Jump to content

Båtplass / Tørrdokk 46ft seilbåt i Oslo-området?


Sverre Berger

Recommended Posts

torkelmj skrev 1 time siden:

Jeg ble litt bekymret da jeg hørte at de skulle følge en elv fra Middelhavet til Nordsjøen, men det ble etter kort tid korrigert til "kanal".

Til info er det bare 8 kanaler i Frankrike  som binder sammen   elvene  i følge Googel    

Men det må være feil  
Bassin de l’Arsenal

Canal de Briare

·        Canal du Loing

Canal du Midi

Nieuwpoort–Dunkerque-kanalen

·        Canal de l’Ourcq

·        Saint-Denis-kanalen

·        Saint-Martin-kanalen

En kan ikke stole på Googel her er noen fler

 

Ett urval av Frankrikes alla kanaler.

Namn

Längd

Fartygslängd

Bredd

Djup

Antal
slussar

Byggår
(Större ombyggnad)

Kanalen mellan floderna
l'Aisne och Marne

58 km

38,5 m

5 m

1,8 m

24 plus en tunnel

öppnad 1866

Bourgognekanalen

242 km

38,5 m

5 m

1,8 m

189

1765 - 1832

Briarekanalen

54 km

38,5 m

5 m

1,8 m

32

1604 - 1642

Marne-Rhenkanalen

312 km

41 m

5,2 m

1,8 m

160

1838 - 1853
1969

Marne-Saônekanalen

224 km

38,5 m

5,0 m

1,8 m

114

1880 - 1888

Meuse

 

 

 

 

 

 

Canal du Midi

241,6 km

30,0 m

5,25 m

1,6 m

63

1666 - 1681

Moselle

592 km

176 m

12 m

2,9 m

16

Helt kanaliserad 1994

Canal du Nord

93 km

91 m

5,7 m

2,2 m

19

1878 - 1965

Canal et Rivière d'Ourcq

108 km

62/58,8 m

5,2/3,2 m

2,6/0,8 m

10

-

Canal Saint-Denis

7 km

61,5 m

8 m

2,6 m

7

-

Canal Saint-Martin

5 km

40,7 m

7,7 m

1,9 m

9

-

Sankt Quentinkanalen

92 km

38,5 m

5,0 m

1,8 m

35 dubbla

- 1738, 1768 - 1774, 1801 - 1810

Canal de la Sambre à l'Oise

71 km

38,5 m

5 m

1,8 m

38

1835

Sambre, kanaliserad flod
delen i Frankrike

53 km

38,5 m

5 m

1,8 m

9

1600-talet, 1825 - 1829

Seine-Nord Europakanalen

106 km

185 m

11,4 m

3 m

7

1985 - ?

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Fishermidas skrev for 1 time siden:

...det er ikke akkurat gratis å gå kanaler/sluser. Kreves div. papirer på både båt og kaptein og, så det kreves en del planlegging. 

Dukker vel opp en spleis til det også.
Bra det er kroner reservert til solcelle, nytt "kjøkken" oppvaskemaskin, vaskemaskin, tørketrommel, aggregat, vindmølle, nye fall, og havneleie når de en vakker dag forhåpentligvis kommer seg hjem. 

Virker på meg så madammen begynner å bli lei opplegget. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev 2 minutter siden:



Virker på meg så madammen begynner å bli lei opplegget. 

Nettopp dette tenkte jeg også kom ganske klart frem nu ja. 

Mulig hun har skjønt at dette ikke ble den drømme verden han hadde lovd hu.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Snemann skrev 16 minutter siden:

Annonsert i dag at om 9 dager er båten på vannet!

Tror ingen noen gang har gjort så lite på så lang tid men når planene har blitt som de har blitt er det bare å plumpe båten utti igjen.
Er jo begrenset med konsekvenser av ting som ikke er på stell i en kanal.
 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 10 minutter siden:

Tror ingen noen gang har gjort så lite på så lang tid men når planene har blitt som de har blitt er det bare å plumpe båten utti igjen.
Er jo begrenset med konsekvenser av ting som ikke er på stell i en kanal.
 

