Jump to content

Båtplass / Tørrdokk 46ft seilbåt i Oslo-området?


Sverre Berger

Recommended Posts

Virker som om realiteten er begynt å gå opp for dem nå. I starten var alt bom,bom og fikse det meste på no time. Nå, etter mange måneder på land er ikke båten klar for utsett ennå. De har nok feilprioritert tiden, og kostnadene. Planene forandrer seg hele tiden, og de klarer ikke holde seg til en arbeidsplan. Noe skyldes nok mangel på penger, men mye skyldes dagdrømming og lite innsats. Nå må de ut før nyttår, og bli liggende noen uker, for de har ikke penger til diesel. Må være tungt å leve slik fra hånd til munn, men alt dette ble de advart mot i starten. Mange som foreslo å kjøpe båt i Norge. Der er ting litt lettere. Man kan godt investere litt etter litt (er vel det vi fleste gjør) men der de ligger nå, må de bruke taxi for å komme seg til butikk bl.a. Da går det mye unødvendig penger. Tror dessverre vi nærmer oss slutten på eventyret nå. Når regningen fra marinaen kommer, så er pengene slutt igjen, så da blir det en stusselig jul. Føler med dem, men det har ikke manglet på råd og vink som glatt er blitt avfeid. Han er vel inne på noe, når han sier at dette livet passer best for millionærer.....Hadde han bare tatt til seg litt av de rådene som er slettet på FB, hadde båten vært klar for lenge siden. Eller de hadde hatt et prosjekt å jobbe med i Norge. Men, men. Jeg heier fortsatt, med en litt dårlig følelse.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev for 2 timer siden:

Jeg heier fortsatt, med en litt dårlig følelse.

Samme her! 

Så må jeg jo si at man trenger ikke være Lottomillionær for å eie båt, men det kan være en god ide å være lønnsmottaker… Det kunne de jo forsøkt seg på. 
Menmen, skattepengene mine går jo til mye rart, og en strandet seilbåt på Rivieraen er sikkert ikke det verste. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Snemann skrev 10 minutter siden:

Sverre sa vel i siste innlegg på Facebook at de skulle undersøke kostnaden med å sende båten på bil til Norge. Men de var vel inneforstått med at kostnaden sannsynligvis var så høy at de ikke hadde råd til den løsningen.

Kan ikke tenke meg de får det under 50K. Sjøl med billig sjåfør fra sør. Kan nok fort bli mer.

 

Men nu innrømmet han jo, at alt de rørte ombord ble det problemer med. Så var nok en grunn for de fikk den billig.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

ohio skrev 17 minutter siden:

Får ikke den hjem for 50k må nok beregne minst 200 k 

Tenkte egentlig 100k. Men tenkte så billig sjåfør fra sør. Men må vel kanskje ha følgebil også. Så er jo mulig med ferge fra Emshafen til Kristiansand. Da spare de en del kjøring.

 

Men uansett alt for dyrt. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt med her fra starten men har nå mistet trua på at drømmen deres blir en realitet. Det er to hovedårsaken slik jeg ser det:

- Økonomi 

- Kunnskap (og evne til å tilegne seg dette) 

Når de ikke en gang har penger til diesel så ser jeg ikke hvordan de skal kunne betale for slippingen, gjestehavner, reparasjoner og ikke minst moms inn i Norge. 

Ser madammen er på gråten over tilstandene men likevel fortsatt stoler på at gubben skal ordne opp. 

Han er på sin side totalt ute av stand til å selv klare å fikse de mest elementære tekniske problemer og dermed må leie folk til alt. Han virker heller ikke interessert eller i stand til å tilegne seg den kunnskapen som skal til for å kunne drifte en båt på lavbudsjett. 

De bør selge båten, reise hjem til Gjøvik, slikke sine sår og finne et annet prosjekt som er mer  overkommelige for dem 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TideRace skrev On 8.11.2022 at 8.47:

Flott, da har du jo nesten tatt poenget.

 

Når du selv ikke ønsker å bli eksponert ved navn for søkbar negativ omtale fra andre som er anonyme, forståelig nok, er det imidlertid en selvmotsigelse at du samtidig har brukt 1568 ord i innlegget ditt over for å forklare hvorfor du mener det er greit at andre skal bli utsatt for det samme. Og at tråden bør fortsette. 

 

Når du mener det er 1568 vektige grunner for at tråden skal kjøre på videre med sarkasme og karakterdrap på navngitte og identifiserbare personer er det ikke ok.

 

TS startet tråden 9. mars 2022 og har pr i dag 2 (to) innlegg på BP. Han var sist innlogget 25. april 2022. Sannsynligvis er han ikke kjent med omfanget av tråden videre etter dette. Respektèr andres person- og privatliv som du ønsker å verne ditt eget.

 

Jeg synes ikke noe om forsøpling, det være seg hjemme, på fjellet, i sjøen eller ute i skjærgården. Og heller ikke på Båtplassen.

 

Dette er siste innlegg fra meg i denne tråden.

Du klarer ikke å se forskjellen ser jeg.

