Jump to content

Infra 727 Prosjekt. Fra dovendyr til Fullblods racer og 500hk!


Lillef0t

Recommended Posts

Skroget til rekordbåten kom i fra en Windy Junior 22 som Tegdan bygde om i fra U til V bunn og laget egent overbygg.

Så rekordbåten var det kun en av men det er jo liten tvil om att erfaringen han fikk med dette prosjektet ble videreført på Infra 727.
Er vel derfor det ikke ble støpt flere rekordbåter for det ikke fantes former.
Tjene penger på å bygge om ferdig støpte Windy syntes sikkert selv tidlig på åtti tallet som en dårlig ide

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 11 minutter siden:

Skroget til rekordbåten kom i fra en Windy Junior 22 som Tegdan bygde om i fra U til V bunn og laget egent overbygg.

Så rekordbåten var det kun en av men det er jo liten tvil om att erfaringen han fikk med dette prosjektet ble videreført på Infra 727.

Kjenner du til hvilken hastigheter som har vert oppnåd på Infra båtene ?  Regner med det har vert prøvd div motor alternativer opp gjennom årene ?

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 18 minutter siden:

Nei, ikke med de motorene man gjerne vil ha de med her i tråden.
Med 225 hk påhenger så rundet de lavt på 50 knop tallet men alt gikk jo gjerne fortere før alle fikk gps :smiley:

Hadde selv 235 hk og det var jo før gps :) kan tenke meg 42-45 knop. Det er ingen rask lettdrevet båt. Og 50 på knopmålern :) det var en god allround båt men ikke noen løpsbåt :) med tanke på fart ville jeg idag funnet et skrog som Phantom, Marshan etc da kan man hente inn knop og man får en klassisk rask båt om man ønsker.

Link to post
Share on other sites

Kan jo legge til att rekordbåten ble vrak i 1982 men det som kan være av interesse er at i 1983 så kjørte de til Danmark på ny rekord tid i følge Tegdan men fikk gear havari på den ene motoren rett før Danmark.
Infra 727 ble lansert i 1984 så dette var trolig en båt ut av formene som ble brukt til serieproduksjonen.
Har ikke noe bevis for att det var identiske båter og er synsing i fra min side.
En annen faktor er jo att Tegdan hadde alt å tjene på att det som ble Infra 727 var raskere enn rekordbåten når det ikke fantes offisiell tid da de ikke kom frem til runding med to motorer i drift
Men igjen spekulasjoner men morsomt er alt som foregikk der nedre på sørlandkysten i plastalderen

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 13 minutter siden:

Kan jo legge til att rekordbåten ble vrak i 1982 men det som kan være av interesse er at i 1983 så kjørte de til Danmark på ny rekord tid i følge Tegdan men fikk gear havari på den ene motoren rett før Danmark.
Infra 727 ble lansert i 1984 så dette var trolig en båt ut av formene som ble brukt til serieproduksjonen.
Har ikke noe bevis for att det var identiske båter og er synsing i fra min side.
En annen faktor er jo att Tegdan hadde alt å tjene på att det som ble Infra 727 var raskere enn rekordbåten når det ikke fantes offisiell tid da de ikke kom frem til runding med to motorer i drift
Men igjen spekulasjoner men morsomt er alt som foregikk der nedre på sørlandkysten i plastalderen

Ja det var tider det før finanskrisen. Det var utroligt mye bra som ble bygget der nede på kysten både av saktegående og raske båter. En tid som er nærmest borte fra Norge. Kanskje kommer noen innom tråden seinere som kjenner til en Infra som har vert testet ut med større motor og oppsett som kan dele erfaring ? Håper det.

Link to post
Share on other sites

Boatmad skrev 33 minutter siden:

Hadde selv 235 hk og det var jo før gps :) kan tenke meg 42-45 knop. Det er ingen rask lettdrevet båt. Og 50 på knopmålern :) det var en god allround båt men ikke noen løpsbåt :) med tanke på fart ville jeg idag funnet et skrog som Phantom, Marshan etc da kan man hente inn knop og man får en klassisk rask båt om man ønsker.

