Jump to content

Infra 727 Prosjekt. Fra dovendyr til Fullblods racer og 500hk!


Lillef0t

Recommended Posts

Da vil jeg påstå det er verdt den lille turen for å bevitne denne doningen og for å videreføre din ekspertise!:cool:

Som nevnt.. alt er nytt for meg her :D Blir en masse spørsmål.

Men hva tenker "vi" sånn med det første? Fjerne alt gammel ledningsrot, tanker, gammel vindskjerm, glass, treverk og annet vått tre og få bar glassfiber og jobbe på?

Link to post
Share on other sites

Ribb den for elektronikk, vindskjerm, glass, ut med tanker. Helst ikke rør det strukturelle før jeg har fått sjekka litt. Skal se om jeg får tatt meg en tur i helga 

 

Så sett båten på skikkelige bukker, gjerne tilpassa på mål. Holder med ett par lange 2x4 eller 2x6" som står på høykant sånn at steglistene kan ligge stabilt der, da vil du ikke få vridninger i skroget og dermed ødelegge båtens egenskaper. Når det er gjort, så kan du begynne å tenke på å fjerne treverk som er brukt for å stive av båten. 

 

Men jeg må si, med en drøm om 70knop, så er det egentlig ikke ett nybegynner prosjekt, man skal ha tunga rett i munn når man bygger noe som skal gå såpass fort, legger du glassfibermattene feil vei, siden det var lettere eller avkappet fra en annen en annen støp passet perfekt, så kan du ende opp med knekkpunkter og delaminerings soner

 

 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 9 minutter siden:

Ribb den for elektronikk, vindskjerm, glass, ut med tanker. Helst ikke rør det strukturelle før jeg har fått sjekka litt. Skal se om jeg får tatt meg en tur i helga 

 

Så sett båten på skikkelige bukker, gjerne tilpassa på mål. Holder med ett par lange 2x4 eller 2x6" som står på høykant sånn at steglistene kan ligge stabilt der, da vil du ikke få vridninger i skroget og dermed ødelegge båtens egenskaper. Når det er gjort, så kan du begynne å tenke på å fjerne treverk som er brukt for å stive av båten. 

 

Men jeg må si, med en drøm om 70knop, så er det egentlig ikke ett nybegynner prosjekt, man skal ha tunga rett i munn når man bygger noe som skal gå såpass fort, legger du glassfibermattene feil vei, siden det var lettere eller avkappet fra en annen en annen støp passet perfekt, så kan du ende opp med knekkpunkter og delaminerings soner

 

 

Sender deg nummeret mitt på pm, så kan du bare gi lyd fra deg om det skulle passe. Hadde vært meget raust å få "eyes on" tips allerede på dette stadiet.

Enn så lenge låner infran Hengeren her den står i carporten. Flytter den over på bukk når jeg har litt mer klarhet i ting. Ikke akkurat egnet til å mekke der den er nå heller.

Basert på innlegget til @ToreKn og at skroget faktisk er det samme bør det ikke være så fjernt med såpass fart allikevel. Dem sa i avisen den gang at skroget var godt for 90mph. Om dette er av samme kvalitet aner jeg ikke, og det er akkurat det som er et bekymringspunkt pr nå.

Link to post
Share on other sites

Ja gjør gjerne det :) 

 

70knop er oppnåligt, derfor jeg sier at det ikke er nybegynner prosjekt du drar igang med nå. Hvis du er uheldig og vrir skroget litt, før du støper inn nye stivere, så vil båten være skeiv for alltid og gå skeivt i vannet, i litt høy hastighet så trenger jeg vel ikke å fortelle hva utfallet kan bli, hvis ikke det bygges skikkeligt 

 

Her kan du se hvordan jeg sjekka at det ikke var noen vridninger, før jeg støpte noen strategiske plasser og låste båten

https://vm.tiktok.com/ZGJ7yVYFo/

Link to post
Share on other sites

Lillef0t skrev for 9 timer siden:

I dag står det 2x70-80l plasttanker på hver side i motorrommet, men jeg forestiller meg heller en ny alutank plassert lavt i bunnen. 

