sap_2000 Svart 15.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2023 Lyngør ser mer idyllisk ut i solskinn om sommeren ja Hvordan kjennes konverteringsprosessen ut så langt? Merker du noen aggresjon mot motorbåter (spes princesser) eller trang til å plutselig krysse foran baugen på andre båter ennå ? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2023 sap_2000 skrev 6 minutter siden: plutselig krysse foran baugen på andre båter ennå ? Prøvde vel å krysse foran en tankbåt i tåka🤪😅😅😅 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
sap_2000 Svart 15.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2023 3 minutes ago, Bjørn Løvjomås said: Prøvde vel å krysse foran en tankbåt i tåka🤪😅😅😅 Der ser du, det kommer seg Var det med AIS og radar avslått, og la meg gjette på at både sørlendingen, banjommanen og predikanten på "brua" i blue skies (oyster) trodde det var torungen som var det lyset i det fjerne? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Chilli Solbris Svart 15.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2023 sap_2000 skrev for 1 time siden: Lyngør ser mer idyllisk ut i solskinn om sommeren ja Hvordan kjennes konverteringsprosessen ut så langt? Merker du noen aggresjon mot motorbåter (spes princesser) eller trang til å plutselig krysse foran baugen på andre båter ennå ? 😂😂😂 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
oblygre Svart 15.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2023 Steikje kjekt å lese; lysten på seglbåt igjen blir uutholdelig snart... Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2023 sap_2000 skrev for 4 timer siden: både sørlendingen, banjommanen og predikanten på "brua" i blue skies Og en viss østlending på øret😅😅😅 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Grand Banks jr Svart 15.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2023 Kom du deg helt hjem til Ændal i dag? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2023 oblygre skrev 51 minutter siden: Steikje kjekt å lese; lysten på seglbåt igjen blir uutholdelig snart... Så langt så må jeg innrømme at jeg har blandede følelser. Det er ikke Princess, men den lille seilerfaringen jeg fikk i dag gav absolutt mersmak. Så jeg gleder meg til fortsettelsen 🙂 Grand Banks jr skrev 1 minutt siden: Kom du deg helt hjem til Ændal i dag Ja, jeg rakk hjem til kl 19.30. Det var deilig å fortøye I hjemmehavn. Så nå venter senga.. etter hyggelig besøk ombord 🍻 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Pequod Svart 15.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2023 (redigert) Bjørn Løvjomås skrev On 14.2.2023 at 23.47: Det ble stopp i Stavern. En fin solnedgang, men manglet lesebriller. De streiket. Så da måtte det investering til. Desverre er vår gode venn i gjestehavna i Stavern ikke lenger havnevert. Så det ble ikke mulig å legge seg på longside brygga innerst i havna. Så nå ligger jeg på tvers på bryggene lenger ute. Å her vipper det veldig. Sørvest er ikke noen god vind i Stavern. Men, får håpe det blir noen timer med søvn..🙂 Nydelig på havet. Men det blir tyngre å drive seilbåtseilbåten fremover i sjøen Litt kos på kvelden etter en velfortjent pizza Ja, Stavern blir ikke helt det samme uten Inger Kristine. Selve gjestehavna er jo litt sliten og bryggene så som så. Har selv ligget mange ganger, men ikke der du lå. Veldig trivelig plass dog, men som sagt ikke helt det samme. Men fiskesuppa på Smak lengter jeg etter, så planen er å få stukket innom der i sommer en gang. Redigert 15.Februar.2023 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Tom Rør Svart 16.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2023 Bra jobbet At det er en stor forskjell fra Prinsessa er ikke så rart, men når alt er på stell og godværet kommer, blir det nok bare velstand Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 16.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2023 Gratulerer med hjemkomst med ny båt @Bjørn Løvjomås. Blå båt også da Håper du får mange fine seilturer nå i våres. Ser fem til å se på skuta når jeg har seilt fra meg i Thailand om en månes tid. Knude Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
sap_2000 Svart 16.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2023 16 hours ago, Bjørn Løvjomås said: Og en viss østlending på øret😅😅😅 VTS´en Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