 

Hvis man tenker tyngdepunkt og vektfordeling, så er mye gjort. Bytte ut det tunge treverket med lett divinicell, få tanken lavere og lenger bakover, en lift med godt setback, en skikkelig propell som gir mye løft, hvis det da mangler løft for og få den ut av vannet, så er speedrails neste ting på lista. Da tenker jeg man får noen knop mer enn man gjorde for 30-40år siden.

 

Nå skal jeg bort og se på den en av de nærmeste dagene, så da får vi se om jeg er like optimistisk etter det 

Link to post
Share on other sites

Boatmad skrev for 2 timer siden:

Kanskje kommer noen innom tråden seinere som kjenner til en Infra som har vert testet ut med større motor og oppsett som kan dele erfaring ?

 

Kanskje @Knude kjenner noe til denne historikken? Er det noen her inne som kjenner plastbåtbransjen på sørlandet så er det vel han!

 

Link to post
Share on other sites

Det er moro å se at det er litt engasjement i tråden her allerede! 

Jeg har dykket litt videre rundt på nett og funnet litt andre prosjekter og tidligere historie.

Fra "oddemann" sin racerbåt med 800k, Evindrude sin katalog fra 90 tallet som fronter Infra, 
Proxs 250hk installasjon som måler 64knop!
Så her er det absolutt muligheter.

Det ser også ut til at utgaven med utenbords har fra før et lite step. 

Legger ut div skjermdumper her for videre diskusjon og inspirasjon.

Link to post
Share on other sites

Kan vel si at jeg er i gang med adoptere dette prosjektet.

Tok et røsk i kveld og fikk strippet ned mesteparten av båten allerede. Det er en jobb i seg selv bare det, og få ut alt gammelt. 

Kjenner ikke historien på denne båten, men kan se ut som den var tiltenkt en 5,7l mercruiser og at arbeidet var godt i gang men har stoppet, da original volvo penta styring og gasshendel fortsatt står.
Akterspeilet ser ut til å være gjort noe med i den forbindelse, men usikker. 
Stringerne ser solide ut her, men jeg er også skeptisk til de gamle motorfestene. Ser for meg det har trukket vann inn derfra og at dem kan være våte.
Skal jeg bare bore noen hull i stringerne og sjekke hva som kommer ut? Jeg antar dem er laget av noen trebjelker, og er dem våte bør jeg få litt mørkere/brunt spon opp.

Men, drivstofftankene var rimelig fulle, og jeg antar at her det en god blanding vann, bensin og sikkert annet rusk.
Hva gjør jeg med alt dette? 
Heller det over på kanner, inn i frysern og får skilt ut vann og partikler... eller er det bare til å dumpe?

@Eika Hva tenker du forøvrig om plasseringen av tankene as is? Jeg antar jo dem står feil, og alt for høyt i båten. Men jobb spart da om dem blir.

 

Skjermbilde 2023-09-24 kl. 00.29.44.png

Skjermbilde 2023-09-24 kl. 00.29.07.png

Skjermbilde 2023-09-24 kl. 00.29.22.png

Skjermbilde 2023-09-24 kl. 00.30.04.png

Skjermbilde 2023-09-24 kl. 00.30.19.png

Link to post
Share on other sites

Lillef0t skrev for 9 timer siden:

Kan vel si at jeg er i gang med adoptere dette prosjektet.

Tok et røsk i kveld og fikk strippet ned mesteparten av båten allerede. Det er en jobb i seg selv bare det, og få ut alt gammelt. 

Kjenner ikke historien på denne båten, men kan se ut som den var tiltenkt en 5,7l mercruiser og at arbeidet var godt i gang men har stoppet, da original volvo penta styring og gasshendel fortsatt står.
Akterspeilet ser ut til å være gjort noe med i den forbindelse, men usikker. 
Stringerne ser solide ut her, men jeg er også skeptisk til de gamle motorfestene. Ser for meg det har trukket vann inn derfra og at dem kan være våte.
Skal jeg bare bore noen hull i stringerne og sjekke hva som kommer ut? Jeg antar dem er laget av noen trebjelker, og er dem våte bør jeg få litt mørkere/brunt spon opp.

