Jump to content

Bergtatt på tokt - 2022


Pequod

Recommended Posts

Da var dagens to varme måltider unnagjort. Det er visstnok FrP som fikk økt antall måltider fra tre til fire mens de satt i regjering. Jøss.

 

Dessverre fikk de ikke økt kvaliteten samtidig, for jeg er langt i fra imponert.

 

60E30979-5D1D-4FDB-95A6-956F0996D990.jpeg.6a4f3788d0047bb249a2701e80e4f15d.jpeg

 

Lunsjen i dag var en oversaltet aspargessuppe, en kald omelettbit som smakte…eeh - egg? Og et halvt grovt bakeoff-rundstykke, som var det beste ved lunsjen.

 

Suppa husker jeg fra 2015, den kom titt og ofte sammen med tomatsuppe og blomkålsuppe. Den har ikke blitt bedre siden 2015. 
 

Så var det middagen da. Tydeligvis biff stroganoff eller noe i den dur. Risen var selvsagt overkokt, salaten vissen og druknet i dressing - så mye at jeg ikke klarte å spise den.


90C30D3F-8D4B-4D09-8F22-CCC3A3D3D866.jpeg.fd89c4465fcd7b3a198cedda9ff42d7d.jpeg


De få agurkbitene som slapp unna mathærverket smakte dog friskt. Den brune guffa smakte dog ikke så ille, og kunne, sammen med et glass vann, brukes til å skylle ned den tørre risen med.

 

Og maten var selvsagt lunken.

Høydepunktet ble dermed yoghurtbegeret som var desserten. Rundt tre firedeler mindre enn det jeg fikk når jeg ba om yoghurt i Trollhättan…

 

Men det kunne jo vært verre. Bildet under er fra 2015 og viser det kulinariske desserthøydepunktet (OBS: IRONI!) bestående av et rullestykkekake i bringebærfromasj..

 

Jeg håper inderlig dette ikke dukker opp i år!

 

9DE701A3-166B-4008-8E5B-34AAA022616C.jpeg.73268f891cc39611cc2d0b62428c3582.jpeg
 

Nå er det snart besøk av døtrene mine, så nå blir det pause i matbloggingen.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 7 timer siden:

Hvis jeg tar det med ro framover, er det ikke umulig at sørlandsturen kan gå av stabelen som planlagt

 

Alt annet skjærer seg, men lurer på hva som skal til for å holde mannen borte fra båten! 

 

Pequod, du er en inspirasjon for oss alle! Du har lært meg at det går an å jobbe fra båten, så denne uka er det min tur til å ha «gjemmekontor» ombord. Det endret en helgetur til en ukestur og åpner helt nye perspektiver.

Link to post
Share on other sites

God bedring Pequod. 
Det finnes fordeler og ulemper med det norske helsevesenet. En ulempe er definitivt at anbudene på mat har 1 hovedfokus og det er pris. Var med og leverte anbud innenfor mat og drikke til Sykehusinnkjøp tidligere og de ga f i kvalitet så lenge det var innenfor kravene i anbudspapirene.

Mens på feks proteser har vi en av verdens beste ordninger. Skal ikke lenger enn Sverige og Danmark så er det langt dårligere ordninger enn Norge. Brukeren har mye større valgmulighet/tilpasningsmuligheter enn i andre land (jeg jobber innenfor bransjen nå). Dette er rett nok NAV finansiert og ikke Helfo finansiert.

Link to post
Share on other sites

Dagen i dag har vært to skritt fram og et tilbake.
 

For tredje dag på rad fikk jeg ikke spist frokost. Istedenfor fikk jeg satt inn et kateter -ouch- og deretter lå jeg flere timer, med en dose smertestillende, mens de førte en ballong inn via lysken og ned til en blodåre i leggen.

 

Deretter blåste de opp ballongen slik at blodåren utvidet seg på flere trange steder. Dette for å hjelpe til med økt blodstrøm til amputasjonsstedet.

 

De må nemlig gå inn på nytt og ta litt mer av tåa etter å ha studert MR-bildene.

 

Jeg er samtidig flyttet til en annen sengepost og har fått eget rom!


Lunsjen i dag var visst suppe, men da lå jeg jo et annet sted, så bildet er av dagens middag, der jeg valgte fiskepudding framfor grillet kylling.

32D286F5-277F-4F27-8ABE-C6610C2B4DDE.jpeg.ab50fb653f7b92f259215cd7389514c5.jpeg

 

Det er nok ikke noe stort innhold av fisk i denne puddingen og den hvite sausen var i salteste laget. Potetene kunne vært kokt ørlite mer, men gulerøttene var slik de skulle, så i dag er maten godkjent.
 

