Gullfisk Svart 3.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2023 Bjørn Løvjomås skrev for 4 timer siden: Har du link til 6 kw, fant ikke den jeg, på det store nettet 😅 https://seatronic.no/eberspacher-airtronic-l3-d6l-luftvarmer-12v Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2023 @Gullfisk Da er den kjøpt.. selvfølgelig av Seatronic. En fryd å handle der. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Gullfisk Svart 3.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2023 Bjørn Løvjomås skrev 17 minutter siden: @Gullfisk Da er den kjøpt.. selvfølgelig av Seatronic. En fryd å handle der. Det gikk unna😂. Håper du oppdaterer med montasje og test. Blitt litt ulyd i D4 min hørte jeg i dag, så kan fort bli en sånn hos meg også. Hva hadde du fra før? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 3.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2023 Regner med at du skal fordele luften i et kanalsystem, men hvis du har mulighet kan du i tillegg ha et direkte uttak med full diameter. Såvidt jeg vet reduserer varmeren effekten hvis det er strupinger slik at utluften i utløpet ikke blir for varm. For hurtig oppvarming/mye effekt tror jeg et slikt uttak betyr mye. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2023 Gullfisk skrev 6 minutter siden: Hva hadde du fra før? Jeg hadde en Webasto Mistenker at den er fra 18pilogbue Å jeg orker ikke sloss med enda en varmer som er trøtt å sliten😅 Godt poeng @mons Det skal jeg faktisk vurdere. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Gullfisk Svart 3.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2023 mons skrev 12 minutter siden: Regner med at du skal fordele luften i et kanalsystem, men hvis du har mulighet kan du i tillegg ha et direkte uttak med full diameter. Såvidt jeg vet reduserer varmeren effekten hvis det er strupinger slik at utluften i utløpet ikke blir for varm. For hurtig oppvarming/mye effekt tror jeg et slikt uttak betyr mye. Skal de ikke ha et slikt, som ikke kan lukkes, etter manual også? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 3.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2023 4 minutes ago, Gullfisk said: Skal de ikke ha et slikt, som ikke kan lukkes, etter manual også? Jo, skal være et uttak som ikke kan stenges. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Arne Henriksen Svart 3.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2023 10 minutes ago, Bjørn Løvjomås said: Mistenker at den er fra 18pilogbue Den er vel fra heromkring... Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2023 Arne Henriksen skrev 7 minutter siden: Den er vel fra heromkring... Det er nok mye mulig Antar vi snakker original montering. Å båten er jo fra 2003 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
mons Svart 3.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2023 Den skal ha et åpent uttak, men det tror jeg kan være et 60 mm med mange meter slange. Blir noe helt annet hvis du kan åpne en 90 mm rett inn i kupeen når du vil ha mye varme eller litt lunk under kalesjen. Tror det finnes en tabell som viser tap med x antall bøyer, fordelinger og tynnere slanger. Sitér dette innlegget Mons Link to post
husky dane 85 Svart 3.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2023 Reknar med du deler erfaringane med oss på den nye Eberen? den såg spenstig ut Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 3.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2023 Har hatt en eber d4. I 9 år nå. Den er veldig bra bortsett fra viften som må byttes ca hver 15de måned. Hvis de nye har børsteløs motor har du en vinner! Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Ask Svart 3.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2023 Hei. Eg har ein Eber D4 frå 2006/07. Eg har aldri gjort noko som helst vedlikehald, bortsett frå å skifta ein meter slange i fjor vinter. Det skal seiast at eberen knapt blir brukt, då båten har ein Dickinson pottebrennar, og defrostarar på motorane. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2023 De første åra mine som båtboer, ble varmer kjørt kontinuerlig, det ble masse timer på dieselbrenner. Nå er det noe mindre. Men likevel er dieselvarmer utrolig viktig for meg. Det er primærvalget når jeg er i uthavn. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
husky dane 85 Svart 3.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2023 Min Eber D4 var brukt då eg fekk ,den fiksa den ,og sia har den bare gått utan problem,stoppa den i dag etter å ha gått fra mandag ,kjempe varmer. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Da er dieselvarmer montert. Ikke helt uten problemer da😅 Denne luken er faktisk ganske tung, å i min iver etter å få fjernet den gamle, klarte jeg å lukke denne luka over fingrene🤪 Jaja, litt skal man lide for at ting skal bli bedre😅😅 Men den nye varmeren ble montert, dog med litt reduserte fingre Det var en stor glede. Den nye varmeren er mye roligere enn den gamle. Varmer bedre, og er egentlig ganske enkel å forholde seg til. Jeg hadde litt problemer med å få den i gang. Viste seg at den sugde luft. Dermed ble det noen feilmeldinger som måtte slettes før den dro i gang. Jeg slet litt med hodet, når alle disse feilmeldinger kom. Helgen ble tung uten å kunne glede seg over en ny varmer. Dermed ble det en bekymringsmelding til Seatronic på mandags morgen. Svaret derfra var udelt positivt. Med noen gode forslag. Prøv å slette feilkoder. Ved