Jump to content

Båtplass / Tørrdokk 46ft seilbåt i Oslo-området?


Sverre Berger

Recommended Posts

Taskeladden skrev 5 minutter siden:

Hadde aldri meldt meg som mannskap hos en "kaptein" som ikke klarer skifte sikring på lensepumpen uten hjelp. 
 

Men de skal gå til Holland i januar. Skulle ikke innom Portugal, da det var vanskeligt å gå inn der. Å ikke skal de til Norge i vinter heller, da Nordsjøen ikke er god å krysse om vinteren. Men Biscaya virker det som de tror en en innsjø på østlandet.

Men en får nu se, om de rent faktisk kommer seg fra Frankrige til spania. Pr nå ser det ikke ut som de blir seilklare på en goe stund. Skulle jo også til Norge en tur nå, om ikke jeg hørte feil. Ble så mye bla bla bla, var jo ikke helt edru heller hørtes det ut som. Gikk jo i kapteins rom hehe 

Men de trengte også mannskap til turen videre ned over Sørafrika og videre over til Søramerika. Så er bare å melde seg på, om det er noen som savner litt spenning i hverdagen hehe

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Båten ble jo tatt opp 3.august og er fortsatt ikke i nærheten av å være klar til sjøsetting og enda lengre fra å være sjøklar. Det er jo mer enn to måneder siden.


Når de kjøpte båten, var den jo ferdig og klar til å seiles. Trengte bare nytt bunnstoff, så var den bang, good to go.

 

Jeg har vanskelig for å tro at to personer skal bruke mer enn to måneder på å bunnskrape en båt under 40 fot med normal arbeidsinnsats. Dette er jo noe de fleste bruker noen dager, Max en uke på. 
 

jeg blir ikke klok på disse og lurer på de egentlig bruker tiden på.

Link to post
Share on other sites

@Snemann Ja en kan lure på hva de bruker tiden på.

Er jo tydeligvis førts nå, de ser gjennom alle rom/skap ombord, å plutselig finner masse ting de ikke viste de hadde.

Så spørs om ikke det er mye late dager hvor intet blir gjort. Å så kommer jo punktet med mangel på penger. 

 

Så ja, er nok lenge til båten er skikkelig sjøklar. Men har en mistanke om at de finner på å legge fr kai, lenge før den er sjøklar. For Jul i Spania det skal de ha.

 

men viktig å huske på, at alle i marinaen er Så imponert over båten, spesielt hvor stor den er. Å har vist nok vært en goe del som vil kjøpe den av de(ifølge de sjøl)

 

Så tenker dette er et skikkelig røver kjøp de har gjort her ja.

 

Men igjen, så er det jo moro å følge med på dette. så kan en bare håpe de ikke ender opp i uvær/havari.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Burde denne tråden stenges? Det ser ut til å være to mennesker uten erfaring som prøver å få en båt sjødyktig, men mangler både kunnskap og midler. Greit at det kommenteres all den tid det legges ut åpent på en Facebook-profil. Men dette grenser til skadefryd og humor/underholdning, og kommentarene her lever sitt eget liv. Selv om det kanskje er velmenende råd vil det ikke være hyggelig å lese det for de det gjelder. 

Link to post
Share on other sites

lr-80 skrev 11 minutter siden:

Burde denne tråden stenges? Det ser ut til å være to mennesker uten erfaring som prøver å få en båt sjødyktig, men mangler både kunnskap og midler. Greit at det kommenteres all den tid det legges ut åpent på en Facebook-profil. Men dette grenser til skadefryd og humor/underholdning, og kommentarene her lever sitt eget liv. Selv om det kanskje er velmenende råd vil det ikke være hyggelig å lese det for de det gjelder. 

Ja, det er sikkert like greit å stenge hele tråden, enig i det. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Ja, etter 2 måneder på land, er det ikke store framdriften. Men skylder på sykdom og masse og gjøre.

Nå skal de til Norge i en uke, og sjøsette om 4 uker. Den som har lever, får se.:-)

Når jeg tenker på alt jeg får gjort på 3 dager på slipp i året, virker dette bare som surr og rot. Lite plan, og mye kos og avslapping. Men de kommer seg sikkert på vannet til slutt. Kan jo ikke være direkte gratis å stå der heller.

De skulle hatt en mentor som de hørte på, som kunne satt litt krav til framdrift og prioritering. Dessverre så hører de stort sett bare på tilhengerskaren sin, som stort sett bare er sååå imponert. Men,men. Ordner seg nok til slutt håper jeg.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Snemann skrev On 9.10.2022 at 12.06:

Jeg synes det er rart at når de i siste video på fb søker etter mannskap, så understrekes det at det ikke er nødvendig med erfaring.