Jeg er ingen matsnobb og spiser det jeg får, men det er alltid en fordel om den smaker godt også, for å si det slik. Men fortsatt et stykke igjen til svensk standard.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 18 timer siden:

Jeg er ingen matsnobb og spiser det jeg får, men det er alltid en fordel om den smaker godt også, for å si det slik. 

Herlig måte å ordlegge seg på :)

Veldig enig i at det er en fordel at maten også smaker godt.

 

Lykke til med ny runde under kniven.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Flott at du holder oss oppdatert @Pequod. Følger med på både matblogg og helsesituasjon, og håper samtidig at du er tilbake i Bergtatt når tiden og helsa tillater det:smiley:.

 

Rullekake i bringebærfromasj så forresten ut til å være et kulinarisk høydepunkt - rett og slett uforglemmelig:giggle:.

 

Frivillig å svare, men hva er status på venstrefoten? Har du fjernet noe av denne tidligere også? (Før innleggelsen i Sverige). Mener å huske at det var noe med en tå tidligere..?

 

Lykke til med operasjon - håper alt går fint og at du får mulighet til å gjennomføre noe av det du hadde planlagt i sommer.

Link to post
Share on other sites

Dagens matblogg…

 

Lunsjen i dag var blomkålsuppe med stilker og en pannekake. Forrige gang fikk jeg to pannekaker, er ukens budsjett i ferd med å brukes opp? Og de hadde glemt at jeg skulle ha diakost, så jeg måtte be dem bytte ut blåbærsyltetøyet med noe lavkalori. Suppa var i det minste ikke så salt som tirsdagens aspargessuppe…

987C0431-B798-4378-80B6-D9443AAE1FA4.jpeg.49a332e93752149de87dec26a0e639d9.jpeg

 

 

Til middag skulle jeg nok ha valgt torsken. Den lille klatten med pasta og skinkebiter ble ledsaget av salat - som selvsagt var druknet i dressing og uspiselig. Det finnes faktisk en mellomting!

50C4C768-18EB-4FAD-8916-7F5E936098E5.jpeg.58fc9358ae5e63dbaa18470195b89835.jpeg

Men sykepleieren var enig og kom tilbake med en ekstra tallerken salat helt uten dressing. Det var god service!

 

Når det gjelder smaksopplevelsen er vi tilbake til 2015-nivå, og det er ikke ment positivt!

 

I morgen er jeg satt opp på ny operasjon, men jeg blir ikke overrasket om det ikke blir noe av. Legen som satte meg opp virket ikke videre entusiastisk, så vi får, som så ofte før, vente og se.

 

Om Ahus skulle overraske vil det bli lite med oppdateringer i morgen, for det tar noen timer før jeg våkner opp etter operasjonen. Men som sagt, jeg tviler...

Link to post
Share on other sites

Olepo skrev for 4 timer siden:

Frivillig å svare, men hva er status på venstrefoten? Har du fjernet noe av denne tidligere også? (Før innleggelsen i Sverige). Mener å huske at det var noe med en tå tidligere..?

 

Det stemmer. I 2015 ble høyre legg under kneet amputert i april, deretter stortåa på venstre fot i august, og ytterste ledd av tåa ved siden av i desember.

 

Den tåa har jeg hatt problemer med flere ganger opp gjennom årene, senest i fjor da jeg ble liggende syk med feber i Elnesvågen i flere dager før jeg fikk karret meg til Molde og hentet en antibiotikakur.

 

Det er denne tåa som jeg nå har problemer med, da antibiotikaen ikke fungerte denne gangen, og som de tok en del av på sykehuset i Trollhättan, samt at de fjernet en verkebyll under fotbladet. De hadde tenkt å ta mer, men bildene de hadde viste at det ikke var mer verk (da snakker vi her om verk/infeksjon i selve benstrukturen).

 

De nye bildene tatt her på Ahus i går viser imidlertid at infeksjonen har fortsatt å spre seg etter den første operasjonen, så de vil gå inn på nytt, og da ta kanskje hele tåa.

 

Det er på grunn av dette at de har blokket ut en blodåre i leggen. Hvis jeg har forstått det riktig har vi tre store blodårer som går ned gjennom leggen. Den ene hos meg er fullstendig ute av funksjon, helt tett, så har jeg en som fungerer delvis, og en som fungerer, men som hadde noen trange passasjer. De er disse passasjene de har utvidet.

 

Målet er at dette øker blodsirkulasjonen og på den måten, sammen med den intravenøse antibiotikaen, skal bidra til bedre heling av operasjonssåret.