ohio Svart 16.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2023 Kunne ikke tenke meg og sitte i kjelleren som bounit Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 16.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2023 Gratulere @Bjørn Løvjomås med ny skute på plass i hjemmehavn! Tenker det er litt overgang ja 🙂 Men etter ett år så har du nok enten blitt hekta på seiling, eller ser deg om etter en båt med loft igjen. Håper uansett å komme innom og besøke deg en gang👍 Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2023 Kanalkapteinen skrev 2 minutter siden: Håper uansett å komme innom Du er mer enn velkommen til å komme innom å se på din fremtidige båt Nå jobbes det litt for å avdekke skaden på mast. Jeg er desverre forhindret fra å delta, da det plutselig ble veldig behov for mine tjenester i et knuseverk. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Ask Svart 16.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2023 ohio skrev 1 time siden: Kunne ikke tenke meg og sitte i kjelleren som bounit Det var jo òg ein kommentar. No har Bjørn kjøpt seg ein flott båt, og han er så hyggeleg at han deler både vurderingane i kjøpsprosessen, og henteturen med oss her på BP. Eg synest båten både ser fin og bra ut, og eg håpar Bjørn blir nøgd. Eg håpar òg Bjørn deler oppgraderingsprosjekta med oss. Dette spesielt mastejobben. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 16.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2023 Enig i det, Ask. Jeg har også nylig konvertert, og en av overgangene er at vi "automatisk" har begynt å sitte mer nede i salongen vs oppe slik vi gjorde i motorbåten. Det er trivelig det også med god plass og også god utsikt derfra, selv om man riktig nok ikke får 360 utsikten. Men jeg ser også på muligheter for å booste varmeopplegget under kalesjen oppe for å kunne utnytte den også mer. For oss er overgangen fra motorbåt til seilbåt en spennende oppkvikker i båtlivet. Vi var litt lei når vi solgte motorbåten. Entusiasmen er nå tilbake, og vi gleder oss til sesongen Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Chilli Solbris Svart 16.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2023 Båten er knallfin! Og han bor jo heller ikke i kjelleren i den båten der. Så dette blir veldig bra!😊😊 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
cosmic Svart 16.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2023 Sitat ⁰ ohio skrev for 2 timer siden: Kunne ikke tenke meg og sitte i kjelleren som bounit Sikkert intr.for mange,og sikkert veldig kjekt å høre for en som stolt viser frem ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2023 Det er heldigvis rom for mange meninger om så mangt her på Bp. Jeg tolket imidlertid @ohiositt innlegg positivt. Tror han mente at det ikke var kjellerleilighet det jeg har. (Correct me if I'm wrong) @Knude, du er selvsagt velkommen til å ta turen for å beskue Blue Sky ⛵️ sap_2000 skrev for 8 timer siden: VTS´en Den Vts'n 🤪 glemte å informere om en tankbåt på jakt etter enten en seilbåt, eller en del av den norske marine Ask skrev for 3 timer siden: Eg håpar òg Bjørn deler oppgraderingsprosjekta med oss. Dette spesielt mastejobben Det vil nok komme noen poster her i denne tråden. Min medhjelper har begynt allerede Her er dørken fjernet, og kassen avdekket. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
index Svart 17.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2023 Hva er det som regnes som mastefisk i en plastbåt? Er det den kassen som vi ser i bildet, eller en forsterkning i dekket som fordeler trykket fra masta? Jeg vet hva mastefisken i en tradisjonell trebåt er, men det ligner jo ikke stort på disse sakene her... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 17.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2023 index skrev 13 minutter siden: Hva er det som regnes som mastefisk i en plastbåt? Er det den kassen som vi ser i bildet, eller en forsterkning i dekket som fordeler trykket fra masta? Jeg vet hva mastefisken i en tradisjonell trebåt er, men det ligner jo ikke stort på disse sakene her... Korrekt. Merk at med mast steppet på dekket, blir sideveis krefter på mastfisken tilnærmet null. På trebåter med gjennomgående mast blir det tradisjonelt mer krefter sideveis. I og med at før i tiden var det mer svikt i konstruksjonen. Da ble mastfisken en stor konstruksjon som skulle gå over 'minst tre spant', samt at masthullet i dekket var en gedigen greie. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 17.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2023 Men hva er det som er feil nedi der? Det ser jo helt og fint ut, uten synlige sprekker etc. Ligger feilen oppe i gjennomføringen i dekket? Det er vel der de største kreftene oppstår hvis jeg husker rett fra skolen? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 17.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2023 Det som er feil er at den kassen er bygd opp med finerkloss innvendig. Så blir den klossen komprimert. Den tåler rett å slett ikke belastning over tid. Skal prøve å ta bedre bilde i ettermiddag. Det vises litt. Ellers så har Hulda forklart meget godt hva mastefisk er. Tror kanskje han vet det bedre enn meg Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
ohio Svart 17.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2023 Mente ikke og fornærme Bjørn men tror nok hans neste båt blir en Trawler med utsikt da han nok kommer til og savne det i seilbåten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.