Ja, jeg har stusset på at med så lang "todo list" og så mye dødtid siste månedene så burde ting som filterbytte, tanksjau, sjekk av styring, sjekk av rigg osv. vært gjort. 

Jeg hadde i hvertfall blitt gal av å sitte i en båt på land i månedsvis uten noe å ta seg til. 

Triste saker. 

Link to post
Share on other sites

Snemann skrev for 1 time siden:

Annonsert i dag at om 9 dager er båten på vannet!

 

) dager ish/ca sa han. Så det er nok ikke så nøye på dager.

 

Men 3000 nm venter, noe som ikke var store saken, å det blir billig å komme til Norge

Kun småting som må gjøres, så putler de opp til Norge. 

 

Men de har fått et kjempe nettverk på tiktok, så sikker mange goe råd å få der.

 

Bare å følge med. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

On 3/10/2023 at 7:41 PM, Lazyjack said:

a, jeg har stusset på at med så lang "todo list" og så mye dødtid siste månedene så burde ting som filterbytte, tanksjau, sjekk av styring, sjekk av rigg osv. vært gjort. 

Det er nesten et år siden han begynte å snakke om å fikse en lensepumpe og lekkasjer på ferskvannsystemet. Kjekt å putle med innendørs når været var dårlig. I tillegg var det noe med gearet de oppdaget på vei til løftet, samt noe motorgreier og styringsgreier. Alt små bagateller som var lett å fikse den gang. Nå må han vist ha hjelp til alt. 

Hadde tiltet i vinkel om jeg skulle sittet på land i en båt jeg også. Men tror det er mye kos og søvn, og lite innsats. Det holder ikke om de skal komme seg på joromseiling som er planen. Tror de hadde hatt det greiere i en leilighet med vaktmestertjeneste:giggle:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Er bare madammen jeg kan erindre å faktisk ha sett gjøre noe i noen av videoene. Hu flisla ny kjøkkenbenk og står på. 
Gubben har vel 12 tommeltotter. 
 

Amfea skrev 1 time siden:

Det er nesten et år siden han begynte å snakke om å fikse en lensepumpe og lekkasjer på ferskvannsystemet. Kjekt å putle med innendørs når været var dårlig. I tillegg var det noe med gearet de oppdaget på vei til løftet, samt noe motorgreier og styringsgreier. Alt små bagateller som var lett å fikse den gang. Nå må han vist ha hjelp til alt. 

Hadde tiltet i vinkel om jeg skulle sittet på land i en båt jeg også. Men tror det er mye kos og søvn, og lite innsats. Det holder ikke om de skal komme seg på joromseiling som er planen. Tror de hadde hatt det greiere i en leilighet med vaktmestertjeneste:giggle:

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Ja, var henne som prøvde å få tett alle lukene som lakk også. Like mye sika på henne som på fugen, men hun prøvde nå. Hun prøvde også å fikse lekkasjene på vanntankene og slangene der, men usikker på hvordan dette gikk. Han er vist best på drømmer og meninger.....:thumbsup:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Mistenker sterkt at hun har mistet troen på hans drømme. Så er nok hun som har tvunget frem beslutningen im å gå til Norge. 

 

Å leve uten penger til nødvendige ting måned etter måned i et land de ikke snakker språket er nok k ikke noen drøm for henne.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Håper nå at de kommer seg avgårde til slutt, det virker jo som veldig ok og trivelige folk, så litt mer action i oppdateringene så følger jeg de med glede på reisen :) 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Fulgte med på tiktoken deres i 10 minutter ikveld og må bare si «jøje meg» !

ikke noe vettugt og tror publikum stort sett er i alderen 10-15 år. Dette utfra kommentarer.

gjentar igjen at båten skal ut om ni dager og de har full kontroll, helt normalt at båt er på land for vedlikehold. Dette kommer til å gå helt fint, de vet hva de holder på med og ingen bekymringer.

