Jump to content

Lithium tråden, generell tråd for erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser osv osv


Steini

Recommended Posts

3 hours ago, cortinaman said:

Dersom kortslutningsstrømmen til et batteri overskrider bryteevnen til sikringen vil ikke strømmen brytes selv om sikringen går pga. lysbue i sikringen opprettholder kretsen, da er det kabelen som har kortsluttet mot jord som overtar rollen som sikring. Samme med BMS, den må også ha bryteevne over kortslutningsstrømmen for å sikre mot kortslutning. Størrelsen på sikringen dimensjoneres etter kabelen den skal beskytte, typen sikring avgjør bryteevne.

 

Lithiumbatteri har gjerne kortslutningsstrøm på opp mot 20 000 A, et AGM batteri kanskje en tiendedel av dette.

En ANL sikring har bryteevne på 2700 A og holder til AGM og blybatterier, men vil ikke bryte et lithiumbatteri i full kortslutning. 20 000 A gjennom en fet batterikabel fører gjerne til mer enn en forsiktig nedsmelting og brann, du risikerer at kabel og koblinger eksploderer og spruter ut både kobberdamp og flytende kobber med stor kraft.

 

For å bryte kortslutning i et lithiumbatteri bør du en installere AT3/Class-T sikring som har bryteevne på 20 000 A så nær batteripol som mulig.


Amen! Du kom meg litt i forkjøpet her, men dette er veldig godt beskrevet!

Her vil man få store problemer med å orientere seg i markedet av både batterier, sikringer og bryterutstyr: Det er ikke mye materiell tilgjengelig på markedet som har datablad hvor denne type parametere er opplyst om... 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.

*oppdatert skjemategning*

Jeg håper å kunne benytte meg av kunnskapen som er her :-) 

Bakgrunn: Noen har vært i båten og skrudd på lys og forlatt båten med strømmen på. 3 steindøde bly batterier, startbatteri (som ikke var skrudd på) er 90% OK. 

280Ah LifePo4 er bestilt, 123SmartBMS kasse er bestilt og kasse er bestilt. Så til spørsmålet:

Henger denne tegningen på greip? DC-DC lader for å helt separere Lithium batteriet og også for å begrense litt ladestrøm. 100A er innmari mye strøm :-)

 

image.png.b43dd57fcddab4b21c281c5faff98fc3.png

 

Det neste da er hvilket merke DC-DC lader:

Victron Buck.boost er dyrest, 3 x Victron 30A er "mange dingser", Sterling Power BB12120 ligger i området 8500 ish

image.png.9f3b442af2027eb0e14d53549573f8ac.png

 

Hva tenker Herrene er lurt her?

 

Mvh

Windy37GM

Med 3 nye og daue 115 Ah bly batterier

 

 

 

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev for 10 timer siden:

 

Hva tenker Herrene er lurt her?

 

Mvh

Windy37GM

Med 3 nye og daue 115 Ah bly batterier

 

 

Jeg har god erfaring med Victron Orion, og hadde nok holdt meg til den. Den kunne godt hatt høyere effekt, men på den annen side gir det jo bedre redundans å ha flere enheter, og det er greit med bluetooth overvåkning.

 

Jeg ville gått for to startbatterier koblet til hver sin dynamo, og en (eller to) Orion koblet til hvert sitt startbatteri, med felles utgang til forbruksbatteri. En 1,2,Both bryter mellom startbatteriene og baugthruster vil gi mulighet for å koble sammen startbatteriene.   Evt. et eget batteri for thruster med egen DC-DC lader.

 

Volvo ladeseparatorer trengs de i dette oppsettet?  De gjør vel ikke noe skade slik du har plassert dem, men det øker gjerne tap og risiko for feil. 

 

En egen landstrømslader for forbruksbatteriet ville jeg også tatt med. Jeg har en Victron Blue Smart IP67 Charger 12/25

Link to post
Share on other sites

I dette oppsettet ville jeg - basert på erfaring med samme dynamoer x 2 og 816 Ah LiFePO4 pakke + 550 Ah blypakke - gitt blaffen i DC-DC lader. Den er dyr og unødvendig og gjør bare at du lader seinere. Ville kastet ut Volvo ladeskille som er effektkrevende dioder og montert FET basert (ArgoFET eller tilsvarende) ladeskille. Er klar over at andre har andre oppfatninger og det får så være 😁 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 1 time siden:

I dette oppsettet ville jeg - basert på erfaring med samme dynamoer x 2 og 816 Ah LiFePO4 pakke + 550 Ah blypakke - gitt blaffen i DC-DC lader. Den er dyr og unødvendig og gjør bare at du lader seinere. Ville kastet ut Volvo ladeskille som er effektkrevende dioder og montert FET basert (ArgoFET eller tilsvarende) ladeskille. Er klar over at andre har andre oppfatninger og det får så være 😁 

Takk. Jeg tenkte å hive de Volvo sakene (blå) ut siden jeg vet de er dumme som brød og har tap i seg. I forrige båt hadde jeg Sterling Prosplit-R. Hva som skal i den båten jeg har nå er jeg litt usikker på.

 

@Fantino Har du droppet DC-DC og kjørt ladestrømmen fra dynamo/Argofet og rett på Lithium batteriene?

 

 

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 3 timer siden:

I dette oppsettet ville jeg - basert på erfaring med samme dynamoer x 2 og 816 Ah LiFePO4 pakke + 550 Ah blypakke - gitt blaffen i DC-DC lader.

I det nye oppsettet skal det være 280Ah Lithium batterier. Det kommer an på hvor stor BMS-en er på disse batteriene. Mine 200Ah har 100A BMS og kan derfor bare lades med inntil 100A. Med inntil 230A i startøyeblikket på dynamoen må dette isåfall sjekkes ut med BMS på de nye batteriene om det er mulig å fjerne DC lader. 

 

Neste er at om generatorene gir ca 50% maks etter en stund pga varmgang blir det 100A tilsammen. Da spørs hvor mye batteriene klarer å ta imot. Om de klarer å ta imot mye strøm kan det ha betydning for potensiell varmgang i generatorene om feks batteriene klarer å ta imot 200A og får bare 100A. Da er isåfall DC-DC ladere tryggere. Det tryggeste er 50% av generatoreffekt og egen DC-lader. Slik at 2 stk 60A DC-DC lader er antagelig kanskje, muligens optimalt. 

 

Bare ting å sjekke og vurdere. 

Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev for 12 timer siden:

Takk. Jeg tenkte å hive de Volvo sakene (blå) ut siden jeg vet de er dumme som brød og har tap i seg. I forrige båt hadde jeg Sterling Prosplit-R. Hva som skal i den båten jeg har nå er jeg litt usikker på.

 

@Fantino Har du droppet DC-DC og kjørt ladestrømmen fra dynamo/Argofet og rett på Lithium batteriene?

 

 


Ja, ikke i egen båt men i en kamerats båt der jeg har særdeles god kontroll på hva som skjer pga at jeg la opp installasjonen og laget monitoreringssystem pr nett/på mobil (som vi begge har tilgang til, ble et skikkelig nørdeprosjekt ut av det..). Begge dynamoer er koplet sammen på et 200A ArgoFET. Senseledninger er koplet til B+ på dynamoer (fordi Lithium er sultne nok uten komp for spenningsfall). Har overvåking på begge dynamoer samt total ladestrøm. De lader likt og summen har aldri oversteget 130A. På tomgang starter de gjerne på i overkant av 100A men regulerer seg raskt ned til 50/60 (summen av begge altså i alle tall). Det var et eksperiment men siden ladestrøm aldri er i nærheten av spec på ArgoFET så lot vi det bli med det. Lithium er selvbygg med 500A BMS. Men jeg hadde ikke bekymret meg for 2 x 100A BMS på oppsettet som er skissert. En kan selvsagt bruke 2 x ArgoFET om en ønsker, men erfaringen tyder på at det ikke er nødvendig slik jeg ser det.

Link to post
Share on other sites

lassepelle skrev for 22 timer siden:

Til info så kommer victron med en 50A dc-dc i disse dager.  Victron Orion XS 12/12-50A DC-DC battery charger - Farco AS

Den ser ut til å være en vesentlig oppgradering i forhold til 12/12-30. Jeg savner bare mulighet for å forsyne den direkte fra landstrøm, slik at den tar hånd om hele ladeprosessen sømløst. Det er sikkert mulig å få til en slik funksjon med en passende lader på startbatteriet, men det er ikke helt trivielt.

 

Løsningen @Fantino beskriver vil sikkert fungere bra for mange, men jeg har sett både FET- og diodesplittere feile for ofte til at jeg klarer å stole på en slik ArgoFET, hvis en båt skal brukes uten en "batterinerd" ombord.