Klokt valg.

Det er flere som har kjørt Offshore 4C med Infra. Skagerrak across +++

I hvert fall en rigg hadde nedklippet skrog.

Tror en Infra hadde rekorden til Danmark en stund??

 

Ikke undervurder tyngdepunkt og balanse i en rigg. Tar du det alvorlig så blir det bra. Altfor mange her på Forumet tror hvem som helst kan bygge en vinnerbåt på 3 dager. Slik er det ikke.

 

Kjenner veldig mange med fantastiske båter... men de er ikke gode nok førere...

Bygg deg en hyggelig og trygg Infa, kjør nesten like fort som de raske på fjorden, også kan du om du er god, invitere de ut i bølgene... ikke sikkert de tar deg der...

Link to post
Share on other sites

Mange som burde sett litt på den timelista du har @Eika, og studert oppgavelista du bruker også... 

Selv det å få en Musling 14 med Yamaha 70hk  2T til å gå fint med første motorplassering, selv om en kan måle på millimeteren på andre båter... er ikke gjort for hvermansen

Det blir ikke lettere på mer komplekse båter.

 

TS: Infra 727 har potensiale.

Glem de hyperekstreme skrogene, så lever du og passasjerene lengre.

Den dagen du har fått maks ut av din rigg kan du selge eller kose deg med den :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 1 time siden:

Mange som burde sett litt på den timelista du har @Eika, og studert oppgavelista du bruker også... 

Selv det å få en Musling 14 med Yamaha 70hk  2T til å gå fint med første motorplassering, selv om en kan måle på millimeteren på andre båter... er ikke gjort for hvermansen

Det blir ikke lettere på mer komplekse båter.

 

TS: Infra 727 har potensiale.

Glem de hyperekstreme skrogene, så lever du og passasjerene lengre.

Den dagen du har fått maks ut av din rigg kan du selge eller kose deg med den :thumbsup:

 

Procatten har vært rigga opp og ned sikkert 15-20 ganger siste 7årene, prøvd 4 6 7 8" setback, prøvd 3 forskjellige tankoppsett, hatt på 6 forskjellige motorer, hatt 3 eller 4 forskjellige skjørt, bygd nytt skjørtfeste, modifisert steglistene for og få mer bæring, har prøvd med og uten styrefinner, satt på tunellforlengere, sikkert prøvd en kombinasjon på 15-20 forskjellige propeller og utvekslinger, bygd om batteri og oljetank fester for lavere tyngdepunkt 

 

Nå i vinter skal tunellen forlenges, båten skal rettes opp, dørken skal byttes, den skal få noen flere stivere, aerodynamikken skal forbedres, motoren skal kortes inn, evinrude'n skal få sportmaster 3.0 med 1.62 utv, forhåpentligvis så får jeg tak i en 3.4 veiv også så jeg får 75hk mer, lurer på om jeg skal prøve enda ett tankoppsett. Hater egentlig og gjøre mer enn 1 modifisering om gangen, for da kjenner man ikke hva som hjalp/ikke hjalp. 

 

Føler meg nesten som en professor, når det gjelder jakta på knop med procat :p men det er morro når man faktisk lærer noe, gir en annen oppskriften på knop også får de 5-6knop sånn på direkten for en investering på 700kr og 4 timer jobb.  

 

TS: se på det innlegget her som en advarsel om hva som skjer hvis du virkelig blir hekta. Its no return at this point, det er nærmere en lidelse enn lidenskap. Men når alt stemmer, alt virker som det skal, så er det verdt hvert eneste minutt man har brukt 

IMG_20220501_182932.jpg

Link to post
Share on other sites

@Eika Her snakker vi løft av motor!:crazy: Må nosecone etc skiftes i disse tilfeller eller det en annen form for kjøling? Har hørt "water pickup" uten at jeg har satt meg inn i hva det er, annet enn hva som ligger i navnet.

