Jump to content

Lithium tråden, generell tråd for erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser osv osv


Steini

Recommended Posts

Brigg skrev 34 minutter siden:

... jeg er skrudd sammen på en sånn måte at når jeg skal sette igang med noe slikt er jeg nødt til å sette meg skikkelig inn i ting slik at jeg virkelig forstår hva jeg gjør. Problemet er å finne tiden som kreves for å lese seg opp og etablere den forståelsen. 

Ser den, og jeg vet jo at du er en mann som liker å ha kontroll på det du gjør. Men jeg er ikke så sikker på de andre skisserte forslagene blir noe særlig mindre komplekse for deg. Mitt forslag innebærer f.eks. bare èn BMS. Hvis du vil kan jeg forsøke å sette opp en forenklet arbeidsplan/framgangsmåte for deg, så kan evt de med kompetanse på dette korrigere.

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 7 timer siden:


Godt poeng dette med spenningsfall. Men dette kan også løses med ( @Fantino: ...fjernstyrt bryter...)

 

Ved å ha vanlige forbrukere koblet til de to «små» batteriene og kun trustere til det «store» vil ikke eventuelt spenningsdropp påvirke øvrig forbruk. 

Det er ikke så bra å koble sammen et utladet lithium batteri med et fulladet. Det kan da gå betydelig strøm mellom batteriene.

 

Brigg skrev for 7 timer siden:

Vil dette være nødvendig? (..separat lading...). Vil ikke batterienes BMSer håndtere ladingen dersom banken blir forsynt med ladespenning ihht batterienes spesifikasjon?

En felles lading innbærer jo en form for sammenkobling. BMSene vil nok redusere risiko for skade på batteriene, men vil ikke nødvendigvis gi optimal lading. Et fulladet batteri skal over i float med redusert spenning. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 18 timer siden:

Hvis du vil kan jeg forsøke å sette opp en forenklet arbeidsplan/framgangsmåte for deg, så kan evt de med kompetanse på dette korrigere.


Takk for tilbudet. Status nå er at jeg håper de gamle batteriene holder en sesong til. De er fra 2016 så de nærmer seg nok end of useful lifetime som det heter på utenlandsk. Basert på de gode innspillene som har kommet her de siste dagene har jeg dannet meg et bilde av mulighetsrommet enten det ender opp med hyllevare eller selvbygg. 
 

Jeg kommer nok til å søke rundt for å se hva som finnes av batterier på markedet. Her vil fysisk størrelse også spille inn, de bør jo passe inn på den plassen som er tilgjengelig ombord. Og om tilbudet ditt står ved lag kan det godt hende jeg vil benytte meg av det når tiden er moden for å bytte ut de gamle batteriene. Kjenner jeg meg selv rett frykter jeg for at jeg kommer til å gyve løs på DIY-tråden…

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 11 timer siden:

Det er ikke så bra å koble sammen et utladet lithium batteri med et fulladet. Det kan da gå betydelig strøm mellom batteriene.

 

En felles lading innbærer jo en form for sammenkobling. BMSene vil nok redusere risiko for skade på batteriene, men vil ikke nødvendigvis gi optimal lading. Et fulladet batteri skal over i float med redusert spenning. 


Sånn rent praktisk vil det være begrenset hvor mye det ene batteriet tappes ned pga trusterkjøring. Batteriene vil være koblet fra hverandre i kanskje ti minutter hvor trusterne sjelden kjøres mer enn ett minutt til sammen. Så jeg antar at det vil være beskjedne strømmer som vil gå mellom batteriene etter sammenkobling. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 2 timer siden:

Takk for tilbudet.

Bare hyggelig :thumbsup: 

 

Brigg skrev for 2 timer siden:

Status nå er at jeg håper de gamle batteriene holder en sesong til.

Da har du jo litt tid på deg til å tenke deg om og lese litt mer :thumbsup:

 

Brigg skrev for 2 timer siden:

Her vil fysisk størrelse også spille inn, de bør jo passe inn på den plassen som er tilgjengelig ombord.

Hva har du av batterier nå, og har du sett for deg hva du vil ha av kapasitet i Lithium? Litt av fordelen med et selvbygg med løse celler er jo at man kan konfigurere cellene i forhold til den plassen man har. På bildet jeg la inn lenger opp ser du hvordan jeg har konfigurert cellene i mitt batteri. En annen måte er f.eks. å sette alle cellene etter hverandre.

 

Brigg skrev for 2 timer siden:

Kjenner jeg meg selv rett frykter jeg for at jeg kommer til å gyve løs på DIY-tråden…

Mistenker det ja :lol:

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Hva har du av batterier nå, og har du sett for deg hva du vil ha av kapasitet i Lithium? L


Forbruksbanken består av 3 stk Sønnak SF1421 på 142 Ah hver. Samlet grunnflate på disse er 350 x 510 mm. Høyden er 290 mm, men dette er ikke en begrensning. 
 

