sap_2000 Svart 25.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2023 glalaks skrev On 25.4.2023 at 16.28: Flott båt og fin tur? hørt mye bra om stadsbygd båtsenter? Vis hele sitatet Takker ? Ja de er både dyktige og hyggelige å ha med å gjøre. navid skrev On 25.4.2023 at 17.32: Jøss, her går det unna. Rakk ikke å ta bilde en gang. God tur videre! Vis hele sitatet hadde flaks med føret frem til Kr Sund i dag så det gikk bedre enn forventet ? vi får ta en hils neste gang dennrick skrev On 25.4.2023 at 19.16: .Det føles betryggende å ha på radar. Den plukker opp alt av båter, staker og til og med noen av (fiskeredskap)bøyene som lå i vannet (var ganske flatt vann). God tur videre Vis hele sitatet ja, radar er godt å ha. I dag var det tidvis redusert sikt. Ikke veldig dårlig, men nok til at jeg så endel trafikk som kom i mot mye tidligere på radaren enn med øynene. jeg liker å kjøre radaren på forholdsvis kort range. Slik som ut Trondheimsfjorden hvor det er 1-2 nm bredt så står radaren typisk på 0,5-1nm slik at skremme er mest mulig tom. Da legger man lettere merke til et ekko som dukker opp enn om bildet er fullt av andre ekkoer som land osv. jeg liker å bruke radaren så godt som hele tiden. Også da den ikke er nødvendig. Man lærer seg å bruke den og de forskjellige innstillingene, justere gain og filtre samt å tyde/ skjønne ekkoer. jeg har mange ganger sagt at noe av det viktigste er å skjønne radaren sine svakheter i din båt med din radar. Tar man for gitt at radaren viser alt uansett range og innstillinger kan det bli endel overraskelser. skal man plukke opp små joller, kajakker og staker lokalt må man ofte ha kort range, fjerne alt av filtre og justere gain høyt manuelt. Autogain blir ofte for lav på endel radarer for slik bruk. større, åpne proffe radarer er en helt annen verden men koster. Dagens digitale bredbåndsradarer, gjerne med doppler er blir veldig bra. Nyttig å kunne skille ekkoer på farger som beveger seg relativt til dagen båt. Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 25.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2023 Da ble det Fosnavåg for natten. kjente meg litt sigen så godt å stoppe nå å få i seg noe mat. når jeg kommer frem til et sted slik som nå er det ofte for sent for restaurant og burgersjapper. Eller hva sier du @Bjørn Løvjomås ? blir oftest enkel kost på disse turene. Pakker med meg alt jeg trenger hjemmefra da det ofte er vanskelig og/ eller tar for mye tid å få handlet etter å ha plukket opp båten. Bedre å få unna noen ekstra mil isteden skal sjekke litt vær for Stadt og nedover, kikke over motorene og filtre, så blir det køya Mvh. SAP Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.April.2023 Link til dette innlegget Svart 25.April.2023 sap_2000 skrev On 25.4.2023 at 21.05: sted slik som nå er det ofte for sent for restaurant og burgersjapper. Eller hva sier du @Bjørn Løvjomås ? Vis hele sitatet Nisse..??? dårlig taiming kalles dette.. hadde jeg vært med.. så hadde det blitt middag.. ???god biff ellernoe ? Endelig ble det Bobåt Link to post
Sjøbliss Svart 25.April.2023 Link til dette innlegget Svart 25.April.2023 Kapteinens middag er viktig ? Stemmer i et godt måltid @Bjørn Løvjomås Går du inn ved Silda/Vågsøy når du kjører sør for Stad eller dundrer du forbi på utsiden av Bremangerlandet og så inn ved Kalvåg? God tur videre ? Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