@dieselfan Hva er kriteriene i 4C klassen? Googlet så klart men fant det faktisk ikke ut, alt annet enn 4C. Men det er jo positivt å vite at infran har blitt brukt, og fått noen skussmål i litt røffere sjø. Da har den vel blitt valgt for en grunn? 

Jeg er litt perfeksjonist av natur og henger meg opp i småting, så er det sånn at "det funker" men er lite optimalt, eller noe annet er bedre grunnet sånn og sånn så slår jeg meg ikke til ro med det første.
Infran ser ikke like "sportslig" ut som andre mtp skrogform, V etc, til sammenligning mot feks Nitra eller Tintorera, men hvor stor rolle spiller det?

@eika nevnte jo også bare det angående hydroliften, å få letta ræva ved å erstatte stålet med glassfiber og en kortere stamme. Det setter jo kværne i gang. Også det med sandsekker, at denne båten også kunne vært utprøvd med litt mer vekt i bunn av V´n da jeg får litt chinewalk med lite vekt i båten. 4 mennesker og den går rimelig stabilt.


Over til litt motor.
Hvor viktig blir sylindervolum og moment på disse båtene rundt tonnet?

Yamahaf350 på hydroliften er solide 5,3l  og Nizpro tester den til rundt 390hk originalt. Den er sterk!

Mercury R400 verado er derimot bare 2,6l men kompressormatet. Som et vesentlig rimeligere alternativ til feks Mercury XS 300/450/500. 
R400 får vel et vesentlig lavere moment enn disse andre, men er det godt nok som singel installasjon på feks Infran eller hydroliften?

Nizpro leverer kompressor kit til Yamaha 4,2l og tunes opp til 450-500hk! Og dette er nok kittet jeg sikler mest etter... en 225 SHOvmax  påbygget kompressor. Momentet her overgår også F350.


Et moment for meg her blir at en "investering" i en god utenbords motor kan jeg ta med meg videre ved båtbytte. Det er mindre aktuelt med en innenbords.

Link to post
Share on other sites

Her er dyno testen til Nizro på Yamaha. Ikke all verdens forskjell, men noe mer moment midrange og på topp, samt litt mer turtall å gå på.
Det interessante er jo også at originalt leverer en del mer enn oppgitte 350hk.


Og et annet bildet som visser riggen på hydroliften litt bedre. Ikke vanskelig å se at den er litt tung i ræva:rolleyes:

 

Skjermbilde 2023-09-22 kl. 09.57.09.png

Skjermbilde 2023-07-18 kl. 13.44.50.png

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Lillef0t said:

@Eika Her snakker vi løft av motor!:crazy: Må nosecone etc skiftes i disse tilfeller eller det en annen form for kjøling? Har hørt "water pickup" uten at jeg har satt meg inn i hva det er, annet enn hva som ligger i navnet.

@dieselfan Hva er kriteriene i 4C klassen? Googlet så klart men fant det faktisk ikke ut, alt annet enn 4C. Men det er jo positivt å vite at infran har blitt brukt, og fått noen skussmål i litt røffere sjø. Da har den vel blitt valgt for en grunn? 

Jeg er litt perfeksjonist av natur og henger meg opp i småting, så er det sånn at "det funker" men er lite optimalt, eller noe annet er bedre grunnet sånn og sånn så slår jeg meg ikke til ro med det første.
Infran ser ikke like "sportslig" ut som andre mtp skrogform, V etc, til sammenligning mot feks Nitra eller Tintorera, men hvor stor rolle spiller det?

@eika nevnte jo også bare det angående hydroliften, å få letta ræva ved å erstatte stålet med glassfiber og en kortere stamme. Det setter jo kværne i gang. Også det med sandsekker, at denne båten også kunne vært utprøvd med litt mer vekt i bunn av V´n da jeg får litt chinewalk med lite vekt i båten. 4 mennesker og den går rimelig stabilt.


Over til litt motor.
Hvor viktig blir sylindervolum og moment på disse båtene rundt tonnet?

