Jump to content

Isforholdene landet rundt

Astor

Recommended Posts

Betyr det at du ikke har samme som meg: http://www.automationdirect.com/static/specs/wiringdevicesselection.pdf

Sikker på at det ikke er skruer i enden?

Jo, det er faktisk den samme pluggen, men min er hel ved, dvs. påstøpt og ikke mulig å åpne

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Finn frem motorsaga REM.

Skjær ut en isblokk hvor hver enda av kabelen din stikker ut.

Du trenger ikke skjære så nære at du er redd for å kappe ledningen.

Isblokka legger du på brygga i sola, eller et lunere sted om det er i nærheten.

Denne løsningen er kanskje litt teit om du må lage en ti meter lang isblokk..... men jeg kan jo ikke vite hvor mye av kabelen som er kledd i is.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Det var denne kontakten jeg så i hylla på maritim. Var 2 deler til ca 150kr delen. Finner den ikke i katalogen,så er kansje noe nytt de har fått. Kvaliteten virket ikke helt på topp. Siden landstrømkablen min også ligger i is tenkte jeg tanken på å kjøpe den. Men nå må jeg nok ligge værfast på land i påska.

Noen som vet om det er isfritt i Vrengensundet og i Kjøkøsund på Østfoldsiden?

Om jeg tar turen rundt hvaler på vei til Sverige. Er det vel de to plassene som det muligens er noe is.

Regner vel egentlig med at det ikke er noe isproblem i Vrengen, men greit å få det bekreftet.

I Sandefjord er det nærmest isfritt, kun noe is helt innerst i havna.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Finn frem motorsaga REM.

Skjær ut en isblokk hvor hver enda av kabelen din stikker ut.

Du trenger ikke skjære så nære at du er redd for å kappe ledningen.

Isblokka legger du på brygga i sola, eller et lunere sted om det er i nærheten.

Denne løsningen er kanskje litt teit om du må lage en ti meter lang isblokk..... men jeg kan jo ikke vite hvor mye av kabelen som er kledd i is.

RSL

Hva med å kjøre litt for mye strøm igjennom denne, da burde isen smelte. Nei jeg tar intet ansvar for dette råd :nonod: men det kan funke.

Hva med å kjøre litt for mye strøm igjennom denne, da burde isen smelte. Nei jeg tar intet ansvar for dette råd :nonod: men det kan funke.

Jeg kjøpte meg en ny kabel fra BåtOnline som synes å ha hele sortimentet til Marinco. Så kan kabelen ligge der til isen kanskje smelter en gang nærmere St. Hans en gang.

img_1587.jpg

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det har vert isfritt i Sagvåg, men det er så kaldt at det fryser stadig til med 2-3cm. I dag var eg uye å kjørre opp renne for en fjordabåt. Og to uker siden kjørte eg opp for ein som hadde vert på tur og ikkje turde bryte seg inn.

Minker stygt på bunnstoffet i vannlinja....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Nettopp derfor det er så kjedileg å ligge i boblehavn på Solvik (Sandvika, Bærum). Noen få hundre fot utenfor er det isfritt så man kan gå med båten. Men ikke her. Vurderer å flytte båten til en annen boblehavn neste år. Uansett så er Solvik en ideel båthavn for å putre 5 minutter ut på late sommerdager og legge til en av øyene, men på våren i boblehavn, så ligger Sandvika litt for langt inn fra fjorden til at isen smelter tidlig (seneste issmelting til nål er uke 15 på nevnte sted).

Håper også å komme til Borgen neste uke. Naledi ligger i boblehavn på vinteren på Solvik ved Sandvika.

Det kjedelige er at isen ligger rett utenfor boblehavna, og i år er den sen med å tine. I fjor var det isfritt utenfor Sandvika 27 mars, spørs når isen forsvinner i år

(det seneste isen noen gang har forsvunnet her er uke 15).

Isen er i hevd i havnebassenget, så det er ikke lov å bryte opp isen med isbrytere, dette for å spare bryggeanleggene iflg en jeg pratet med.

Uansett så nyter jeg jo båtlivet på vinteren da båten ligger i sitt rette element hele året.

Får kanskje gå med blåselampe på isen og lage en råk så jeg kommer ut? :clap:

http://www.naledi.no

130320-img_20130320_103026.jpg

130320-img_20130320_131558.jpg

Jeg måtte bryte is for å komme til brygga i dag etter en flott helg på Borgen. 5 cm stålis som hadde lagt seg etter jeg dro ut på fredag. Kanskje ikke rart at isen legger seg på nytt nå da det var - 15 natt til lørdag. Jeg tok en inspeksjonstur rundt Håøya i dag, solid is i Dragsund, tynn is ved Tåjebukta og i Sandspollen sto det en del folk på isen og fisket! Men det var et vårtegn, Fruen og jeg fant 2 blåveisblomser på Nordre Kaholmen!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...