Jump to content

Båtplass / Tørrdokk 46ft seilbåt i Oslo-området?


Sverre Berger

Recommended Posts

Jeg berømmer paret for pågangsmot men om de hadde kjøpt en av disse i Norge, som begge koster mellom 200’ og 280’ hadde de snart fått seile. Og ikke sikkert de hadde kommet dyrere ut selv om det jo nok er litt å fikse på begge båtene.
 

Noen som vet hva båten de har nå kostet?

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=236493455
 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=280412722

Link to post
Share on other sites

sven.r.s skrev 28 minutter siden:

Jeg berømmer paret for pågangsmot men om de hadde kjøpt en av disse i Norge, som begge koster mellom 200’ og 280’ hadde de snart fått seile. Og ikke sikkert de hadde kommet dyrere ut selv om det jo nok er litt å fikse på begge båtene.
 

Noen som vet hva båten de har nå kostet?

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=236493455
 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=280412722

De betalte ca 100k, men har ikke hørt noe om tilstand, på hverken rigg, seil, eller drivlinje annet en at motor virker være original. Da skal det puttes i en del penger før båten er oppdatert, selv om det selvsagt er mulig å være heldig slik at ting fungerer en stund. Dessverre er min erfaring at hell og lykke fort går over når det gjelder gamle båter.

Link to post
Share on other sites

Hadde de bare holdt seg til en plan. De har tidspress på å komme seg på sjøen, og så prioriterer de å bygge om byssen. Plutselig var vist det mest presterende. De har en dårlig tetning på aksling, de må bunnsmøre, de burde sjekket gjennomføringer. De har en pakning som må byttes på motor. Styring trenger hydraulikk. Lekkasje fra ferskvanstanker, lekkasje fra ventiler og luker...Osv,osv. Så prioriterer de å legge ny benkeplate i byssen og fliselegge denne. I tillegg er de stadig tom for penger, men snakker seriøst om at de må ha oppvaskemaskin og vaskemaskin før de seiler videre. Induksjonstopp skal også på plass. Alt skal drives av inverter og et bærbart agregat. At batteribanken er dårlig og ikke lader skikkelig har de vist glemt. Skjønner at man kan ha drømmer, men dette blir bare for dumt. Med så gammel båt, må man gnage seg fram litt etter litt. Alt etter økonomi og tid. Men men. Den som har lever får se hvordan dette går.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Ser videoen fra mandag. Nå skal de på vannet før jul og østover (Italia - Hellas) i januar. Vil ikke ut av Gibraltar for å holde seg unna spekkhuggere. Tids-skjema sklir stadig, men jeg tror det er billigere og tryggere på land noen mnd til. Skulle legge ut ny video neste dag, men ikke noe ennå. De vil gjerne ha mange følgere, er visst på tiktok også, skal begynne med youtube når Elin vil / tør snakke engelsk, så ser ikke noe problem i å rapportere her. Vi får vel anta at vi er med på en reise med endel startproblemer, men når de hilser fra Tahiti om fire år er alt glemt.

Link to post
Share on other sites

sven.r.s skrev On 21.11.2022 at 23.42:

Jeg berømmer paret for pågangsmot men om de hadde kjøpt en av disse i Norge, som begge koster mellom 200’ og 280’ hadde de snart fått seile. Og ikke sikkert de hadde kommet dyrere ut selv om det jo nok er litt å fikse på begge båtene.
 

Noen som vet hva båten de har nå kostet?

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=236493455
 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=280412722

Jeg er redd du mistolker naivitet og mangel på kunnskap som pågangsmot. Jo mer jeg hører på dem på FB jo mer sikker blir jeg på akkurat det. Men man kan jo håpe at jeg tar feil.
Jeg lurer også veldig på hva skipperen mener når han i den siste filmen sier "håper at dem har fått fixa opp i de derre spekkhoggergreiene før vi skal dra". Forhåpentligvis er det bare litt keitete språk men jeg er sannelig ikke overbevist.

Link to post
Share on other sites

Jaja ikke mye fremgang i dagens oppdatering.

Holder på å byge kjøkken.

Det regner å regner, å følgelig er det lekkasjer mange plasser i båten, så fylt med bøtter å kopper over alt.

Blåser mye.

Snart hjem til Norge for en helg og hente julemat.

