Jump to content

Båtplass / Tørrdokk 46ft seilbåt i Oslo-området?


Sverre Berger

Recommended Posts

I siste update er planen, så vidt jeg forstod, å ta opp båten, bruke noen uker på å "fikse alt", reise hjem en måned, og så reise tilbake og seile båten hjemover. I så fall betyr det avreise nordover i september eller deromkring. Som er en særdeles dårlig idé. Nå begynner jeg oppriktig å bli bekymret. Håper de venter til våren.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post

Nu er det mening at de skal bytte pakning sjøl. Dette da de ikke vil betale mekaniker for dette.

Så dette skal nok bli bra.

Ikke virker det at de skjønner hva maling++ koster, når hele båten skal males.

 

Nei her er det hele bare Bang Bang Bang ingen problemer med dette hehe

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Kallethekid skrev 4 minutter siden:

Jeg synes de begynner å få litt bedre planer, selv om det nok er mye mer læring som skal til. 

Skjønner ikke helt hvorfor de må reise frem og tilbake til Norge. Må jo være bedre å bruke pengene på å oppgradere båten

De har en leilighet de må hjem å tømme.

Er jo ikke stort som er planlagt hos disse to. Tar alt på sparket å endre planer flere ganger daglig.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

De har fått oppfordring om å legge ut bilder og info om problemer de har på dette forumet. 

Hvis de gjør det håper jeg vi kan møte de med en god tone og den hjelp vi kan bidra med. 

Sikkert fristende for noen å være nedlatende, men jeg mener forumet skal ha takhøyde for alle. 

Hvis man mener prosjektet er dømt å mislykkes er det selvsagt lov å si det rett ut, men hvis de uansett bestemmer seg for å dra på havet kan vi jo bidra til å gjøre seilasen så sikker så mulig.

Link to post

Sjå på disse to ja..

 

Trodde det først var bare noen som hadde det gøy med å se hvor langt de kunne få oss til å bli med på liksom "eventyrreisa.". 

 

Men så viser det seg jo at det virkelig er noen som prøver å komme seg ut av "drittmiljø" de har vært i tidligere, med stoff og hvem vet hva..  Jeg har bare sett en av episodene deres på watch, har ikke sosiale media. Men det verifiseres med et par kjappe googlesøk.

 

De har satset alt se hadde på dette, om det er arv, og/eller eiendomssalg. hoppet ut i det med begge beina, og som de sier Do it or die trying!  Dessverre er det ofte Einstein har noen poenger i sine teorier. Slik som at man ikke kan løse problemer med samme tankesettet som skapte dem. Manglende impulskontroll og konsekvenstenkning går dessverre ofte ikke bra.  Men, når det er sagt. noen har det gått riktig så bra for også! Til tross for, heller enn på grunn av.

 

Likevel, når noen går så heilhjerta inn for å finne på noe annet enn å fortsette med kriminalitet, stoff og svineri bør de applauderes fram, og gies best mulige råd av oss underveis :-)  Å bli dømt Nord og ned, eller ledd av, eller fortalt at de aldri kommer til å lykkes, har de nok dessverre hørt hele livet, og trenger ikke mer av det nå som de gjør et hederlig forsøk. De vet selv at de har alle odds mot seg nå, men prøver som de sier, å ikke gå til høyre som før, men til venstre.  Vi kunne sikkert alle gått feil noen gang.

 

De burde blitt der nede de er, funnet en rimeligere plass å ligge enn midt i Marseille, og kanskje fått båten på land og stellt den opp slik de planlegger. Både pusse opp båt, lære seiling, i best mulig forhold, samt miljøet de ikke vil hjem til på flatbygdene taler for at de får det bedre der nede. Ett år, kanskje mer.

 

Om de har faste månedlige kunstnerpenger, samt at de kanskje kan få inn litt fra Patreons, Youtubekanal, Gofoundme, Spleis, eller tilsvarende, som jeg har sett flere håpløse prosjekter blitt hjulpet med.  Bør dette kunne gå meget bra, og de bø hjelpes med det. og gies gode råd av oss, ikke fordømmelse og kritikk.

 

Min mening. kan noen formidle det til dem :-)

 

 

Redigert av dude (see edit history)
Link to post

Tror ikke det er så mange som ler av de eller ønsker at de skal mislykkes. I alle fall ikke om de gjør det for å få et bedre liv.

 

Men det er litt frustrerende når de går for lettvinte løsninger til tross velmente råd. F.eks. bytte toppakning(?) selv uten kunnskap, og planen videre er til de grader lite gjennomtenkt.