 

Jeg liker også muligheten en DC-DC lader gir for å unngå å lade litiumbatteriene 100% når de skal stå lenge ubrukt. 

 

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg setter Lithium banken rett på en utgang på Argofet skillediode, vil ikke da batteribanken potensielt kunne ta imot 280Ah? (står 1C som er 280Ah i dokumentasjonen). Siden det er en kontaktor der som tåler 120A, så kan jo det bli spennende :-)  Med en DC-DC lader så er det en mulighet til å "bremse ned" til f.eks 120A. Ladetiden er egentlig ikke så viktig for oss, enten ligger vi ved land med landstrøm eller så kjører vi ofte lenger strekk på en time eller 2. 

Og går alt gæærnt så starter vi generatoren (prøver å unngå den)

 

Nå tenkes det ille oppi skallen her :-)

 

mvh Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev 2 minutter siden:

Hvis jeg setter Lithium banken rett på en utgang på Argofet skille, vil ikke slike batterier potensielt kunne ta imot 280Ah? (står 1C som er 280Ah i dokumentasjonen). Siden det er en kontaktor der som tåler 120A, så kan jo det bli spennende :-)  Med en DC-DC lader så er det en mulighet til å "bremse ned" til f.eks 120A.

 

Nå tenkes det ille oppi skallen her :-)

 

mvh Windy37GM


De kan nok ta mye mer enn det også om det bare finnes en kilde som kan _gi_ så mye strøm. Men det gjør det vel ikke i dette tilfellet?

 

Hvilken kontaktor snakker vi om?

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 2 timer siden:

Den ser ut til å være en vesentlig oppgradering i forhold til 12/12-30. Jeg savner bare mulighet for å forsyne den direkte fra landstrøm, slik at den tar hånd om hele ladeprosessen sømløst. Det er sikkert mulig å få til en slik funksjon med en passende lader på startbatteriet, men det er ikke helt trivielt.

 

Løsningen @Fantino

På mitt første oppsett så satt jeg bare landstrømsladeren på startbatteriet. Da håndterte dcdc lading av lifepo4. 

Senere når jeg fikk en programmerbar lader tilpasset batteriene så tok jeg vekk hele landstrømsladeren fra startbatteriet.

 

Dcdc er fint med at man har kontroll og kan stille inn hvilke spenninger man ønsker. Bakdelen var at den trappet ofte ned pga varme (laderen ble varm) og at jeg ikke hadde tatt med i beregningen at alt forbruk underveis gikk ut over ladingen. Hadde 30A dcdc fra Victron og når kjøleskap, webasto, navigasjonsutstyr og autopilot gikk så ble det ikke så mye igjen til å lade batteriet.

På en annen side så kan jeg aldri huske å vært under 50%SOC så det var jo nok.

Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev 1 time siden:


OK, ja lading fra 2 dynamoer gjennom dette releet blir vel i overkant. Finnes jo alternativer om du ønsker å kople slik: https://ahoy.no/vvs-strom/stromforsyning/batteri/batterivelger/hovedstromsbryter-motorisert-275-a-bep?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA7aSsBhCiARIsALFvovzQSQ7r6JrBJiQ-ri49qRH0QQv84OM8ZIOPkogEVW80c4TFwDYUqQoaAlVhEALw_wcB

Men kanskje litt overkill med 2 hovedbrytere for Lithium?

Link to post
Share on other sites

OK, da er det "ferdigtenkt" på en måte..

Ut med VP skilledioder, inn med Victron sine som har 50% lavere spenningsfall+at jeg kan skille ut batteriet til baugpropell/vinsj foran siden de har uttak for 3dje batteri. Går det tomt foran der er det ingen krise uansett.  Jeg ønsker å skille ut lithiumdelen av båten til bare forbruk. Jeg vet jeg redusrere ladestrømmen til 120A, til vårt bruksmønster er det plenty. Jeg kan gjenbruke 60Ah startbatteri til generator som batteri foran i båten (litt pga fysisk størrelse) og 1 stk 115Ah til generator (har et som er 90% ok liggendes). Argofet boksene er dumme så tallene 1,2 og 3 har ingenting med prioriteten å gjøre (som f.eks Prospilt fra Sterling)

 

Det som blir litt "spennende" er om båtbyggerne har tatt ut litt strøm herogder fra kabelen frem til baugpropell/vinsj foran og brukt til noe annet som vannpumpe/kjøleskap mm.

