Jump to content

Båtplass / Tørrdokk 46ft seilbåt i Oslo-området?


Sverre Berger

Recommended Posts

Nå er det ikke penger til gass engang, så de får ikke laga mat. God planlegging det her.... 

Virker som det helst høres på venner og kjente, med like dårlig peiling som dem selv. 
Skylappene sitter nok godt på. 

Ønsker dem lykke til, for all del, men har overhodet ikke troen på at dette går veien etter hva jeg har sett så langt.

Følger vel egentlig med for å se når det går til helvete. Desverre. 
 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Enkelt sagt. Tragisk hele greia. 
Mennhan som kjøper båten av de, når de gir opp, får en billig båt, hvor møkka jobben er gjort.
 

har de ikke penger til gass, så er det jo lite til maling, som de trenger mye av. Jaja som sagt før. Popkorn Time

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Måtte se litt sv dagens episode. De er tom for penger, men haha, bam bam å de har fått gratis drinker, så livet er bare good.

 

Fyfaen så tragisk. Totalt mangel på gangsyn. Håper ikke disse noen gang kommer seg fra Kai. For da ender det med redningsaksjon før de har passert Gibraltar

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Det er vel mulig å moderere språkbruken litt. Klarer ikke å se hvordan dette er tragisk. Alle her ser vel at de er naive og at det er mye å lære hvis de skal få til turen. Når det er sagt, har de jo selv beskrevet at de gjør dette for å komme vekk fra et destruktivt liv i Norge. Kan jo hende de allerede har opplevd så mye positivt at de har fått en positiv retning i livene sine. I min verden er det bedre å ta grep for å prøve å oppnå en forbedring i livet en å bare la ting skure å gå. Så håper jeg selvsagt at de ikke gir deg ut med for dårlig båt eller kunskap. Det er derfor jeg har prøvd å gi de noen råd i stedet for å bare rakke ned på dem.

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 1 time siden:

Det er vel mulig å moderere språkbruken litt. Klarer ikke å se hvordan dette er tragisk. Alle her ser vel at de er naive og at det er mye å lære hvis de skal få til turen. Når det er sagt, har de jo selv beskrevet at de gjør dette for å komme vekk fra et destruktivt liv i Norge. Kan jo hende de allerede har opplevd så mye positivt at de har fått en positiv retning i livene sine. I min verden er det bedre å ta grep for å prøve å oppnå en forbedring i livet en å bare la ting skure å gå. Så håper jeg selvsagt at de ikke gir deg ut med for dårlig båt eller kunskap. Det er derfor jeg har prøvd å gi de noen råd i stedet for å bare rakke ned på dem.

Tommelen opp!

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 1 time siden:

Det er vel mulig å moderere språkbruken litt. Klarer ikke å se hvordan dette er tragisk. Alle her ser vel at de er naive og at det er mye å lære hvis de skal få til turen. Når det er sagt, har de jo selv beskrevet at de gjør dette for å komme vekk fra et destruktivt liv i Norge. Kan jo hende de allerede har opplevd så mye positivt at de har fått en positiv retning i livene sine. I min verden er det bedre å ta grep for å prøve å oppnå en forbedring i livet en å bare la ting skure å gå. Så håper jeg selvsagt at de ikke gir deg ut med for dårlig båt eller kunskap. Det er derfor jeg har prøvd å gi de noen råd i stedet for å bare rakke ned på dem.

De ønsker ikke å ta mot råd fra noen uten ifra. Er kun Harald å gamle kjente fra heiagjengen hjemme ifra, de høre på. 

 

Så dette er totalt galskap de holder på med.

 

 

 

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Kallethekid said:

Det er vel mulig å moderere språkbruken litt. Klarer ikke å se hvordan dette er tragisk. Alle her ser vel at de er naive og at det er mye å lære hvis de skal få til turen

Slik de oppfører seg i videoene, kan det bli lett å gripe til litt "umoderert" språkbruk. Alt som skjer der nede er jo like overraskende for dem. Varmen, utgiftsnivået, arbeidsmengde osv...

Men blir uansett ikke rett å håne dem.

2 hours ago, Kallethekid said:

Det er derfor jeg har prøvd å gi de noen råd i stedet for å bare rakke ned på dem.