 

Nå prøvde de riktignok det samme på høyrefoten i 2015, men måtte gi opp... 

 

Men infeksjonen var mindre - om enn høy - denne gangen, så vi får være positive! Båtturer skal det uansett bli en råd med - med en eller to proteser!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var absolutt ikke meningen å presse deg til å dele helseopplysninger @Pequod, men jeg vet du har vært ganske åpen om dette tidligere - og husket ikke helt om du fortsatt hadde fullt oppsett av tær på venstre. Da vet vi i alle fall litt om hva du går gjennom for tiden. 

 

Problemet med fjerning av tær er vel kanskje at det påvirker balansen - men stortåa er vel viktigst, og den er jo allerede borte...

 

Masse lykke til, og riktig god bedring:smiley:! Du har en stor heiagjeng her på BP i ryggen:flag_bp:, og jeg er overbevist om at du kommer sterkt tilbake, raskere enn forventet, og etterhvert kanskje også med litt mindre matblogg  og litt mer båtblogg/reisebrev. Du har jo vist deg å være en ekte havets mann, og savnet av båt og sjø er vel kanskje også en ekstra motivasjon for å komme seg raskt på bein(a) igjen:thumbsup:.

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kort oppdatering fra skippersykestua:

 

Som jeg hadde ventet blir det ingen operasjon på meg i dag, jeg er så langt bak i køa at de ikke rekker å ta meg i dag.

 

Så da har jeg fått en forsinket frokost og skal faste på nytt fra midnatt. Men det ville overraske meg om jeg blir tatt i morgen, så jeg regner med at jeg får samme beskjed da også.

 

Jeg gjetter på at jeg tidligst blir tatt mandag eller tirsdag. Venter de for lenge vil jo infeksjonen spre seg ytterligere, og da må de jo ta mer, noe jeg håper å unngå, for å si det slik…

 

Link to post
Share on other sites

4BFC5D5B-AE42-4CEC-A5A5-CDEC9B70F360.jpeg.8ef383d87fba885454c0eef94be65f1f.jpeg

Maten i dag har faktisk ikke vært så ille. Lapskaus og vaffel til middag og tomatsuppe og brødskive med det jeg vil kalle en mini-karbonade…Men alt var varmt og smakte helt greit.
5E045981-3832-42FC-B70B-5C7AB2AAC727.jpeg.0a61d9dc51c7dabc473680c215670a2f.jpeg

 

Nå er det ny runde med fasting fra midnatt. Regner ikke med å bli tatt i morgen heller, men håper på mandag/tirsdag.
 

Er litt urolig for at hvis de venter for lenge kan infeksjonen spre seg ytterligere, og da snakker vi i så fall om en ny crusamputasjon. Men skal ikke male fanden på veggen ennå.

 

Kan i alle fall nyte luksusen med enerom!

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev On 15.7.2022 at 17.07:

Båtturer skal det uansett bli en råd med - med en eller to proteser!

@Pequod, du er og blir en legende. Jeg husker godt i fjor når jeg satt hjemme i stua 17.mai og fikk øye på Bergtatt i båtkortesjen på NRK, kun «et kvarter» etter at du så åpent hadde delt  om opplevelsene med grunnstøting utenfor Nesodden. 
image.jpeg.f9d5ac184001c8a53c876ee34be60642.jpeg

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 14 timer siden:

@Pequod, du er og blir en legende. Jeg husker godt i fjor når jeg satt hjemme i stua 17.mai og fikk øye på Bergtatt i båtkortesjen på NRK, kun «et kvarter» etter at du så åpent hadde delt  om opplevelsene med grunnstøting utenfor Nesodden. 
image.jpeg.f9d5ac184001c8a53c876ee34be60642.jpeg

Hehe, ja, var litt usikker på om jeg skulle gjøre det, men tok en liten prøvetur dagen før med åpent motorrom og kjente/hørte etter om det var noen unormale lyder, rystelser, løse slanger etc.

 

Alt var normalt, og null vanninntrengning, så da tok jeg sjansen.

 

Da båten ble tatt opp tre dager senere viste det seg at kjølen kun hadde fått noen «skrubbsår».

 

Tror det var lurt å komme meg raskt utpå igjen også.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ny operasjonsutsettelse, så fikk noen rester av frokosten.

 

Men er rett over på ny faste ettersom det er mulig at de kan ta meg i kveld.

 

Noe jeg selv tviler på. Uansett vil jeg nok ikke få middag i dag, så da blir det vel å ta rullestolen ned til Narvesen og kjøpe et par pizzastykker i kveld…

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...