Jump to content

SAP’s leveringsturer langs kysten


sap_2000

Recommended Posts

12 hours ago, Bjørn Løvjomås said:

God tur neffjoe.. sender litt mayo.. på tube til deg.... speciale made for you🤪😅😅😅


dessverre så jeg denne litt sent, så du får spise den selv kjære onkel :giggle:

 

Kom meg ned til Købehavn og var i båten i ca 1700 tiden.   
Hadde lyst til å komme meg avgårde asap, men her var det såpass mye nytt å sette seg inn i, samt at jeg måtte kjøre en oppdatering på Garmin systemet da noen ting hadde farket seg i forrige oppdatering pga en bug fra Garmin.   
 

fiklet en stund med det, men det viste seg at problemet ikke ble løst, så da var det bare å komme seg avgårde.   
 

Staselig havn denne Skovshoved havn 🙂  Mange store og flotte båter der.  Spesielt er par stykker på rundt 100 fot som jeg ikke husker fabrikatet på i farten (se bilder).  
 

Fikk dratt avgårde i 20 tiden.  Ut av havna og kurs for helsingør og så rundt odden ved flotte Kroneborg slott.  
Vindretningen er vest og rundt 10-12 msek.  Hadde lyst til å gå rett over til Grenå men komboen med helt ny båt for meg, litt ruskete vær og en radar som ikke vil spille gjorde at jeg ikke ville gå i mørket.  Så da ble det å gå inn til Gilleleie.  Forøvrig en meget sjarmerende liten sommerby og en flott havn.  
husker jeg leste om denne havna på BP for noen år siden.  Den ble fullstendig rasert av en kraftig vinterstorm.  Moloer og brygger ble ødelagt og båter feid langt opp på land.  Så ut som en slagmark.  
 

Virket rimelig fullt her men jeg lirket meg helt innerst i havna.   Der fant jeg en ledig plass utenpå en annen båt.  
 

sjeleglad for IPS med DP funksjon.   La båten ca midt i det lille bassenget med 5-10 meter klaring rund baut.  Gikk så og rigget opp alle fender og fortøyninger i fred og ro mens det røsket i vindkastene.
 Imponert over hvor godt den holdt posisjonen og uten å «jage».  Stort forskjell fra tidligere generasjoner.

Denne siste generasjon av Dock assist bruker sluregirene på IPS samt den hydrauliske baugthrøsteren i sømløs integrasjon.   
imponert 🙂.  
 

tuslet en liten runde i byen og rakk butikken før den stengte så jeg fikk handlet inn litt mat.  
tilbrdte en riktig god gourmetmiddag her i skuta :yesnod:

 

tenker å prøve meg over mot Grenå i morgen tidlig. Vindøkning er meldt fra 11-12 tiden.   Det er knappe 50 nm i åpent farvann.  
hvis jeg kan holde rundt 15/16 knop noenlunde behagelig så tenker jeg at det går fint.  Ellers får jeg bare returnere hit og Slappe av et par dager 

 

 

IMG_3166.jpeg

IMG_3173.jpeg

IMG_3174.jpeg

IMG_3176.jpeg

IMG_3177.jpeg

IMG_3178.jpeg

IMG_3184.jpeg

IMG_3185.jpeg

IMG_3186.jpeg

IMG_3188.jpeg

IMG_3189.jpeg

IMG_3190.jpeg

IMG_3198.jpeg

IMG_3199.jpeg

IMG_3202.jpeg

IMG_3204.jpeg

IMG_3207.jpeg

IMG_3209.jpeg

IMG_3210.jpeg

IMG_3201.png

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Tom Rør said:

 

Sirena er det de store  båtene heter👍

 


Stemmer det 🙂 Var ombord i en mindre på Aker brygge i fjor.  Ble imponert.  Er vel ca 1/3 pris av en Flemming i samme størrelse.   
 

9 hours ago, Chilli Solbris said:

Du verden for en båt!!!

Hvordan ser forholdene ut for dagen?

Blir ikke rare vindvinduene i følge Windy!

God tur!😃


Vinduet åpnet seg og det ble bare mer og mer gjennomtrekk.  Var krapt og ugunstig vinkel over til Grenå så la kursen mot Hundested isteden.   Gikk i ca 10-12 kn.  Før jeg kom hit prøvde jeg på ny å sette kursen mot Grenå da vinkelen var blitt lut bedre men fant ut jeg ikke orket det.  Hadde neppe kommet lenger enn det likevel da vinden skal opp mot 20 i ettermiddag.   

så da var det like greit å gå hit å chille en dag eller to.  
de milene tar jeg fort igjen når vinden gir seg.

 
 

borret meg helt innerst i havna og fant en fin longsideplass rett utenfor en restaurant og en iskremkiosk.  Perfekt :).  

 

nok en gang salutterer jeg IPS med DP.  Det var trangt innerst her og det blåste godt.  Kom et par karer for å ta imorgen tau og båt.  De ble også imponert over DP der båten lå fint og rolig midt i det lille bassenget mens tau og hevder ble gjort klart.  
 