sap_2000 Svart 26.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2023 (redigert) Bjørn Løvjomås skrev On 25.4.2023 at 21.40: Nisse..??? dårlig taiming kalles dette.. hadde jeg vært med.. så hadde det blitt middag.. ???god biff ellernoe ? Vis hele sitatet alt etter hvordan man ser det min venn? Blir flere mil pr dag med blings-fôring enn biff. Billigere også… Dessuten er ingen av oss i noen umiddelbar fare for underernæring Sjøbliss skrev On 25.4.2023 at 21.53: Går du inn ved Silda/Vågsøy når du kjører sør for Stad eller dundrer du forbi på utsiden av Bremangerlandet og så inn ved Kalvåg? God tur videre ? Vis hele sitatet Takker. Bra spørsmål ? har i årevis hatt lyst til å ta utsiden av Måløy/ Bremanger og ytre skjærgård ned til Fedje men det passer seg aldri slik. Som regel pga været og det blir til at man velger den mest behagelige ruta. i dag er det meldt 8-12 fra NNW. De siste dagene har det vært 12-25 fra NE. Observasjonene på Svinøy fyr var opp mot 16 msek ved midnatt og synkende. skal vurdere det når jeg kommer så langt. Har veldig lyst men når man skal gjøre unna mange mil blir det ofte til at man velger det mest behagelige. Redigert 26.April.2023 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
nie Svart 26.April.2023 Link til dette innlegget Svart 26.April.2023 Ser ut for at han har en litt humpete seilas....6-7 knop nå rett sør for Buholmen? Link to post
sap_2000 Svart 26.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2023 Det var litt humpete på utsiden av Stadt, ja men ikke verre enn at det gikk greit i 16-18 kn. Ikke mye vind men mer rotete sjø enn jeg hadde trodd. Sikkert pga de siste dagene med sterk NE vind. Årsaken til lav fart etter bukktjuvane nettop var for å lage ny rute på utsiden av Måløy og Bremangerlandet og inn forbi Kalvåg mot Florø samt mangel på AP. Blir første gang for min del på utsiden her. Blir gøy å se Kråkenes fyr utenfra ? har sjøen inn skrått aktenfra nå. Går i 18-20 kn. Mvh. SAP Link to post
Sjøbliss Svart 26.April.2023 Link til dette innlegget Svart 26.April.2023 Fantastisk! Aldri kjørt på utsiden der før selv, aldri kjørt Stad heller for den del, men voks opp i området og har kjørt masse båt innaskjærs. Fantastisk område. God tur videre! Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
sap_2000 Svart 26.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2023 (redigert) Det var en artig opplevelse å gå på utsiden ja ?. Bremangerlandet var som Stadt’en, mektig og et sted jeg ser for meg st man ikke bør være i for dårlig vær. flott å kjøre mellom alle holmene på innsiden av Frøya og Kalvåg også. nå har jeg passert Florø og har fått opp dampen igjen. 85 nm igjen til Bergen Redigert 26.April.2023 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
Eika Svart 26.April.2023 Link til dette innlegget Svart 26.April.2023 Seigmann skrev On 25.4.2023 at 19.51: Det må rett og slett føles litt «tomt» å føre en feilfri båt på sånne strekk. Det må jo bli noen følelser som mangler da, vil jeg tro Vis hele sitatet Vi får lure oss selv til og tru det Link to post
LALUNA II Svart 26.April.2023 Link til dette innlegget Svart 26.April.2023 Godt driv i den karen og flink til å utforske kysen på turene det ska han ha God tur videre Ståle Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Trond123 Svart 26.April.2023 Link til dette innlegget Svart 26.April.2023 Det går unna med deg, som alltid @sap_2000 Hvor langt regner du med å gå i dag? Link to post
husky dane 85 Svart 26.April.2023 Link til dette innlegget Svart 26.April.2023 Han er nok i Bergen i ettermiddag Link to post
sap_2000 Svart 26.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2023 Blir Bergen i ettermiddag og fly hjem til Oslobygda. Plukker opp Sargoen igjen midten av neste uke når jeg kommer fra Oslo med Westline 365. Må si jeg sykes det er like flott hver gang her ute i Sogn og fjordane. hadde meg nettop en bedre luksuslunch (som @Bjørn Løvjomås ville kalt det ?) drivende fritt på blankt hav med flotte Alden i bakgrunnen ? på vei over mot Sula og min favorittklippevegg, i Krakhellesundet ? Mvh. SAP Link to post