Men, drivstofftankene var rimelig fulle, og jeg antar at her det en god blanding vann, bensin og sikkert annet rusk.
Hva gjør jeg med alt dette? 
Heller det over på kanner, inn i frysern og får skilt ut vann og partikler... eller er det bare til å dumpe?

@Eika Hva tenker du forøvrig om plasseringen av tankene as is? Jeg antar jo dem står feil, og alt for høyt i båten. Men jobb spart da om dem blir.

 

Skjermbilde 2023-09-24 kl. 00.29.44.png

Skjermbilde 2023-09-24 kl. 00.29.07.png

Skjermbilde 2023-09-24 kl. 00.29.22.png

Skjermbilde 2023-09-24 kl. 00.30.04.png

Skjermbilde 2023-09-24 kl. 00.30.19.png

 

Innholdet på tankene er bare å få over på kanner å kaste, med mindre du har en snøfreser du vil bruke det på. Vet ikke kvaliteten på den og en båtmotor er alt for dyr å gamble med 

 

Jeg lærte litt av en kamerat, som hadde tankene sånn. Han kjørte løp og tenkte at dette skulle være en liten revolusjon, etter at han hadde rulla en gang eller to, så gikk han tilbake til en i midten og etter det har han ikke rulla, bare kjørt istykker båten på alle andre måter, samt er 2 tanker noe drit,mye greier for og maskina til å suge likt fra begge tankene. Det enkle er ofte det beste sies det vel 

 

Borr gjerne ett par små hull i stringerne/motorfestene og kjenn på sponet. Hvis det er vått så er det bare å bytte de ut

 

Skal se om jeg får tatt meg en tur bortover idag for å se. Står hydroliften i nærheten også ? Hadde vært morro og sett litt på den, har en kamerat som sikler fælt på s24 med påhenger, jeg vet allerede hvem som får den ombygginga jobben når han finner en billig med vraka motor 

Link to post
Share on other sites

Alt er råttent. Skruer inn i stringere så det har dratt vann. Men bunnen er jo fin, men må slipes ned og bygges opp nytt. Fordelen er at dørken kan senkes noen cm fra opprinnelig så tyngdepunktet kommer litt lavere.

 

akterspeilet er helt klart gjort noe med i senere tid med to solide stringere. Motorfestenen hadde dog bare to kraftige bolter direkte ned i Bjelka, så det har vel nærmest garantert kommet fukt inn der og. Men jeg boret et par hull i stringern og sponet virker greit. Bare akkurat i hullene til boltene det er brunt. 
kanskje kan dem stå, vet ikke.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 6 timer siden:

Synd jeg måtte hive all divinicell'n min pga mangel av lagringsplass, jeg hadde nok til hele det prosjektet ditt

Ja, det var leit :eek:

- Tenker du jeg skal bygge opp alt nytt med divinycell eller bare xfiner? Er det stor vektforskjell?
Som vist på bildet... alt er råttent :D 

- I infran nå var jo gulv/dørk og alt skrudd inn i stringerne og rundt om. Da er vel laminatet punktert ved første skrue og vanninntrenging blir et faktum.
Hvordan bygger man opp dette på nytt uten å skru eller puntere glassfiberen?

-  Jeg blir her nødt til å bygge opp sidevegger, konsoll, dørk, sofa bak, motorbrønn, luker og alt på nytt. Hvilket Materialer til sånt? Her er jo xfiner enkelt å skjære til å forme og tåler mye, Kan bøyes etc.
XPS, Divinycell eller annet har vel ikke samme egenskapene til dette formålet og blir vanskelig å forme på samme måte som xfiner. På en annen side, xps/divinycell kan vel også bare limes sammen i klosser og skjæres til med varmetråd og slipes/pusses ned for å lage former.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...