Jump to content

Båtplass / Tørrdokk 46ft seilbåt i Oslo-området?


Sverre Berger

Recommended Posts

Hadde jeg fått tak i dem skulle de fått "Tommel opp" 

 

Er i allefall ærlige om egen inkompetanse. Viktig! før man kan tilegne seg kunnskap må man innse at man faktisk er uvitende.

 

Du må si at de må legge ut alt på Youtubekanalen sin, og at de må åpne kommentarfeltet.

Link to post
Share on other sites

Mulig det er meg han sikter til.

Da er jeg svartelista og utestengt fra "sverre alexander nybråthen" på Facebook

Etter at jeg kommenterte  innlegget med lensepumpa, Sa at han fikk slutte og krisemaksimere alt, 99% av eldre båter har vann og olje i skutebunn, litt vask og sjekk så virker lensepumpa som regel igjen, lensepumpe er noe en må ha på lager i båten det hender de går i stykker. snipp snapp snute så var jeg stengt ute, litt hårsår? 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 1 time siden:

Tror meningen med facebookgruppa er å høste ukritisk hyllest og ingenting annet.

Om det ikke heller er et ønske om å få nok visninger på FB til å tjene penger på reklame for å finansiere turen videre? Tror dog at det er et stykke vei å gå før pengene triller inn. Da må i hvertfall tyggegummien fra siste FB innslag i søpla. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nu er det bare Bang Bang Bang Bang

 

Lensepumpa er fikset(Når han får kjøpt nye sikring)

Dassen er tette(kanskje tanken er full) De trengte hjelp med info om den elektriske dassen.

De skal kjøre båten til Port Napoleon i mårå. Der var alt nesten gratis. Marina plass/landsetting/spyling+++

Nye pakning til motor, skulle de hente i mårå. Så skulle kjøre båten uten å bytte denne først.

Snakket ikke noe om at han hadde sjekket motor for olje/kjølevann++ Så har sikkert ikke gjort noe der nei.

 

Men internett var veldig dårlig, å det var havna sin skyld, da nettverket ikke fungerte på noen enheter hos de.

De hadde en del slagside. Trodde vanntanker var tomme, å septik full, så det var nok grunnen.

Så er bare å følge med på nye eventyr her ja.

 

Å ja det var vist jævla dyrt å ligge der de lå. 200€ for fire dager.

Hørtes ut som de først hadde skjønt det nå.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

En farse dette her nå. De fortsetter å bruke toalettet ombord, og får tilbakeslag i skålen. Da er det toalettet som er feil. Med full septik, og lufting over toaletthøyde.evnt. slange over toaletthøyde, er det grei fysikk at ting kommer i retur. Tømmer de tanken, som de endelig har funnet ut hvor er, tenker jeg problemet løser seg. Om han vet hvordan han får tømt den da….. Får ombord en kar som skal kjøre båten til neste parkeringsplass, det er internetten bra, så da blir det fine greier. Om de ikke klarer å tømme septik, eller kjøre båten selv. Da blir dette ganske interessant. De burde nå etter så lang tid ombord funnet ut av plassering av tanker pumper og og bunnventiler spør du meg. 

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Anonym skrev On 25.7.2022 at 20.41:

Jeg synes ærlig talt det er kult at folk tør å satse.

Nå virker det som de har begynt å få litt forståelse for hva som skal til også, dette kan gå bra det.

Joda, fint at folk tør å satse. Men samtidig er det viktig å være realistisk og ikke satse for stort om man ikke har kunnskaper og økonomi til å satse så stort. Da kan det være bedre å satse smått med liten båt i hjemlige farvann og få mange fine båtturer fremfor å ha noe digert som bare ligger i dyre havner og gir store utgifter og ergrelser uten at  det blir noen båtturer av det.

 

Også kan det jo være lurt å ta imot råd fra folk med erfaring slik at de får løst ting raskt og enkelt fremfor å plundre mye med ting. Da unngår man også lettere katastrofer når små bagateller i serie sammen lager store feil. La oss si feks en slange hopper av og lensepumpa normalt ville taklet dette, men lensepumpa er defekt pga en liten fillefeil de ikke klarer å fikse. Eller så kan en motorstopp lett gi katastrofe (hvertfall om man ikke kan seile) og det kan lett skje om man ikke har lært grunnleggende sjekk og vedlikehold av motor (eller har råd til å la fagfolk se over, men akkurat det siste fungerer dårlig langt ute til sjøs).