 

Jeg ønsker ikke at andre skal spre feilinformasjon om meg og hva jeg driver med, slik som feks når du fremstiller det som om jeg er en som mobber folk, noe som selvfølgelig ikke er tilfelle (og hvor du dermed naturligvis ikke klarte å finne noen eksempler på dette heller).

 

Det er dessverre umulig å gardere seg mot slike feilaktige påstander som det som kom fra deg, men når de nå først kommer så foretrekker jeg at de heller er rettet mot 19 fot enn mot mitt virkelige navn, så enkelt er det.

 

Andre kan gjerne ha andre meninger om de synes sånt er ok eller ikke og kan dermed ta andre valg når de skal ha et brukernavn av den anonyme typen eller fullt navn. Og noen har kanskje ikke tenkt over denne problemstillingen da de selv oppfører seg bra og forventer at andre også gjør det (men dessverre tar feil).

 

Du velger å sammenligne det du driver med med det andre her driver med. Men du fremstiller det somo m jeg driver med noe jeg ikke gjør (mobber). Er det noen her som har fremstilt det som om trådstarter har gjort noe som han i virkeligheten ikke har gjort? Jeg har ikke lagt merke til det. Og angående det med å ha negativ omtale av personer så lurer jeg på om det er noen som i denne tråden har offentliggjort noe nytt om trådstarter der? For såvidt jeg kan se så har vel folk her kun referert til det trådstarter selv har fortalt om under fullt navn på nettet, enten på Facebook eller på Youtube.

 

En annen ting er at de ønsker vel flere følgere og det har de sannsynligvis fått via Baatplassen, noe de neppe hadde fått om trådstarter hadde kalt seg for 46 fot eller noe annet anonymt.

 

Jeg har aldri skrevet at det er:

"1568 vektige grunner for at tråden skal kjøre på videre med sarkasme og karakterdrap på navngitte og identifiserbare personer"

(sitat fra deg). Men jeg har beskrevet noen få grunner til at den bør bestå (også er det helt sikkert mange andre grunner også som jeg ikke har nevnt.

 

Karakterdrap og slikt er det du som driver med. Mens jeg har presisert at hvis det er noen som mobber trådstarter så burde akkurat disse innleggene (hvis de finnes da) meldes inn til moderator så de kan slettes. Det er litt rart hvordan du tolker det til at man bør drive på slik.

 

Og jeg respekterer andres personliv (eller var det personvern du mente å skrive jeg ikke respekterte) og privatliv, i motsetning til deg.

 

Du skriver du ikke liker forsøpling, heller ikke på Baatplassen, så da er det jo litt rart at du velger å drive med det selv. Vi andre velger å ikke drive med slikt (men når du avsporer tråden inn på påstander om meg så må jeg jo dessverre bruke tid og plass til å forklare at jeg ikke driver slik du fremstiller meg).

 

Merkelig hvordan du roter det til for deg selv.

 

Til og med siste setningen i kommentaren din har du jo bevist at var feil. Men så får vi håpe den hvertfall er rett heretter så vi som interesserer oss for båter og hvordan båtprosjekter går kan diskutere dette og komme med gode råd istedenfor å måtte forklare alle de feilaktige påstanden du kommer med for å avspore tråden.

Link to post
Share on other sites

ohio skrev On 8.11.2022 at 20.16:

Heia Sverre & Co ikke gi opp stå på

Noen ganger kan det nok dessverre være lurt å gi opp et prosjekt hvis man uansett ikke får fullført det, og heller gå løs på et mindre prosjekt som kan bli vellykket og gi mange fine båtopplevelser (selv om det kanskje bare blir nesten like bra som de drømmene man hadde, men som man aldri klarte å oppnå.

 

Jeg har selv foreslått at de burde droppe dette altfor store seilbåtprosjektet i utlandet og heller satse på en båt her i Norge (mindre reiseutgifter osv). Og kanskje velge en litt mindre båt da det krever mindre ressurser både når det gjelder penger og arbeidsinnsats.

 

Nå har jeg ikke fått med meg hvilke beløp de har brukt på dette prosjektet i for av innkjøp av båt og utstyr og reiser osv. Men om man feks antar de har tapt 100.000 kr om de nå selger båten og reiser til Norge så er det selvfølgelig surt å ha tapt så mye uten å ha fått muligheten til å legge ut på tur. Men mye bedre å tape 100.000 kr enn å fortsette og tape det dobbelte uten å komme seg ut på tur.

 

Da kunne de heller tatt de 100.000 kr de kommer til å tape videre på prosjektet og kjøpt og driftet en litt mindre båt i Norge og fått mange flotte turer.

 

Jeg håper de lykkes og får mange fine båtturer, men jeg tror nok sjansen for å lykkes er mye større om de velger et litt mindre prosjekt i Norge enn noe veldig stort langt unna Norge.

 

Det dukker jo stadig opp seilbåter på 20-25 fot på finn til 10 - 20.000 kr som vel kan gi mye båtglede i norske farvann. Da kan de lære å seile og alt det andre båtrelaterte og få det bra.

