Jump to content

Båtplass / Tørrdokk 46ft seilbåt i Oslo-området?


Sverre Berger

Recommended Posts

Her var mye greier. Veldig stolt av ny Aircondition og frys, samt at båtene ved siden av ser mindre ut enn Jupiter.

Har fokus på de rette tingene. Blakk igjen, og snakker samtidig om å bruke 30 -40 000,- på båten før sjøsetting. Når jeg er blakk, har ikke jeg så mye penger å bruke. Snakker om noe grunning som skal på hele båten, og så antifouling til slutt.

Da er hele båten hvit. Bam,bam.... Og så skal de begynne å male inne, for å få det hjemmeskoselig. Pakning til motor er kommet, så da er de klar for Spania. Men så kom han vist på den lensepumpen som ikke virket, og to toaletter som heller ikke virket. Men da var i de klar. Bam,bam... Får håpe han kommer på problemet med reverseringen før de drar avgårde.

Ingen bilder fra utsiden ennå , men han holder vel på. Til slutt oppfordrer de til å følge med på YouTube, for der kommer det ganske sikkert flere oppdateringer snart, tror han. Nyeste video der er over en måned gammel. Men de får vel betalt etter hvor mange som tegner seg som følgere der. 57 så langt. Fortsatt spent på fortsettelsen her......

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Ja var som vanlig mye rart å masse Bang Bang Bam Bam hehe

De hadde ikke noe valg videre fremover, de hadde jo sagt opp leiligheten og var uten inntekt, så de skulle tjene på Youtube, hvor alt ville være på engelsk. De måtte vist bare bli litt mer fortrolige med redigering, for de hadde enorme mengde bilder/film som skulle ut på youtube ja.

 

Så hadde de så klart fått kjempe sjok, når de måtte bruke nesten alle pengene på overvekt på flyet. For gangen før hadde det kun kostet 600 eller noe i den dur.

 

Men antifouling var kjempe dyrt, så var bra de hadde dette(usikker på om de har funnet dette ombord, eller borte på skrap haugen)

 

Men de hadde nu lært noe. For på båt, så vil det altid være noe som slutter å virke. Å skulle en gå i gang med et sådan prosjekt som deres, ja så måtte en ha mye penger. Mye mer penger enn de hadde. 

 

Jaja kan jo bli en morsom høst å følge med disse to hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Hvis dere kun har harselas og nidord å komme med....hvorfor orker dere da å følge med på dem?  Har dere et slikt innestengt behov for å få ut av dere negativitet, så gå på fotballkamp. Da kan dere skrike og gaule så mye eder og galle dere bare vil. Ta med poden slik at han lærer seg hvordan ekte menn ter seg...

Link to post
Share on other sites

joern-eo skrev for 1 time siden:

Hvis dere kun har harselas og nidord å komme med....hvorfor orker dere da å følge med på dem?  Har dere et slikt innestengt behov for å få ut av dere negativitet, så gå på fotballkamp. Da kan dere skrike og gaule så mye eder og galle dere bare vil. Ta med poden slik at han lærer seg hvordan ekte menn ter seg...

For når man prøver å komme med råd, til noen som helt klart trenger det, så blir man blokka og ignorert. De hører ikke på andre enn familie (som det heller ikke virker som har peiling) og de som jatter med dem. 

Prioriteringene er også helt på trynet. 

Det er snakk om folk som skal over Biscayabukta på en rimelig kjip tid av året, men sliter med å bytte en sikring på lensepumpen. 

Det er ikke harselering å kalle en spade for en spade. Og nidord er det heller ikke. ingen vits reise nidstang her.
Vi skriver i en tråd de har opprettet selv. Ingen som har laget noe tråd om dem her. Ingen som hindrer dem i å komme med tilsvar. 
Tvert i mot, de hadde fått den hjelpen de trenger og vel så det, om de bare hadde spurt. 

Har ingen problemer med å innrømme at jeg følger med, bare for å se når det går til helvete.
Men jeg ønsker dem ikke noe vondt. Over hodet ikke.  Ingenting er bedre om de får dette til . Det ser bare jævli dårlig ut.  Og det er lov å si er det ikke?

Å ignorere tips fra erfarne folk er som å skyte seg selv i leggen. 

Du kan jo selv prøve å gi dem noen realistiske råd i chatten eller sende en pm, så skal du se du blir blokkert du og. 

Fotball er drita kjedelig. Så det kan noen andre se på. Da stirrer jeg heller i veggen :p

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

@Taskeladden hørtes faktisk ut som de har gått bort fra Biscaya i høst/vinter. Nu skal de ha ned barn å farte rundt i Spania.

