Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

I dag var det den perfekte vårdag, med sol fra skyfri himmel og flere plussgrader. Snøen som har kommet tynger på isen som begynner å bli "mør".

 

Fortsetter vårværet er isen borte om en drøy uke.

 

Jobbet i båten i dag og måtte slå av parafinovnen da gradestokken passerte 30 pluss.

 

Nå ser vi bere en vei, folkens. Fremover mot våren..... :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Mye av isen har blitt borte i løpet av et par dager , mye vind og knall vær idag .Er så godt som borte det som var utenfor havna , er noe igjen inne. Men kommer fint ut , lurer på om jeg stikker en tur imårra . Det står på om pentry er tørt etter strøk 4 idag , var tidlig ferdig idag så tipper det er greit imårra . Vært godt med en liten tur på et par dager nå.

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

I dag kom åpningen i isen. Sætre båthavn er nå farbar begge veier! :flag:

Fortsetter mildværet vil isen smalte helt eller drive bort. Kun køs is i dag. Selv småbåter med påhengere går gjennom løsisbelte.

 

Hvorfor jeg nevner dette er for at nettopp denne havna er til stor benyttelse for båtfolket i Indre Oslofjord. Tipper at allerede til helgen finner båtfolk på Bendikbrygga, enten for overnatting eller en øl eller tre på et av stedets to serveringssteder. :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Vinteren nærmer seg tragisk fort, og tankene henledes til at isen kan legge seg enkelte steder.

 

Jeg er svært lite kjent i Oslofjorden.

 

Hvordan er det med Leangbukta, pleier isen og legge seg her?

 

Når tid legger isen seg "normalt", og hvor tykk kan den bli? Jeg tenker i hovedsak fra nå og frem mot desember måned.

 

Hvis Leangbukta er "ishavn", hvor langt ut går isen under "tilnærmet normale forhold" ?

 

Jeg er klar over at her er "om og men og hvis", men litt kommentarer mottaes med takk.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Hei` Astor`, håper vi får lite is denne vinteren. Prognosene er jo at vi snart kan glemme isproblemer i Oslofjorden i årene fremover, skal vi tro på våre eksperter når det gjelder CO2 utslipp etc. Vanntemperaturen vil jo stige og alle Østlendinger kan da benytte sin båt like mye som sør/vest/nord/lenninger i vinterhalvåret.?

I allefall så håper jeg vinteren blir kort og ser frem til en bedre værmessig sommer i 2008. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vindstille og kuldegrader ned mot minus 8 gjør at isen begynner å legge seg i Oslofjorden. Spesiellt rundt Asker og Bærum-landet og rundt Sætre legger det seg fort.

 

leangbukta_med_is.jpg

 

I Leangbukta har det lagt seg et hvitt teppe langt ut i bukta.

 

hurumhavna_isfri_2.jpg

 

Her ute ved Tofte er det isfritt. Det er såpass mye bevegelse i sjøen at det skal mye til før den legger seg.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Skjønner det er kaldt i Bamblelandet i dag, tror jeg må ta meg en tur nedenom havna i morgen og kikke litt til båten.... muligens tappe ut ferskvannet fra siste vanntanken og ellers sjekke litt.. Is er det neppe der båten ligger, men frost er det nok på yttersiden

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har som ellers når jeg har hatt båten liggende ute om vinteren full vanntank ombord. Ligger en frostvakt under ferskvannspumpen og en nede i motorrommet, samt 400 watt i en panelovn ombord. Båten er isolert og holder plussgrader ombord. I dag var det 4 pluss ombord og 7 minus ute. Betaler ekstra for strøm. Har med meg en 5 liter med vann som jeg fyller på når jeg er ombord. Vanskelig med fyllemuligheter rundt fjorden, bortsett fra en slangekveil i gjestehavna i Horten som det er mulig å tappe vann i fra med spesialnøkkel.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Isen har begynt å legge seg i havna idag , uffameg kaldt idag - 8 . Har tappa som altid vanntanken og pentrypumpa er tatt ut og ligger i skapet , lett sak å ta med ei kanne eller to på tur . Blir fort dyrt hvis det fryser , er noen kroner bare pentrypumpa .Den ligger slik at den fryser helt sikkert , hvis den ikke blir tatt ut . Stengte vannet inn til dassen idag også , var og er kaldt ikveld . Håper været snur kjapt igjen , da jeg satser på helg tur imårra. Har blitt trua av Øko om noen lister som må males hjemme , kan da ikke haste det da lenge til jul .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hadde omtrent samme opplegget som deg Astor forrige vinter. I år måtte båten av diverse grunner opp. Takken var at ankervinsjen blei stålet her om dagen. Hadde båten ligget på vannet som den normalt gjør hadde jeg sluppet den historien.

 

 

Trist at slikt skjer. :headbang:

Ser at du har tatt av kallesjen bak. Pleier du ikke ha den oppe? Hvis du fisker mye skjønner jeg godt at det er greit å ha den av.

Vi tar noen turer med fruen ombord. Hun sier at akterplassen er den beste på hele båten. Så da må kallesjen stå klar og varme like så.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kalesjen er alltid på når båten er på vannet. Holder på å bestille ny kalesje nå slik at den blir klar til våren. Den gamle blir da vinterkalesje. På høsten og vinteren har jeg en pod som varmer opp plassen bak når vi er på tur. Når vi ligger på landstrøm har jeg en keramisk ovn i tillegg som brukes på utepassen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...