 

Skal man begi seg ut på et så stort prosjekt som det er å kjøpe en ukjent båt i Sør-Frankrike og seile den nesten 3000 nm hjem, må man gjøre litt research først, slik de aller fleste gjør. Ellers går det mye verre enn det har gjort til nå, og de har ikke forlatt marinaen ennå. Fallhøyden blir stor når man begir seg ut på havet. Har de f.eks. kaskoforsikring? Hva når kassa er tom halvveis?

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
S/Y Emma skrev 19 minutter siden:

Tror ikke det er så mange som ler av de eller ønsker at de skal mislykkes. I alle fall ikke om de gjør det for å få et bedre liv.

 

Men det er litt frustrerende når de går for lettvinte løsninger til tross velmente råd, og planen er til de grader lite gjennomtenkt.

 

Skal man begi seg ut på et så stort prosjekt som det er å kjøpe en ukjent båt i Sør-Frankrike og seile den nesten 3000 nm hjem, må man gjøre litt research først, slik de aller fleste gjør. Eller går det mye verre enn det har gjort til nå, og de har ikke forlatt marinaen ennå.

Helt enig i at det hadde vært bedre å skaffe en båt i Norge for å pusse den opp og lære seg seile før man legger ut på tur, men nå har de jo valgt Frankrike og da må de vel ta det derfra...

Link to post
Kallethekid skrev 22 minutter siden:

men nå har de jo valgt Frankrike og da må de vel ta det derfra...

Ikke bare Frankrike, men Sør-Frankrike, som gjør turen tre ganger lenger og dyrere.

 

Det er fort gjort å se seg blind på et kupp i utlandet uten å ta transport hjem med i ligningen.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post

De skal jo på land nå. Så bruke et par måneder inkludert tid i Norge om et par uker, før de da skal ta båten hjem til Norge. Da blir turen i høst. Å den turen kan by på skikkelig møkka vær på en goe del av turen. 

Om en har krysset Biscayabukta før, så vet en at dette er ikke bare bare.

 

Da hjelper det ikke med Bang Bang nu kjøre det.

 

At han nå vil bytte toppakning sjøl, uten noen form for erfaring/viten om dette. Ja det sier meg at dette ikke kan ende godt.

 

Spurte de på Facebook om de hadde forsikring. Det svare de ikke på.

Så kan aldri tenke meg de har det nei.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev for 4 timer siden:

De skal jo på land nå. Så bruke et par måneder inkludert tid i Norge om et par uker, før de da skal ta båten hjem til Norge. Da blir turen i høst. Å den turen kan by på skikkelig møkka vær på en goe del av turen. 

Om en har krysset Biscayabukta før, så vet en at dette er ikke bare bare.

 

Da hjelper det ikke med Bang Bang nu kjøre det.

 

At han nå vil bytte toppakning sjøl, uten noen form for erfaring/viten om dette. Ja det sier meg at dette ikke kan ende godt.

 

Spurte de på Facebook om de hadde forsikring. Det svare de ikke på.

Så kan aldri tenke meg de har det nei.

 

 

Det virker som de har forsikring, de nevnte at de måtte sende kopi av den for å få lov å løfte båten på land.

Link to post

Ikke for å være negativ, men det trengs en realitetsorientering før dette prosjektet ender i en mye større katastrofe enn det allerede er.

All respekt for å prøve å få livet på stell og reise på eventyr, men situasjonen blir ikke bedre av å måtte forlate en skadeskutt båt i en havn i Portugal i oktober mens havneleien baller på seg.

Om de ikke utsetter turen til våren, får de større problem enn en defekt lensepumpe.

Link to post

Nå har de bestilt løft, og skal stå oppe en måned etter hva jeg skjønner. På den måneden skal de skrape båten under, pusse ned hele båten over vannlinjen og male den hvit, samt reise hjem til Norge noen uker på seilkurs. I tillegg skal de fikse alle lensepumper, ha service på motor og montere vindmølle. Deretter sjøsetter de og setter kursen mot Norge eller Hellas eller, eller………Dette blir verre og verre. Han må ha hjelp til alt han skal gjøre, og har masse drømmer. Ikke feil å drømme, men det er mye han kunne gjort der de ligger nå. En liten realitetssjekk ang. tidsbruk hadde også vært på sin plass.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post

Nå har jeg sett noen av videoene og det slår meg er at de virkelig ønsker å få dette til. Men det er åpenbart at de kommer til å trenge mye råd og hjelp for å få gjennomført på en sikker måte. Her på forumet har de verdens mulighet til å få råd og velfunderte meninger.
 

