Jump to content

Båtplass / Tørrdokk 46ft seilbåt i Oslo-området?


Sverre Berger

Recommended Posts

Foreslo for lenge siden at tråden skulle lukkes! Lite sannsynlig at TS kommer innom her igjen. Syntes konseptet hørtes spennede ut og berømmer folk som har drømmer og følger dem! Fant raskt ut da jeg kikka på den FB siden, at her er det jo bare tull og feil fokus. samt lite kompetanse.  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Code0 said:

Rapporterte du til admin eller skrev du det i tråden?

Nei bare foreslo det her ja! ønsker jo ikke å ta fra dette paret drømmene deres, men de kommer aldri til å lese denne tråden igjen!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 12 minutter siden:

Nei bare foreslo det her ja!

Da var det vel bare en ytring, som alle andre i tråden. Skal du rapportere og gjøre admin oppmerksom på en tråd du mener skal stenges må du trykke på de tre prikkene på høyre side og velge en relevant grunn, evt skrive en kommentar.: 

 

image.png.64d28be12c26756d0882b4fca0669ac1.png

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har fulgt tråden. Har inntrykk av at de fleste vil trådstarter vel og ønsker å komme

med gode råd men at problemet er at vedkommende ikke tar til seg råd. Så ser ikke helt grunn til å stenge bare fordi det kommenteres at de fortsatt ligger på land.

 

Derimot kan den evt lukkes, og så startes det ny tråd med mindre misvisende tittel. Evt endre tittel på tråden til: Oppgradering av seilbåt i Frankrike for seiling til Norge, eller tilsvarende. (Tråden for oss som følger de på Facebook innimellom).

Link to post
Share on other sites

Problemet er jo ikke tråden, men skadefryden til noen av de mest aktive birdragsyterne. Utsagn som "altid moro å ha noe håpløst å følge med på" har det vært mange av og dette er ikke ok. Dette stopper nok heller ikke med en ny tråd som heter noe annet.

Tråden burde stenges og sjikanerende utsagn burde modereres, evt slette hele tråden, og personene som står bak dette burde få en advarsel, evt. utestenges. Utestegning er jo ekstremt, så kanskje vi heller skal være flinkere til å varsle moderator når noen går over streken.

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik her som ellers i samfunnet. Det er sikkert noen andre som tar en telefon om husbråk, promillekjøring. Vi vil helst ikke bli involvert med det "ubehag" dette kan medføre i ettertid. Tråden lever sitt eget liv den...og snart snur sola gutter. Da kan vi etterhvert bruke energi på våre egne prosjekter og så får paret vårt holde på med sitt. Blir jo nesten som "Farmen" dette. 

Link to post
Share on other sites

Snemann skrev On 4.11.2022 at 20.55:

Synes tråden er levende jeg. Stadig nye innlegg og kommentarer. Sverre selv avslutter hvert innlegg på fb med å be folk like og dele, de trenger oppmerksomheten, sier han. Denne tråden har da vitterlig skaffet han mange visninger både på fb og YouTube. 

Helt enig og uenig i att tråden stenges så lenge TS selv søker oppmerksomhet rundt prosjektet sitt

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes tråden bør fortsette.

 

Såvidt jeg vet har de involverte aldri bedt om at den skal stenges. Tvert imot så står det jo at de vil flest mulig skal følge prosjektet og de har nok fått mange nye følgere via Baatplassen-tråden. Selv ville jeg nok aldri ha hørt om dem og planene deres om det ikke hadde vært for Baatplassen.

 

Ting ville vært litt annerledes hvis andre hadde startet en tråd om dem mot deres vilje.

 

Mobbinga enkelte nevner synes jeg ikke jeg har sett noe særlig til enda jeg vel har lest gjennom hele tråden etterhvert som det kommer noe nytt. Mulig moderator har fjernet noe før jeg har lest det, og det er isåfall en bedre løsning at de som synes noe er mobbing rapporterer det  ene innlegget så det evt kan fjernes enn at en hel tråd som mange følger skal stenges. Av de ca 500 innleggene så var det vel en som nevnte på litt fleipete vis at han fulgte med for å se når det gikk galt. Jeg oppfattet ikke dette som et håp om at det skulle gå galt, men mer som en konklusjon basert på det de feste nok har sett, nemlig at viktige ting som lensepumpe og motorer ikke prioriteres, mens det brukes mye tid og penger på mindre viktige ting som å få riktig farge på båten.