Fått mange liker på en youtube eller TikTok film, så er helt oppe å kjøre over dette.

Men tydelig de ikke kommer på sjøen 4/12 som planlagt.

 

Så prosjektet blir vel på land en goe stund ennå.

 

Ellers den vanlige familie bla bla

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev On 22.11.2022 at 19.01:

Hadde de bare holdt seg til en plan. De har tidspress på å komme seg på sjøen, og så prioriterer de å bygge om byssen.

 Mener det er det de gjør, har de "utført 2 ukers arbeide på 4 mnd"  må de ha en veldig langsiktig plan.

De har jo hytte på den "Franske Rivera ",regner med at opplag er billiger enn havneutgifter, så det må være den rette måten å fikse båten på hvis en har lite penger og god tid.

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Nå er det i alle fall litt mer som skjer med filmingen, og man får sett litt mer av hva de faktisk gjør, så det synes jeg er mye bedre enn oppdateringene fra sofaen. Synes den nye benken i byssa med lagringsplass til fryseboksen var en lur ide og en smart oppdatering av båten som passet bra inn.   At avgangen blir utsatt litt er vel faktisk en god avgjørelse. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

En kjedelig utvikling: siste video forteller at det har vært brann i marinaens servicebygg, og tilgang på toalett/dusj ser ut til å bli utilgjengelig, om enn bare for en periode. De høres naturlig nok fortvilte ut, det kan fort bli kummerlig.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ny film/post på face idag. Ingen utvikling på båten så vidt jeg kan se. Planlagt avreise er nå februar -mars. Andre høydepunkter er: opplagsplass koster 12.000 kr pr mnd. De har kun 7 euro igjen til neste lønn. Båten skal males hvit i morgen og Sverre knuste iPaden.

Link to post
Share on other sites

Så det nettopp. De hade tydeligvis også en del dyre ting de måtte få fikset.

Var noe med hydraulikken til styring som var føkka. Å noe mer jeg ikke fikk med meg.

Men alene strøm koster de 650€ pr måned nå.

De har ikke råd å fylle diesel nå. Det måtte de ta når de fikk råd.

Generelt var de slitne.

Så var det masse snak om solseller som ikke høres noe sammenhengende ut. 

Generelt tydelig de sliter veldig med økonomien.

Men store planer om Italia nu, så Hellas å noen andre plasser før de skulle ende opp på Gran Canaria.

 

Så the story goes on.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Ja,ja. De styrer på med sitt:-)

Helt utslitt av å ha vasket hele dekket på båten, ikke rart det går tregt. Bruke en hel dag på det andre tar på noen timer....

Ellers har de noen fortsatt noen rare prioriteringer. De skal inn med oppvaskemaskin, for begge hater å vaske opp. De har ikke hatt oppvaskemaskin i heimen før, men det er en kjekk ting å ha ombord. Foreløpig tror jeg ikke de har rennende vann i springene ombord grunnet lekkasje. Men jo, oppvaskemaskin er jo kjekt å ha.

De har et vel optimistisk syn på hva de kan få ut av batteriene sine tror jeg. Selv med 200w solcelle og vindgenerator.

De vil nok oppleve at det ikke blir så mye biligere å komme på vannet dessverre. Om de trenger hjelp til det meste som må fikses, vil de nok får en del landligge på forskjellige verft nedover.

Men ønsker fortsatt god tur:-) 

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 4 timer siden:

Om denne båten kommer så langt som Portugal, blir jeg overrasket. Men all ære om de greier det.

Blir uansett lenge til. Skulle jo til Italia/Hellas å så Gran Canaria først. 

Mistenker de ikke helt vet hvor langt det er til Gran Canaria. Å dette er ut på åpent hav. 

Men pr nå har de ikke råd til diesel. Så kommer nok ikke så langt med det første.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Er det noen som er overrasket, sånn egentlig?
Listen over feilprioriteringer blir lenger og lenger. 
Virker nesten så de ikke er så interresert i å komme seg på vannet lenger i det hele tatt. Alt annet enn båt og motor blir prioritert.  

Men de har, i følge seg selv, stor suksess på tiktok. Aner ikke hva de viser der, har heller ikke tenkt å sjekke.

Men lykke til skal de gjerne få, absolutt!
Håper det går seg til før det går til helvete.
Uansett så går det. 

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...