Det er vel sikkert mye greiere å kommunisere med folk som snakker om "gulvet på høyre side i kjøkkenet" enn de som snakker om "dørken på styrbord side i byssa".

 

En annen ting er at uerfarne synes nok at båten ser flott ut og alt er bra og så er det bare å legge ut på tur. Mens erfarne vil bare klage over alt som ikke er som det skal være og si at det ikke er forsvarlig å dra ut på tur med båten i en slik stand (til tross for at den sikkert snart får en fin farge over vannlinja), så da blir det ikke noe tur.

 

Og siden det virker som om de ikke liker å lytte til erfarne folk så er vel den erfaringa lite verdt antar jeg. Dessuten så skulle de jo klare å krysse en eller annen havstrekning mye raskere enn det erfarne seilere klarer, så da er det vel ingen som kan ting bedre enn dem selv.

 

Som jeg har nevnt før så tror jeg de ville fått mye mer båtglede om de hadde satset på en mindre båt i hjemlige trakter. En med mindre arbeid og mindre utgifter sånn at de kunne kommet seg ut på vannet istedenfor å bare tilbringe tida på land og drømme om turene de skal ta når de kanskje etter hvert blir ferdige med arbeidet på land. Ved å være nærmere hjemme så ville hjemreisene blitt billigere og folk der de er snakker norsk.

Link to post
Share on other sites

Nå blir det nytt opplegg med strøm i båten. Sverre har funnet ett billig 8,5 kw aggregat. Virker som om tanken med omfattende solceller er borte nå og skal erstattes med bensingenerator. Videre skal det lages nytt kjøkken med oppvaskmaskin og vaskemaskin. De er heller ikke komfortabel med gass, er skeptisk til lekkasjer. Gassovnen skal fjernes og inn skal elektrisk komfyr, over og undervarme samt induksjonstopp. 
Virker som om avreise kan bli forskjøvet.

Link to post
Share on other sites

Må jo ha vunnet i Lotto om de ska få til alt dette.

 

Men først skal vel skuta males, for som jeg så, så var ikke dette gjort ennå.

Hjem til norge skal de også på fredag. 

 

Men noe sier meg at et 8,5kw agregat, er passe stort å tungt. altså ikke noe som en flytter rundt på, å følgelig bør installeres som permanent installasjon. Noe sier meg også at et sådan støyer ganske så bra, samt drikker en del bensin. Sikkert populært å fyre igang i en havn det ja.

Å hvem skal installere alt dette, Sverre har jo sjøl sagt han har nada peiling på strøm.

 

Jaja skal spille litt ekstra på lotto i mår jeg 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 3 timer siden:

Men noe sier meg at et 8,5kw agregat, er passe stort å tungt. altså ikke noe som en flytter rundt på, å følgelig bør installeres som permanent installasjon. Noe sier meg også at et sådan støyer ganske så bra, samt drikker en del bensin. Sikkert populært å fyre igang i en havn det ja.

Å hvem skal installere alt dette, Sverre har jo sjøl sagt han har nada peiling på strøm.

Har de tenkt på hvordan de skal bli kvitt eksosen fra aggregatet hvis de fr start på det?

 

Og hva med varmen som oppstår når det jobber lenge mens man lager middag på komfyren? Pakkes det ned i et stuerom der det er plass så kan det jo bli overoppheting av aggregatet, og enda verre, det kan bli brann ombord. Og redningsflåten skulle vel vekk om jeg ikke husker helt feil fra tidligere kommentarer her.

 

Og bensin for å lage strøm for å lage varme på komfyren må da bli ganske ineffektivt sammenlignet med å bruke gass til direkte oppvarming av komfyren skulle man tro. Mitt strømaggregat som går på bensin vil ifølge papirene klare å lage ca 1 kWh pr liter bensin når man ser på ulike belastninger og finner den optimale av de oppgitte og sammenligner med oppgitt forbruk. Så hvis man klarer å steke pølser på 1 kWh strøm så vil det koste 20 kr hvis man tar utgangspunkt i billigste bensinen jeg har sett på lenge her i Norge. I båten har jeg en liten gasskomfyr fra Jula (kostet noen få hundrelapper) og 227 grams gassbeholdere (30 kr/stk). Har stekt pølser en gang og et stort kjøttstykke en annen gang og alt sammen ble stekt lenge og jeg er fortsatt på første gassbeholderen og har mye igjen etter 2 middager. Tipper det går med maks 5-10 kr i gass for å lage en middag, og sannsynligvis kan man få gassen billigere på store beholdere som etterfylles enn ved å bruke små engangsbeholdere slik jeg gjør (men de tar lite plass og startinvesteringen er liten).

