Jump to content

Bergtatt! En oppgradering på dugnad og spleis! Step by step! Pequod ut på nye eventyr


Chilli Solbris

Recommended Posts

Chilli Solbris skrev 24 minutter siden:

Jeg lurer på om det er lurt å forske litt videre på det elektriske? Hva tenker dere@nordgutt og @GeirFrode

Har du fått tak i startbatteriet? Det hadde vært greit å få satt inn det, og så fått ladet alle batteriene. Samtidig sjekket at skillereleet fungerer. Da er man ett skritt videre på det elektriske, og lettere å sjekke resten ut derfra.

Jeg skvatt nesten når jeg så hvor lenge @nordgutt hadde holdt på i går. Men tror jammen han kom et godt stykke på vei. Så det er fint hvis han også kan kommentere på resten. Spørsmålet er vel om det hadde vært fornuftig å fått endret litt på noe angående minus kablene. Men det er jeg ikke oppdatert nok på.

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev 2 minutter siden:

Har du fått tak i startbatteriet? Det hadde vært greit å få satt inn det, og så fått ladet alle batteriene. Samtidig sjekket at skillereleet fungerer. Da er man ett skritt videre på det elektriske, og lettere å sjekke resten ut derfra.

Jeg skvatt nesten når jeg så hvor lenge @nordgutt hadde holdt på i går. Men tror jammen han kom et godt stykke på vei. Så det er fint hvis han også kan kommentere på resten. Spørsmålet er vel om det hadde vært fornuftig å fått endret litt på noe angående minus kablene. Men det er jeg ikke oppdatert nok på.

Jeg håper startbatteriet kommer i morgen!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 59 minutter siden:

Nei, jeg tenkte mer på om det er en idé å se på dette også, ikke nødvendigvis at du skulle gjøre det.

Ja, det er oljeskift med i pakka fra DP Filter! Så den biten er ok. 
Impeller og reimer er greit å sjekke. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 2 timer siden:

 

@Chilli Solbrishva står for tur da om jeg får til en tur mandag eller tirsdag ettermiddag?

Og er det evt noe jeg trenger å ha med av deler/verktøy for å få det gjort? 

Det elektriske må selvsagt være i en viss stand før båten åker på vannet. Ellers tenker jeg at det under vannlinja (ved siden av vinduer) er noe av det mest viktige å prioritere. Jeg vet ikke om skroget er ferdig polert nå, men det tror jeg ( @Chilli Solbris vet nok). I så tilfelle er det greit å maskere opp for ny vannline, mattslipe gelcoaten med K60 papir, og grunne med epoxyprimer. Da er det kun de støpejobbene som må gjøres under vannlinja som gjenstår før den kan stoffes. 

 

@Chilli Solbris, du har vel ikke fått anoder ennå? De må jo også på plass. Fort gjort, men alt må jo gjøres! Det gjenstår jo også en jobb med dassen. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 7 minutter siden:

Det elektriske må selvsagt være i en viss stand før båten åker på vannet. Ellers tenker jeg at det under vannlinja (ved siden av vinduer) er noe av det mest viktige å prioritere. Jeg vet ikke om skroget er ferdig polert nå, men det tror jeg ( @Chilli Solbris vet nok). I så tilfelle er det greit å maskere opp for ny vannline, mattslipe gelcoaten med K60 papir, og grunne med epoxyprimer. Da er det kun de støpejobbene som må gjøres under vannlinja som gjenstår før den kan stoffes. 

 

@Chilli Solbris, du har vel ikke fått anoder ennå? De må jo også på plass. Fort gjort, men alt må jo gjøres! Det gjenstår jo også en jobb med dassen. 

 

Styrbord side må poleres. Begge sider må vokses. 
Anoder lurer jeg på om vi får kjappest ved å kjøpe de på Båtbua eller Maritim. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Imponerende utholdenhet @nordgutt! Utrolig bra at du har fått kartlagt og merket kablene; det var litt av en spagetti! Den merkelapp-skriveren var super; kanskje den har lyst til å komme på besøk i min båt også🤩?

 

Er det rom for å investere i en «minus-skinne», så hadde jo det vært veldig mye bedre enn den rustne sukkerbit-løsningen som er der nå.

 

Er det en fare for mye «samtidighet» av strømforbruk fra sikringsholderen? I så fall kanskje en ide å trekke en tykkere hovedkabel fra batteri til panel, og da tilsvarende til minusskinne.

