Jump to content

Båtliv vinterstid


Skipper Worse

Recommended Posts

:headbang::headbang::headbang:


Været var ypperlig i går ettermiddag - isen borte, ingen vind og værmelding for i dag var oppløftende. Dessuten går det rykter om at KOLJEN har kommet inn enkelte steder her i området. Akkurat denne fisken skulle vi (Jibb og jeg) TA i dag da. Vi planla en tidlig start - avgang fra brygga kl. 09:00

Men, men - voknet opp til 12 minusgrader kl. 07:00 - og drivende isflak ute i sundet! :headbang:

Det var den dagen........... :nonod: Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Celebert besøk i Bergen i dag:

 

Bilde

 

Pershing 62 -- en sportscruiser som selv Gamle Worse kan sikle kraftig etter. Kanskje dette kan bli "Familiens Haab XVI"??

 

Denne så fabrikkny ut, antakelig levert hit i dag. Aldeles herlig båt, av slik støpning at til og med Gamle Worse kunne klart seg uten CBC-dekk. :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Du vet, Batdilla, på en slik solrik vårdag som i dag, stilt overfor en sådan skjønnhet, når hormonene da begynner å bruse i blodet og man blir rød i kinnene, da er det ikke måte på hva man kan se for seg å oppgi av tilvante goder, for å kunne nyte denne skjønnhetens gunst!!! :blush:

 

Tror jeg må gjøre en henvendelse til båtbransjens finansieringskontor på Hamar, så får vi se ... :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

...på en slik solrik vårdag som i dag, stilt overfor en sådan skjønnhet, når hormonene da begynner å bruse i blodet og man blir rød i kinnene, da er det ikke måte på hva man kan se for seg å oppgi av tilvante goder, for å kunne nyte denne skjønnhetens gunst

Åhh - når den verste våryrheten har lagt seg, innser du nok hva som er best i det lange løp. Borte bra, men hjemme best :yesnod:.
Link to post
Share on other sites

Men, men - voknet opp til 12 minusgrader kl. 07:00 - og drivende isflak ute i sundet!

 

Det var den dagen...........

 

Noen få flak? Se her:

 

 

Bilde

 

Åpent vann ligger og ryker i bakgrunnen. Tauene er frysi fast i isen. Jeg får ikke fortøyningen av pullertene, stramme som fiolinstrenger. De må kuttes eller så må jeg hogge og sage i timer før jeg får løsnet dem. Jeg får kanskje uanstt ta jobben med å få løs tauene. De holder baugen nede. Isbryter Hulda får ikke løftet baugen og lagt seg oppå isen slik som de strammer.

 

Dette er deprimerende det. I morges var det 18 kalde. Ikke mulig å ta trimturen ved sekstiden om morran heller. Men, men, en mådned til så er det vår!

Link to post
Share on other sites

Tok bilen rundt Hurum-landet i går.

 

Sætre mot Håøya fast is.

 

Fra Storsand rundt Hurum-landet til V erket, nærmest isfritt.

 

Drammensfjorden, tett is.

Ikke heng med hue Astor, ut i uka er det meldt mildvær og vind. Da forsvinner isen raskt. Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Liten israpport fra Oslo..

 

Var en tur utpå på Lørdagen. En båt jeg har tilsyn med måtte flyttes da strømmen hadde gått på den ytterste delen av bryggeanlegget på Kongen. Da jeg kom dit tidlig om morgenen var det -10c i cockpit og -5c i motorrommet. Fikk satt på webastoen og etter noen timer var det +5c i motorrommet. Sjekket at sjøvannsfilterene og slanger ikke hadde frosset før jeg startet opp. KAD'ene var noe motvillige til å starte, men etter 10-15 sek var de i gang. Ville varmkjøre motorene når de først måtte startes, så det ble en liten tur.

 

Måtte leke isbryter fra Kongen og ut til der Color Fantasy hadde lagd råk. 2-3 cm. is var ikke noe problem. Gikk med én motor innkoblet og farten holdt seg da rundt 1 knop (normalt 3). Fulgte råken utover forbi Dyna fyr og ble overasket over at hele Lysakerfjorden og så langt jeg kunne se var dekket med is. Fortsatte ut til Ildjernsflu ved Nesoddlandet og fortsatt bare is så langt øyet kunne se.