 

Jeg må nok ha en ukes fri fra jobb for å mekke det til :-)

 

Har jeg gjort noen gedigne tabber her mon tro?

 

Mvh Windy37GM

image.png.1d73f19f75574898a6c24b9218d87fa8.png

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Trenger du en kontaktor mellom Sterling DC-DC og forbruksbatteriet ?  Jeg kjenner ikke den Sterling omformeren så godt, men Victron sine har en remote on/off som kan styres fra BMS.  Ihvertfall kan det vel settes opp slik at "ignition on"  får en slik funksjon. 

 

Blybatteriet foran i båten får antagelig litt lange kabler, som kan gi noe spenningsfall. Det kan derfor være en fordel å sette en DC-DC lader framme ved dette batteriet, som kan trekke opp spenningen litt. Om du gjør det så kan du vel egentlig sløyfe ArgoFET boksene, og koble alt rett til startbatteriet.

 

For å komplettere burde gjerne opplegg for landstrømlading vises også.

Link to post
Share on other sites

Hei, alle. :)
Har ikke tid for finkjemming og begrenser på skumlesing akkurat nå.
Derfor bare to kommentarer til gjentatte spørs og forglemmelser.

- DC-DC er ikke tenkt som dynamo-batteri-lader (AB-charger).
Grunn: DC-DC tilbyr ikke tryghet for utfordringen som beskrevet nedenfor.

- Alle gamle, og også de nye DC-DC-ladere fra Sterling kan tilkobles BMS,
som har tilsvarende uttak.


- Vedr. direkte kobling dynamo-Litium, uten parallell kollektor/batteri.
En bør gjerne huske på at BMS kan feile, og også stenge uten direkte feil men av flere grunn.
En gjenganger som passer fint inn her:  en eller flere dynamoer, 
som er tilkoblet samme benk som har flere batterier / BMS som
hver tåler mindre enn dynamo-effekten kan bli.
Omtalte "100A" BMS (og enda mindre) velges gjerne grunnen gunstig pris,
og antatt matematikk.

Bare at f.eks. BMS til "100A" ikke sjelden kutter når dem ser ca. 80A (+/- litt. Det gjelder også større BMS). Jo "billigere", jo mere følsomme pleier dem å være.
Motargumentet blir gjerne at det er flere (la oss si 3, eller 4 batterier)
som så bør kunne spise flere ganger strømmen.
Det stemmer nok, sålenge alle batterier arbeider.
Problemet er bare fortsatt at hver BMS arbeider helt i sin egen verden.
Med strøm (A/Ampere) av en eller to dynamoer i grenseområdet (la oss
si 150 Ampere/2x 75A) av f.eks. to batterier kan f.eks. Batt nr 1 arbeide normal,
mens nr. 2 omsider finner ut at den må ballansere.
Nr 3 ser nå noe kjapt strømøkningen til mer enn "sine" maks 80A
og stenger kortvarig for å beskytte seg.
Nr. 1 får nå 150A direkte, og stenger nå også (må),
som fører til at nr. 3 fortsatt holder stengt,
mens nr. 2 ikke ser noe fordi den ballanserer jo enda.
Dette kan hende innen <3 sekunder,
... og så kan dynamoen/-e dø innen 1/5000 sek. senere.

Det er bare et eksempel, men helt real og vanlig.
Min argumentfinger ville alltid peke til "noe som helst" statisk forbindelse mellom vedkommende dynamo(-er) og "noe" batteri som kan spise overspenninger.

Ønsker en fortsatt fin tid. :santa:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev for 4 timer siden:

OK, da er det "ferdigtenkt" på en måte..

Ut med VP skilledioder, inn med Victron sine som har 50% lavere spenningsfall+at jeg kan skille ut batteriet til baugpropell/vinsj foran siden de har uttak for 3dje batteri. Går det tomt foran der er det ingen krise uansett.  Jeg ønsker å skille ut lithiumdelen av båten til bare forbruk. Jeg vet jeg redusrere ladestrømmen til 120A, til vårt bruksmønster er det plenty. Jeg kan gjenbruke 60Ah startbatteri til generator som batteri foran i båten (litt pga fysisk størrelse) og 1 stk 115Ah til generator (har et som er 90% ok liggendes). Argofet boksene er dumme så tallene 1,2 og 3 har ingenting med prioriteten å gjøre (som f.eks Prospilt fra Sterling)

 

Det som blir litt "spennende" er om båtbyggerne har tatt ut litt strøm herogder fra kabelen frem til baugpropell/vinsj foran og brukt til noe annet som vannpumpe/kjøleskap mm.

