Jump to content

Båtliv vinterstid


Skipper Worse

Recommended Posts

Det nærmer seg helg og abstinensen er der nok en gang.

 

Fruen og jeg med våre to matroser vil gjerne ut med Astor. Kveldens værmelding var ikke hyggelig men allikevel ikke av værste sort.

 

10 sek/m nord/øst på lørdag, 10 sek/m sørlig på søndag. Dvs at vi får medsjø begge veier fra Hurum til Horten. Og i medvind danser Astor flott gjennom bølgene, syntes jeg. Fruen har trolig ikke samme synet.

 

Det ligger ann til Hortenstur. Bare det ikke blir værre. Fruen har tøyd sine grenser for hver tur med ny-båten. Den beste sjøbåten vi har hatt. Lar vi hun få litt fart gjennom bølgene vugger hun litt i skroget og lugger i vei.

 

Nedover lørdag formiddag, hjem utpå søndagen.

Hva sier Thor nede i Vestfold? Blir det som meldt? Eller ligger det ann til kuling?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

:flag: Må si jeg er imponert over deg Astor. At du klarer å få med fruen ut på overnatting nå i helgen med snø, vind og surt vær må være en bragd. Hadde jeg aldri fått med min NK på.

Er vel egentlig ikke båtgal nok selv heller til å bytte ut en varm og deilig helg hjemme med en båthelg i dette vinterværet.

 

Håper dere får en fin helg! :cheers:

 

Ok - da er det tid for en titt på "hurtigruten" på NRK.

Link to post
Share on other sites

Hei Astor.

 

Den turen MÅ du ta en gang, har selv tatt turen Bergen/Kirkenes tur/retur 6 ganger! Og jeg kunne godt tenke meg en 7. gang.

 

Har du foresten peiling om det ligger is innover mot Kommersøya? Hadde jeg hatt lukket båt med kraftig varmer og den hadde ligget på sjøen, kunne jeg godt tenkt meg en vintertur dit, mutters alene, bare sammen med fruen og dyret. Men det er jo bryggene jeg tenker på med spørsmålet om is da Trudelutt står godt innpakket på land..

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tanken på lukket båt har så absolutt vært der. Jeg tenkte alvorlig på det da jeg hadde planer om å flytte hjem til Stavanger (planer skrinlagt på ubestemt tid). Men egentlig er vi så glad i vår Saga 27 at bytte av båt i vår nåværende situasjon er uaktuelt. Vi har en båt som passer oss helt utmerket, fantastisk sjøbåt som er stor nok for oss, og ikke for stor til å håndtere. Og den er vår, ikke banken sin! Men skulle vi bytte, har vi valget klinkende klart: Saga 29LS! (har imidlertid kjøpt min første lottokupong på mange år, :blush: - det er håp i hengende snøre)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tanken på lukket båt har så absolutt vært der. Jeg tenkte alvorlig på det da jeg hadde planer om å flytte hjem til Stavanger (planer skrinlagt på ubestemt tid). Men egentlig er vi så glad i vår Saga 27 at bytte av båt i vår nåværende situasjon er uaktuelt. Vi har en båt som passer oss helt utmerket, fantastisk sjøbåt som er stor nok for oss, og ikke for stor til å håndtere. Og den er vår, ikke banken sin! Men skulle vi bytte, har vi valget klinkende klart: Saga 29LS! (har imidlertid kjøpt min første lottokupong på mange år, :blush: - det er håp i hengende snøre)

 

Lars H.

Tvi, tvi lykke til med lotto`n!

 

Jeg har spilt lotto i mange år, men har aldri hatt flaks. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Jeg har spilt lotto i mange år, men har aldri hatt flaks. :headbang:

Har ingen store forhåpninger, :rolleyes: men uten kupong: Ingen mulighet. :nonod: Med kupong: Min tallrekke like sansynlig/usansynlig vinner som hvilken som helst annen rekke. :yesnod:

Og jeg skal spille med minimum innsats!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Astor.

 

Den turen MÅ du ta en gang, har selv tatt turen Bergen/Kirkenes tur/retur 6 ganger! Og jeg kunne godt tenke meg en 7. gang.

 

Har du foresten peiling om det ligger is innover mot Kommersøya? Hadde jeg hatt lukket båt med kraftig varmer og den hadde ligget på sjøen, kunne jeg godt tenkt meg en vintertur dit, mutters alene, bare sammen med fruen og dyret. Men det er jo bryggene jeg tenker på med spørsmålet om is da Trudelutt står godt innpakket på land..

 

Lars H.