Ønsket kapasitet i Lithium: Så mye som mulig. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei! 

Jeg kjøpte i 2021 et slikt et for båten: https://www.multicom.no/ontario-pro-max-128v-100ah/cat-p/c/p1500017594?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAwbitBhDIARIsABfFYIKkPUvwjeoPYZYIdntYmulADc_8mCQtg3bORLzgrppqJd9czHBZ8b8aAnWhEALw_wcB (men med nivåindikator, altså enda dyrere) Angrer skikkelig! 

 

Det har vært greit i bruk, men jeg har flere ganger opplevd at det utlades / streiker utenfor bruk. Jeg har vedlikeholdladet. Sist var for mindre enn en måned siden, allikevel er det dødt nå. 

Har lest, f.eks. "The batteries may self-discharge during storage (<3% per month for LiFePO₄ batteries)" Så min selvutlading virker jo helt hinsides. Jeg har lyst til å reklamere, men vet ikke hvor sannsynlig det er at det går min vei (tenker ofte litt kynisk om butikker) og verre er det ettersom dette er et batteri som må sendes i posten, ergo er kostnaden betydelig større dersom det ikke går min vei. 

 

Har noen innspill til hva jeg burde gjøre (eller hva de ville gjort hvis de var i min posisjon)?

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke sånne detaljer, dessverre, for jeg overvåker det ikke 24/7 (/har ikke noe som gjør det). Lagret det inne i fjor og i år fra ca. oktober. ca. 15-20 grader. På et rom jeg ofte er innom, så jeg har hatt for vane å trykke på en knapp på den og se at displayet lyser opp, se an spenning og ladet hvis spenningen hadde sunket. 

 

Oppdaget nå at jeg ikke hadde appen på telefon lenger, må ha glemt å legge inn etter ny telefon. https://www.multicom.no/download.ashx/1fb50c84-641d-40c3-b60b-571b5390af9e

 

Tenker du at jeg skal "restarte" (boost) batteriet og så hyppig følge med i appen? 

Vet ikke om den fører data over tid, før jeg får testet.

Link to post
Share on other sites

Nicosu skrev 27 minutter siden:

Tenker du at jeg skal "restarte" (boost) batteriet og så hyppig følge med i appen? 

Få det i det minste ladet. Ingen batterier liker å være tomme og LiFePO4 skal lagres med 20-80% SOC (State Of Charge). Om du kan se hver enkelt cellespenning i appen så er det god informasjon. En enkelt celle som er høyere eller lavere enn de andre vil redusere den totale kapasiteten på hele batteriet.

 

Uten at det er direkte sammenlignbart siden mine batterier er LiFePO4 hjemmebygg så har jeg plukket ut noen nøkkeldata som alltid er synlige:

image.png.7ea5ed423f85e72421bb14116484dc73.png

Skal jeg ha mer detaljer har jeg app som gir meg det...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vel lest hva Båtadvokaten skriver om forbrukerkjøp. Om de siste endringene har tilbakevirkende kraft er vel tvilsomt, men det vet @Båtadvokaten.

 

Dernest ville jeg kontaktet kjøpestedet for å diskutere feilen. De skal, etter info., være meget seriøse. Leverandøren kjenner trolig styrker og svakheter til produktene de selger og kan gi mer vettug informasjon.

Link to post
Share on other sites

Nicosu skrev 42 minutter siden:

Yes, men det er vel ikke slik det skal være. Er det noe jeg kan gjøre med det for å forhindre at det skjer?

Er det en feil forhandler lett finner og kan fikse?

Ta kontakt med leverandøren uansett. Dette kan være en kjent feil med enkel fiks.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har kontaktet Multicom og de skrev: 

 

"Hei.
Dersom du har mulighet å få lånt deg en annen lader vil jeg nok anbefale
dette i første omgang. Om det ikke skulle hjelpe, så kan det jo virke som
det da er noe galt med BMS, og da er jeg dessverre redd for at batteriet
må returneres til oss for en nærmere sjekk og evt. utskiftning."

 

Jeg ønsker da helst å kunne sikre dokumentasjon på at det faktisk er noe feil før jeg sender, så har jeg noe å slå i bordet med om de sier at det ikke var noe problem. 

 

Link to post
Share on other sites

Nicosu skrev 13 minutter siden:

Har kontaktet Multicom og de skrev: 

 

"Hei.
Dersom du har mulighet å få lånt deg en annen lader vil jeg nok anbefale
dette i første omgang. Om det ikke skulle hjelpe, så kan det jo virke som
det da er noe galt med BMS, og da er jeg dessverre redd for at batteriet
må returneres til oss for en nærmere sjekk og evt. utskiftning."

