Jump to content

Båtplass / Tørrdokk 46ft seilbåt i Oslo-området?


Sverre Berger

Recommended Posts

Beste var vel, at de skulle over vintre i Holland, da Nordsjøen ikke var noe å krysse på høst/vinter.

Ser ut som de ikke har skjønt hva Biscaya er ja. Men de traff jo en hyggelig Portugiser, som skulle hjelpe de med alt når de kom til Portugal. Han hadde vist firma over hele verden. Mye super Rike venner de får seg der nede. Å veldig mye fokus på hvor store båtene er. Fro de skal jo snart bytte til skikkelig stor båt de også, ifølge Sverre sine drømmer.

 

Men men er vel bare å følge med. Så får en underholdning ut over høsten(om de får nok penger til å kaste los)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 2 timer siden:

Tror det viktigste som har skjedd der nede er at de har møtt andre seilere med erfaring og folk som kan hjelpe dem litt. 

Det høres jo bra ut, særlig hvis de prater et språk som er forståelig.

 

Så spørs det jo også hvor mye hjelp de kan få hvis de hele tiden spør etter hjelp så det blir masete eller folk synes de må hjelpe til hele tiden om det skal være noen fremgang. Antar mange av dem som er der er det fordi de skal ordne noe på sin egen båt og må få litt tid til dette.

 

Men en mulig løsning er jo å bytte til seg faglig hjelp på "vanskelige ting" (som å finne ut hvorfor det er klumper på akslene (anoder) og mye annet rart) mot fysisk arbeidshjelp på ting man enkelt kan lære som feks å hjelpe til å skrape rur av nabobåten osv.

 

Men det fortutsetter jo at de har arbeidslyst nok til både egen båt og også å yte litt tilbake hvis de er avhengig av mye faglig hjelp fra andre. Og det kan jo hende de tar seg lit  vann over hodet med feks dette at fargen skal være riktig over vann som koster både tid og penger. Enkelte ting kan jo sikkert vente tildet viktigste er ordnet og de har tid og penger til overs.

Link to post
Share on other sites

Orker ikke sitte å se de lange videoer lengre. De sitter jo å babler om det samme om å om igjen. Store drømme, å ingen penger. Men jævla viktig å forklare at båten deres er altså veldig stor den. Å så er det alle disse drømme båter, som er sykt store, å sådan skal de ha. Å alle deres nye venner, som er så ufattelige rike hehe 

Tydelig, at disse to, de tror på det meste de blir fortalt, når bare de, som forteller, har båt. Fro da har de jo super peiling.

 

Kan ikke komme på når jeg siste gang kom over så useriøse folk. Skal jo omtrent et mirakel til for at ikke dette skal ende i katastrofe når de engang kommer ut av havna(hvis de kommer ut av havna)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 8 timer siden:

 

Kan ikke komme på når jeg siste gang kom over så useriøse folk. Skal jo omtrent et mirakel til for at ikke dette skal ende i katastrofe når de engang kommer ut av havna(hvis de kommer ut av havna)

Ja, det er mye babbel på disse to. Er som å betrakte en varslet katastrofe og naiviteten og kunnskapsmangelen er enorm. Nesten så man tror det ikke er sant. Det er muligens det som gjør det hele fascinerende. 
Forsåvidt håper jeg de klarer det og kommer seg av gårde, men nå har de holdt på lenge og snakker fortsatt om at det viktigste er nok strøm til aircondition og isbitmaskin. 
 

Link to post
Share on other sites

Hadde vært gøy om de fikk det til da. 

De tar nok ikke ut hele potensialet desverre. Ser ut som de fortsetter å fokusere litt feil.

 

Ser ut til å være vribar propell, så ikke rart de ikke får den i revers. Er det noen her som får kontakt med dem på noe vis?

 

Ofte har jeg spurt meg selv når jeg treffer folk i desperate situasjoner de ikke mestrer, "hvordan i himmelens navn kom du hit?" :-) er overbevisst om at mye må ha skjedd på instinkt mange ganger..

 

"Hva i alle dager har vi begitt oss ut på Elin"? "Ja det har jeg spurt meg selv om mange ganger de siste dagene!"

 

Spennende fortsettelse, synd de ikke ser ut til å ville ha skikkelig hjelp.

Link to post
Share on other sites

Nesten skrapet ferdig en side av båten under så nå går det fremover med noe fornuftig.