 

Isen er nok borte fra bukta di nå Lars. Etter den blåsten som har vært i det siste er all is borte i fjorden. Nå slipper jeg å brøyte is på en stund.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

:flag: Må si jeg er imponert over deg Astor. At du klarer å få med fruen ut på overnatting nå i helgen med snø, vind og surt vær må være en bragd. Hadde jeg aldri fått med min NK på.

Er vel egentlig ikke båtgal nok selv heller til å bytte ut en varm og deilig helg hjemme med en båthelg i dette vinterværet.

 

Håper dere får en fin helg! :cheers:

 

Ok - da er det tid for en titt på "hurtigruten" på NRK.

 

 

Det er egentlig ganske avslappet det å ferdes på fjorden vinterstid.

 

La meg fortelle litt fra de turene vi har hatt.

 

Ombord står det alltid litt varme på. Dagen før er jeg nede å skrur litt opp på termostaten slik at den holder rundt 8-10 grader innendørs. Tenner med en gang det jeg har av varme slik at vi får opp "dampen" til rundt 15 grader.

Da trives både fruen og matrosene.

Starter motoren med en gang slik at den får en liten lunk før vi drar ut fra havna.

Når varmen fra motoren stiger er det bare å sette på defrosteren. Den blåser både på frontvinduene og rundt om i dyser ellers i båten. Den har tre trinn og varmer godt. Wallasen står på døgnet rundt.

 

Når vi først er i gang kommer kaffen og noe å bite i fram. Dermed er kosen der.

 

Husker fra siste tur at jeg skulle strekke litt på bena mens vi gikk på autopilot. Gikk litt fram og tilbake da kona sier skarpt: - Se framover Inge! Det sier jeg deg!

 

Da begynte jeg å le til hennes forbauselse.

 

- Ser du noen andre båter utpå, svarte jeg kjapt!

 

Vi er ganske alene på vår ferd. En slenger her og der, men ike fler enn du kan telle på en hånd etter et par timers tur.

 

Ankommer vi gjestehavna i Horten er Henning havnevert alltid der, like blid og hyggelig. Fryser dere, så legg ut en kontakt til sier han. Dermed ligger vi på strøm med to vifteovner. Ingen som fryser her ombord.

 

Tiden går fort, og noe TV-titting har vi ikke fått tid til. Det er rett og slett koslig. Og ekstra hyggelig er det å få besøk av båtvenner ved landligge.

 

Kan man bedre ha det?

 

Og hjemme er vi jo fra mandag til fredag. Godt å se litt av "verden"!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Får se hva det blir til når båten blir liggende ute neste vinter - kan jo hende vi blir like "gale". :lol:

Hakkeno med galskap å gjøre , det er bare deilig frihet . Galskap er å kjøre ørtten mil i kø vær helg og sitte inne på ei hytte langt innpå snaufjellet ( noen liker jo tydeligvis å sitte timevis i bilkø også da ). Er aleine vinterhalvåret utpå jeg , men når varmen kommer da blir økosjefen med . Det vil si , jeg for narra med hu på påsketur til søta bror. Shopping da veit du ....

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det ligger ann til Hortenstur. Bare det ikke blir værre. Fruen har tøyd sine grenser for hver tur med ny-båten. Den beste sjøbåten vi har hatt. Lar vi hun få litt fart gjennom bølgene vugger hun litt i skroget og lugger i vei.

Hallo Astor!

 

Fikk du bruk for plassen min? Vi endte opp på Skjærhalden (Bursdag på land med 16 personer) og hjem søndag. Var vel inne 16:00. Denne week-end ligger båten standbye i gjestehavna, Horten.

Link to post
Share on other sites

Håper du får en fin tur Astor, det fikk jeg i dag :eek:

 

Jeg fikk telefon fra en kompis, som driver searafting. Rib har han, med 2x150 hesters yamaha.

 

12 personer sitter ute på Homborsund fyr, kommer ikke seg til land, vi skal hente de sa han. Ok svarte jeg.....

 

Ut Grosefjorden i ca 30 knop, snøen pisker i ansiktet, grisekaldt men sabla fint allikevel, men så kom vi utaskjærs :eek::eek::eek: . Jeg har aldri noen gang opplevd så store bølger i Grimstad før. Min kompis anslo, og jeg er forsåvidt enig, bølgene til mellom 5 og 6 meter. Jeg skal love denne forsamlingen at vi fikk lufteturer :lol: Innimellom virka det som om vi ikke skulle lande .....Men releet til trimmen gikk i stykker, og vi måtte senke farta. Vi ankom homborsund fyr, først brygga på østsida. Hadde vi gått inntil der, hadde båten ikke levd nå, vi forsøkte vestsida, og der var enda verre. Vi måtte derfor dra med uforretta sak, helikopter er det eneste som kan klare å få de folka vekk fra øya.

