Jump to content

Bergtatt på tokt - 2022


Pequod

Recommended Posts

Hulda skrev 48 minutter siden:

Hulda runder 53 år 13.09.2022, om jeg ikke bommer. Med samme Admiralen. Ca. halvparten så interessert i båtliv som meg. Nå er jeg nokså idiot på det punktet. Bare for å trumfe dere andre. 

😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Da er det klart at jeg blir utskrevet  fra Ahus i dag og sendt hjem.

 

Nå er jeg nydusjet og for første gang på over to uker iført «sivile» klær. Nå ventet siste sårstell og deretter skal papirmølla i gang slik at hjemturen nok ikke starter før i ettermiddag.

 

Tusen takk for all støtte, hjelp og ønsker om god bedring fra dere her på forumet! Det har hjulpet veldig!

 

Jeg håper etter hvert å kunne skrive om båtturer i denne tråden igjen!

 

Men kan jo ta med at gårsdagens middag bestod av fiskekaker, kålrabistappe og delvis kokte poteter, men smakte helt OK! :giggle:

 

8363AA49-B5AF-44FC-B0C4-72F8F76B55A0.jpeg.42e52faf9bdaea3d1188de2bc59cf7cd.jpeg

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 59 minutter siden:

Men kan jo ta med at gårsdagens middag bestod av fiskekaker, kålrabistappe og delvis kokte poteter, men smakte helt OK! :giggle:

 

Rawfood er jo det store for tiden, så de er vel inne i en omstilling:tongue:

 

Nå må du komme deg hjem og bli fort frisk, så vi kan få deg ut på fjorden igjen!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

80169249-4241-40CD-A0D5-B6C5439B805F.jpeg.71b08af3bc3b4b866687958e958c2a16.jpeg

 

Er vel plassert hjemme, her har jeg ikke vært siden mai.

 

Gikk ikke helt knirkefritt. Sykehuset glemte å gi meg smertestillende i forbindelse med sårstellet, og da snakker vi om sterke saker, ikke akkurat Paracet.

 

Resultatet er at jeg ble veldig dårlig i bilen. Heldigvis hadde jeg en Tramadol liggende hjemme, så kvelden ble noe bedre.

 

Men ny resept får jeg jo ikke før mandag, så helga kan jo bli en utfordring…

 

I tillegg har den drittkommunen jeg bor i bestemt at jeg kun får hjemmesykepleier i helgene. I ukedagene skal fastlegen min foreta sårskift!!!

 

Jeg må altså ta drosje ti ganger i uka med en fot som skal ligge høyt med et sår som skal ha hvile!

 

Å si at jeg er rasende er mildt sagt. Om jeg får ny infeksjon og havner på sykehus igjen er det Nesodden kommunes skyld.

 

Nå vil jeg ikke bo her mer!

 

Etter nesten et par uker med Ahusmat bestilte jeg pizza i kveld! Magemålet er blitt mindre, så jeg har vel til lunsj både i morgen og søndag…

 

38853424-A254-4E77-AA5F-8694C7586D5E.jpeg.5982ed4bd12bc2623f62c08edda6a41c.jpeg

Link to post
Share on other sites

Heia. Bra å høre at du har fighting spirit og blir litt sint. Veldig bra å ha i det du står i nå. synd at lokaldemokratiet får sånne utslag i teite avgjørelser og det høres utrolig slitsomt ut.

 

Ikke glem alle gode tanker og ønsker fra alle oss her på baatplassen som tenker på deg og ønsker deg alt godt når det røyner på. Det gjør faktisk noe med oss når vi hører at noen bryr seg og tenker på oss. Så ta det til deg så får du kanskje en liten ekstra boost og kampvilje. Det er faktisk ganske mange av oss her som tenker og håper på bedring for deg.

:flag_bp:

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Da har hjemmesykepleieren vært her. Hun gjorde så godt hun kunne, men hun manglet ganske mye utstyr…

 

Hun var overrasket over at jeg ikke hadde fått med meg noe smertestillende fra sykehuset og virket også, selv om hun ikke sa det direkte, litt oppgitt over at jeg måtte til fastlegen for sårskift i ukedagene…

 

Blir mye bilkjøring neste uke, skal til Ahus for kontroll allerede på tirsdag!