 

Jeg må nok ha en ukes fri fra jobb for å mekke det til :-)

 

Har jeg gjort noen gedigne tabber her mon tro?

 

Mvh Windy37GM

image.png.1d73f19f75574898a6c24b9218d87fa8.png


Dette ser fornuftig ut fra mitt ståsted. Ut fra erfaring med 2 stk tilsvarende dynamoer mot Lithium tror jeg dog ikke at en 120A DC-DC lader vil ha særlig funksjon ift å redusere ladestrøm da dette er rundt max av det en får ut av dynamoene samlet likevel. Har nå fått med meg at BMS er av type som bruker ekstern kontaktor. Da kan nok som påpekt over kontaktor for lading elimineres ved å styre DC-DC lader av/på med BMS i stedet. Alternativt kan DC-DC lader tas bort.

 

Batteriet på 60Ah som skal drifte baugpropell er kanskje i snaueste laget? Ville sjekket CCA på denne mot anbefalt kapasitet fra leverandør og sørget for å ha plenty. Det er utrolig mye effekt å hente på baugpropell ved å sørge for at den får plenty strøm med rett spenning.

 

Mulig det finnes i systemet utenom tegning, men jeg ville hatt en mulighet for å parallellkople for nødstart siden det er felles startbatteri for motorene, dog gjerne unødvendig siden en har generator med separat batteri - antar denne forsyner en kraftig lader.

Link to post
Share on other sites

Takk, Jørg.

Tanken bak mitt "design" er at hvis BMS kutter - da er det 2 blybanker som altid er på og tar imot lading. selv om de er fulle og derved skulle jeg ikke blåse diodene selv om BMS kutter.

tror jeg trallala :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev 35 minutter siden:

Tanken bak mitt "design" er at hvis BMS kutter - da er det 2 blybanker som altid er på og tar imot lading. selv om de er fulle og derved skulle jeg ikke blåse diodene selv om BMS kutter.

tror jeg trallala :-)

Trallala er meget bra.
Og også ellers tror du nok helt riktig, skal du se. :smiley: :smiley:

Ser på ditt skjema nå, og tillater meg å tenke litt høyt før jeg drar på fest.

- Jeg ville ikke koble DC-DC-ladere (hvilken enn) rett til fordelere,
men rett på et primær-batteri (f.eks. start).


- Og så ville ikke jeg installere annet enn DC-DC-laderen mellom start og Litiumbatteri.
Ser ikke helt meningen i kontaktoren der. (?)

- de nye røde BB er veldig effektive og vil nok suge langt mer enn en enkel Mi 115
klarer å levere (varm er jo t.o.m. 80A allerede mer enn en bør forvente hos de fleste).
Derfor synes jeg, nå med tanke på den dagen da enten én motor eller dynamo ikke vil (eller skal),
at jeg enten ville bruke RCen til den også (BB kan strømbegrenses to trinn ned),
eller muligens bruke 2x 70A isteden og aktivere dem med hver sin dynamo.
(NB: Sterling leverer BB fra 25 til 200A, som kan kombineres).

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 51 minutter siden:

Batteriet på 60Ah som skal drifte baugpropell er kanskje i snaueste laget? Ville sjekket CCA på denne mot anbefalt kapasitet fra leverandør og sørget for å ha plenty. Det er utrolig mye effekt å hente på baugpropell ved å sørge for at den får plenty strøm med rett spenning.

 

Mulig det finnes i systemet utenom tegning, men jeg ville hatt en mulighet for å parallellkople for nødstart siden det er felles startbatteri for motorene, dog gjerne unødvendig siden en har generator med separat batteri - antar denne forsyner en kraftig lader.

Godt innspill med batteriet, skal lese litt på det som står der og ha plan B klar. Bryter for koble sammen for nødstart tenkte jeg på skituren istad - takk :-)

Mvh Windy37GM

 

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Takk for alle innspill, jeg setter stor pris på det. Dette blir kostbart, så det er jo litt viktig å få det riktig 1ste gang :-)

Jeg må sjekke om Mastervolten min har Lithium program eller om jeg kan sende alle 3 kanaler som den har mot blybatteriet og bruke 1 utgang som "start DC-DC" på Sterlingen (hvis de har sånn,må lete litt i dokumentasjonen.

image.png.bf48a7d01a35ce2410f4830b99e0891e.png

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...