra BMS, eller ha en kabel klargjort som kobler deg forbi BMS. Man MÅ ikke ha BMS, men da må man følge nøye med selv. Er cellene godt balansert og du ikke strekker grensene for øvre og nedre spenning på cellene så er det nok å sjekke cellespenning en gang i blant. Kanskje hver dag, når man uansett bare sitter og tvinner tommeltotter?

Dette fordrer at man har selvbygget batteri, og ikke dropin. Da er det verre å koble seg forbi eller bytte BMS.

2) Her kan du enten bruke en DCDC, da mister du ofte en del ladeeffekt, eller gå hele veien og få ett skikkelig oppsett fra en-eller-annen leverandør som kan dette.

3) Så sant alt er dimensjonert riktig så skal ikke BMS kutte når du mest trenger den. En BMS kutter ikke bare man ser litt stygt på den. For å ha 100% driftsikkerhet og thruster er på forbruksbank så kan du koble thruster direkte forbi BMS. Dette fordrer da at du følger med selv. Si f.eks at du kjører thruster så lenge at du tapper batteriet så BMS kutter. Da vil du se at f.eks plotter kutter.

Da må du velge; Skal jeg kjøre batteribanken helt i null for å redde situasjonen, eller skal jeg slutte å bruke thruster for å redde batteriet. Dette blir vel ganske likt som om du tapper ett blysyre batteri helt ned. Det vil jo også kutte til slutt.

Eller så kan man kjøre en hybridløsning som Enzo skriver ovenfor. RAN Sailing på YT mener jeg også kjører en hybridløsning.

Det som jeg ser mest på som ankepunkt med å gå over til lithium på langtur er om en celle ryker. Det er ikke så mange rundt forbi som lagerfører akkuratt den cellen jeg har i min båt.. Med ett blybatteri vil det være enklere å hive ut det man har og sette inn noe nytt fra den lokale batteripusheren. Velger man f.eks Winston celler så er det kanskje lettere å skaffe det der man er med litt ventetid.

• 3 uker senere...
On 11/19/2021 at 9:06 AM, Dreuf said:

Her var det mange fremmedord som jeg må lese meg opp på, takk!

Jeg snakket med en i sidepower som sa at de hadde flere tilfeller av brente motorer for folk som hadde montert lithium på thruster... Kan det ha noe sammenheng med dette?

Har også hørt rykter om at sleipner hadde noen tester med litium bank og erfarte brendte thruster motorer. Begrunnelsen var da at thrusterene var laget for 10.8? Volt og den stabile høyere spenningen fra litium ble for mye. Men hvor lenge de kjørte thrustere om gangen og om det var andre forhold som er litt "urealistiske" for oss med småbåter er jeg ikke sikker på.. Skulle jeg kjørt thruster på litium hadde jeg hvertfall sendt en mail til sleipner og sjekket først.

Har valgt full Lithium-løsning for både forbruk og start. Bakgrunnen er behov for lav vekt (planende regattaseilbåt), men likevel forbrukskapasitet til å kjøre autopilot og navigasjon gjennom lange regattaer, helst ett døgn, og ladekapasitet til rask lading fra motor. 

Valgte ikke verftets Lithiumløsning grunnet høy pris, så båten ble levert med AGM.

Båt 33 fot, ny fra verft februar 2021, motor Yanmar 3YM15 (13,8 HK), 140 A dynamo (standard fra verft)

Start Eleo LiFePo m/BMS 20 Ah, vekt ca. 4,5 kg (originalbatteri AGM 50 Ah, vekt 18 kg

Forbruk Farco LiFePo m/BMS 210 Ah, vekt ca. 20 kg (originalbatteri AGM 140 Ah, vekt 44 kg)

Victron 50A kombinert landstrømslader og inverter

Victron batterimonitor

Alt levert og installert av norsk forhandler. Kunne selvsagt vært løst mye billigere, men foretrekker en profesjonell løsning. Kan ha verdi både ved framtidig salg og ikke minst forsikringsmessig som noe skulle skje.

Har valgt å ikke ha annen ladeløsning enn motor og landstrøm. Vanskelig å plassere solpaneler av noe størrelse på denne type og størrelse båt. 

Løsningen har fungert 100% gjennom første sesong.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...