Pekte på sinken på aksling og propell og snakket om at han skulle skifte disse.

Virker ikke som han husker hva ting heter og derfor sier mye som er litt uklart.

Med den varmen som er der nede nå er det bra jobba egentlig.

De fikk et nytt problem med kjøleskapet og det passer jo dårlig i den varmen, får håpe de klarer å fikse det.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Nu var kassa så tom, at de nok måtte selge den gamle 4hk påhenger, for å få råd til ting de må gjøre inn i båten.

 

Går vel ikke å være mer viklighets fjern enn disse to. 
 

Mistenker de ikke har peiling på hvor mye all maling de trenger koster.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, dude said:

 

Ser ut til å være vribar propell, så ikke rart de ikke får den i revers. Er det noen her som får kontakt med dem på noe vis?

Har prøvd å gi noen innspill via FB, men det er kun kjente og kjære de hører på. De rådene de har fått, har de kjapt motbevist. Liker best kommentaren om hvor flinke og tøffe de er, fra folk som aldri har satt sine bein i en båt.
De håper å tjene penger på YouTube ved å legge ut disse rotete FB sendingene, så de lever nok i en litt annen verden enn andre disse to. Men kjekt de koser seg.
Når de trenger hjelp til alt mulig ombord, tviler jeg sterkt på at de noensinne kommer seg fra kai. Men undere har skjedd før. 

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 8 timer siden:

Nu var kassa så tom, at de nok måtte selge den gamle 4hk påhenger, for å få råd til ting de må gjøre inn i båten.

 

Skummelt å måtte selge sikkerhetsutstyr for å kjøpe maling. Men vi har vel alle våre prioriteringer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

dude skrev for 10 timer siden:

Hadde vært gøy om de fikk det til da. 

De tar nok ikke ut hele potensialet desverre. Ser ut som de fortsetter å fokusere litt feil.

 

Ser ut til å være vribar propell, så ikke rart de ikke får den i revers. Er det noen her som får kontakt med dem på noe vis?

 

Ofte har jeg spurt meg selv når jeg treffer folk i desperate situasjoner de ikke mestrer, "hvordan i himmelens navn kom du hit?" :-) er overbevisst om at mye må ha skjedd på instinkt mange ganger..

 

"Hva i alle dager har vi begitt oss ut på Elin"? "Ja det har jeg spurt meg selv om mange ganger de siste dagene!"

 

Spennende fortsettelse, synd de ikke ser ut til å ville ha skikkelig hjelp.

Jeg har hatt noe kontakt med dem, de takker veldig for råd, men så langt har de ikke fulgt noen av dem. Jeg har dessverre ingen erfaringer med vridbar propell. Hva burde gjøres for å få båten i revers?

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 2 minutter siden:

Jeg har hatt noe kontakt med dem, de takker veldig for råd, men så langt har de ikke fulgt noen av dem. Jeg har dessverre ingen erfaringer med vridbar propell. Hva burde gjøres for å få båten i revers?

Finne sparken som styre vridning på propell. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev for 1 time siden:

Jeg tror ikke det er en vridbar propell, men en Max-prop eller lignende som vrir bladene under seiling for å begrense motstanden. Men et bilde av motor og gearkasse vil jo enkelt avklare dette.  

Det kan godt være en slik ja. jeg har ikke facebookprofil, så er litt tilfeldig hvilke av disse klippene de legger ut jeg får sett.. så bare at pitchen på propellbladene endra seg da han stod å fikla med propellen på ene videoen, slik de typisk gjør på en vridbar propell. Jeg har ikke erfaring med slike Maxprops, trodde de var som en foldepropell, men har lest meg opp litt nå og ser at de endrer stigning på propellen utfra bosset ved drift via tannhjul, så da er det sikkert girkasse på Jupiter likevel. best å ikke forvirre dem mer enn høyst nødvendig :-),

 

Men ellers så er der jo to styreposisjoner, så det var snakk om ett eller anna man måtte slå over når man gikk fra den ene til den andre posisjonen, så det kan jo være at det ikke nødvendigvis er selve giret som er ødelagt, men at de bare må finne betjeningsmåten.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Amfea skrev for 7 timer siden:


De håper å tjene penger på YouTube ved å legge ut disse rotete FB sendingene, så de lever nok i en litt annen verden enn andre disse to. Men kjekt de koser seg.
Når de trenger hjelp til alt mulig ombord, tviler jeg sterkt på at de noensinne kommer seg fra kai. Men undere har skjedd før. 