 

Det er jo blitt advart mot mye av dette i tråden og noen har også advart på Facebook og kommet med gode råd der, men de blir jo utestengt, så det har visst liten effekt. Det kan virke som om de kun følger råd fra familie og venner, ikke fra erfarne seilere. Men tråden kan jo sikkert føre til at familie og venner kan plukke opp gode råd fra erfarne seilere og så presentere dem for trådstarter, og når da rådet kommer fra (i virkeligheten via) familie så følges rådet og det kan jo berge dem fra store problemer.

 

Angående dette med å følge med på se på noe man skjønner sannsynligvis vil gå galt så vil jeg si det er ikke ok å gjøre det av skadefryd (og det tror jeg heller ikke neon her inne gjør). Men jeg synes det er ok å advare om at noe sannsynligvis kommer til å gå galt og deretter når advarslene ikke tas til følge følge med for å se hvordan det gikk og om det trengs noe hjelp etter det gikk galt.

 

Jeg har selv sett utafor et byggevarehus at en tilhenger fullastet med plank 10-15 cm fra bilen helt til høyre så det vil gå galt i første høyresving (men lastet ok i ca 45 graders vinkel å venstre side). Da ville det vært galt av meg å bare stå og se på at det går galt (så det gjorde jeg ikke). Jeg sa ifra til han som stroppet fast lasta og fikk til svar at det går fint, og så strammet han videre på stroppene. Jeg gjentok da at han ville få bulker og problemer med å komme seg frem i første høyresving og burde laste slik som på venstre side. Da løsnet han stroppene og begynte den omfattende, men nødvendige, jobben med å endre lastingen. Hadde han ikke fulgt oppfordringen min om å ikke kjøre avsted før han har lastet om så synes jeg ikke det ville vært noe galt i å følge med og se på når han bulker bilen sin, for da har jeg gjort det jeg kan for å unngå dette. Synes dere det ville vært noe galt i å gå bort til porten og se om han svinger til høyre der?

 

Utafor et annet byggevarefirma så jeg en som hadde stroppet på en måte så lasten vil forskyve seg så stroppene blir slakke og ubrukelige etter noen humper (last på ene siden, stropper over i ulik vinkel) og sa ifra om dette. Der fikk jeg til svar at dette var godt sikret, og så kjørte han derfra. Kort tid etter var kjørte jeg også derfra og ca 300 meter borti veien så jeg ham, der stod han og stroppet på nytt, for da hadde lasten forskjøvet seg (akkurat slik jeg sa) så stroppene var blitt slakke.

 

Angående stenging eller ikke av tråden så kan det jo hende trådstarter etterhvert ser nytten av gode råd herfra og da kan den være grei å lese gjennom. Og kanskje leser han den nå også uten å være pålogget (så vi ikke kan se at han leser den).

 

Tråden kan jo også være livreddende hvis de kommer seg på vannet og får problemer og da kan spørre her og råd og på den måten få reddet seg ut av situasjonen. Feks hvordan åpne og rense en lensepumpe så den kan få ut vannet om båten lekker. Eller hvordan foreta en nødtetting av skrogskade med det man har for hånden ute på havet. Eller hvordan fikse motor eller rigg som svikter så man kan komme seg trygt i havn.

 

Tråden følger forsåvidt vanlig Baatplassen-standard: Trådstarter spør om noe, det kommer deretter mange gode råd og så hører man ikke noe mer fra trådstarter om hvordan det gikk. Trådstarter har to innlegg og begge er oppstart  av tråder med spørsmål uten videre oppfølging.

 

Det som skiller denne tråden fra andre er at her går det an å følge med på Facebook hvordan det går etterhvert, og at råden på den måten blir oppdatert av dem som følger med der, og det synes jeg er bra.

 

Jeg har sett på en av videoene til trådstarter, og det var veldig mye dødtid der som med fordel kunne vært redigert bort. Han skulle feks vise en bryter, men mesteparten av tiden var jo at nå skal vi gå bort til den og så filmes at han går bort dit og leter etter riktig bryter osv. Da blir det til at man ikke gidder å se timesvis med video for hver interessante ting og da er det greit at de som har tatt seg tid til å se videoen gir en kort og grei oppsummering her i tråden.

 

Det er jo også slik at om man aldri hadde hørt om disse så ville man naturligvis ikke vært nysgjerrig på hvordan det går videre. Men når de først har startet en tråd og man følger med så er det dumt om den bare avsluttes og alle lurer på hvordan det egentlig gikk.