 

SÅ må de jo bo et sted, men sannsynligvis så er det en bedre løsning å bo på land og bruke båten til turer enn å ha så diger båt at man kan bo komfortabelt i den, for slike båter har en tendens til å være dyre i innkjøp og drift (noen er riktignok ekstremt billige å skaffe, men tilsvarende dyrere å drifte og etterhvert avhende).

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Snemann said:

Hva er det?

At man fortsetter å pøse på med tid og penger, fordi man allerede har lagt ned mye tid og (relativt) mye penger i prosjektet. Det er ofte lett å tenke at det er for sent å snu. Hvis risikoen for at prosjektet går ad undas er stor, er det bedre å gi seg mens leken er god, ta et eventuelt tap, og så begynne på nytt med andre forutsetninger. 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev On 5.11.2022 at 22.28:

Helt enig og uenig i att tråden stenges så lenge TS selv søker oppmerksomhet rundt prosjektet sitt

Dette er det viktigste poenget. Dette er folk som ønsker å bli kjent, ønsker å snakkes om og ønsker å få klikk og views. Alle som kommenterer her bidrar til det. 
 

Selve prosjektet, dem eller tråden bryr jeg meg heller mindre om. Men så lenge tråden ikke blir et sted for karakterdrap og ondsinnethet kan jeg ikke se hvorfor den bør stenges

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Lazyjack said:
What is a sunk cost in real life?
Example: $50 spent on concert tickets would not be recovered whether or not you attended the concert.

Her har du en definisjon som den var ment "sunc cost fallacy", da gir den kanskje litt mer mening:

 

"The sunk cost fallacy is a logical fallacy that entails sticking with a losing or failed venture because you've already invested a significant amount of time, money, or other resources that you can't get back"

Link to post
Share on other sites

5nacks skrev for 4 timer siden:

Her har du en definisjon som den var ment "sunc cost fallacy", da gir den kanskje litt mer mening:

 

"The sunk cost fallacy is a logical fallacy that entails sticking with a losing or failed venture because you've already invested a significant amount of time, money, or other resources that you can't get back"

Det er vel ikke ukjent i forretningsverden. kaste gode penger etter dårlige penger er et begrep jeg mener å ha hørt.

i dette tilfellet mener man at personene har gått ut, høyt på banen, fortalt venner, familie og omverdenen, at man skal bli seilere, båtboere og omfavne en livsstil man har forelsket seg i.
Når realiteten slår inn med kostnader, arbeid og generelt ubehag, klarer man ikke å holde opp og komme hjem med halen mellom bena.

Man har forpliktet seg til å fullføre, selv om man kanskje ikke ønsker dette lenger. 

Alt dette før man har heist seil og kommet seg på havet, med alt det medfører av ubehag, sjøsyke, søvnmangel og mangel på komfort. For ikke snakke om slitasje, breakdowns og reparasjoner.

 

Ja, Sverre har rett når han sier at seilelivet ikke er for alle!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har de ny video ute. Litt laber stemning å spore. De har slitt litt i forholdet, men holder ut. Regningen på verftet er betalt, og de har kontrakt til 4.des. De er nok ennå lenge fra utsett, holder fortsatt på med pussing før maling. De skal hjem i julen, og min spådom er at de ikke reiser ned igjen. Tror realiteten endelig har gått opp for dem. De skjønner at dette er mye arbeid, og at pengene renner ut hele tiden. Må si jeg er imponert over forholdet de to i mellom. Sitte i ukesvis uten penger i en trang båt, og fortsatt være venner står det respekt av. Håper de tar til fornuft og selger båten på rot, reiser hjem og starter med ny frisk. Man kommer ikke verden rundt uten penger, og ikke minst kontroll på økonomien. Ingenting er gratis dessverre. 

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Nå har de også kost seg med litt fest og sosialt samvær. Fest-videoen fra lokalet ble fjernet kort tid etter publisering, og det var nok like greit. Men de har forsynt seg godt av livets gleder - det er ikke bare ærbe' og et endeløst dugnadsprosjekt. Så de har det nok relativt bra. 👍

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

De sier de vil å vannet nå i begynnelsen av desember, men sier også at det blåser som hel##ete stadig vekk, så mulig de hadde hatt det best på land frem til våren. Ikke så mye å oppnå ved å sette ut nå, ikke er det bading og solskinn som venter de neste månedene, og til Norge kommer de ikke. Snart ferdig nå, bare pusse og male igjen, det var vel det samme som sto på arbeidslista for et par / tre mnd siden også. Elin vil de skal ta et par test-turer før de kaster loss for godt, det er nok lurt. Om de har byttet pakning på motoren så er vel neppe den testet etterpå, og det elektriske skal de fikse når det har gått i stykker. Om de har septik som virker, eller gir som virker er jo også greit å teste på vannet.

Link to post
Share on other sites

Kom ennå en nye video nå.

Nå skal de legge fliser i båten.

Regner/blåser, så de får ikke male ute.

Men høres ikke ut som generator er kjøpt ennå, da det snakkes om at de må kjøpe dette.

De har vist også fukt problemer i båten.

 

Så er nok enige med Amfea angående lenge til utsett ennå. 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...