 

 

 

Men det er jo nå et kjent problem og bra anbefaling av dem.
Når BMS ser under 0 grad og har slått av (mange gjør),

da trenger dem å se over 4 grader for å åpne igjen.
Når så laderen kontrollerer at det faktisk finnes et batteri (mange må se spenning over 10,xx Volt) for å levere spenning, da kan det hende at laderen ikke vil.
I så fall får batteriene ikke ladespenning selv om dem er ok.

:seeya:
Jørg

red. her:
For å presisere:
Ladere som er også beregnet til Litium vil levere spenning også uten at den ser batterispenning på utgangene.
Hvis din ikke har denne funksjonen kunne du allikevel sjekke om den har innstilling PS/Power Supply.
Da vil den også levere spenning uten å sjekke.
NB2: Husk at det finnes BMS som begrenser strømopptaket ganske mye sålenge batteriene er kalde.
I så fall kan laderen bare stå på og lade. Ladestrømmen vil bidra sakte til oppvarming i batteriet, og da kan det hende at det holder for at BMSene kan åpne for fullt.  

Redigert av Joerg Becker
Tilføyd detalj. (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nicosu skrev for 4 timer siden:

Det har vært greit i bruk, men jeg har flere ganger opplevd at det utlades / streiker utenfor bruk. Jeg har vedlikeholdladet. Sist var for mindre enn en måned siden, allikevel er det dødt nå. 

For meg høres det ut som om det er feil på en celle. Det vil gi et avvik som gjør at BMSen kutter. 

 

Du skriver at batteriet er dødt. Betyr det at du ikke måler spenning på polene?

 

Hvis du ikke får batteriet til å ta lading så er det BMSen som sperrer. Hvis det er slik forhandleren hevder at det kan være et problem med laderen din, så kan du prøve følgende prosedyre: Koble til et vanlig 12V batteri i parallell. Så kobler du en vanlig batterilader til det batteriet. Mål polspenning, og kontroller med et tangamperemeter om det går strøm mellom batteriene. Hvis det fremdeles ikke går strøm inn på batteriet så er det BMSen som tuller det til, ikke laderen. 

Link to post
Share on other sites

2Jeg har ikke "elektrikerutstyr" for å gjøre de testene dessverre. Jeg vet laderen fungerer, for når batteriet har fungert har den fått lading.

 

Forsøkte nå med booster fra naboen. Videoene taler for seg. nei, video var ikke mulig å laste opp..

Mens tilkoblet booster: Liv. Jeg kunne trykke på displayet og så, 16.1V spenning

Straks jeg koblet fra: Død. Ingen lys på display.

 

Jeg tok batteriet så til laderen og koblet på: Ingen reaksjon, ingen lys på display eller endring av lys på lader.

Redigert av Nicosu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...merkelig data og datablad...
16,xxV er nok for mye det også.
BMSen ville da evt. stenge, for ser overspenning.
Bare bruk en helt normal lader (og skaff deg et vanlig multimeter som kan måle VDC)
Men batteriene er angitt fra 0 grader og opp. Laderen er angitt fra minus 10 grader og opp.
Hvor varm er det hos deg?

Ang spørsmålet: Det finnes ikke noe behov for "spesial-lader",
den må bare kunne de spenningene som batteriene / BMS vil ha.
Og så selvfølgelig ikke levere mer strøm enn batteriene tåler,
ikke mindre enn du forbruker,
og skal ikke slutte å lade før batteriene er fulle (stikkord timer, overladingsvern).

Og: Du trenger uansett et multimeter, helst som tangamperemeter (og den må bo på båten for alltid.)

:seeya:
Jørg


 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei, igjen! Nå har jeg omsider kjøpt litt utstyr og forsøkt å informere meg om hvordan det fungerer. 

UT131B og UT200A (Ja, billige saker [til å begynne med]).

Batteriet er, ikke overraskende, fortsatt like dødt. 

Koblet laderen til batteriet.

Ingen reaksjon på lader (klikker og lyser så rødt når den lader; nå lyser den bare konstant grønt).

Null utslag på tangamperemeteret på begge kablene. 

Null utslag på multimeteret, ved testing under "lading", eller ved 12V test.

 

Tror jeg rett og slett prøver meg på en reklamasjon og retur. Det er ikke holdbart om jeg kontinuerlig må gjenopplive den med bilen.. og sist fungerte jo tydeligvis ikke det heller (jf. innlegg over om booster).

 

Det ble spurt om temperatur: Batteriet har alltid vært oppbevart i plussgrader (15+)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har et lithium batteri fra sparelys som nå er to år gammelt. Jeg ønsker å utvide batteribanken med ett til.

Tror at det kan bli vanskelig å få kjøpt et som er prikk likt. Har ikke lyst til å kjøpe to nye.

Kan jeg sette inn et annet hvis jeg er nøy på differansen i volt?

Jeg må vel passe på at de er like i sammenkoblingstidspunktet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...