 

Nå venter jeg på min første levering fra Oda, manglet litt i kjøleskapet siden jeg ikke har vært her siden mai…

 

Er foreløpig sykmeldt til 19. august.

 

I det minste, i tillegg til noen bøker, så har det kommet litt lesestoff i posten mens jeg har vært borte…

 

B736BA5F-DACC-4644-B77C-FBA0D5FEF715.jpeg.2ff607de428471b5a40ac2b8fc8ddf86.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 1 time siden:

Fungerer det med fastlegen? Leser tråden vett’u, men poster ikke så ofte. God bedring👍

Tja, fungerer og fungerer. Har bare vært der én gang, på mandag. Måtte vente nærmere en halvtime før jeg kom inn hos en vikarlege ettersom det er ferieavvikling og færre folk der.

 

Ingen tvil om at hun anså ordningen som utrolig tungvint og en ekstra belastning for dem ikke minst fordi de har lavere bemanning nå. Hun hadde heller aldri vært borti noe slikt før, og skulle henvende seg til kommunen med en anbefaling om at dette måtte hjemmesykepleien gjøre selv. Men det er jo kommunen som avgjør.

 

Er jo ganske betegnende at de ba meg ta med alt utstyret til sårskift som hjemmesykepleien hadde lagt igjen hos meg, ettersom legekontoret selv ikke hadde alt som skulle til...

 

Også legen som undersøkte meg på Ahus i dag ristet på hodet og hadde ikke hørt om noe lignende. Skal tilbake dit på tirsdag, da skal antakelig stingene tas.

 

I morgen tidlig må jeg ringe legekontoret igjen og be om nytt sårstell. De må jo bare putte meg inn mellom timene til andre pasienter, så det blir vel en del venting da også...

Link to post
Share on other sites

Enda mer godt nytt!
 

Kommunen har snudd etter at legen på legesenteret ba dem revurdere beslutningen om at jeg må til fastlegen for sårskift!

 

Så nå kommer hjemmesykepleien til meg slik som Ahus forutsatte og ønsket.

 

For en enorm lettelse! Da kan jeg konsentrere meg om å hvile foten og bli bedre!

 

Det spiller sikkert også litt inn at Ahus har gitt beskjed om at jeg nå bare trenger sårskift annenhver dag.

 

Neste drosjetur blir da ikke før tirsdag da jeg skal til ny kontroll på Ahus.

 

Link to post
Share on other sites

Litt rolig her i denne tråden nå, men det er jo ikke så mye som skjer... Ligger stort sett i horisontalen og slapper av, men er nødt til å bevege meg litt innimellom...

 

Har klart å krote ned en liten oppsummering fra årets tokt i det minste.

 

Hvis jeg tar med begynnelsen på årets tokt, som startet på Oksval i hjemmehavna og etter hvert endte opp på øya Vrångö syd for Göteborg før jeg snudde, så tilbakela jeg totalt 317,2 nautiske mil (inkludert siste etappe til, Strömstad, men ikke flytting av båten videre mens jeg lå på sykehus).

 

Jeg hadde totalt 49 timer og 5 minutter motortimer og en gjennomsnittsfart rundet opp til 6 knop. Høyeste fart jeg var oppe i var 12,9 knop.

 

Den lave gjennomsnittsfarten skyldes ikke bare at jeg har kjørt forsiktig, men like mye at mesteparten av ruta har gått innaskjærs der det uansett har vært 5 knops-grense.

 

I fjor, på det lange toktet jeg hadde via Rogaland, Vestlandet og Møre og Romsdal, hadde jeg en gjennomsnittsfart på 7,5 knop, altså ikke veldig fort det heller.

 

Hele innlegget kan leses her: https://pequod.nesodd1.no/?p=24703

Link to post
Share on other sites

Oppsummering er vel et tegn på at oerskuddet øker. Fortsatt god bedring.

Litt av en tur du har gjennomført i sommer også for du har jo hatt betennelse store deler av turen.

Gjennomsnittfart som er litt lavere har kanskje slått positivt ut på dieselforbruket?

 

Vi har kjørt litt roligere i sommer før vi havarerte og har kommet under 10 liter i timen siden siste tanking.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 10 minutter siden:

Oppsummering er vel et tegn på at oerskuddet øker. Fortsatt god bedring.

Litt av en tur du har gjennomført i sommer også for du har jo hatt betennelse store deler av turen.