 

Selv håpe jeg de klarer å få til en velfungerende seilbåt og få seg en fin tur ved hjelp av gode tips fra erfarne seilere og at vi kan lese om det i denne tråden. Men samtidig er det viktig å være realistisk og innse at hvis de ikke skal følge gode råd så kan det lett bli til at de bruker mye tid og penger på en seilbåt som aldri kommer seg ut på tur. Så jeg gjentar det samme som jeg har skrevet tidligere om at de sannsynligvis ville fått mer båtglede hvis de hadde droppet dette store og dessverre antakelig uoverkommelige, prosjektet og heller hadde satset på en litt mindre båt i Norge (mindre reistutgifter, enklere språk og bedre kjennskap til regelverket i landet osv). Og hvis endel av poenget er å komme vekk fra dårlig miljø i Gjøvik så kunne de jo bare flytte til et nytt sted i Norge noen hundre km unna.

 

Selv har jeg valgt å ha en 19 fots båt som jeg kjøpte for 45.000 kr. Så har jeg oppgradert litt med blant annet en ny motor, men tipper oppgraderingen ikke har kostet mer enn tilsammen rundt 20.000 kr, så da er vi oppe i 65.000 kr, som sannsynligvis er mye mindre enn disse har brukt på båtkjøp, oppgraderinger og reiser mellom hjem og båt, uten at de har fått så veldig mange båtturer i den. Så kommer jo endel penger til bensin i tillegg, men det går jo an å velge seilbåt hvis de foretrekker det. Så for de pengene har jeg fått veldig mange fine båtturer uten at  det koster skjorta.

 

Vinteropplag koster meg 2000 kr pr vinter innendørs og jeg slipper å betale i dyre dommer for opptak og utsetting, for det gjør jeg selv med båthenger og båten får fint plass på plenen min når jeg skal ta den av hengeren for å ta på bunnstoff. Ting blir rett og slett litt mer håndterlig med en litt mindre båt, både arbeidsmessig og økonomisk.

 

Båten jeg har er ikke egnet for havkryssinger, men har gitt meg mange fine turer på sørlandskysten og det er jo en ide de kunne hermet etter. Man trenger ikke ha all verdens fasiliteter om man bruker båten til dagsturer og turer på noen få dager og kan dra hjem eller til ei hytte (evt gjestehavn) innimellom for dusj og klesvask osv.

 

Det kan være mye bedre med en liten båt som gir mye båtglede for en liten sum penger enn en for stor som aldri kommer ut på tur og bare blir et arbeidskrevende pengesluk uten å gi noe båtglede tilbake (annet enn drømmene om flotte turer det kanskje aldri blir noe av).

 

Båten man velger bør tilpasses egen økonomi og arbeidslyst.

 

Det er jo noe i uttrykket: "Det perfekte er det godes fiende"

 

Altså at man skal ha alt perfekt, men kommer derfor aldri i mål og da hadde det vært bedre med det gode istedenfor å aldri komme dit engang fordi man jakter på det perfekte.

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev for 17 timer siden:

... så derfor ble det et langt innlegg.

 

Og kortversjonen er at navngitte og fullt ut identifiserbare tredje-personer diskuteres, mobbes, sjikaneres og omtales med negative karakteristikker. Bli voksen!


@19 fot :  Legg ut fullt navn og adresse, så kan andre her som ikke skulle synes innleggene dine henger på greip, få diskutere deg ved fullt navn, valgene og meningene dine, åpenlyst, et eller annet sted på Facebook.

Ps: Mulig det bør innføres aldersgrense på BP...

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev On 7.11.2022 at 0.37:
19 fot skrev On 6.11.2022 at 6.51:

... så derfor ble det et langt innlegg.

 

Og kortversjonen er at navngitte og fullt ut identifiserbare tredje-personer diskuteres, mobbes, sjikaneres og omtales med negative karakteristikker. Bli voksen!


@19 fot :  Legg ut fullt navn og adresse, så kan andre her som ikke skulle synes innleggene dine henger på greip, få diskutere deg ved fullt navn, valgene og meningene dine, åpenlyst, et eller annet sted på Facebook.

Ps: Mulig det bør innføres aldersgrense på BP...

Det er jo ganske spesielt at du oppfordrer meg til å oppgi fullt navn her når du selv kaller deg TideRace og ikke opptrer med fullt navn selv.

 

Og mye av grunnen til at jeg velger å ikke være en av svært få med fullt navn på et ellers anonymt diskusjonsforum er nettopp slike kommentarer som du kom med her, hvor du skriver noe som lett kan oppfattes som at jeg mobber andre og at jeg bør bli voksen. Om folk som feks googler navnet mitt leser bare denne ene kommentaren din (som lett vil havne høyt oppe på lista over google treff da brukernavnet mitt står 2 ganger der) så kan de da lett få et helt feilaktig inntrykk av at jeg er en som mobber folk, og det er ikke bra om folk tror noe sånt om meg. Så derfor er det greiere å gjøre som de som står for 99% av innleggene her og holde seg til et anonymt brukernavn. Sikkert mange som ikke gidder å lese gjennom en helt råd på ca 500 innlegg for å sjekke om jeg faktisk har mobbet noen og bare antar det er slik siden noen har skrevet noe som tyder på det og at jeg bør bli voksen. Hadde de kikket gjennom tråden og lest mine innlegg der så ville de jo sett at jeg ikke mobber noen, men ikke alle gidder det.