Spylte av båten som jeg alltid gjør. Den fikk  godt med salt over seg utpå i dag.   Når jeg var ferdig ned spylingen så jeg et skilt som viste en båt som ble spylt med en skrå strek over hva enn det måtte bety? 🙄 :giggle: 

 

Hundestedt er en fin og koselig liten by.  Som Gilleleie fremstår den som en typisk sommerby med koselig havn, restauranter, butikker osv.  

 

Mye båter her også.  Både lokale og gjester. Så et par Jupiter båter her også.  En gammel 30 og en 33.  
Legger alltid merke til de da opphavet hadde en 31 sommer første båten jeg husker.    

 

ser ut som jeg blir stuck her Hvertfall til i morgen kveld og antagelig fredag morgen.  Til gjengjeld ser det da veldig bra ut pr nå 🙂 

 

Lurer litt på hva jeg skal ta meg til.  Er jo ikke så  banjo vandt til å ligge stille lenge ad gangen  :crazy:

 

 

 

IMG_3212.jpeg

IMG_3215.jpeg

IMG_3224.jpeg

IMG_3217.jpeg

IMG_3226.jpeg

IMG_3228.jpeg

IMG_3218.jpeg

IMG_3233.jpeg

IMG_3232.jpeg

IMG_3231.jpeg

IMG_3236.jpeg

IMG_3223.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da blir det å spise god mat, bunkre det du trenger, gå turer og ta inn lokal kultur!☺️☺️ Samle krefter til det blir rolige nok forhold til lengre strekk!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 1 time siden:

 

IMG_3226.jpeg

 

 

 

Frakteskuten Saturn, bygget i 1966 som du har tatt bilde av her, er litt som deg, da den legger regelmessige reisebrev ut på sin facebookside. Vel verdt en titt i ledige stunder.

Nydelig båt du skal hente og god tur til deg.   

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Chilli Solbris said:

Da blir det å spise god mat, bunkre det du trenger, gå turer og ta inn lokal kultur!☺️☺️ Samle krefter til det blir rolige nok forhold til lengre strekk!😃😃


hehe.  Ikke noe problem å holde skinnet stramt i Danmark nei 😋 men dirkete billig er det ikke lenger, bl.a pga valutakursen.  Men koselig er det alltid i DK 🇩🇰

 

2 hours ago, Thomas_h said:

Er båten ferdig tollet inn? Eller må du sjekke inn på nærmeste tollkontor når du ankommer norge? Håper du slipper å legge ut for den regningen. 🤣


sjekket baklomma nå. Manglet noen hundre kg i tiere på å kunne legge ut momsen 😂
Det gjøres via speditør.  Er registrert i systemet for lengst.  Sier fra til speditør før grensepassering så trykker han på en eller annen knapp på EDB maskinen sin.  
 

Husker når vi var på vei hjem fra NL med karma.  Ringte før avgang DK (på en torsdag) og fikk beskjed om å møte opp på tollbua i Oslo neste mandag.  Uanmeldte grensepasseringer med tollpliktig vare tror jeg man skal være forsiktig med.  
 

2 hours ago, MajorAndy said:

Godt at du får noget ordentlig mad :-) Mange gode muligheder i Hundested, der har udviklet sig meget de senere år. Kan anbefale restaurant Kamelens Kys og øl fra Halsnæs Bryghus. 
 

Fredag ser jo storartet ud, så du får nok nogle mil under skroget der!


Har lokalisert Kamelen og dens kyss ☺️ Stengte 17:00 så det får bli i morgen.  
det ble fransk hot dog som kveldsmat i dag.  Var veldig god 😋

 

har planer om noen nm på Fredagen ja så lade opp til det ☺️ 

 

1 hour ago, Bergen said:

Frakteskuten Saturn, bygget i 1966 som du har tatt bilde av her, er litt som deg, da den legger regelmessige reisebrev ut på sin facebookside. Vel verdt en titt i ledige stunder.

Nydelig båt du skal hente og god tur til deg.   


interessant, den skal jeg ta en kikk på ☺️ 

takk skal du ha. 
 

 

IMG_3239.jpeg

IMG_3253.png

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev for 1 time siden:

Frakteskuten Saturn, bygget i 1966 som du har tatt bilde av her, er litt som deg, da den legger regelmessige reisebrev ut på sin facebookside. Vel verdt en titt i ledige stunder.

Nydelig båt du skal hente og god tur til deg.   

Finner den ikke på fjesboken! Kan du legge inn en link?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev 1 time siden:

Takker!👍👍 Da følges den!