Men fremdeles uten penger.

Er så mange løse tråder her, at det spørs hvor langt de faktisk kommer, før problemer tvinger dem til å stoppe.

 

Men ja, å gi de råd, er ikke så veldig populært hos de. Så har sluttet med det. Nu bare følger jeg med, for å se hvor langt de kommer. Så bare håper jeg, det ikke går alt for gale.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev 36 minutter siden:

Det er ikke harselering å kalle en spade for en spade.

I dag er det det.

Vi lever i ett samfunn, der noen mener de har enerett til å lire fra seg all mulig svada.

Sier noen dem imot, blir de krenket.

Av en eller annen merkelig grunn, er det alltid noen som har sympati med dem.

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev for 3 timer siden:



Har ingen problemer med å innrømme at jeg følger med, bare for å se når det går til helvete.
 

 

En slik holdning hadde jeg vært flau for å fronte i allefall..

 

Å følge med "bare for å se når det går til helvete" kan vel vanskelig leses på andre måter enn at man også ønsker det skal gjøre nettopp det.  

 

Man er ikke ond før man ønsker andre noe ondt.  

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dude skrev 28 minutter siden:

 

En slik holdning hadde jeg vært flau for å fronte i allefall..

 

Man er ikke ond før man ønsker andre noe ondt.  


Noen blir lettere flau enn andre. 

Ønsker absolutt ingen noe vondt! Som jeg nevner i samme post du siterer, men det valgte du å utelate fra siteringen din. Faktisk er det setningen etter den du siterte, så det er enkelt å se når du sluttet å lese. 

Tvert i mot så håper og ønsker jeg at det går rette veien for prosjektet dems. Men jeg TROR ikke det går bra ut i fra det som er vist til nå.   Og det må være lov å si uten at man skal bli flau av den grunn. 

Så får de som blir krenket av det bare bli det. 





 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

dude skrev for 7 timer siden:
Taskeladden skrev for 10 timer siden:



Har ingen problemer med å innrømme at jeg følger med, bare for å se når det går til helvete.
 

 

En slik holdning hadde jeg vært flau for å fronte i allefall..

 

Å følge med "bare for å se når det går til helvete" kan vel vanskelig leses på andre måter enn at man også ønsker det skal gjøre nettopp det.  

 

Man er ikke ond før man ønsker andre noe ondt.  

Jeg tror ikke det er noen her som ønsker at det skal gå galt, men det er mange som skjønner at det kommer til å gå galt, og forsøker å avverge det, men innser at forsøkene deres på å avverge katastrofen ikke nytter og da følger de med for å se når det går galt, uten at det er noe ondt i det.

 

Jeg har et par ganger sett folk som har lastet opp og "sikret" last på byggevare forretninger og skjønt at dette ikke går bra og sagt ifra til den det gjelder. Ene skjønte at det var lurt å rette på ting og gjorde det. Andre mente det   ar godt sikret, men noen få hundre meter senere så passerte jeg ham, lasta hadde forskjøvet  seg akkurat slik jeg sa, og nå stod han og rettet opp.

 

Jeg har forøvrig selv skjønt at turen til trådstarter neppe il gå bra og har tipset om at  de heller burde satse på en mindre båt i mer hjemlige trakter slik at de får en båt de kan bruke istedenfor en de aldri har råd til å få på vannet i forsvarlig stand.

Link to post
Share on other sites

Det er jo litt frustrerende og fascinerende når man ser at førsteprioritet er å skifte farge på hele skroget og trekke om putene, når motoren og lensepumpa ikke en gang er i orden. Da aner man hvilken vei dette kommer til å gå. Men for all del, kjekt med hvite puter i salongen når man skal over Biscaya.

Jeg heier alltid på optimister med "crazy" båt/langturprosjekt. Det gir krydder i hverdagen og er interessant å følge med på. De med dårligest utgangspunkt og lavest budsjett får ofte de mest spennende opplevelsene siden de ikke kan kjøpe seg ut av alle problemer. Dette blir dog litt i overkant.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Endelig litt livstegn på FB. De beklaget lite filming, da de hadde gått tom for penger. 

Nå var tydeligvis "lønnen" kommet på konto, så nå var de klar til å få ferdig båten.

Grunning, maling og bunnsmøring, samt rep av styringen utendørs.

 

De hadde også fått orden på vannet ombord, men nevnte ikke om toalettene var fikset. Heller ikke motor og gear.