 

Ang. den baugtruster-bryteren;

Det er kanskje en variant av «nødbryter», dersom baugtruster skulle gå amokk? Baugtruster bør vel heller ha en lettere tilgjengelig egen hovedbryter eller nødstopp, rett på hovedkabel til trusteren?

 

Du fant jo også en svart kabel, fra det som kan se ut som en innvendig giver/transduser (ekko?), fra under skuffene på styrbord side under sittebenk i forkabinen, via hullet i lokket på sittebenken. Denne var jo bare kveilet opp bak i sikringsskapet, og var ikke koblet til noe. Den var tynn, hadde én leder i midten, og noen tråder rundt (nesten som en coax). @Pequod; vet du hva den er til, og har du tenkt til å bruke den?

 

Den bør kanskje ligge bak nytt skrogtrekk i et tynt trekkerør?

Anbefaler i så fall å bore et hull bakerst på sittebenken i stedet for å sperre for å kunne ta av lokket.

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Familiesnekke skrev 10 minutter siden:

Ang. den baugtruster-bryteren;

Det er kanskje en variant av «nødbryter», dersom baugtruster skulle gå amokk? Baugtruster bør vel heller ha en lettere tilgjengelig egen hovedbryter eller nødstopp, rett på hovedkabel til trusteren?

Det skal være en stor rød hovedbryter/nødstopp til thrusteren i batterirommet, montert mot babord side.

 

Familiesnekke skrev 11 minutter siden:

Du fant jo også en svart kabel, fra det som kan se ut som en innvendig giver/transduser (ekko?), fra under skuffene på styrbord side under sittebenk i forkabinen, via hullet i lokket på sittebenken. Denne var jo bare kveilet opp bak i sikringsskapet, og var ikke koblet til noe. Den var tynn, hadde én leder i midten, og noen tråder rundt (nesten som en coax). @Pequod; vet du hva den er til, og har du tenkt til å bruke den?

Svaret her er nei, aner ikke hva den er til! Det samme med bryteren ved siden av radioen, og den tynne, løse antenna i lanternemasta. Det er i det hele tatt en god del ting her og der som enten ikke er i bruk eller som jeg ikke vet noe om, dessverre... Det har nok skjedd litt av hvert siden 1981...

Link to post
Share on other sites

nordgutt skrev for 9 timer siden:

den bryteren øverst til høyre her - hva er den til? Så vidt jeg ser ender kabelen i boksen der du setter foten når du går inn i båten på sb. side. Har det vært en el.-pumpe eller noe her?

 

15_IMG_3408_radio.jpeg.24ef63bf9ed5197baec57a34a8d88330.jpeg

De grønne ledningene går jo inn i rommet der tømmepumpa til septiken står. Tipper den bryteren har vært til en elektrisk tømmepumpe. 

 

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Styrbord side må poleres. Begge sider må vokses. 

@Allan E og jeg har rubbet og polert det aller meste av styrbord side, kan ikke være mye som gjenstår der. Men voks er det jo ikke begynt på. Men bare den blir polert ferdig kan man vel løfte vannlinja. Bare fordel å ikke ha voks før man begynner med den jobben. 

 

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Anoder lurer jeg på om vi får kjappest ved å kjøpe de på Båtbua eller Maritim. 

Ja, antagelig. 

Link to post
Share on other sites

Fikk med meg naboen Pål og var en tur i båten i kveld også. Følte det var litt for mange "løse tråder" og hadde problemer med å konsentrere meg om noe annet i dag uansett:) Nå er alle ledninger inn til sikringspanelet identifisert og merket, med unntak av 2 ledninger som vi måtte kapitulere på. Vi fikk også merket flere ledninger og sikringer som ligger rundt startbatteri og omegn. Jeg må komme tilbake med en mer utfyllende rapport i morgen etter jobb, nå er det natt.IMG_3447_paal.jpeg.5e7880d0974a0319ba228410c6e97c59.jpeg

Link to post
Share on other sites

nordgutt skrev for 4 timer siden:

Fikk med meg naboen Pål og var en tur i båten i kveld også

 
Jeg er mektig imponert over innsatsen din @nordgutt. Du hadde en lang dag på lørdag og tilbake igjen i går for ny runde. Godt jobbet :thumbsup: og veldig hyggelig å bli kjent med deg :yesnod:

 

Familiesnekke skrev for 6 timer siden:

Ang. den baugtruster-bryteren;

Det er kanskje en variant av «nødbryter», dersom baugtruster skulle gå amokk? Baugtruster bør vel heller ha en lettere tilgjengelig egen hovedbryter eller nødstopp, rett på hovedkabel til trusteren?