 

Det er jo noen som får det til på Youtube da, de har jo et "vennepar" i marinaen der de ligger Sailing Seabird ( https://www.youtube.com/c/SailingSeabird ) som har seilt rundt noen år og fått det til å funke. de starta ganske fra scratch ettersom jeg har forstått det, har 10000 abbonenter på youtube, og får kanskje et par tusen pr video de legger ut? og har nå solgt båten de har brukt de siste årene for å pusse opp en båt de fant på graveyarden på marinaeen der, og kjøpte for 1 Euro. men de må reise hjem å spe på penger innimellom. våre norske helter har "kunstnerlønn" (?) så de burde klare å få hjulene til å gå rundt med den alene.

 

Ellers snakker de om Sailing SV Delos  ( https://www.youtube.com/c/svdelos ) Dette er Noen som virkelig har fått til å kombinere business and pleasure. De har over 800000 abbonenter på youtubekanalen sin, noe de kan dra inn oppmot 50k pr video de legger ut? pluss at de har sponsorer som de får utstyr fra, og patreons som betaler dem direkte pr video. 

 

En annen luring som har gjort det rimelig bra på youtube er Leo Sampson Goolden, flink og artig kar, som skal restaurere "Tally ho" en over hundre år gammal seilbåt. ( https://www.youtube.com/c/SampsonBoatCo/videos?view=0&sort=da&flow=grid ) tror han begynte rundt 2017, og skulle vel bruke ett år eller to på dette. Nå fem år senere, er de siste beregninger at det vil ta sikkert minst fem år til. i begynnelsen så jeg på, det var spennende å se hva han fikk til og det var en viss progress hver ny video. Nå er det bare kjedelig, min subjektive mening, og virker som det dukker opp mer arbeid etterhvert enn de får unna. kanskje er det forståelig, når et veldig forsiktig og konservativt anslag er at han tjener 2500,- daglig, blant annet ved hjelp av sine 400000 youtubeabbonenter ( https://www.youtube.com/watch?v=YMbFNTrEzJE )  netto etter skatt og kostnader på å holde det gående med restaureringen. Vi ville sikkert drøyd med å bli ferdig noen og enhver. Virker som det er blitt viktigere å tjene penger enn å bygge båt med enkle midler.

 

Men.. Våre venner, skogsmatrosene fra dalstrøka innafor, har et stykke opp og fram før deres eventuelle drømmer går i oppfyllelse, om det er å "komme til penger" som er målet deres med prosjektet med sine foreløbige 45 youtubeabbonenterm selv om vi alle heier på dem og håper de kommer seg på sjøen i allefall.

 

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De har gjort et imponerende arbeid med å skrape snart hele bunnen i tretti varmegrader, så når de først setter i gang går det visst unna.

Spørsmålet er om det var nødvendig å gå så omfattende til verks, men nå er der i alle fall gjort.

Nå mangler bare primer, bunnstoff og ny sink før de kan sjøsette.

Skulle ønske videoene var litt kortere og mer gjennomtenkt før de startet sendingene, for det blir altfor mye babling. Skal de lykkes på Youtube, må de kutte i alle fall 90%. Ingen gidder å se en halvtime med tankespinn og interne diskusjoner.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

index skrev for 19 timer siden:
Okkaby skrev On 9.8.2022 at 22.58:

Nu var kassa så tom, at de nok måtte selge den gamle 4hk påhenger, for å få råd til ting de må gjøre inn i båten.

 

Skummelt å måtte selge sikkerhetsutstyr for å kjøpe maling. Men vi har vel alle våre prioriteringer.

 

sven.r.s skrev for 14 timer siden:

og etterpå fyrer seg en røyk.

Jeg synes det var litt rare økonomiske prioriteringer jeg også. Påhengsmotor er jo som det nevnes viktig sikkerhetsutstyr, særlig når de vel heller ikke har helt kontroll på den store motoren i seilbåten må da påhhengsmotor være viktigere enn innvending maling. Men hvis de ikke kommer seg fra kai så kan det kanskje være mer trivelig med nymalte vegger enn en motor som uansett er lite nyttig på land?

 

Og røyk hadde også kommet ekstremt langt ned på prioriteringslista mi om det manglet penger til mye viktig (jeg hadde ikke røykt om jeg så hadde fått den gratis).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...