Jump to content

Båtplass / Tørrdokk 46ft seilbåt i Oslo-området?


Sverre Berger

Recommended Posts

Innføres den av nordmenn, må man betale mva i det den passer grensa. Utlendinger må naturligvis ikke det, ellers hadde det vært umulig å feriere her. Men de har en frist på en viss tid før de må det uansett.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten ble jo kjøpt av en nordmann så den kan jo faktisk være fortollet tidligere. Kan det dokumenteres slipper de å betale på nytt. 

 

Hvis ikke oppstår deklarasjonsplikten når de kommer til Norge. Det er ingen frist uten om med en avtale med tolletaten. De plikter å gå direkte til et betjent sted og tolldeklarere og betale innførselsavgifter.

I praksis løses det ofte ved at man kontakter dem på forhånd og melder fra og avtaler siden det er få steder det passer med båt.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

De har øst dassen fra septik som har gått tilbake i potta. De kan ikke eller klarer ikke eller tør ikke kjøre ut av havna for å tømme. Tror ikke mekaniker hadde vært ombord og det var mye prat om turen hjemover.

Noe kryptisk på slutten om en fyr i en stålbåt de skulle ha besøk av. Og da virket det nesten som om de tenkte på mulighetene for å bytte  båt, men det blir jo for drøyt.

 

Mye prat om de samme tingene og ting de skal ha gjort som aldri skjer så orker ikke høre på alt.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

@lurvetass Klare kun å se første ca 8min nu på siste forsøk, så kommer det feilmelding om at facebook har problemer med å vise videoen. Fikk du se uten problemer?

 

Blir faktisk ikke sjokkert, om de finner på å bytte båt hehe

Men deres kunnskaper, så ska det ikke spesielt god selger til, for å lure på de noe annet, som garantert ikke er bedre.

 

Men var det noe nytt om han super proffen som skulle komme ned fra Norge?

 

Ellers lure jeg på, om de har trodd det var gratis å ligge i gjestehavner rundt om. Fro er jo fyfy å flytte seg, så de må betale for kaiplass.

 

Å han innrømmet vel på starten idag, at han ikke hviste hvordan de skulle finansere dette hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, quantumduck said:

Kanskje plass i Sverige (eu) er tingen, hvis de uansett skal nedover igjen. Muligens hypotetisk problemstilling, dog ...

Tviler på at båten når hverken Norge eller Sverige! De gir nok opp ganske kjapt når de kommer ut på havet og innser at de har kjøpt ennå ei katte i sekken!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 20 minutter siden:

Tviler på at båten når hverken Norge eller Sverige! De gir nok opp ganske kjapt når de kommer ut på havet og innser at de har kjøpt ennå ei katte i sekken!

Katta i sekken?? 

Denne båten har jo alt. De fikk jo også med ekstrautstyr for over 50000. 

Å båten er i goe stand den, har de jo bekreftet. 

Mitt olje i kjølen, er ikke noe alvorlig. For her er det jo ekte Mercedes motor.

Så ikke vær så pessimistisk nå😂

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jaja Var bare en Pakning som måtte byttes. Så nu måtte de vente på mekaniker fikk hjem denne, før de kunne flytte båten.

Men ingen problem, kom nok bare på ish 200-300€ tenkte han.

Men gledet seg til å komme hjem med båten, for motor måtte vist gjøres noe med likevel. Så kanskje denne Mercedes ikke var så goe stand likevel.

 

Fikk ikke med meg, om det var nytt angående proff manskapet

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Kom en oppdatering nå. kosta 5000kr å fikse motor. Så nu er delen bestilt.

Så nu hadde de mistet mye av bufferen. Så nu sitter de på Yacht Club.

 

Men  nu måtte de vente med kjøp av Plotter. så kanskje de vil seile hjem uten plotter kanskje.

 

Men øl/brus var billig på club.

 

Får nu se når de kommer seg videre hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Pågangsmotet er beundringsverdig men jeg er bekymret for kunnskapsløsheten når det gjelder alt teknisk. De aner jo ikke noe om båtens tilstand. Sannsynligvis gjelder denne kunnskapsløsheten også navigasjon, seiling og hvordan man klarer seg på sjøen under krevende forhold. Dette sammen med den "anstrengte" økonomien er jeg redd vil sette en stopper for hjemturen ganske tidlig.  Vi får håpe det skjer uten at det får for alvorlige følger for liv og helse.

Link to post
Share on other sites

Nå blir det bare verre og verre.

Vanninntrenging og ødelagt lensepumpe og full septik.

Råtten dørk som svikter og stemningen er nedadgående.