 

Skal man ut på åpent hav i lengre strekninger så bør man ha lært mye om egen båt først så man kan fikse ting selv. Også bør man vite hva man trenger og ha handlet inn det i tide. Dumt å stå ute på havet og mangle en sikring (selv om man jo kan lage en i ca riktig styrke). Og enda verre å ikke ane at det er sikringen som er røket.

 

Så bør man også huske på at det man ikke klarer å fikse selv ved kai med nødvendig butikker i nærheten er enda vanskeligere å fikse ute på åpent hav der alt gynger og man har mye annet å passe på samtidig og man må klare seg med det man har ombord.

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 20 timer siden:

De skal kjøre båten til Port Napoleon i mårå. Der var alt nesten gratis. Marina plass/landsetting/spyling+++

Nye pakning til motor, skulle de hente i mårå. Så skulle kjøre båten uten å bytte denne først.

Snakket ikke noe om at han hadde sjekket motor for olje/kjølevann++ Så har sikkert ikke gjort noe der nei.

Har de jolle med påhengsmotor så de kan taue (evt motorbrakett bakpå seilbåten) hvis den mangelfullt vedlikeholdte hovedmotoren skulle ryke underveis?

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 18 minutter siden:

Har de jolle med påhengsmotor så de kan taue (evt motorbrakett bakpå seilbåten) hvis den mangelfullt vedlikeholdte hovedmotoren skulle ryke underveis?

Er nok ikke egnet for å bli driftet av en 4hk påhengsmotor båten deres.

Og å taue den med jolla deres ville blitt et syn i en tran kanal(de sa de skulle kjøre via en kanal) 

 

Men ser hva kveldens oppdatering bringer.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 7 minutter siden:

Er nok ikke egnet for å bli driftet av en 4hk påhengsmotor båten deres.

Og å taue den med jolla deres ville blitt et syn i en tran kanal(de sa de skulle kjøre via en kanal) 

 

Men ser hva kveldens oppdatering bringer.

Selv om båten ikke er egnet for å bli driftet av en 4 hk påhenger så er den nok bedre egnet for det enn den er egnet for å drive fritt inn i hva det nå måtte være av hindringer rundt der ved stopp på den store motoren.

 

Og skal man tilkalle noe lignende Redningsselskapet kan det jo fort bli dyrt, og penger har de jo ikke akkurat flust av virker det som, samtidig som det  er mange viktige ting de helst skulle hatt råd til.

 

Betyr forresten svaret ditt at de har jolle med 4 hk påhenger eller er det bare noe du gjetter basert på at det er ganske vanlig å ha? i uthavner er det jo viktig å ha ei jolle så man kommer seg i land. Men de ligger vel fortsatt ved kai og da er det jo bare å tråkke over ripa så er man i land og da er jo ikke behovet for jolle like stort.

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 6 minutter siden:

Selv om båten ikke er egnet for å bli driftet av en 4 hk påhenger så er den nok bedre egnet for det enn den er egnet for å drive fritt inn i hva det nå måtte være av hindringer rundt der ved stopp på den store motoren.

 

Og skal man tilkalle noe lignende Redningsselskapet kan det jo fort bli dyrt, og penger har de jo ikke akkurat flust av virker det som, samtidig som det  er mange viktige ting de helst skulle hatt råd til.

 

Betyr forresten svaret ditt at de har jolle med 4 hk påhenger eller er det bare noe du gjetter basert på at det er ganske vanlig å ha? i uthavner er det jo viktig å ha ei jolle så man kommer seg i land. Men de ligger vel fortsatt ved kai og da er det jo bare å tråkke over ripa så er man i land og da er jo ikke behovet for jolle like stort.

Høres ikke ut som vi snakker om samme folkene. Eller ser du ikke hva som vises på video de ligger ut?

 

Mener du seriøst de skal montere brakket for påhengsmotor akter på en over 11m seilbåt??

