Jump to content

Båtplass / Tørrdokk 46ft seilbåt i Oslo-området?


Sverre Berger

Recommended Posts

pacuare skrev for 1 time siden:

På langtur er behovene mye mindre enn Norge. Ute på havet er det lite å se på. Har dessuten alltid backup. Ser sjelden på plotteren på havet. Med begrenset budsjett ville jeg kjøpt billig plotter og dyr autopilot. 

Tror nok jeg hadde prioritert helt annerledes. 

En skikkelig gjennomgang av motor å alt som har med den å gjøre ville være første pri, før jeg hadde så mye som vurdert å legge fra kai. Å fått aksling/pakkboks sjekket og alle gjennomføringer før båten skulle på sjøen. Så kommer alt annet etterpå om det er penger igjen.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 1 time siden:

Tror nok jeg hadde prioritert helt annerledes. 

En skikkelig gjennomgang av motor å alt som har med den å gjøre ville være første pri, før jeg hadde så mye som vurdert å legge fra kai. Å fått aksling/pakkboks sjekket og alle gjennomføringer før båten skulle på sjøen. Så kommer alt annet etterpå om det er penger igjen.

Vi er ikke uenig, jeg snakket om at liten plotter er ok på langtur. I dag ville jeg også fikset motor. Men har hatt seilbåt uten motor ett år. Fungerte det også. På langtur når en ankrer er det ikke helt krise å ikke ha motor. Mange som har seilt jorda rundt uten.

 

Hovedkonklusjon min er at jeg ville heller gått mye ned i størrelse på båten med begrenset budsjett. Heller 30 fot som fungerer enn 40 som bare har problemer. 

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 57 minutter siden:

Folk har reist jorda rundt med iPhone eller iPad. Man trenger ikke en voldsomt dyr og stor plotter for å finne frem, men en backup eller to er godt å ha. Folk seilte langt for 20+ år siden også.

Nå ble det mye negativitet her.

Jo, enig. Kjenner et eldre ektepar som gjør det. Irland, New Fundland, Azorene og nord til Bodø. Og sydover igjen. IPad og Samsung. Så det går fint. Joshua Slochum seilte jorden rundt uten elektriske dubeditter og kronometer som var vekkeklokke der minuttviseren manglet. Fellesnevneren er vel at de kan/kunne seile. Min vurdering er vel, om jeg hadde hatt mindre enn et brevkurs i seiling, ville jeg personlig prioritert motor og drivlinje. Men, vi er så forskjellige.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 58 minutter siden:

Jo, enig. Kjenner et eldre ektepar som gjør det. Irland, New Fundland, Azorene og nord til Bodø. Og sydover igjen. IPad og Samsung. Så det går fint. Joshua Slochum seilte jorden rundt uten elektriske dubeditter og kronometer som var vekkeklokke der minuttviseren manglet. Fellesnevneren er vel at de kan/kunne seile. Min vurdering er vel, om jeg hadde hatt mindre enn et brevkurs i seiling, ville jeg personlig prioritert motor og drivlinje. Men, vi er så forskjellige.

Tror nok jeg skal si meg veldig enig med eg her hehe

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Fikk tilsend noen bilder fra gårsdagens video, de skulle pusse og sparkle  for å male i dag, de må ka kjøpt ny/brukt påhengsmotor, aksel og propell så forsømt ut.

Dere som har kontakt med de, bør spørre om de har papirer  på når redningsflåten sist ble kontrollert, kan være en falsk trygghet.

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Redningsflåten skulle de visst demontere.  
Og de filmer mindre, for da får de fler treff på videoene sine i følge dem sjøl.
Tror fortsatt ikkje de har klart skifte sikring på lensepumpen.  

LItt bangbang så e nok det meste helt supert.




 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Rare greier dette. De skulle jo oppdatere ofte nu lovde de. Men har vært stille som i graven fra de, siden 27 september.