Gjennomsnittfart som er litt lavere har kanskje slått positivt ut på dieselforbruket?

 

Vi har kjørt litt roligere i sommer før vi havarerte og har kommet under 10 liter i timen siden siste tanking.

 

For å si det slik, fylte opp tanken i Son, toppet opp med de 43 literne jeg hadde brukt fra Son på Edholmen før jeg dro over til Sverige. Fylte ikke en eneste gang i Sverige, og tror heller ikke at han som tok båten min over til Fredrikstad fylte.

 

Men det bør nok fylles litt før avgang fra Fredrikstad og hjemover. Så får vi se om det blir meg eller noen andre som tar båten hjem...

Link to post
Share on other sites

Jeg tør ikke måle forbruket mitt!🙈🙈🙈

🙉🙉🙉

Men ligger på 8-9 knop så det er til å leve med.  Men under ti liter i timen kommer jeg ikke!😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg tok en liten rask hoderegning på dette da jeg tanket på Edholmen. Det ble 43 liter som jeg brukte fra Son via Moss og Hankø og inn til Fredrikstad og ut til Edholmen.

 

Det skal bety at jeg på den strekningen brukte ca. 0,76 liter per nautisk mil. Det skal vel tilsvare litt over fem liter i timen. Da har jeg kjørt ganske økonomisk med en fart på mellom sju og åtte knop. 

 

Med en gjennomsnittsfart på 6 knop blir det vel kanskje noe lavere. Jeg får følge nøye med når tanken fylles opp i Fredrikstad og jeg noterer antall liter som fylles, så kan man jo sette seg ned og regne litt igjen...

Link to post
Share on other sites

Shore skrev for 7 timer siden:

I dag ville du antagelig vært fornøyd med suppen på Ahus. Glovarm gulrotsuppe med godt innslag av chili...... 🥵 

Hmm, på en måte hørtes det motbydelig ut, på en annen måte litt spennende...:giggle: Kan ikke huske å ha fått servert gulrotsuppe noen gang!

 

Dumt jeg ikke visste at du var der, var på Ahus i flere timer i dag, først for å ta blodprøve og deretter måtte jeg vente et par timer til prøvene var analyserte og jeg ble tatt inn til kontroll.

 

Begge sår så bra ut og infeksjonen på vei ned, målte CRP på 57 tirsdag og bare 15 i dag (det vanlige nivået er vel mellom 5 og 10). Fortsatt skal jeg gå minst mulig og ligge/sitte med foten høyt og ta det med ro. Sårskift annenhver dag inntil videre.

 

Nytt besøk på Ahus på mandag, men det går i alle fall i riktig retning, sakte.

Link to post
Share on other sites

Skal til Ahus på mandag også, er til prøvetaging i 8-9 tiden og kontroll kl. 11.00. Treffes vi, kan vi diskutere maten videre der :giggle:  kanskje en kaffe/Pepsimax hos Narvesen og litt båtprat også. Du er uansett ikke vanskelig å få øye på i mengden pasienter.  :wink:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Shore skrev On 4.8.2022 at 22.32:

Skal til Ahus på mandag også, er til prøvetaging i 8-9 tiden og kontroll kl. 11.00. Treffes vi, kan vi diskutere maten videre der :giggle:  kanskje en kaffe/Pepsimax hos Narvesen og litt båtprat også. Du er uansett ikke vanskelig å få øye på i mengden pasienter.  :wink:

Jeg har nok ikke time før klokka 14.30 i morgen, så jeg er vel ikke der før rundt klokka 14 tidligst, så det blir nok for sent, regner jeg med.

 

Neste time er ikke før torsdag uka etter, hvis da legen ikke skulle finne på å kalle meg inn tidligere.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg vært på Ahus til kontroll og fått tommelen opp. Alt går som det skal. Slutt på hjemmesykepleie og slutt på kontroll på Ahus etter den 12. september - som blir siste.

 

Er fortsatt sykemeldt fram til den 16., men så kan jeg begynne igjen.

 

Har også fått forslag til ny jobbturnus med nattevaktsuke. Ikke helt sikker på når den trer i kraft, men da vil jeg få åtte dagers avspasering på rad etter sju nattvakter, så da kan jeg dra ut på en ukestur med båten hver måned! :giggle:

 

Så nå gleder jeg meg virkelig til båten er klar til dyst!

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...