Trond123 Svart 26.April.2023 Link til dette innlegget Svart 26.April.2023 (redigert) sap_2000 skrev On 26.4.2023 at 9.38: Plukker opp Sargoen igjen midten av neste uke når jeg kommer fra Oslo med Westline 365. Vis hele sitatet Du får gi en lyd hvis du får noe tid til overs mellom de to båtturene da. ? Redigert 26.April.2023 av Trond123 (see edit history) Link to post
Thomas_h Svart 26.April.2023 Link til dette innlegget Svart 26.April.2023 @sap_2000 har du funnet kai? Den skjermen ved siden av plotter; er det en Ipad? eller fast montert? Den passet så bra inn. Link to post
Kanalkapteinen Svart 26.April.2023 Link til dette innlegget Svart 26.April.2023 Fin flyt nå ja :) Som alltid moro å følge deg på turene, SAP! Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
SUN960 Svart 26.April.2023 Link til dette innlegget Svart 26.April.2023 Jeg fant et par filmsnutter på Snapchat. Lagt ved skjermbilde. Regner med at det er dine filmer fra henteturen? Link to post
sap_2000 Svart 26.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2023 (redigert) Ja, ligger noe bilder og film på snap. Trond123 skrev On 26.4.2023 at 9.42: Du får gi en lyd hvis du får noe tid til overs mellom de to båtturene da. ? Vis hele sitatet Det skal jeg gjøre Trond :) regner med at det blir en dag mellom før jeg drar tilbake så hyggelig å treffes igjen ? Thomas_h skrev On 26.4.2023 at 10.12: @sap_2000 har du funnet kai? Den skjermen ved siden av plotter; er det en Ipad? eller fast montert? Den passet så bra inn. Vis hele sitatet Ja plass er i boks i Eidsvågen :) den ved siden av plotter er en iPad 12,9” på høykant med navionics kartprogram. kjekt i kombinasjon med plotter. Har alle ruter på den samt kjappere å kikke rund og zoome inn/ut i kartet med den. noen ganger kjører jeg to forskjellige zoom nivåer på plotter og iPad. Andre ganger setter jeg iPad fast zoomet inn på et område foran meg hvis det er mye å følge med på/ orientere seg i. Passert Feste nå og del 1 av turen nærmer seg slutten Redigert 26.April.2023 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
Martine29f Svart 26.April.2023 Link til dette innlegget Svart 26.April.2023 Vel blåst. Morro å følge deg på turen som tydeligvis gikk uten noe "prakk". Særlig morro når båten ble henta nesten utenfor stuedøra mi. Ha en riktig fin "sommer"? Link to post
sap_2000 Svart 26.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2023 (redigert) Takk takk ? jo, turen gikk veldig greit. Båten er helt lytefri og været var godt. Det som var av vind og sjø var i riktig retning for en gangs skyld. Vanligvis er det motvind og sjø uansett hvor jeg skal ? noen siste bilder og litt statistikk for turen Fra Stadsbygd til Bergen Redigert 26.April.2023 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
sunnmøre Svart 26.April.2023 Link til dette innlegget Svart 26.April.2023 Kjekt. Mange flotte bilde. Godt å sjå at hunden er på plass i år også Link to post
Thomas_h Svart 26.April.2023 Link til dette innlegget Svart 26.April.2023 Kommet 2 stk Sargoer på kaien her hos meg klar til messe neste helg. ? (28 og 31). Hadde vært bedre med en 33 og en 36. Link to post
Chilli Solbris Svart 26.April.2023 Link til dette innlegget Svart 26.April.2023 Her blir det mange fine turer! Der gledes!?? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
sap_2000 Svart 26.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2023 Thomas_h skrev On 26.4.2023 at 16.18: Kommet 2 stk Sargoer på kaien her hos meg klar til messe neste helg. ? (28 og 31). Hadde vært bedre med en 33 og en 36. Vis hele sitatet Hvor er det ? ønsket ser ut til å bli oppfylt. Antagelig blir det også en viss 36 Explorer fra Ryfylke på messa. Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn