Jump to content

Isforholdene landet rundt


Astor

Recommended Posts

Den video stream'n fra sundet mellom jeløy og moss, er veldig iriterende. . . . Hadde det ikke vært mere hensiktsmessig med en link?

Nei, synes ikke det ville være mer hensiktsmessig, det er jo greiere at bildene kommer opp uten noe klikking. Men at den kan sinke overføringen av annet i tråde, er godt mulig, noe jeg ikke tenkte på eller visste da jeg la dette inn. Nå er det imidlertid slik at forumet tillater å gjøre det slik vha. iFrame, så dermed gjorde jeg det uten å tenke på at det skulle skape problemer. Og ikke får jeg redigert nå så lenge etterpå heller. Det får du ta opp med teknisk for forumet, enten det nå gjelder å redigere i innlegget mitt (helt greit for meg), eller å stenge for denne typen av videoinnlegg.

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Var da enda godt at den røyk nå i feb. og ikke i juli :sweat: . Håper den er fixsa til påske. Hvis ikke får du krype til korset å legge sånne isbitposer i fryser'n. Jeg har hørt rykter om at flere fortsatt driver med det. :giggle:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

. Håper den er fixsa til påske. Hvis ikke får du krype til korset å legge sånne isbitposer i fryser'n. Jeg har hørt rykter om at flere fortsatt driver med det. :giggle:

Trenger nok ingen is maskiner og isposer til påske.. er nok bare og slenge glasset overbord da skal en se.. eller sette det 1 min ut i kulda :lol: Dere får høre med Bamse TUG om den kan lage råk til koster for dere :wink:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke får du krype til korset å legge sånne isbitposer i fryser'n. Jeg har hørt rykter om at flere fortsatt driver med det. :giggle:

 

Er det mulig?

 

Trenger nok ingen is maskiner og isposer til påske.. er nok bare og slenge glasset overbord da skal en se.. eller sette det 1 min ut i kulda :lol: Dere får høre med Bamse TUG om den kan lage råk til koster for dere :wink:

Ja for til Koster skal vi :sailing::flag_sw:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Var oppe i testriggen til NOV i Søgne i dag. Fra 55 m oppe ser en is til utenfor Songvår som ligger 7 km utfor havna i Høllen.

Vannledningene fryser på sjøbunnen og foreldrene mine er kommet ned fra 67 grader nord for å kikke på vinteren. De har visst ikke slikt der oppe ;-)

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Båten min ligger ved brygge på Hvaler i 20-30 cm is. Noen ved brygga vil bruke motorsag og fjerne isen rundt sine båter, og også sette inn ovner i båtene så de ikke fryser inn igjen.

Jeg tenker at plastbåter fint tåler å ligge i is, og at dersom man fjerner isen, så må man følge opp og holde det isfritt i større radius rund båten enn det en varmeovn vil klare, ellers vil båten fort ligge å slå inn i ny is. Is kan vel være skummelt med tanke på drev og ror, men jeg tenker at det vel er liten bevegelse i isen før den er blitt så tynn at den ikke kan gjøre noen skade der.

Er det noen som har noen tanker rundt dette?

Link to post
Share on other sites

Har hatt båten liggende på sjøen i vinter, ville bruke denne i den kalde årstiden. men den har i hele vinter lagt fastfrosset slik at jeg har kunnet gått tørrskodd rundt for å måke snø.

MEN sist lørdag kom jeg meg ut og fikk nyte det flott været som vi har vert velsignet med denne vinteren. Flatt hav og selv om det var temperatur rund zero ble kalesjen tatt ned for å nyte turen i sin helhet. :flag:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg det værste er gjort. :yesnod:

Jeg skulle så ønske at jeg kunne være enig med deg Astor, men jeg tror nok at det blir svært korte turer foreløbig. Det var åpent vann ute i fjorden, men se på webkamera fra Fulehuk og Verdens Ende nå.

Vi er bare i starten på februar, og nå kommer Østersjøvannet, kaldt og ferskt, og langtidsvarselet er bare kaldt! Dette blir nok isvinter av gammelt merke!

Link to post
Share on other sites

Jeg meldte her om dagen at det er adskillig mindre is i Drøbaksundet nå enn for en uke siden. I dag var det enda mindre. Isfritt rundt Astor nå. 2.4 pluss en meter under Astor er et godt tegn. Legger vi alle positive tanker til issituasjonen tenker jeg vi får til Vintertreffet vårt på Borgen i løpet av februar. Hører stygge rykter om at Mor Major ligger godt innefrosset i gjestehavna i Horten. Det er skjelden kost der nede.

 

isfritt2.jpg

2.4 plussgrader i sjøen og isfritt rundt Astor.

 

 

is.jpg

Slik så det ut for en drøy uke siden.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hører stygge rykter om at Mor Major ligger godt innefrosset i gjestehavna i Horten. Det er skjelden kost der nede.

 

Ja - det er riktig. Ikke lett å komme noe sted herfra! Men jeg slutter meg til håpet om at det skal være mulig med et treff på Oscarsborg i løpet av februar - men det må noen dramatisk "varme" dager til, er jeg redd :headbang: :headbang:

 

bilde_2.jpg

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...