Jump to content

Bergtatt på tokt - 2022


Pequod

Recommended Posts

I dag har jeg omtrent kun ligget i horisontalen og slappet av. Blir liggende til i morgen. Bokstavelig talt! :giggle:


Akterlugaren er faktisk også det kjøligste stedet om bord!

 

Det skal bli 30 grader snart, så jeg lurer på om jeg skal fyre opp Webastoen på kulde…

 

Nå er siste dråpe med Pepsi-Max drukket opp, så nå skal jeg på land og handle inn mer!

 

Heldigvis ikke langt å gå, da kjøpesenteret Nordstan ligger en kort spasertur fra gjestehavna.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg kjøpt inn mer drikke og litt ost - så da skal jeg klare meg en liten stund!

 

9ACDCDF3-21C9-44E6-ADD5-CBCCFE45B0CC.jpeg.5f23ad2f29decc754e81d398fd7ba0e4.jpeg

 

Dagens kaffekoppbilde inneholder dermed en liten vri, siden det er for varmt til kaffe - SMHI melder 29, Yr 31 grader. Det føles mest som det siste, og ennå er det stort sett overskyet!

 

Så jeg svetter som en sil!


Synes fortsatt at Oslo har kulere operahus enn Göteborg har. Gjestehavna her ligger jo rett ved siden av.

 

B557F1AD-2250-44D1-8501-C5A4C0FD0F8C.jpeg.9afb5b3549d94b8ff06398800b905e1c.jpeg


Men de har til gjengjeld Taube-statue!

 

4FA17FCF-27C4-4979-8B4C-DB9A267D4489.jpeg.5bb360d29d63f5f48bcbdbf363a716d6.jpeg

 

Da jeg var her i 2019 var det altså en gangbro som startet like bak bygget med servicekontoret i (til venstre) og gikk rett over til det store kjøpesenteret, men den er nå revet.  Broen du ser på bildet er for biler.
 

9BE42647-3296-41F5-A1E8-56D84A3BC7AC.jpeg.8dd6e62f2a24d3720be5f6364710c7c1.jpeg


Da er det straks Dagsnytt 18 på NRK, og som den nyhetsjunkie jeg er må jeg få meg det!

094CD261-ED51-4712-AF70-C617CC7D2FB5.jpeg.8747d957d1aae49450382c4bdda0008c.jpeg

Link to post
Share on other sites

Verden er liten! Banket plutselig på skutesiden og der sto et kjent fjes fra Nesodden!

 

Jeg vet/husker riktignok ikke navnet på ham, men han har båt i samme havn som meg på Nesodden, på Oksval, og jobber i en butikk der, så vi er på hils, for å si det slik!

 

De hadde kommet og lagt seg på brygga bak meg litt tidligere i dag og så etter hvert at det sto Nesodden bak på båten og lurte jo fælt på hvem det kunne være! :giggle:
 

Første gang for dem i Göteborg, så jeg kunne jo gi noen tips også til andre steder å besøke.

 

De drar videre i morgen, mens jeg ser litt an. Tenker at jeg kanskje tar et døgn til her for å hvile foten og få antibiotikakuren skikkelig i gang. Får se på formen i morgen tidlig.

 

Jeg kommer uansett til å ta noen sykedager i begynnelsen av neste uke, tviler på at det blir noe særlig jobbing på meg fram til jeg er hjemme.

 

Jeg kan selvsagt sitte med foten over kneet, men den beste hvilen er å ligge i lengre horisontal stilling. Vi får se hvor effektiv og hvor rask antibiotikakuren er denne gangen.

 

@Solbris IIspurte meg i går om hvorfor jeg får disse problemene hele tiden, og jeg har gjort meg noen tanker om det, som jeg kan dele i morgen!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tyskerne er litt spesielle. På Vrangö var det en som nektet å flytte båten over på den riktige siden av flytebrygga - den som var ment for longsideplasser, mens jeg fikk ligge der jeg lå på grunn av handicapet mitt og fordi jeg skulle dra dagen etter.

 

Tyskeren på Vrangö hadde betalt for å ligge der flere dager og ville ikke flytte båten for å frigjøre plass til de som skulle fortøye med de faste repene. Han forhalte dog til helt ytterst på brygga...

 

- Jeg ville ikke starte tredje verdenskrig, smilte havnekapteinen til meg...

 

Nå har det lagt seg en tysk båt på utsiden av den brygga jeg ligger på, der det er monterte gittergjerde og oppslag om at fortøyning er forbudt... Og det er mer enn nok plass ellers i havna.

 

Det kan selvsagt være at han har et avtale med havna om å gjøre det, men litt rart ser det ut uansett. Blir jo spennende å se hva havnevakta gjør når han/hun kommer.

 

Jeg har bestemt meg for å ligge her til i morgen for å få antibiotikaen skikkelig i gang før jeg drar videre.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 1 time siden:

Tyskerne er litt spesielle. På Vrangö var det en som nektet å flytte båten over på den riktige siden av flytebrygga - den som var ment for longsideplasser, mens jeg fikk ligge der jeg lå på grunn av handicapet mitt og fordi jeg skulle dra dagen etter.