Det kan ha vært tenkt slik, men den lå jo svært utilgjengelig inne i kabelspagettien bak luka på toalettet og den gikk på styrestrøm.
 

Jeg skal innom en kveld denne uka og legge på en ny splittet kabel på thruster-panelet, som er litt mer forseggjort enn den jeg satte på lørdag, kan se litt mer på hva man oppnår med den bryteren da. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

nordgutt skrev for 7 timer siden:

Fikk med meg naboen Pål og var en tur i båten i kveld også. Følte det var litt for mange "løse tråder" og hadde problemer med å konsentrere meg om noe annet i dag uansett:) Nå er alle ledninger inn til sikringspanelet identifisert og merket, med unntak av 2 ledninger som vi måtte kapitulere på. Vi fikk også merket flere ledninger og sikringer som ligger rundt startbatteri og omegn. Jeg må komme tilbake med en mer utfyllende rapport i morgen etter jobb, nå er det natt.IMG_3447_paal.jpeg.5e7880d0974a0319ba228410c6e97c59.jpeg

Tusen takk!😃😃😃

VegJoh skrev for 2 timer siden:

 
Jeg er mektig imponert over innsatsen din @nordgutt. Du hadde en lang dag på lørdag og tilbake igjen i går for ny runde. Godt jobbet :thumbsup: og veldig hyggelig å bli kjent med deg :yesnod:

 

Det kan ha vært tenkt slik, men den lå jo svært utilgjengelig inne i kabelspagettien bak luka på toalettet og den gikk på styrestrøm.
 

Jeg skal innom en kveld denne uka og legge på en ny splittet kabel på thruster-panelet, som er litt mer forseggjort enn den jeg satte på lørdag, kan se litt mer på hva man oppnår med den bryteren da. 

Og tusen takk til deg også!😁😁😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

nordgutt skrev for 8 timer siden:

Fikk med meg naboen Pål og var en tur i båten i kveld også.

 

VegJoh skrev for 3 timer siden:

Jeg skal innom en kveld denne uka og legge på en ny splittet kabel på thruster-panelet, som er litt mer forseggjort enn den jeg satte på lørdag,

 

Utrolig innsats!

Link to post
Share on other sites

Familiesnekke skrev for 15 timer siden:

Ang. den baugtruster-bryteren;

Det er kanskje en variant av «nødbryter», dersom baugtruster skulle gå amokk? Baugtruster bør vel heller ha en lettere tilgjengelig egen hovedbryter eller nødstopp, rett på hovedkabel til trusteren?

Jeg tror det er en nødstopp direkte på hovedreleet til thrusteren der dette er montert ved siden av forbruksbanken. Det er noe som ser ut som en diger rød knapp øverst på på dette. Jeg sjekket ikke nærmere når jeg holdt på nedi der. Det er ihvertfall noe som lignet veldig på en sånn type stoppknapp.  

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev 1 minutt siden:

Jeg tror det er en nødstopp direkte på hovedreleet til thrusteren der dette er montert ved siden av forbruksbanken. Det er noe som ser ut som en diger rød knapp øverst på på dette. Jeg sjekket ikke nærmere når jeg holdt på nedi der. Det er ihvertfall noe som lignet veldig på en sånn type stoppknapp.  

Det stemmer. Det er den jeg tenkte på. Ble oppgitt av selger at det var nødstopp til thrusteren.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 1 time siden:

Blir desverre opptatt på jobb i dag også, så får ikke til denne uken. Får se hva jeg kan få til neste uke igjen.

Det er fullt forståelig!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 58 minutter siden:

Er det noen som har meldt seg frivillig til å hjelpe til med å ferdigstille under vannlinja? Det skal jo bla støpes litt.

Fredag blir dagen jeg kan bidra med akkurat den biten der. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 38 minutter siden:

Veldig bra @Chilli Solbris, men jeg hadde nå håpet på at noen hadde meldt seg til å hjelpe til. Jeg kommer til å komme innom av og til, men akkurat nå ligger jeg litt etter på en del andre områder...

Tror du har timebanken full her!☺️
Mulig jeg stikker bort med det nye startbatteriet i kveld. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...