Tom Rør skrev 52 minutter siden:

Jeg registrerer at godeste @sap_2000 velger pølse av beste sort. Man kimser ikke av en ekte Steff Houlberg :thumbsup:

Det tok sin tid før det ble pølsesnakk på deg i år @Tom Rør!😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

41 minutes ago, Tom Rør said:

… velger pølse av beste sort.
Man kimser ikke av en ekte Steff Houlberg :thumbsup:


Steff skuffet ikke nei 😅

skal prøve å ikke forfølge den ytterligere herr Rør 😂:giggle:

 

Men ja, Danskene kan sine ting.  Kjøtt og øl er vel to av de.  
Generelt virker de flinkere enn oss nordmenn  til å nyte, spesielt i hverdagslivet 🙂

 

Synd kursen er blitt så dårlig sett med norske øyne.  På båtferien i 2013 mener jeg de lå på ca 1,05.  Nå er den 1,55 :crazy:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da er det greiere med valutakursen her i Sverige. Her er det 1:1, eller så er faktisk den svenske kronen litt, om ikke mye under den norske. Havneavgiften her på Björkö litt nord for Göteborg er SEK270,- som jeg betalte NOK269,39 for, he he.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

43 minutes ago, Lars H. said:

Da er det greiere med valutakursen her i Sverige. Her er det 1:1, eller så er faktisk den svenske kronen litt, om ikke mye under den norske. Havneavgiften her på Björkö litt nord for Göteborg er SEK270,- som jeg betalte NOK269,39 for, he he.


Haneavgiften var ikke så gal her i Hundested og Gilleleie.  Flotte havner med alle fasiliteter.  DKK 200 og 230 for 13-15 m båt.  Riktignok +el men det har jeg nok av ombord.  
 

ikke noe citys å toppladet batteriene. På landstrøm npr man skal ut å kjøre mange timer etterpå. Blir bare koking.  
 

21 minutes ago, Bonus said:

IMG_1032.png.7f4940ef07869c96ed22859c81e5fb6c.png


jeg og @Tom Rør kunne tatt en timesdate der og tømt vogna til Steff 😋 

hadde antagelig trengt to stk ambulanser og pumping etterpå :lol:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Captain A said:

Kan jo være eit alternativ og ta turen gjennom Limfjorden

Ser man får fine vindforhold seint på fredag fra Thyborøn til Lista

 


tenkte tanken.  Løyingen her i sør ser ut til å komme i 19 tiden i kveld torsdag.  Men ser som du sier at Skagen - kr s ikke ser like fin ut på fredag lenger.  
 

er redd Thy - Lista blir er sjansespill og  vil få motsjø siste halvdel.  Man kunne gamblet på å gå langt ril havs men føler det som litt gambling.   
 

lørdag ser derimot fin ut for overfart.  Både fra Skagen og Thyborøn.  
hvor lang tid tror dere Limfjorden tar i praksis om msn kjører 20-25 kn der man kan ? 
 

vurderer å gå et stykke nordover i kveld om løyingen ikke kommer senere enn 18/19 tiden.
 

fant akkurat vindobservasjoner på Windy så kan følge med i nåtid.  Hva slags stasjoner det er vet jeg ikke.  
 

noen som vet om hvor man finner observasjoner i DK ala det vi har på KystVær ?
 

Siste bildet er med observasjoner.  

Fredag 0900

IMG_3261.png.9ba300cae6c1169f1479eff59d8ed984.png


Lørdag 0800

IMG_3262.png.46bfb3d8e53bef6ded8d61ad5e7a21c7.png

 

Nå, onsdag 1000 med observasjoner.  
kart viser kast. Observasjon viser middelvind.  

IMG_3263.jpeg.3dd17f5ba91a88690e26bd6a437c4c61.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Man har Aggersundbroen også ser jeg.  
åpner disse ved (båt) trafikk hele døgnet? 
ser ikke noe VHF kanal på de i navionics 

 

skal tenke på det. Har alltid hatt lyst til å gjennom der.  Helst med litt bedre tid enn 3-4 timer dog 😂 

 

Har hørt det er utfordringer med sjøgress i sjøvannsfilter ? 
 

er det konstant eller varierer med årstid/ trafikk eller noe ? 
 

kjenner jeg er litt skeptisk.  IPS er ikke glad i ålegress rundt akslingene men det er vel noe annet.   

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Sjøgress ser man ligger og driver enkelte plasser. Mest i øst såvidt eg husker.

Man svinger lett rundt dei belter med gress som kan ligge og drive enkelte plasser 

Var ingen plage for meg når eg har seilt igjennom der 3 ganger


Aggersund går du vel under ? 
Eg går under der med Fly med 4.5 M høyde 

Kun gått på dag tid. Står skilt ved bro om vhf kanaler. 

Link to post
Share on other sites

Skal sjekke litt opp.  4,5 er i grenseland.  Denne har en relativ høy mast oppe på Targa med et heftig FLIR kamera på toppen så skal ikke ta noen sjanser der 😅 

 

har bare gått fra Hals og inn til Ålborg tidligere.   Kan man gå i høy fart mesteparten a veien uten å bryte for mange lover eller hisse på seg ellers sindige dansker ? 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...