 

Tyskeren på Vrangö hadde betalt for å ligge der flere dager og ville ikke flytte båten for å frigjøre plass til de som skulle fortøye med de faste repene. Han forhalte dog til helt ytterst på brygga...

 

- Jeg ville ikke starte tredje verdenskrig, smilte havnekapteinen til meg...

 

Nå har det lagt seg en tysk båt på utsiden av den brygga jeg ligger på, der det er monterte gittergjerde og oppslag om at fortøyning er forbudt... Og det er mer enn nok plass ellers i havna.

 

Det kan selvsagt være at han har et avtale med havna om å gjøre det, men litt rart ser det ut uansett. Blir jo spennende å se hva havnevakta gjør når han/hun kommer.

 

Jeg har bestemt meg for å ligge her til i morgen for å få antibiotikaen skikkelig i gang før jeg drar videre.

Han måtte flytte seg...

Link to post
Share on other sites

@Pequod ligger i Strömstad gjestehavn rett ved badehuset bak moloen!

Vi har hatt besøk av mannen som sammen med andre lagde god stemning ombord😁😁😁

426B5EF8-4C74-4626-B0F3-C547222683FF.jpeg.e0bf426b992d2ee6e9de97440b8a0f33.jpeg

Bildet er ikke representativt for kveldens aktivitet.  😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
index skrev for 1 time siden:

Hvordan er formen?

 

salming skrev 27 minutter siden:

Ja nu börjar man bli lite orolig 

 

Beklager, har ikke vært i form til å skrive så mye de siste dagene. Skal sette meg ned i morgen og skrive litt.

Turen har gått fra Göteborg og Lilla Bommen til Malmön, og deretter til Grönemad før jeg fredag ankom Strömstad. Her ligger jeg og venter på litt bedre vær.

 

Formen er som sagt ikke spesielt bra, så jeg har nå som mål å komme meg hjem så fort som mulig for å komme meg til legen og få foten nærmere undersøkt. Etter snart en uke med antibiotika kan jeg ikke se eller merke noen spesiell forskjell, så jeg er litt urolig.

 

Men på den annen side har jeg vært overbevist før om at jeg ville havne på sykehus igjen uten at det skjedde... Har dog en mistanke om at festivalturen min til Tyskland om knappe tre uker kan være i fare.

 

Jeg skulle egentlig har begynt i jobb igjen på mandag, men er blitt sykmeldt ut uka, så får vi se hva som skjer.

 

Takk for at dere bryr dere!

 

Solbris II skrev 19 minutter siden:

@Pequod ligger i Strömstad gjestehavn rett ved badehuset bak moloen!

Vi har hatt besøk av mannen som sammen med andre lagde god stemning ombord😁😁😁

426B5EF8-4C74-4626-B0F3-C547222683FF.jpeg.e0bf426b992d2ee6e9de97440b8a0f33.jpeg

Bildet er ikke representativt for kveldens aktivitet.  😂😂😂

:giggle:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I går var en dårlig dag med feber og det hele, og det så ut til at antibiotikakuren rett og slett ikke virker. Jeg er rett og slett ikke i stand til å føre båt slik formen er nå.

 

E30A22A8-3BC2-40C6-8FC7-9DC8BD245FE1.jpeg.7e76c621d93f2cfa9d6406d62053c422.jpeg

 

Men etter dialog med fastlegen har jeg doblet antibiotikadosen til to kapsler fire ganger daglig istedenfor bare en kapsel.

 

I dag føler jeg meg faktisk noe bedre, men tåa er fortsatt misfarget, men blodet er i alle fall rødt og friskt. Skal ikke være for optimistisk ennå, men ser altså tegn til bedring.

 

@Solbris II har vært til stor hjelp og hentet burger til meg i går! I dag må jeg nok spørre om han kan skaffe meg mer Pepsi-Max ettersom jeg straks tar den siste slurken…

 

Jeg ligger i første omgang her til i morgen, og været har jo vært såpass dårlig at det har vært like greit. Og været forandrer seg helt tiden, så det er nok mulig at jeg blir her enda litt til. Jeg er ikke i form til å føre båten i drittvær…

 

AE9CFBED-4C17-4100-A5F8-54E8D7255D18.jpeg.b9130c97ca9b97437149d0560da0485f.jpeg

 

Det er litt rart å tenke på at jeg fra onsdag til fredag kom meg fra Göteborg til Strömstad, mens jeg vel brukte nesten fem uker på samme distanse motsatt vei.

 

2E9406F7-B10D-4B4C-A225-E91BA3A3C528.jpeg.eb8f88e61a1f3026f498454332b5ff60.jpeg

 

Onsdag brukte jeg 7 timer og 45 minutter fra Göteborg til Malmön, torsdag fem timer til Grönemad og fredag tre timer og ti minutter til Strömstad.

 

99097AC2-6D5E-4330-BD1F-FBB08464A111.jpeg.6a6fcd620e247665d3cbeb18d6d95998.jpeg

 

Og her har det altså blitt full stopp!

 

9762AB67-1BD5-4A20-80D2-CAAC16ED1617.jpeg.a21e17ddc503054e233cea1abb701a83.jpeg

 

Ligger helt ytterst i ytterste havn, det er ganske så fullt her. Men til tross for kraftig vind så har jeg ligget overraskende rolig her, moloen tar veldig godt av for vinden.

 

Det er det jeg orker å skrive nå, ligger stort sett i horisontalen og bruker foten så lite som mulig.

Link to post
Share on other sites

Har nå ikje gjort stort jeg da! Bratt en burger og sjekket at det er liv i deg!😄😄😄

Pepsi Max skal bi få ordnet! Livsviktig medisin må på plass!😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

En rapport fra sykelugaren…

 

Etter en oppløftende start på dagen har formen gått nedover i løpet sv ettermiddagen.

 

Har kastet opp og er kvalm. Har litt feber. Og null matlyst. I det minste har @Solbris IIvært her og fylt opp med Pepsi-Max!

 

Paradoksalt nok har jeg mindre smerter i foten og selv om såret ikke ser bra ut, så har misfargingen gått noe ned.

 

Jeg tror mye avkvalmheten skyldes at jeg har doblet antibiotikabruken og at kroppen reagerer.

 

Men kan ikke helt se at jeg er i form til å komme meg videre i morgen.

 

I tillegg har jeg en knirkende fender som jeg ikke orker ågjøre noe med, så vi får se om jeg får sove i natt…

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjedelig at du ikke er i form.
Du kan alltids ringe Bohuslinden vårdcentral for akutt hjelp. Kan tenke meg at du kan ringe de og forklare problemet, samt sende et bilde om du lurer på noe. 
 

https://www.ptj.se/vardcentralen-bohuslinden/kontakt-och-oppettider/

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev 10 minutter siden:

Kjedelig at du ikke er i form.
Du kan alltids ringe Bohuslinden vårdcentral for akutt hjelp. Kan tenke meg at du kan ringe de og forklare problemet, samt sende et bilde om du lurer på noe. 
 

https://www.ptj.se/vardcentralen-bohuslinden/kontakt-och-oppettider/

Takk for tips! Har allerede funnet fram disse ettersom de ligger like i nærheten av der jeg ligger med båten i ytre havn.

 

Akkurat nå er formen faktisk en god del bedre. Klarte å spise litt i natt. Det var et par båter ved brygga jeg ligger ved som dro av gårde sju-tiden, og akkurat nå tror jeg at jeg kunne klart en kortere etappe selv, faktisk,

 

Men det skal blåse opp igjen i ettermiddag, så jeg tror uansett at jeg må vente til i morgen.

 

Nå er jeg litt sulten igjen, og det er et godt tegn.

 

Det var jo ikke slik jeg hadde tenkt å avslutte årets båtferie, men det ville vært så fint å klare å komme meg til hjemmehavna med båten, slik at jeg slipper å uroe meg for den hvis det skulle ende med sykehus, for eksempel.

 

Jeg skal ikke lyve, formen er ikke bra, men akkurat nå føler jeg meg bedre enn på flere dager.

Link to post
Share on other sites

Er det slik at du ville hatt hjelp til å få båten hjem? Har en følelse at du ønsker/trenger det men kvier deg kanskje for å spørre:smiley:

Det er sikkert noen på forumet som kunne hjulpet deg med det. Jeg er desverre bundet til jobben en uke fremover med vaktordning, ellers kunne jeg godt bidratt.

Link to post
Share on other sites

Båten din skal bi klare å få hjem! Ikke noe problem! Den kan også ligge utenpå meg hvis det er behov for å dele opp i etapper. 
Å kjøre Tresfjord til Nesodden er helt uproblematisk!😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

En oppdatering. @Pequod er fraktet til sykehus. Jeg anså det ikke forsvarlig å vente til i morgen slik han selv ønsket. Det viste seg å være riktig avgjørelse. 
Han blir tatt under behandling av det svenske helsevesenet. 
Det er ingenting livstruende. Men han hadde ingenting ombord i Bergtatt å gjøre nå.  
 @Sjøbliss, kunne du hatt muligheten til å frakte båten fra Strømstad til hjemmehavn? Eventuelt til Fredrikstad?

Eller om noen andre kyndige båtførere i nærheten kan bidra? 
Vi blir i Strømstad til fredag!

Innlegg og bilder er publisert med samtykke fra @Pequod

9B49D45F-17B8-4311-AE30-654A31599C77.jpeg.349b1c3df872f87f47139b07f1919b7b.jpeg

 

FD430BC9-508D-43A0-A1EC-8450E613DD4A.jpeg.2a3bac80037cf8af7cd250e219816879.jpeg

 

8BCCABFC-5996-4462-A472-42D4525575E8.jpeg.da793fc0a1ddeef61e3abc94371997ff.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...