Link to post
Share on other sites

Har ikke gidd å gå gjennom alle videoer på face, men når var det de kom på land? Er ikke det snart 8 måneder siden?

 

Så litt jobb utført på så lang tid, å de mener de har full kontroll.

jaja er redd den turen på kanaler kommer til å ta flere år, når ting bryter sammen underveis. For penger til å fikse har de jo ikke.

Å nu skal plutselig motor kjøres i 3000nm. De klare vel ikke holde stort mer enn 5knops fart opp gjennom kanaler. Så en sliten gammel motor(som de alt har problemer med) skal nå holde til 500-600 timers kjøring. Så blir ikke sjokkert om det blir motor havari lenge før Norge. Synd, men noen burde faktisk ha banket inn i skallen på de, at de burde selge båten å kjøpe seg noe hjemme i Norge.

Blir jo end el Diesel også de må kjøpe for den turen.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

sailorboy skrev for 6 timer siden:

Skal en "hjemover" via Canal du Rhone så er det verdt å merke seg at det er en betydelig strøm i denne elven / kanalen.

Må forvente 6  - 8 knop strøm mot på de mest utsatte strekninger.

Høres ut som dette ikke er noe for en sliten seilbåt med like sliten gammel motor. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, sailorboy said:

Skal en "hjemover" via Canal du Rhone så er det verdt å merke seg at det er en betydelig strøm i denne elven / kanalen.

Må forvente 6  - 8 knop strøm mot på de mest utsatte strekninger.

Der er vel ikke under optimale forhold? Leste på siden til kanalen at motstrømmen ikke overstiger 7 km/t, eller i underkant av 4 knop for oss båtfolk. 

Link to post
Share on other sites

5nacks skrev 12 minutter siden:

Der er vel ikke under optimale forhold? Leste på siden til kanalen at motstrømmen ikke overstiger 7 km/t, eller i underkant av 4 knop for oss båtfolk. 

Sjøl med dette vil det være stor belastning på en gammel motor. Å diesel forbruket blir høyt.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Siste video på FB under ukens tur til butikken. Mye tyt om alle følgerne og at de hadde vært supereffektive med båten. Var vist også blitt godkjente influensere. (hvem som godkjenner denne yrkesgruppen?) Men ikke et ord om hva de hadde gjort, eller om de var klar for sjøsetting. Men de skulle kjøpe inn masse nytt utstyr for Podcast og Influensering....Her er rett fokus tydeligvis. Hadde kommet mange følgere på Youtube, selv om de ikke hadde vært så aktive der.(7 måneder siden siste youtubeinnslag) Er vel en drøy uke siden han annonserte sjøsetting, så det bir nok snart kanaltur skal du se.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Herregud, er jo rene barnehagen dette.

 

Nå ska de få det travelt i Norge, da de skal møte alle deres følgere.

Sertifisert influenser. Blir vel egen Podcast på NRK snart hehe

Nei dette ble for komisk hele greia

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Ny oppdatering fra barnehagen. 

Tiktok har gjort de verdens berømt. Nu har de sponsorer og masse folk sjøl seriøse firma som skal jobbe gratis for de.

Så nå skal de forte seg til Norge. Båten skal på sjøen onsdag. Men fremdeles ingen oppdatering om selve båten, da de sender fra deres gå tur til butikken.

Så skal de møte masse viktige folk i Norge, så alt er i rute.

 

Han har full kontroll å trenger ikke noen til å hjelpe han å føre skuta.

 

Så bare å følge med.

 

Hva er realistisk når det gjelder distanse pr dag på kanaler om alt klaffer 100% 20nm til dagen?

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...