 

Returen gikk sent men greit. Det eneste at vi begge da var blitt gjennombløte, det surklet oppi støvlettene, bølgene sto jo over oss innimellom, tror dere det var kaldt, i stiv kuling der utpå ? :rolleyes:

 

Om han skulle finne på å spørre om jeg skal være med i morgen, tror du jeg svarer ja?? Ja, selvfølgelig. Fryser noe inni gampen nå, sitter med ullpledd rundt meg, men jammen om jeg hadde gått ut igjen for fytti grisen så morro !!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Hallo Astor!

 

Fikk du bruk for plassen min? Vi endte opp på Skjærhalden (Bursdag på land med 16 personer) og hjem søndag. Var vel inne 16:00. Denne week-end ligger båten standbye i gjestehavna, Horten.

Hei tilbake!

 

Vi la oss longside inntil "fyret". Jeg hadde litt problemer å lese deg på VHFen. Takk for omtanken!

 

Vi snakkes neste gang vi møtes i gjestehavna!

 

 

Håper du får en fin tur Astor, det fikk jeg i dag :eek:

 

Etter noen dagers snøfall er vi i tvil om vi skal reise. Litt ekstremt, spør du meg. Har i alle fall vært i havna og måkt unna snøen på Astor. Ligger reiseklar i tilfelle....


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Om han skulle finne på å spørre om jeg skal være med i morgen, tror du jeg svarer ja?? Ja, selvfølgelig. Fryser noe inni gampen nå, sitter med ullpledd rundt meg, men jammen om jeg hadde gått ut igjen for fytti grisen så morro !!!!!!!

 

Hørs bra ut. Lungebetennelse er jo IKKE dødelig, og klippekort hos kiropraktor koster mindre enn man tror. Lumbagomedisin er heller ikke alt for ille mot levra, har jeg hørt... :lol:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Idag så langt har det vært knallvær , borsett fra snømåkinga te mårran da .Vært i havna og fyra den grønne litt og fått bort vært snøkorn . Nesten så sola stikker imellom , nesten vindstille . Kort sagt kjempevær . Skulle vel nesten tatt en tur idag og blitt over te imårra , men det kan jo være det drittværet igjen da så , for prøve å holde meg hjemme . Skal ned igjen i båten og ta et par turer ut og inn så det ikke legger seg , godt å ha det opent så det er klart , men dem gammle sa i havna at det er meldt varmegrader te uka så ?

Er noen som må skru endel te sommer'n nær sagt som vanlig , er noen opene båter som har gått under pga snøen , er for mye penger ute å går når folk ikke gidder å se etter båtane både på land og utpå . Men er jo det samma år etter år og stort sett samme båtene det gjelder

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Situasjonsrapport fra Søndre Kråkerøy Båtforening - lørdag, 21. januar 2006

 

Klokken 10:45 - grått, trist og nordavind med snø......

Bilde

 

En time - og en kopp kaffe og 2 røyk - senere titter solen frem. Svanene kommer for å tigge mat. Jibb kommer innom for å få kaffe og litt "skitprat", båtnaboen (ytterst) måker snø av "Troll" og setter på TV'n (!) sin (sikkert noe sport da....) :o) - Sabben sviver, Refleksen's røykrør er glohett helt innerst og resten av snøen i cockpitten venter på at JIBB skal bli fedig med kaffenkoppen..... :lol:

Bilde

 

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Idag må jeg ned og kjøre opp havna litt tipper jeg , gradestokken viste -10 grader kl-10.00 . Etter all sørpa som begynte og dra seg til igår så er det sikkert ikke bra idag .Det er egentlig kjempevær vindstille klart å fint men kaldt . Tenkte kansje når jeg først tar noen turer ut og inn og bryter opp det som er av is , så kan jeg jo prøve torsken idag kansje hekkle noen sild å sette noen ståsnører . Det er morro fiske og tursle rundt å se etter flaskene som forhåpentligvis sjener litt i vannet .

Til dere andre som evt skal ut å prøve lykken idag , shit fiske ....

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Også på Sætre har isen igjen begynt å legge seg. Kommer akkurat fra havna hvor jeg har ligget en halvtimes tid med sakte fart i tauene. Isen bak Astor har løsnet og det er fritt vann bakover. Akkurat nok til å få bakket ut.

Denne helga er det meldt knallvær og Hortenskomiteen tar første møte i Horten på lørdag. Skal bli trivelig å møtes og ikke minst få hilst på de nye i treffgjengen.

 

Drar ned i havna ni morgen for å dra opp en råk slik at vi kommer oss avgårde lørdag morgen.

Den hærsens isen: :headbang:

 

havna var isfri tidligere i uken etter at jeg hadde kjørt opp en bred råk. Vinden kom og tok resten. Nå er den her igjen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...