De skulle jo ha vært på sjøen nå i følge egen plan.

Var jo bare litt sparkling å maling, så var en klar.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Sverre sa i siste filmer at de var ganske slitne. Kanskje piffen har gått ut av de. I alle fall på filmings. Har vel ikke blitt den store følgerskaren på YouTube og heller ingen inntekter av det. De har jo annonsert tidligere at det skulle bli mye filmer på YouTube, de søkte etter redigerer, kjøpte drone, skulle begynne å snakke engelsk i filmene osv.

Såvidt jeg kan se, er ikke dette fulgt opp enda.

Link to post
Share on other sites

Når de hovedsakelig filmer seg sjøl sittende å røyke og drikke kaffe mens de snakker til venner og familie om alt som skal gjøres som ikke skjer, så er det ikke så mye å følge med på heller spør du meg. 

Titter innom annahver uke bare for å se om det er skjedd noe, samme greiene hver gang, rimelig uinterresant. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Joda, det var liv idem ennå.

Kom en små 7min oppdatering idag. 

Alt en da så var at de har sparklet litt å slipt/pusset litt mer.

Demontert redningsflåten, som de tenkte å poppe borte med et hegn. Tydelig de ikke skulle ha den med videre, da den var i dårlig forfatning. Å ny er det nok langt ifra råd til.

Nu skulle de grunne båten i mårå sier de. Så bare å følge med på nye oppdateringer.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev 18 minutter siden:

Nei gutter, kom dere ut med hummerteinene istedet for å bruke dyrebar tid på dette. Uff mæ.

Har mer tid enn penger, så la oss nå ha våre små gleder i fred :diving:  :giggle:

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 50 minutter siden:

Snakket med en og han fortalte at at landstrømmen var vekk  ikke ladning fra solpanelene.

Skal til Spania før JUL.

Ja strøm er jo ikke just billig i Frankrig heller. Så spørs om der var en regning som måtte betales. Å penger er det jo lite av

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Nå har de hatt båten på land i to mnd. Ikke fått på bunnstoff ennå. Det burde vært gjort på tre-fire dager, så på sjøen igjen og skru det tekniske et par uker. De har vel septik, gir og motor som trenger stell. Lading, strøm og elektronikk skulle vel også sjekkes. De har vel ikke reparert skader under vannlinja, men sparkler, pusser og sliper. Det haster vel ikke, det kunne de holdt på med når båten er på land utenfor sesongen. Noen har observert at de skal male skutesidene over vannlinjen, for å få den hvit og fin. Interessant å følge disse to, kanskje det er flere veier til Rom…

Link to post
Share on other sites

ja, det var kartplotter og strøm som skulle prioriteres til de skulle mot spania. Høres ut som galskap hele opplegget for min del. Alle i havna var visst så imponert over båten deres og det var flere som ville kjøpe den. 
Såvidt jeg så var det kjøpt inn 2.5 liter grunning før bunnstoff, og 2 liter lakk til båten. Helt sikkert mer enn nok det... 
 Gubben hadde funnet ett lappesett til gummibåt ombord så det var jævli gode greier. Låser til alle dørene var også dukket opp, til stor begeistring.

Merkelige prioriteringer, ganske åpenbart at det ikke anes hva man holder på med eller skal begi seg ut på. 
Uansett interresant og følge med på, makan har jeg aldri sett før i alle fall.


 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

En time med svada på siste oppdatering.

Men hele tiden nye problemer, som de ikke skjønner noe av sjøl.

Men båten er bare så utrolig stor, med 3 soverom å masse plass alle veier. Så de har gjort det kjempe kjøpet(mener de sjøl)

Så de skal på vannet en av dagene. Men ingen ting om de har fått malt båten utvendige.

 

Nei dette blir jo faktisk mer å mer tragisk.

Men neste gang båten skal på land, så skal de ha crew til å gjøre jobben for de. Så store planer om god økonomi fremover hehe

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...