De må regne med, og tåle, at noen vil være kritiske til prosjektet «Jorda rundt», dere har tross alt ingen erfaring enda. Vi også fikk, og får høre, mye kritikk når vi dro på våre turer i Europa. Motgang og motvind blir en del av hverdagen om man skal ut på tur med seilbåt,  det er bare å venne seg til det og holde humøret oppe Elin og  @Sverre Berger


Her på båtplassen har du kunnskapen du mangler bare noen tastetrykk unna, men dere må selv gjøre jobben :thumbsup:

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
S/Y Emma skrev for 12 timer siden:

skadeskutt båt i en havn i Portugal i oktober mens havneleien baller på seg.

Om de ikke utsetter turen til våren, får de større problem enn en defekt lensepumpe.

Den tanken har de, for vinteren i Norge var for kald, men , men ( ingen vet hvor haren hopper.)

Barbaria skrev for 3 timer siden:

Men det er åpenbart at de kommer til å trenge mye råd og hjelp for å få gjennomført på en sikker måte.

flere har prøvd, men de får ikke svar. tror ikke viljen er tilstede, virker som det er om å gjøre å krisemaksimere.

for se om de får til å skrape båten.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev 28 minutter siden:

Den tanken har de, for vinteren i Norge var for kald, men , men ( ingen vet hvor haren hopper.)

flere har prøvd, men de får ikke svar. tror ikke viljen er tilstede, virker som det er om å gjøre å krisemaksimere.

for se om de får til å skrape båten.

Virker som de for det meste kun vil svare kjentfolk.

 

Mn når en lensepumpe kan ødelegge alt for han. Ja da vil de slite fremover. For det kommer garantert mye større utfordringer enn dette.

 

Har en mistanke om at det vil komme overraskelser når båten kommer på land.

Om de virkelig har fått den så billig som de påstår, så har det ofte en grunn.

Selger reiste jo omtrent timer etter de ankom. Så spørs om han vet ting som ikke er fortalt.

At Toppakning går etter at motor ble startet å kjørt i tomgang ved kai, høres på meg suspekt ut.

Så vil ikke bli sjokkert om dette var gale før de tok over.

 

Er mye som skure her ja

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 17 minutter siden:

Virker som de for det meste kun vil svare kjentfolk.

Om de virkelig har fått den så billig som de påstår, så har det ofte en grunn.

At Toppakning går etter at motor ble startet å kjørt i tomgang ved kai, høres på meg suspekt ut.

 

Menigheten sier jo bare stå på.

Var det ikke bare oljepakningen på dekslet over toppen  som svettet?

image.png.6781a30ad5ec7126dbf92068ca0b6e98.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev 3 minutter siden:

 

Menigheten sier jo bare stå på.

Var det ikke bare oljepakningen på dekslet over toppen  som svettet?

image.png.6781a30ad5ec7126dbf92068ca0b6e98.png

Mye mulig. Så bare det ble nevnt toppakning. Er det kun gummipakning på dekslet, så var det en jævla dyr gummipakning til over 3000kr. 

 

Men virker å være svært begrenset med motor kunnskaper hos han. Så får bare følge med på hva som skjer.

 

Men spørs jo hvor god stand resten av motor er da. Vet ikke om denne har seildrev eller gir å aksling. Men wr det drev, bør det kanskje ha en god gjennomgang før de går noen plass. 

 

Men er jo enormt med utstyr de ønsker å kjøpe, uten å ha penger 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
S/Y Emma skrev On 23.7.2022 at 19.07:

Ikke bare Frankrike, men Sør-Frankrike, som gjør turen tre ganger lenger og dyrere.

 

Det er fort gjort å se seg blind på et kupp i utlandet uten å ta transport hjem med i ligningen.

Kanskje dette er noe av forklaringa på hvorfor de mener det går fint å seile hjem på 2 uker (de hadde hørt om neon som hadde gjort det, så da skulle de også klare det) og avviser de erfarne som sier det vil ta 2 måneder.

 

Kanskje de rett og slett har hørt om noen som har seilt Frankrike Norge på 2 uker og dermed mener de selv vil klare Frankrike - Norge på samme tiden. Mens det kan hende andre har seilt fra nord-Frankrike og dermed har 1/3 av distansen de selv må seile for å komme hjem?

 

Da vil det jo passe ganske godt opp mot forholdet 2 uker / 2 måneder, som er 1/4, som ikke er så langt unna distanseforskjellen på 1/3.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...