Potain Svart 21.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2023 hvis du velger å understøpe så skal du bruke Nonset 400, fås i 15kg.sekker, Optimera på Stoa har i hylla, blandes med blandedrill til passe konsisens . dette er en ekspanderende mørtel, dvs. den ekspanderer for å kompansere for eget svinn. Vi bruker den feks. til å understøpe brolager som har et trykk på et anselig antall 100 tonn. armering i dette er bare tull. kan si jeg har en viss erfaring med dette etter å ha jobbet med bet. konstruksjoner i over 40 år Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 21.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2023 Har glømt å Gratulere Bjørn så mye med ny skute bedre sent enn aldri, Dett blir nok bra greier. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 22.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2023 Potain skrev for 10 timer siden: hvis du velger å understøpe så skal du bruke Nonset 400, fås i 15kg.sekker, Optimera på Stoa har i hylla, blandes med blandedrill til passe konsisens . dette er en ekspanderende mørtel, dvs. den ekspanderer for å kompansere for eget svinn. Vi bruker den feks. til å understøpe brolager som har et trykk på et anselig antall 100 tonn. armering i dette er bare tull. kan si jeg har en viss erfaring med dette etter å ha jobbet med bet. konstruksjoner i over 40 år Da synes jeg du skal gå for denne jeg @Bjørn Løvjomås! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2023 Det var faktisk ikke så rart at masten er seget ned. Det var pill råttent i bunnen, dette treverket. Masse vann i bunnen av kassa treverket sto i. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2023 Det var godt du fulgte magefølelsen og kappet bort alt treverket! Godt å få dette fikset Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 22.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2023 Da burde neste post på programmet være å finne ut hvor vannet kommer fra. Her skal det være ørkentørt. Et godt tips er at det lekker via maststøttens dekksbolter. Og disse står muligens sammen med mastskoen på dekket. Og dette kan det være utfordrende å få tettet skikkelig uten å løfte av masten. Bruker du betong, så vil ikke betongen ta skade av litt vann. Men skaden kan skje i andre bærende elementer. Det er ingen grunn til å overdramatisere. Men å plukke av masten burde være noe du legger inn som en vedlikeholdspost i ikke altfor lang fremtid. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2023 Regner ganske godt her nå, men kan ikke se noe lekkasje som burde treffe denne kassen. Kan det muligens være kondens? Masteløft bør sjekkes ja. Enig i det. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Hulda Svart 22.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2023 Tror neppe det er kondens. At det ikke lekker nå, betyr ikke at det ikke lekker f.eks. under seilas. Lekkasjen kan naturligvis også komme fra andre plasser. Som tidligere lekkasjejeger, så kan inngangen til en lekkasje være metervis unna der det renner inn i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Februar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2023 Sant nok Hulda, vann er noe lureri🙂 får ikle meg rolle som lekkasjejeger jeg og. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Allan E Svart 22.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2023 Har du gjennomgående mast? Det kan være vanskelig å få den tett slik at alt vann dreneres bort høyere enn hyttetaket. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2023 Allan E skrev for 11 timer siden: Har du gjennomgående mast? Det kan være vanskelig å få den tett slik at alt vann dreneres bort høyere enn hyttetaket. Hvis båten har maststøtte, så har den ikke gjennomgående mast. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2023 Bjørn Løvjomås skrev for 12 timer siden: Sant nok Hulda, vann er noe lureri🙂 får ikle meg rolle som lekkasjejeger jeg og. Tørk ordentlig opp og se om det holder seg tørt nedi boksen, før du støper. Bare slik at du eliminerer at vannet ikke kommer undenifra. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 23.Februar.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2023 Bør du ikke finne ut om det er salt eller ferskvann før du tørker opp? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2023 Jo, det er på en måte sant. Men hadde ikke veldig lyst å smake på det råtne vannet. Har et lite ekstra prosjekt, varmer har tatt kvelden. Feilkode 14 sier blinking. Det antyder feil plassert overopphetingssensor. Det synes jeg er merkelig, den brant jo greit ei stund. Men stoppet, for så å tenne igjen, etter 3 forsøk. Men brant bare i 20 min, før det ble total stopp. Hvordan kan da sensor være feilplassert 🤪 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2023 Slike meldinger er ofte 'samleposter' i den mening at det er en rekke feil som kan gi samme feilkode. Som for eksempel at systemet ikke registrerer tilbakemelding fra sensoren. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2023 Godt mulig @Hulda, vurderer om det kanskje skal byttes til Eberspächer. Er det noe jeg ikke har lyst til, er det å sloss med en varmer nå på senvinteren. Hva mener BP er beste varmer, 5 kw? Jeg har ikke lyst på kinavarmer🙂 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Ask Svart 2.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2023 Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden: Hva mener BP er beste varmer, 5 kw? Jeg har ikke lyst på kinavarmer🙂 Hei. Ein pottebrennar, som t.d. Reflex eller Dickinson, om du har plass i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2023 Mulig det er nok med en rens for å få vekk koks? Har inntrykk av at dieselbrennere sotes/ kokses igjen hvis de ikke brukes nok på full guffe. Hvis eksos kokses igjen så blir den ikke kvitt varme / eksos raskt nok, er teorien. Vet ikke om det er lett å få demontert din for sjekk? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 2.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2023 Kan også nevne at min dieselvarmer kan bli overopphetet dersom jeg kjører den på fullt, og jeg er rimelig sikker på at det er fordi slangene som går rundt i båten er litt for små så jeg tror ikke den klarer å bli kvitt varmen fort nok. Kjører jeg den på litt mindre enn fullt så blir den ikke overoppvarmet. Men tviler på at det kan være greia med din, med mindre du har stengt en del uttak. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2023 Ask skrev 58 minutter siden: Ein pottebrennar, som t.d. Reflex eller Dickinson, om du har plass i båten. Tror det er for lite plass desverre. Grand Banks jr skrev 20 minutter siden: Mulig det er nok med en rens for å få vekk koks? Har inntrykk av at dieselbrennere sotes/ kokses igjen hvis de ikke brukes nok på full guffe Den har brent i over en uke, på full guffe, med småhikk. Så tror ikke, med erfaring fra Eberspächer, at det kan være sot. Grand Banks jr skrev 20 minutter siden: er litt for små så jeg tror ikke den klarer å bli kvitt varmen fort nok Tror dette er original varmer. Å muligens også originalt røropplegg. Så håper det er dimensjonert riktig.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Gullfisk Svart 2.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2023 Eber har kommet med en 6kw. Er vel muligens en oppgradert 5kw. Den går på 90mm rør, samme som d4. Har så vidt sett litt på den med tanke på å erstatte d4 Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2023 Har du link til 6 kw, fant ikke den jeg, på det store nettet 😅 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2023 Jeg fant at de kaller vannvarmeren for 6 kW, men den er oppgitt til 5,6 kW. Kanskje det er D5 da, som er oppgitt til 5,5 kW, som omtales som 6 kW? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Flid Svart 3.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2023 Bjørn Løvjomås skrev for 12 timer siden: Har et lite ekstra prosjekt, varmer har tatt kvelden. Hvis du har et filter mellom varmeren og dieseltanken, sjekk eller skift. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 3.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2023 I en bobåt hadde jeg vurdert Safire-varmer. Eber og Webasto har jo en begrenset levetid hvis de brukes mange timer hver dag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.