Om ja, så kan du jo legge inn anbefaling om dette på deres facebookside. Kan garantere, at det blir tatt imot som ukens beste innlegg.

 

PS: Ja de har en Jolle/Dinghy med liten påhengsmotor. 

 

Men hvordan i svarte vil du forvente de skal kunne taue en stor seilbåt med denne, når de enn ikke klare å skjønne hvorfor dassen er tett.

 

Anbefaler deg å se alle deres videoer.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 2 minutter siden:

Mener du seriøst de skal montere brakket for påhengsmotor akter på en over 11m seilbåt??

Nå er ikke jeg "19 fot", men ja dette er noe jeg selv ville vurdert hvis jeg var i deres situasjon. I vindstille kunne man lett få flyttet båten i et krisetilfelle hvor hovedmotor stopper. Om de innehar evnene til å montere denne braketten er en annen sak...

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Litt hyggelig den siste videoen, og forsåvidt lovende også hvis de ikke finner mer feil. Fant ut hvordan de tømte septiktanken (fint det, men en liten bommert at den ble tømt i den gamle havna. Bør ikke gjøre det der de ligger nå hvertfall..)

Elin har peilet olje jevnlig, før og etter motorkjøring. Tommel opp.

Han som skulle kjøre båten for dem var ikke helt stødig, hverken på båtføring eller hvordan merkingen av leden var. Var visst i ferd med å passere på feil side noen ganger. Da tok Sverre styringa selv, og hjelpemann ble satt i en stol og ble servert pils.

Å sette båten i bakk fungerte (selvfølgelig) ikke. Men de holdt hodet kaldt og brukte siget i båten for å komme på plass. Ser av videoen på slutten at det ikke er dritgod plass der de har lagt seg, så det er godt gjort, gitt den minimale erfaringen de har. Kjenner mange som hadde trengt en liten ankerdram etter å ha fått girvansker på vei inn i en trang ukjent havn…

 

Selvfølgelig skulle man vært trygg på girsystemene og bytte av kontroller mellom førerposisjoner, men det tenkte de vel at hjelpekapteinen hadde kontroll på.

 

Alt i alt synes jeg de klarte seg ganske så bra i dag, og det er planlagt løft på onsdag. Krysser fingrene for at det ikke kommer fram noe altfor kjipt da…

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 11 timer siden:
19 fot skrev for 11 timer siden:

Selv om båten ikke er egnet for å bli driftet av en 4 hk påhenger så er den nok bedre egnet for det enn den er egnet for å drive fritt inn i hva det nå måtte være av hindringer rundt der ved stopp på den store motoren.

 

Og skal man tilkalle noe lignende Redningsselskapet kan det jo fort bli dyrt, og penger har de jo ikke akkurat flust av virker det som, samtidig som det  er mange viktige ting de helst skulle hatt råd til.

 

Betyr forresten svaret ditt at de har jolle med 4 hk påhenger eller er det bare noe du gjetter basert på at det er ganske vanlig å ha? i uthavner er det jo viktig å ha ei jolle så man kommer seg i land. Men de ligger vel fortsatt ved kai og da er det jo bare å tråkke over ripa så er man i land og da er jo ikke behovet for jolle like stort.

Høres ikke ut som vi snakker om samme folkene. Eller ser du ikke hva som vises på video de ligger ut?

 

Mener du seriøst de skal montere brakket for påhengsmotor akter på en over 11m seilbåt??

Om ja, så kan du jo legge inn anbefaling om dette på deres facebookside. Kan garantere, at det blir tatt imot som ukens beste innlegg.

 

PS: Ja de har en Jolle/Dinghy med liten påhengsmotor. 

 

Men hvordan i svarte vil du forvente de skal kunne taue en stor seilbåt med denne, når de enn ikke klare å skjønne hvorfor dassen er tett.

 

Anbefaler deg å se alle deres videoer.

Ja, jeg mener seriøst at det er mye bedre med 4 hk påhengsmotor som fremdrift enn ingen fremdrift hvis den store motoren streiker. Og det kunne den lett gjort siden den allerede har en feil som bør utbedres og de ikke er så veldig motorkyndige og dermed ikke så lett kan finne en feil og utbedre den selv raskt.

 

Nå viser det seg feks at de ikke har revers, hadde det ikke da vært betryggende å ha en 4 hk reversmotor på en brakett? En ting er å planlegge så man ikke trenger revers, en annen ting er om planene fungerer hvis man på et trangt  sted møter noen og må bakke for å stoppe. Da er det dumt å bare sige frem og så kommunisere med språkproblemer og prøve å si at man ikke har revers.

 

11 meters seilbåt skriver du. Da er den bare 1 meter lenger enn den seilbåten jeg slepte for ca en mnd siden. Brukte da 15 foteren min med 30 hk påhengsmotor, men brukte aldri noe i nærheten av full effekt, selv om det var endel vind der da. Men ville kunne gjort en ganske grei jobb med en 4 hk motor også, bare at det ville gått litt tregere. Slepte forresten inn i bås også, men her var det trenet mannskap ombord i seilbåten (hvertfall noen), og jeg har slept endel med båtene mine.

 

Selv om det kan være litt krevende å slepe store båter og de nok ikke har så mye erfaring så er det nyttig  ha hjelpemidlene så de hvertfall kan få gjort noe om hovedmotoren stopper opp.

 

Husk også at selv med en motor som står i ro så har man ganske god styring med ror på en seilbåt.

 

Jeg har forøvrig selv kjørt ganske mye med liten motor (6 hk) på brakett. Har passert 100 timer med grei margin hittil i år og har nok gått minst 300 nm på denne måten. Mesteparten av distansen Gjevinng - Blindleia t/r er dekket på denne måten og mesteparten flere ganger.

 

Videoene deres har jeg ikke sett så mange av. Kikket litt på en, men det var så mye tomprat og nå skal vi gå bort dit og sjekke noe osv og annet som burde vært klippet bort at det ble en omstendelig sak. Så da har jeg siden nøyd meg med å lese oppsummeringen andre har kommet med her på BP.

 

Å legge inn kommentarer på FB gidder jeg ikke, tar båtpraten her på BP. Også virker det jo som om de ikke er så takknemlige for råd, men heller avfeier det meste med at de har bedre opeling selv og rådene de får er dumme. Så da gidder jeg ikke komme med gode råd bare for å få kjeft. Vil de ha gode råd fra meg så kan de lese tråden de har startet på BP, og det kan det jo hende de gjør (anonymt).

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 11 timer siden:
Okkaby skrev for 11 timer siden:

Mener du seriøst de skal montere brakket for påhengsmotor akter på en over 11m seilbåt??

Nå er ikke jeg "19 fot", men ja dette er noe jeg selv ville vurdert hvis jeg var i deres situasjon. I vindstille kunne man lett få flyttet båten i et krisetilfelle hvor hovedmotor stopper. Om de innehar evnene til å montere denne braketten er en annen sak...

Helt enig med deg enslagsgjest. Liten motor på brakett err en god nødløsning også foor store seilbåter. Det fine er jo at de har båten og de har den lille motoren, så da mangler det evt bare braketten mellom, som ksoter 999 kr på BIltema. Aner ike hva den koster der nede, og det går kanskje an å få tak i brukt hviis økonomien er skral.

 

Å montere den kan nok vøre en utfordrinng for dem ja. Har selv montert slik bak på minn båt og største utfordringen var vel egentlig å få plassert braketten på rett sted så motoren kommer passe dypt, er nærmest mulig senter, men uten å krasje med hovedmotoren, og sejkke at det er plass tl tilting osv. ALt dette før braketten henger fast og hvor mye av oppmålingen da m skje med en 26 kg tung motor på.

 

Når det er gjort er det å bore, skru fast og bore videre og fortsette slik ei stund.

 

En annen utfordring jeg møtte p åer at det er plundrete å skru innenfra, der måtte jeg ligge på rygg nedi bakseterommet. Så skal man jo samtidig holde igjen utapå, så da ble det å feste fastnøkler der ute og skru inne og håpe de ikke ramler av for tidlig.

 

Også må man jo tette før montering også.

 

Og boltene må være passe lange, uten at man vt fasiten på forhånd. Så det ble oen handleturer og litt gjenging.

 

Så må det være solid feste for braketten, selv la jeg inne ei vannfast finerplate på den øvre delen inne, det er der det er størst strekkrefter ved gasspådrag.

 

Så greit å vite litt hva man driver med når en slik jobb skal gjøres. Jeg gjorde den på land og  passende arbeidshøyde mens båten stod på henger. Litt dumt om man bare borer ivei og borer hull så vannet renner inn og s tar en tur på butikken ettter bolter og kommer tilbake noen timer senere til en båt som ligger dypt pga lensepumpe som ikke fungerte.

Link to post
Share on other sites

De har nå bestemt seg for å bytte forbruksbanken til Lithium, slik at de kan drive alt de trenger av apparater. Gass er ikke aktuelt, så de går for induksjon og elektrisk steikovn. AC skal de også ha etterhvert, og selvsagt vaskemaskin. De begynner med et 200-300A som de sier, og bygger ut etterhvert siden batteriene er dyre. Nytt solcellepanel og 2 vindmøller skal sørge for nok strøm. Nå er ikke jeg elektriker, men jeg tror de har et litt lite realistisk syn på hva som er mulig å drive fra en batteribank i en båt. Men stemningen er god der de venter på å bli løftet på land. 

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Måtte inn å oppdatere meg litt nå, siden jeg har vært på tur i båten(med nok strøm)

 

Men høres ut som de har Store planer ja. Er ikke så få ting de skal ha.

Men alt skal være på lavpris, men bra kvalitet. 

Men de har lite penger, å alt dert de skal ha, koster faktisk ganske så mye.

De hadde vel å funnet ut, noe er gale med motor, da den ikke vil i revers, samme hva de gjør.

Så spørs om ikke både motor å girkasse kanskje tenger et større ettersyn, som de må ha hjelp til.

 

Tidligere eier var vist ikke så lett å få kontakt til heller. Så blir ikke sjokkert om det kommer flere overraskelser.

Snakket vel også om å reparere de ødelagte luker med plexiglass, sjøl om noen hadde sagt til de, at plexiglass, skulle de ikke bruke.

 

Ellers manglet det vel Bam Bam Bam idag. Varmen sliter på de nå. Å Elin var små syke grunnet varmen.

Ikke bare bare å dra ut i verden.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Da var de endelig kommet på land. Så ikke så hakkande gale ut dette. De jobber bra i varmen, men har noen timer med skraping igjen ennå. De har fått lånt skraper, da de ikke har råd til å kjøpe selv. Hadde bare noen sparkelsaker de skrapte med.

Fant noen klumper på akslingen som de ikke helt viste hva var for noe. Burde kanskje sett seg opp på Youtube om hva som skal byttes/sjekkes når båten står på land. Men de finner sikkert ut at akselzink er noe de skal bytte før de sjøsetter. 

 

Har fått et tips om å bruke azeton for å fjerne malingen over vannlinjen, så da slipper de heldigvis å pusse den vekk......:crazy:

Hadde jeg vært dem, hadde jeg droppet det kosmetiske over vannlinjen og konsentrert meg om å gjøre en god jobb under.

 

Med veldig begrensede midler, tror jeg dette er mer enn nok i første omgang. Men Elin vil absolutt ha en hvit båt, så da gyver de sikkert på med dette også. Kanskje de får lånt noen pensler og får kjøpt noe veldig billig maling til formålet.

 

Vet ikke om de allerede har bunnstoff og evnt. primer, men spørs om ikke reisekassen får et lite innhogg når de må kjøpe dette.

 

Hyggelig at folk følger sine drømmer, men tragisk at de ikke har satt seg mer inn i det å ha en båt. Her er det fokus på å rydde inne, pusse og male ute. Få hjelp til å se på motor, og så er det tut og kjør over Biscaya til høsten. Tror ikke de har hatt oppe seilene ennå, så venter i spenning på hvordan de ser ut. Min erfaring med gamle charterbåter i middelhaver, er pinnestive tau, tørre vinsjer og utblåste seil. Og min eldste leiebåt var 5 år.....

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...