 

Jeg vet ikke så mye om avgifts-systemet i de landene de skal seile (eller rettere sagt det stedet de er på land nå og sannsynligvis blir liggende på land i lang tid), men her i Norge vil jo en bensin-elektrisk middag medføre at man må betale veibruksavgift for å produsere overskuddsvarme i aggregatet før resten går videre til komfyren som varmer maten.

Link to post
Share on other sites

Hva er poenget med så store generatorer som 8,5 kW i en båt?

Det er vel ingenting som bruker så mye strøm i utgangspunktet, selv om man setter på alle forbrukere samtidig. Laderen drar kanskje 600 watt og en komfyr max 2-3 kW.

Så får man en 100+ kilos bråkende jernklump å drasse på, som i tillegg trenger en separat deivstofflinje (bensin) og eksos.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange dommedagsprofeter her inne om dagen. Båtene er vel forlengst plassert under en presenning for vinteren. Så flott at det ennå finnes noen ungdommer uten skrupler som har lyst til å gjennomføre noe sånt. Ønsker dem masse lykke til og håper dere to virkelig kommer i mål.

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev for 16 timer siden:

Mange dommedagsprofeter her inne om dagen. Båtene er vel forlengst plassert under en presenning for vinteren. Så flott at det ennå finnes noen ungdommer uten skrupler som har lyst til å gjennomføre noe sånt. Ønsker dem masse lykke til og håper dere to virkelig kommer i mål.

Nåh, lykke til får de absolutt, det trengs. Men når det nærmer seg galskap så er det lov å si at dette ikke er helt lurt, helt enda. 

Biscayabukten i November/desember, når man ikke har sjekka rigg, ikke har sjekka motor/gir/propell, ikke kontrollert gjennomføringer, hivi av redningsflåten i frankrike, vet ikke hvordan påhengsen virker, Ikke klarer bytte sikringer, ikke vet åssen man bytter impeller på maskinen, ikke aner noe om tilstand på seil,  i en 40 år gammel seilbåt som er gjentatte ganger definert som "strøken",  kjøpt av en kar som omtrent løp fra kaien når de overtok. 
Legg til null erfaring, ingen forsikring, tom lommebok og en gjeng mannevonde spekkhoggere som vil ete roret ditt,  så har du oppskriften på en ulykke ingen vil skal skje. 
Det _er_ en dårlig ide, og ikke noe heie på i det hele tatt. Men selvsagt håper alle her det går bra, meg inkludert,  om først alle gode råd er blitt ignorert.

Båten ligger for så vidt på vannet og brukes hele året. Uten presenning. :cheers:

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev On 15.10.2022 at 11.29:

Så flott at det ennå finnes noen ungdommer uten skrupler som har lyst til å gjennomføre noe sånt. Ønsker dem masse lykke til og håper dere to virkelig kommer i mål.

 

Ungdommer, tja!

I følge fb er Sverre født i 1980. 

Kommer vel an på alderen til øyet som ser da.

Ellers slutter jeg meg til innlegget ditt.

Redigert av Snemann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev On 15.10.2022 at 11.10:

Hva er poenget med så store generatorer som 8,5 kW i en båt?

Det er vel ingenting som bruker så mye strøm i utgangspunktet, selv om man setter på alle forbrukere samtidig.

Forskjellige behov.Diskuterte strøm med en med høyt forbruk. 15 kW generator. 10 kW inverter. Brukte mer strøm i båten enn i huset hjemme. En stor watermaker og Air condition er vel de største strømtyvene. Rimelig solid batteripakke, men glemte å spørre. Dog litt større en 40 fot. 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 1 time siden:

Forskjellige behov.Diskuterte strøm med en med høyt forbruk. 15 kW generator. 10 kW inverter. Brukte mer strøm i båten enn i huset hjemme. En stor watermaker og Air condition er vel de største strømtyvene. Rimelig solid batteripakke, men glemte å spørre. Dog litt større en 40 fot. 

Om man har en svær båt med mange store og strømkrevende apparater, er det selvsagt nyttig. De fleste fritidsbåter har derimot ikke behov for mer enn et par kW. Vår 41 fots båt har bare 16 amp kurs på 230 volt-anlegget, og har aldri hatt behov for mer...

 

Det største problemet med et 8,5 kW aggregat er hvor man skal plassere det + bensintanken i en 40 fots seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...