 

På veien utover så jeg at jeg ble forfulgt av en Princess 45 som kom ut fra Nautron sitt bryggeanlegg. Mens jeg lå og duppet i råken ved Ildjensflu kom de opp på siden. Det var to hyggelige dansker som skulle frakte båten til en messe i København. De så for seg en laang tur ut fjorden da man maks kunne holde 2-3 knop pga mye is i råken. Sikkert en kjempefin tur, bortsett fra isen...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Fin israpport fra den indre delen av fjorden. Når vi opplever en slik vinter vil sommeren stå for oss som det rene paradis.

 

Nå teller vi ned til påsketuren, folkens.

 

Var nede i båten i dag og kjørte propell slik at isen slapp rundt akterenden av Astor.

Isen blir tykkere for hver dag som går.

 

Har tatt ned to sidestykker på akterplassen for å montere høytalere til stereoanlegget ombord. Maritim har rimelige (270 pr par) av mrk Boss. Nå skal det bli kosemusikk på akterdekket når varmen siger inn fjorden.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Som jeg har sagt mange ganger før, dere bor på feil kant av landet. Her i sør har det vært varmegrader sist natt (2) og varme i hele dag. Den bittelille sørpeisen som var, har forsvunnet siste døgn. Det er kun helt innerst i Vikkilen der er litt is, men der er jo det ikke noe å ferdes etter allikevel.

 

Nå de siste timene kom havtåka, falt til halv varmegrad. Kom akkurat hjem fra båten, tok ei lita økt nå i ettermiddag med lakking.

Link to post
Share on other sites

Var ute med båten på torskefiske i helgen ( 1 torsk-3 kg, 1 lyr-7kg, 1 lange-1 kg, 1 knurr-liten, + noe småsei). Her i Ålesund er det båtliv hele året. Is er ikke noe problem med behagelige vanntemperaturer og høyt saltinnhold (antar jeg..) :lol:

 

Var ute en tur i går også. Blikkstillt på fjorden...herlig !! Og nå kommer lyset også :)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg via denne videosnutten vært en tur ombord i Pershing 62. Så jo forsåvidt greit nok ut det. Men byssa ble jeg slettes ikke imponert over. Noe så knuslete - vaskekummen lot jo til å være gjemt unna langt nede under ei vippeplate. Sikkert veldig praktisk å vaske opp nede i kummen med disse vippeplatene på hver side. Og avsettingsplass finnes ikke da dette delvis er platene som er vippet opp og delvis er øvrig plass dekket av de samme platene. Virker ikke særlig gjennomtenkt i en båt til 20 mill. Eller er båten utrustet med oppvaskemaskin også slik at tanken er at man ikke skal bruke vaskekummen? :confused: Blondinekassa med hevbar dør på akterdekk så grei ut - greit å ha et sted å oppholde seg når man ikke underholder den bolde skipper :yesnod:.

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra at ......

...........denne videosnutten

........fikk min PC nesten til å knele, så var musikken noe av det mest malplasserte jeg noen gang har hørt / sett i en reklamevideo! :smash:

 

Snakk om å ha smaken i b****

 

Det hørtes ut som en billig, sort-hvit B-movie fra 50 tallet. Åsså bruke en slik musikk for å promotere en hypermoderne 62 fots båt i 20-millioners klassen? :puke:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...så var musikken noe av det mest malplasserte jeg noen gang har hørt / sett i en reklamevideo

Så enig, så enig. Jeg holdt på å skru ned lyden for at det ikke skulle ødelegge inntrykket, men så kunne det jo hende det dukket opp noe saklig lyd i filmen også, så jeg valgte å la den talentløse lyden stå på. Og filmingen og redigeringen er ikke så mye bedre den. Synd - filmen yter ikke båten det den sikkert fortjener.

...har sett bedre løsninger ved byssa i 24 fotere.. enn i denne Pershingen.

Akkurat det holdt jeg på å skrive noen ord om og! Løsningen virket helt hinsides. Men det har kanskje noe å gjøre med at det egentlig bare er en forvokst daycruiser og da er det kanskje ikke annet å vente seg... :blush:
Link to post
Share on other sites

det egentlig bare er en forvokst daycruiser og da er det kanskje ikke annet å vente seg..

:yesnod: :yesnod:

Kan ikke sammenlikne med ordentlig hytte på sjøen, med altan, vet du!! :lol: Dette er jo bare party-party-blondinner-og-champagnebåt. Det skal ikke tilberedes mat om bord.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...