hjelp av et litt friskere hode fant jeg en video på YouTube som viste hvordan feilkoder leses og slettes. Dermed var det bare å fyre i gang. Mastefisk er også blitt støpt. Det ble brukt en betong anbefalt av Flisespesialisten i Arendal. De kontaktet leverandør, å fikk et klart råd. Så da var det bare å kjøpe 3 sekker med Mapei N/LH. Her er det forholdsvis nystøpt. Jeg har hatt utrolig god hjelp av båtnabo her hos Raet Kystlag. Han er utrolig flink til å løse problemer på strak arm, å er alltid løsningsorientert. Så nå er alt på plass igjen. Eneste som mangler er å stramme opp riggen. Den er løs, for å unngå å belaste for fullt, før betongen har full styrke. Men jeg kjenner det kribler etter å stramme opp og forsøke å seile litt⛵️ Men enda er det litt mer montering av nytt utstyr. Ny Tv og lydplanke ble kjøpt i dag Liten seilbåt, men får prøve å få så stor Tv som mulig. Jeg liker jo også litt god lyd... så da ble det kjøpt lydplanke med sub. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
baatglede Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Bjørn Løvjomås skrev 27 minutter siden: Da er dieselvarmer montert. Ikke helt uten problemer da😅 Denne luken er faktisk ganske tung, å i min iver etter å få fjernet den gamle, klarte jeg å lukke denne luka over fingrene🤪 Jaja, litt skal man lide for at ting skal bli bedre😅😅 Men den nye varmeren ble montert, dog med litt reduserte fingre Det var en stor glede. Den nye varmeren er mye roligere enn den gamle. Varmer bedre, og er egentlig ganske enkel å forholde seg til. Jeg hadde litt problemer med å få den i gang. Viste seg at den sugde luft. Dermed ble det noen feilmeldinger som måtte slettes før den dro i gang. Jeg slet litt med hodet, når alle disse feilmeldinger kom. Helgen ble tung uten å kunne glede seg over en ny varmer. Dermed ble det en bekymringsmelding til Seatronic på mandags morgen. Svaret derfra var udelt positivt. Med noen gode forslag. Prøv å slette feilkoder. Ved hjelp av et litt friskere hode fant jeg en video på YouTube som viste hvordan feilkoder leses og slettes. Dermed var det bare å fyre i gang. Mastefisk er også blitt støpt. Det ble brukt en betong anbefalt av Flisespesialisten i Arendal. De kontaktet leverandør, å fikk et klart råd. Så da var det bare å kjøpe 3 sekker med Mapei N/LH. Her er det forholdsvis nystøpt. Jeg har hatt utrolig god hjelp av båtnabo her hos Raet Kystlag. Han er utrolig flink til å løse problemer på strak arm, å er alltid løsningsorientert. Så nå er alt på plass igjen. Eneste som mangler er å stramme opp riggen. Den er løs, for å unngå å belaste for fullt, før betongen har full styrke. Men jeg kjenner det kribler etter å stramme opp og forsøke å seile litt⛵️ Men enda er det litt mer montering av nytt utstyr. Ny Tv og lydplanke ble kjøpt i dag Jeg liker jo også litt god lyd... så da ble det kjøpt lydplanke med sub. Ble det lydplanke som går på 12 volt eller? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 @baatglede det blir kun for 220. om jeg løser det med aggregat, eller inverter får tiden vise. Mesteparten av tiden ligger jeg jo i hjemmehavna 🙂 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
MYVIVERA Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Dette blir bra👍. Med stort tv, god lyd og litt varme, så er alt til rette får å hvile fingra litt. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Hvorfor i all verden skal du drive å klippe finga på den måten? Godt det går fremover!! Og du får nok en flott bolig her! Hvordan sover du ombord? Har du blitt vant til overgangen fra White Lady? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Langfingrede folk er jo slettes ikke bra😅😅😅 Jeg kjenner jo at jeg savner White Lady på mange måter. Også med søvn. Men det kommer seg. Men vet ikke helt om det var smart å kjøpe seg mye arbeid i overgangen. Det har jo vært noen tunge stunder.. der laaange tanker har gått til det gode livet i White Lady. Men det går jo fremover nå da⛵️ Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Chilli Solbris Svart 13.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2023 Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden: Langfingrede folk er jo slettes ikke bra😅😅😅 Jeg kjenner jo at jeg savner White Lady på mange måter. Også med søvn. Men det kommer seg. Men vet ikke helt om det var smart å kjøpe seg mye arbeid i overgangen. Det har jo vært noen tunge stunder.. der laaange tanker har gått til det gode livet i White Lady. Men det går jo fremover nå da⛵️ Skjønner deg veldig godt! Jeg ser på min gamle problemfrie båt hver dag! Og det er mange ganger jeg har bannet en annen båt opp og ned!😣😣😁😁 Men det går seg til!😊😊 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Gullfisk Svart 14.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2023 Fikk du kjøpt 6kw utgaven @Bjørn Løvjomås? Fikk beskjed om at lanseringen var trukket tilbake pga vanskeligheter med levering..... Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2023 @Gullfisk ja, seatronic hadde 1 på lager. Var derfor jeg var kjapp og slo til. 😅😅 Men som du sier, så visste de ikke når de fikk den inn igjen. Det manglet deler for å produsere dem. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Gullfisk Svart 14.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2023 Da sparte du meg for mye penger, for da ble det bare ny vifte motor til den gamle D4en i stedet, da de ikke hadde den Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.