Jump to content

Båtplass / Tørrdokk 46ft seilbåt i Oslo-området?


Sverre Berger

Recommended Posts

Taskeladden skrev 1 time siden:

Ok, skjønner, den "episoden" har jeg ikke fått med meg.
Da blir det vel ny spleis når momsen kommer brått på vil jeg regne med :)

Nok lenge til det er en aktuel problemstilling.

Stille som i graven på siden deres. Å siden de manglet maling å var pengelens, så kommer det nok ikke noe oppdatering før trygda tikker inn.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev for 6 timer siden:

Spleisen går som det griner i alle fall

305kr delt på fire givere, så omgangskretsen er forsiktig med innskuddene. Tror de like godt kan bli på land til våren kommer, ikke rette tida til å legge avgårde som novsier nå. Er vel ikke billigere i havn på vannet enn det er på land heller.

Link to post
Share on other sites

 

Code0 skrev 26 minutter siden:

305kr delt på fire givere, så omgangskretsen er forsiktig med innskuddene. Tror de like godt kan bli på land til våren kommer, ikke rette tida til å legge avgårde som novsier nå. Er vel ikke billigere i havn på vannet enn det er på land heller.

300 lapp er ikke mye til bam-bam-oppvaskmaskin, men de får nå i alle fall 15 liter diesel som bør vare ett par dager,  til eberen, så får de holdt varmen i den stive kulingen Sverre så dramatisk oppgraderte til full storm en hel uke i forrige sending. 30 m/s har aldri vært storm noen plass, men det var det visst denne gang. 

Glad mannen ikke er meteorolog i alle fall, hadde vært farevarsel hver dag. 

 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 16 minutter siden:

Jeg er oppvokst ved Stadt, og her klassifiserer vi i hvertfall 30m/s som en ganske kraftig storm.

😂 ja fan, mente knop selvfølgelig 😅 

Han sa 10m/s, hjernen min taklet ikke overgangen den heller 😂😂🐒

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

5nacks skrev 50 minutter siden:

Etter å ha lest gjennom postene, sitter jeg igjen med et inntrykk av noe som minner om mobbing. Er det egne kriterier for hvem man heier fram her på forumet? 

Har du fulgt de på facebook/tiktok/youtube å hvor nu ellers de foller seg ut for fult?

Er stort set bare konstateringer her vil jeg mene.

Å det er i tillegg folk som nekter å lytte til råd fra erfarne folk. Lytter kun til heia gjengen hjemme ifra, som har like lite peiling på seiling/båt som de sjøl. Goe råd blir stort set slettet på facebook, da disse ikke passer inn i deres ide om båtliv.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, Okkaby said:

Har du fulgt de på facebook/tiktok/youtube å hvor nu ellers de foller seg ut for fult?

Er stort set bare konstateringer her vil jeg mene.

Å det er i tillegg folk som nekter å lytte til råd fra erfarne folk. Lytter kun til heia gjengen hjemme ifra, som har like lite peiling på seiling/båt som de sjøl. Goe råd blir stort set slettet på facebook, da disse ikke passer inn i deres ide om båtliv.

Ja. Er det en unnskylding for ta på seg trollehatten og godte seg foran tastaturet på andres bekostning? 

Link to post
Share on other sites

5nacks skrev 11 minutter siden:

Ja. Er det en unnskylding for ta på seg trollehatten og godte seg foran tastaturet på andres bekostning? 

Det er vel heller mer en forklaring på hvorfor det er som det er. Ingen her som ønsker noen noe vondt what so ever, personlig håper jeg at dette går veien, absolutt. Men spør du meg hva jeg tror, basert på hva jeg har sett, så blir det ett annet svar. Men hey, noen mener sisteplass også fortjener medalje :) 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

40 minutes ago, Taskeladden said:

Det er vel heller mer en forklaring på hvorfor det er som det er. Ingen her som ønsker noen noe vondt what so ever, personlig håper jeg at dette går veien, absolutt. Men spør du meg hva jeg tror, basert på hva jeg har sett, så blir det ett annet svar. Men hey, noen mener sisteplass også fortjener medalje :) 

Så flott at du håper dette går veien - det håper jeg også. Og nei, sisteplass fortjener ikke medalje ;) 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
10 hours ago, Okkaby said:

Ble veldig stille fra de. 

Ingen oppdateringer siden 17 januar på noen av deres kanaler.

Skulle vel vært på sjøen nå, samt en tur i Norge.

 

 

Kom over en live-sending på tiktok. De skal ut om ca. 10 uker om jeg ikke husker feil. Da skal det drive med "marina-hopping" for å sjekke at spesielt motor fungerer. 

Link to post
Share on other sites

5nacks skrev for 8 timer siden:

 

Kom over en live-sending på tiktok. De skal ut om ca. 10 uker om jeg ikke husker feil. Da skal det drive med "marina-hopping" for å sjekke at spesielt motor fungerer. 

Ser de har lastet opp en video på tiktok for 3 dager siden. Men der ser en bare samme status for maling som for 4 uker siden. De andre videoer er lastet opp for lenge siden.

Ingen snakk om noe sjøsetting/havne hopp på nyeste opplasting. Der er det kun goe gamle Kim Larsen en hører.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Men det blir rike nå, for de tjener penger på tiktok sier de.

Snakker om 300000 likes/følgere på tiktok. Men sjekker en så er der nok 2 nuller for mye i det tall.

Ellers var det lite nytt de hadde å melde, utenom svin dyr strøm til 650€ pr måned.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Kun noen få dager unna. Jaja de har ikke fått malt mer siden sist. Så står igjen en goe del jobb ennå.

 

Men nye planer, skal nå kjører kanaler til Danmark og hjem. Altså kjører for motor, som ennå ikke har fått service.

 

Masten skulle vel også ned om jeg ikke hørte feil.

 

Men de hadde funnet ut det kosta mer å bo i båt enn hjemme i leiligheten og de nå var fattige.

Så båten skal settes i stand i norge før nye tur verden rundt.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Er det bare meg, eller virket de en smule mer «svimmel» enn vanlig?

Over en måned siden grunning, og ikke tatt toppstrøket ennå. Heller ikke bunnsmurt.

Han ramset opp en masse han hadde lært, som han ikke hadde tenkt på. Det meste var saker veldig mange hadde tipset om før de kjørte i gang. Skal bli interessant å se hvor lang tid de bruker på turen, når de tydeligvis ikke har råd til mer enn en tank pr måned. Er vel ikke helt gratis gjennom kanalsystemet heller.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Ga opp å høre alt. Var jo 1,5 time med babling å masse snakk frem å tilbake med hans bror hjemme i norge.

Men det manglet jo ikke på planer om alt utstyret di skulle ha ombord i Norge. Rene luksus lineren når den var ferdig utrustet.

Hvor de skal få råd til alt dette er jo et godt spørsmål. Går mange liter diesel når de skal kjører motor hele veien hjem, å ikke vet de hvordan motor faktisk er.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke dybdebegrensningene i kanalene fra Syd Frankrike til Nordsjøen men trodde kanskje båten deres stikker for dypt for deler av denne ruten? 

Ellers virker det som en riktig avgjørelse sikkerhetsmessig å ikke gå til havs for fulle seil første uka. 

Men det er nok av uttalelser i siste episode som får i hvertfall meg til å tenke at om det hadde kommet fra to tolvåringer så hadde det vært greit. 

Link to post
Share on other sites

Med tanke på tidsmessig progresjon til nå, er jeg ikke sikker på at de er klar til sjøsetting om kun få dager. Det blir å såfall overraskende. Ellers håper jeg på mange oppdateringer fra kanalkjøring. Det tror jeg kan bli underholdende og kanskje ikke så problemfritt som de ser for seg.

Link to post
Share on other sites

Tror det er en meget klok avgjørelse å gå kanaler å ikke gi seg ut på havet med den båten og den besetningen. Jeg har vært ganske støttende, men nå synes jeg det er mye rør. De mener at de har merket ca 7 jordskjelv som har ristet båten, de merket tydelig jordskjelvet i Tyrkia siden "Tyrkia er rett her borte" (episenter på det store jordskjelvet er ca like langt fra Marseille som Bodø er), disse jordskjelvene er ikke tilfeldige...  Jeg tror dessverre ikke de kommer å nå frem til Norge, hvis de klarer å få båten klar. Dog er det er adskillig bedre å oppdage en dårlig eller defekt gjennomføring/lensepumpe/batteri/lader/motor/styring/livflåte/ eller noe annet de ikke har tatt seg tid å sjekke i en kanal en på Biscaya.

Link to post
Share on other sites

Jeg ble litt bekymret da jeg hørte at de skulle følge en elv fra Middelhavet til Nordsjøen, men det ble etter kort tid korrigert til "kanal". Det kan jo bli en interessant tur å følge med på, og forhåpentligvis også en fin opplevelse for dem. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...