 

Om det skulle finnes noen som mener innleggene mine ikke henger på greip så kan de sitere det de er uenig i og kommentere det så skal jeg forklare hva de evt har misforstått. De bør forstå forklaringen like godt om den kommer fra 19 fot som om den kommer fra mitt virkelige navn. Om folk har andre meninger enn meg så er det forøvrig helt ok, men jeg må også få lov til å ha andre meninger en deg om ting.

 

Jeg passer som nevnt på å ikke mobbe folk. Men hvis du mener jeg har mobbet noen så er det fint om du siterer dette og tar med dato og tidspunkt så det er lett å finne innlegget og se hele sammenhengen så vi kan få oppklart dette.

 

Og når du ikke finner noe mobbing fra meg, men kanskje klarer å finne noe mobbende fra andre så er det fint om du retter kritikken mot dem istedenfor mot meg. Det finnes vel også en rapporteringsknapp du og andre kan bruke om dere finner noe som dere oppfatter som mobbing så moderator kan slette eller moderere eventuelle innlegg med mobbing hvis det finnes slike her istedenfor at en hel tråd med ca 500 gode kommentarer kanskje slettes eller stenges fordi noen foreslår det.

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev for 2 timer siden:

...Og mye av grunnen til at jeg velger å ikke være en av svært få med fullt navn på et ellers anonymt diskusjonsforum er nettopp slike kommentarer som du kom med her,...

 

...Om folk som feks googler navnet mitt leser bare denne ene kommentaren din (som lett vil havne høyt oppe på lista over google treff da brukernavnet mitt står 2 ganger der) så kan de da lett få et helt feilaktig inntrykk av at jeg er en som mobber folk, og det er ikke bra om folk tror noe sånt om meg...

 

... istedenfor at en hel tråd med ca 500 gode kommentarer kanskje slettes eller stenges fordi noen foreslår det.

 

Flott, da har du jo nesten tatt poenget.

 

Når du selv ikke ønsker å bli eksponert ved navn for søkbar negativ omtale fra andre som er anonyme, forståelig nok, er det imidlertid en selvmotsigelse at du samtidig har brukt 1568 ord i innlegget ditt over for å forklare hvorfor du mener det er greit at andre skal bli utsatt for det samme. Og at tråden bør fortsette. 

 

Når du mener det er 1568 vektige grunner for at tråden skal kjøre på videre med sarkasme og karakterdrap på navngitte og identifiserbare personer er det ikke ok.

 

TS startet tråden 9. mars 2022 og har pr i dag 2 (to) innlegg på BP. Han var sist innlogget 25. april 2022. Sannsynligvis er han ikke kjent med omfanget av tråden videre etter dette. Respektèr andres person- og privatliv som du ønsker å verne ditt eget.

 

Jeg synes ikke noe om forsøpling, det være seg hjemme, på fjellet, i sjøen eller ute i skjærgården. Og heller ikke på Båtplassen.

 

Dette er siste innlegg fra meg i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

ohio skrev 14 minutter siden:

Ytringsfrihet er fint og må vernes om!!

 

Ytringsfriheten er grunnlovsfestet og viktig. Men trekk den ikke for langt. Kritiske ytringer om et emne, det være seg politisk, kulturell, religiøs eller annen art ligger i kjernen av ytringsfriheten. Ytringer som gjelder eller angriper person har ikke det samme vernet. 

 

DETTE ble trådens siste innlegg fra meg.. :saint:

 

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Idag annonserer Sverre at ny seilingsdato blir ved nyttår. De klarer ikke få båten klar før det. De har videre vært på nippet til å gi opp flere ganger og tenkte senest i går på å bare reise hjem.

De forteller og at det blir en tøff periode nå, 10 dager til de får penger og de har 11 euro igjen.

Men de har fortsatt humøret i behold.

Link to post
Share on other sites

Slik er livet. Mange av oss har drømmer. Også her inne har det dukket opp mange med drømmer om det gode livet på sjøen. Men også på sjøen er det mest hverdager...så det er viktig å se realitetene i øynene.Det som er så synd er at det for noen tar litt for lang tid og ender med et "maggaplask".

Redigert av Martine29f (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...