Som andre skriver her. De hører ikke på råd fra andre enn den båtkyndige menigheten hjemme i Gjøvik. Når Sverre påstår at han skal klare å seile hjem til norge på 2 uker, og faktisk ler av at det var en som påstod minst 2 måneder i neste video (meg), så gidder ikke jeg å komme med flere råd i alle fall. Klarer man ikke å regne ut tid og distanse, får man holde seg til kystseilas i skjermet farvann. Han sletter kommentarer under videoene som kan gi dem viktig kunskap, og er helt døv for råd fra folk som vet hva de holder på med.

Å være kritisk til dette prosjektet, er ikke å håne dem.

Jeg krysser fingrene for at de selger skuten, og reiser hjem til Norge og prøver et mindre prosjekt der.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Noen som vet hva som skjer?

Har ikke oppdatert facebook siden den 15. 

Å da hadde de som jeg skjønte det, hentet masse gammel maling/kemikalier fra skrotplassen eller annet sted.

De hadde da ca 6 uker igjen på land, før de måtte være på sjøen å på vei.

Så hva som skjedde med deres tur til Norge å kurs de skulle på, er ikke godt å vite. Men de er jo tomme for penger.

 

Ikke noe oppdateringer på YouTube heller på ennå lengre tid.

Så spørs om prosjektet alt holder på å kulseile for de nå

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Sverre la ut en "episode" som han sletta. Rett før helgen. Der hadde han investert i AC til båten som skulle bli bangbang jævli bra. 
De skulle til norge på fredagen. 
Når de kom tilbake skulle båten "acetonvaskes" og i følge kapteinen da bli helt hvit igjen. Bangbang. 
Dagen etter var den videoen sletta.

Det triste er jo at de har ett pågangsmot ut av en annen verden, hadde de vært helt klar over sin egen uerfarenhet og søkt råd hos folk med faktisk peiling (for vi er jo tross alt interresert i å hjelpe dem få det til) så hadde dette gått utrolig mye bedre enn det går til nå. 

Har prøvd komme med råd og tips på facebook men de sletter all form for konstruktiv kritikk til fordel for venner å kjentes oppmuntrende råd. 

håper for deres del de får det til. 


Da gidd jeg ikke mer enn å se på for å se hvor galt det kan gå. 
 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Ja så det var noe innlegg andre dagen, men hadde svært dårlig dekning i en uthavn, så når jeg kom meg inn igjen senere, så var dette borte.

Så har nok ikke gått som planlagt likevel, dette kjøp av aircon.

 

Men hans måte å gjøre ting på. Så kan han fort ha kjøpt et gammel utslitt aircon anlegg, som det trengs proff hjelp til å få installert/opp å gå.

 

Jaja aceton vaske båten skal bli løye å følge med på. Med deres mangel på verneutstyr, så kan det fort gå passe gale.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 1 minutt siden:

Ja så det var noe innlegg andre dagen, men hadde svært dårlig dekning i en uthavn, så når jeg kom meg inn igjen senere, så var dette borte.

Så har nok ikke gått som planlagt likevel, dette kjøp av aircon.

 

Men hans måte å gjøre ting på. Så kan han fort ha kjøpt et gammel utslitt aircon anlegg, som det trengs proff hjelp til å få installert/opp å gå.

 

Jaja aceton vaske båten skal bli løye å følge med på. Med deres mangel på verneutstyr, så kan det fort gå passe gale.

Neida, det var splitter nye greier så den er nok ok. 

Blir værre med svetten når det nærmer seg utsett og man ikke er halvveis det som burde vært gjort :)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev 1 minutt siden:

Neida, det var splitter nye greier så den er nok ok. 

Blir værre med svetten når det nærmer seg utsett og man ikke er halvveis det som burde vært gjort :)

jaja de har rare prioriteringer disse to.

 

Å ja, tenker listen over nødvendige ting, de burde få gjort, er passe lang, når båten går på sjøen.

Hele båten skal jo males. Det koster en del, når de har slipt ned alt. Skal noen strøk til.

 

Motor har de vel ikke fikse ennå, samt revers på gir.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Så en video der de drev og sorterte maling og kjemikalier. De fant et spann med en skvett bunnstoff i samme farge de hadde, så da var det bom, bæng flotte greier. De må nok finne adskillig mer bunnstoff en den skvetten der om de skal få bunnsmurt.

 

Ellers hadde han kjøpt en AC bordmodell, så da skulle det bli flotte greier. De skulle til Norge dagen derpå, så nå måtte de flytte alt ombord for å hindre tyveri.

 

Enig i at prioriteringene er hinsides, men de har nå skrapt fint da. Har ikke hørt et ord om motor eller sjekk av gjennomføringer og slanger, men det har de sikkert full kontroll på.