Synes synd på dem nå.

Utrolig at de fortsetter og dele nedturen egentlig.

Så synd at de ikke klarer å håndtere noen ting egentlig.

Lensepumpa stopper, men de tar den ikke opp og renser og sjekker nivåbryter, men bare fastslår at den er ødelagt.

Nå må båten opp og hjemtur med båt er ikke planen lenger, men fly hjem for å gå på seilkurs.

De burde fått en mentor her fra dette forumet som kunne guidet dem og pushet dem på hva de skulle gjøre så kanskje de kunne kommet på rett spor. Nå vingler det i alle retninger fra time til time.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Det må da vel være mye billigere å kjøpe båt i Norge enn å kjøpe mange flybilletter og ha masse styr med språkproblemer og en lang og dyr hjemreise med båten.

 

Men siden de har hørt om noen som har seilt distansen på 2 uker og dermed mener at de selv med lite erfaring kan klare det enda litt raskere så anser de vel hjemturen som en kjapp og enkel tur og stoler ikke på dem med erfaring og regneferdighet er som sier det vil ta minst 2 måneder.

 

Tipper de kjøper inn mat og utstyr for ca 16 dager så de har 2-3 dagers ekstra sikring og legger optimistisk i vei, men at båten deres ikke er hjemme i Norge om 2 måneder.

 

Og med kun 27000 kr tilgjengelig og stadige utgifter som dukker opp så vil det vel automatisk stoppe opp lenge før Norge, selv om vinden er gratis.

 

En viktig egenskap om man har gammel båt er at man må kunne fikse ting selv. Alternativt ha veldig god råd så man kan leie inn hjelp. Det virker som om dette kan bli et problem.

Link to post
Share on other sites

Jeg tegnet for moro skyld opp ruta i grove trekk i Navionics. Det er ganske langt. Den absolutt korteste veien er i overkant av 2500 nm. Da går man så mange rette linjer som mulig og stopper knapt noe sted. Noe slikt fungerer ikke i praksis.

 

Legger man inn et minimum av fornuftige og nødvendige stopp underveis, blir det ca 2650 nm. Det er heller ingen kosetur når man har dårlig tid. Og det er ikke alltid det blåser den veien man skal.

 

Uansett byr hjemreisen på etapper på flerfoldige hundre nm og seilaser langt fra land. Samtidig nærmer høsten seg, noe som betyr venting på værvindu. Ikke noe hyggelig om man har tidspress.

 

Det mest fornuftige er nok å legge båten i opplag på land frem til våren, fikse den og fortsette med mer tid, penger og kunnskap.

Da kan man kaste loss med litt mer euro i lommeboka og en detaljert rute som er planlagt i ro og mak. Det kan bli en riktig hyggelig hentetur/ferie nordover. Nå ligger det heller an til å bli bare stress og problemer med en båt i ukjent tilstand.

 

Screenshot_20220723-014412-01.jpeg.6620019856afd0deff5130e7af68fa80.jpeg

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De påstår de har lært mye på forrige båtkjøp, men det viktigste er ikke lært. Man kjøper ikke båt langt hjemmefra, om man er avhengig av hjelp til alt. Å gå til de grader i kjelleren p.g.a en lensepumpe som ikke virker, er helt latterlig. På tide å tenke salg, eller opplag på land. Dette går aldri bra uten trent mannskap og gjennomgang av båt, motor og rigg før avgang.

De to båteierne kan være med som gjester. Kan gå inn i vaktturnus om de tar til seg litt kunnskap underveis.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Innafor de økonomiske rammene de har så tror jeg de ville fått mest båtglede ut av å kjøpe en liten båt på 14-20 fot og maks et tonn, som de kunne brukt på Mjøsa og evt ta med på henger til turer på saltvann.

 

Man får mye mer båtglede av turer i norge i en båt til 50.000 kr enn å være i utlandet med en dyrere og større båt man aldri får forlatt kaia med.

 

Og man kan få mange nautiske mil for den bensinen man kan få for samme sum de bruker i flybilletter osv.

 

Med bensin for en hundrelapp kan jeg kjøre ca 15 nautiske mil om jeg kjører økonomisk med min båt som er 19 fot og ca et tonn. Så å kjøre feks hele blindleia en vei koster vel sannsynligvis en hundrelapp eller kanskje 2.

 

Så kommer det naturligvis litt andre utgifter også med en slik båt, men for meg så har bensinen totalt sett vært den største utgiften, og sannsynligvis større enn alle andre båtutgifter tilsammen. Men så har jeg stort sett kjørt med en mye tørstere motor enn den av de tre motorene mine jeg bruker mest nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...