 

Kan ikke annet enn å få litt medlidenhet med dem. De reiste ned siste turen med 4000,- på bok. Så brakk Elin armen, og der var det utgifter på 5000,-

Var vel kanskje egenandel på forsikring det da.

 

Nå skal de på sjøen om 14 dager, og bam,bam til Spania. Håper for deres skyld at de setter ned et lite budsjett før avreise.

Man må jo ha en buffer å ta av på en slik tur. Ikke bare handle hver gang de har penger på konto. Bare diesel kan jo lett komme opp i store summer.

Men av og til er lykken bedre enn forstanden, så ønsker dem alt vel. Med en litt dårlig følelse i magen.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev On 6.9.2022 at 0.38:

Lærer en del av å følge med på denne :crazy: 

 

Fire fronter og ingen trådstarter. 

Haha, beste beskrivelsen så langt 😂😂

 

Men, nå har jeg fulgt dem fra første video,

og de har jo lært mye og kommet et stykke. De har rimelig urealistiske anslag på kostnader og kompleksitet slik jeg ser det, men de får ho til stadig nye (små) framskritt. Så må en huske at de lever ikke i et vakuum på den båten, Port Napoleon har vel et større miljø av folk som fikser opp båter og lever drømmen, så de får nok god hjelp når det trengs. Litt mer skeptisk når de skal ut og seile, men de får sikkert med seg noen de første turene. 
Jeg liker i alle fall å følge med på noen som ikke er like polerte som en del andre av disse YouTubeistene. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Ja, da var det ny sending.

De har gjort noen småting siden sist, men fortsatt så er de ikke helt ferdige med å klargjøre skroget for grunning og det virker som det er lange perioder med liten fremgang. Veldig mye som skal skje til uken og de nærmer seg dato for avtalt sjøsetting om et par uker. Men de sier de har fått mange venner som er flinke og skal hjelpe dem så håper det stemmer og at de får det til. Tydelig at penger stadig er et problem, men koselig å se at de er så gode venner og står sammen i prosjektet. Krysser fingrene for dem og at det blir en bra uke som de håper.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Rare greier dette prosjektet. Skulle jo foregå masse aktiviteter de neste to uker når de la ut siste oppdatering 15 September, å de lovde masse oppdateringer. 

Men har vært helt stille fra de etter den oppdatering.

ikke noe oppdatering på Youtube heller. Å nu nærmer det seg jo hastig at de skal på sjøen igjen. Er vel neste helg de skal være på sjøen.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Da har de sendt en oppdatering på FB, så det er fortsatt liv i dem heldigvis.

De har kjøpt plotter og laget "to do" liste, men ellers kjempet mot litt sykdom og lekkasjer.

Planlegger grunning og maling av båten utvendig dagen etter, samt prøve å få tak i noe maling til bruk under dekk.

Det nærmer seg sjøsetting, og da settes kursen mot Spania.

Gleder meg til de filmer litt av framdriften utvendig. Virker ikke som om det er mye som har skjedd denne måneden.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Nei var lite fremdrift hos de.

Men kjøpt plotter ja. En Lowrance Hook 7. Den var billigere enn de trodde. Så tenker det er gammel utgått modell. 

Men ellers mye som skal gjøres de neste dagene. Så blir nok shortcuts for å kunne sjøsettes 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Snemann skrev 10 minutter siden:

Kan de rekke sjøsetting neste uke da? Mener det var mye igjen på todoo lista. Pluss et par ting som var nevnt tidligere, bla bytte av motorpakning og gulv i cockpit. Men dette er kanskje gjort allerede.

Kan ikke tenke meg de klare bli ferdige med alt dette nei.

Men de skulle til Spania. By by France. Så skulle det være jul i Spania.

Så bare å følge med her ja. Hadde jo komt flere nye ting opp. Lekkasjer her å der, da det plutselig hadde regna masse.

Så todo lista ble ike mindre nei.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 1 time siden:

En kjenning sa at den ble mye dyrere en forventa,

er den kompatibel med utstyret de har fra før?

Har ikke peiling på om den fungere mot det har fra før. Men tror faktisk ikke de vet det sjøl.

Men skal de bare se på kart, så kan jo det meste brukes. Men 7tommer, er sabla liten for langturs båt, spør du meg.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 45 minutter siden:

Men 7tommer, er sabla liten for langturs båt, spør du meg.

På langtur er behovene mye mindre enn Norge. Ute på havet er det lite å se på. Har dessuten alltid backup. Ser sjelden på plotteren på havet. Med begrenset budsjett ville jeg kjøpt billig plotter og dyr autopilot. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...