 

Skal bli interessant å se dem fjerne malingen med aceton, de har jo hørt at det er det eneste som fjerner maling…..

 

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Snemann skrev 1 time siden:

Slik jeg har forstått fra video på fb, er Harald bror til Sverre. Naturlig å høre på bror sin, eller?

Klart det. Jeg høre også på bror min når jeg skal ha ny ell installasjon hjemme, sjøl om han er søppeltømmer, og har nada peiling på el installasjoner. Hva kan gå gale når det er ens bror. Om det blir en liten brann eler to, det er ikke så viktig, en hørte jo på bror si:-)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev On 10.8.2022 at 6.12:

Når de trenger hjelp til alt mulig ombord, tviler jeg sterkt på at de noensinne kommer seg fra kai. Men undere har skjedd før.

Hvis det underet at de kommer seg fra kai skjer så får vi håpe på flere undere etterhvert.

 

Får de ikke orden på skroggjenomføringer så kan det jo være nyttig å kunne gå på vannet.

 

Og når det viser seg at ferden (hjemover til Norge?) som de erfarne sier tar minst 2 måneder for erfarne seilere og som de skal gjøre unna på 2 uker (og sikkert ikke har råd til proviant for mer enn 2 uker heller) så kan det jo være nyttig å kunne få 3 brød og 2 fisk (eller deromkring) til å mette noen tusen mennesker, for da har de plutselig mat nok til lang tid.

 

Og skulle det gå riktig galt så kan de få bruk for å stå opp fra de døde også, den tredje dagen eller noe sånt var det vel.

 

Så får vi håpe det går bra med dem og båtprosjektet deres, men jeg har nå mine tvil og tror det hadde vært lurere av dem å satse på et mindre, men mer gjennomførbart, båtprosjekt i hjemlige trakter (helst i et land der alle snakker norsk). Om de vil unna Gjøvik-miljøet så kan de vel bare flytte til et sted noen hundre km unna skule jeg tro.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Rare greier dette. Ikke noe aktivitet på facebook til de. Hverken på Sverre sin eller Elin sin side.

Med alt det de har lagt ut ellers, så er det noe rart, det ble så stille, når nu de skulle hjem å på kurs. Skulle vel være i Norge 2 uker, så blir moro å se om det blir aktivitet på den Franske marina til helgen.

 

Men blir vel ikke sjokkert, om noe har gått gale, å prosjektet stopper opp, eller den plutselig skal selges.

Eller blir det plutselig Bang Bang jævlig bra igjen hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Nei dette er bare tull, De har nå sløst bort så mye penger og tid. Det blir ikke noen ting av dette. De vil ikke ta i mot råd og tips fra erfarne, men tror på fantasihistorier fra tilfeldige de møter på! Gidder ikke å følge denne tråden her lengre altså!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 21 minutter siden:

Nei dette er bare tull, De har nå sløst bort så mye penger og tid. Det blir ikke noen ting av dette. De vil ikke ta i mot råd og tips fra erfarne, men tror på fantasihistorier fra tilfeldige de møter på! Gidder ikke å følge denne tråden her lengre altså!

Denne tråden leser de jo ikke. Er jo Facebook å noe youtube greier (lite interessante gamle klipp) 

 

Men spørs om ikke de kanskje alt har gått på den store smellen å må gi seg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Da er de tilbake i båten etter å ha vært i Norge.

Har kjøpt mye nye ting og er klare for å jobbe videre med båten og prosjektet.

Ser ut til at alt er ok med dem og det er jo bra.

Sa ingenting om seilkurset de skulle gå på, men det kommer kanskje i neste sending som skulle komme snart.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Ny oppdatering på fb i dag: tom for penger igjen og Elin har brukket en arm etter fall fra stige. (Tror jeg det var).

Ellers er alt på stell og alt under kontroll. Ingen problemer i horisonten. Sjøsetting om fire uker, deretter settes kursen mot Spania. Ved ankomst Spania skal barn komme å være med i båten.

Redigert av Snemann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De der e jo blakk hele tiden. Ingen penger, ingen kunnskap, ikke villig til å høre på erfarne folk. 
Alle ingrediensene som trengs til en god redningsaksjon. Håper de e klar over at hovedredningssentralen ikke tar regninga utenfor afriken. 
 

Jaja, om ikke annet så er det god underholding.

 

bang bang 

 

 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...