Yamahaf350 på hydroliften er solide 5,3l  og Nizpro tester den til rundt 390hk originalt. Den er sterk!

Mercury R400 verado er derimot bare 2,6l men kompressormatet. Som et vesentlig rimeligere alternativ til feks Mercury XS 300/450/500. 
R400 får vel et vesentlig lavere moment enn disse andre, men er det godt nok som singel installasjon på feks Infran eller hydroliften?

Nizpro leverer kompressor kit til Yamaha 4,2l og tunes opp til 450-500hk! Og dette er nok kittet jeg sikler mest etter... en 225 SHOvmax  påbygget kompressor. Momentet her overgår også F350.


Et moment for meg her blir at en "investering" i en god utenbords motor kan jeg ta med meg videre ved båtbytte. Det er mindre aktuelt med en innenbords.

Kansje ikke helt til samenlikning, men sønnen min var på RIB tur og der var det en med dobble 400R samt en annen med dobble 300. husker ikke hvilket merke, emn de sa 300 motorene gikk best!  på min Suzuki 300 er det volum på over 4 liter, så det forklarer kansje litt når det bare er 2,6 L på 400R  På båter som er tyngre og ikke bare kjører top speed er vel dreiemoment på 3-5000 like viktig som antall HK på topp

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Morro tråd å følge, å lytte til ivrige entusiaster som søker kunnskap i samtale med erfarne spesialister er alltid spennende og interessant, nesten uansett tema! :thumbsup:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Nosecone hus er absolutt en fordel, men waterpickup er redninga. Waterpickup er bare at man har ett lite vanninntak på båten, så går det slange fra det inntaket og inn i toppen av girhuset. Er litt jobb med borring, gjenging osv, men det er det verdt 

 

Ang verado rekke6, styringa på de motorene er CRAP!! Ikke kan man bytte til vanelig styring heller på de dritmotorene. Men de går fælt da. Ang momentet, de nye v8 fra mercury, spiser propeller til frokost, middag og lunsj. Kamerat av meg tok knekken på 5 propeller i fjor, korteste holdt vel sånn ca i ett kvarter før den mangla ett blad. Lite kult når propellene koster 10-15k pr stk. 

 

Når jeg ser på yamaha'n, så syns jeg det ser ut som 20", men er ikke helt sikker. Motorene blir store, når de først kommer så høyt. Kan du ikke måle imellom strekene jeg har satt på bilde a? Så finner vi fort ut av det. Man skal aldri undervurdere feilplassert vekt og tyngdepunkt. Man kan hive på så mye motor man vil, men det vil aldri gå fort eller vært godt og kjøre, hvis ikke båten er balansert. Men den Yamaha 350'n veier mer enn en 500r, setter du på en mercury 300xs, så veier den ca 120kg mindre enn yamaha'n du har idag. 

Screenshot_2023-09-22-10-39-35-544_com.snapchat.android.jpg

Link to post
Share on other sites

Rolf skrev 46 minutter siden:

Morro tråd å følge, å lytte til ivrige entusiaster som søker kunnskap i samtale med erfarne spesialister er alltid spennende og interessant, nesten uansett tema! :thumbsup:

 

Hvor er det spesialister her i tråden ? Har endel jeg skulle ha spurt han/hu om :) 

 

jeg har bare sett lykkelige amatører i tråden så langt 

Link to post
Share on other sites

La meg omskrive til "lykkelige amatører med en smule kunnskap og allsidig erfaring".

Når de øser ut sin mangslugne kunnskap er det uansett

morro å følge fra sidelinjen...:yesnod:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Rolf skrev 1 time siden:

La meg omskrive til "lykkelige amatører med en smule kunnskap og allsidig erfaring".

Når de øser ut sin mangslugne kunnskap er det uansett

morro å følge fra sidelinjen...:yesnod:

 

Det hørtes bedre ut :) spesialister vet jo hva de holder på med, lykkelige amatører prøver og feiler, går på snørra med trynet først og prøver på nytt. Eneste måten og lære på det, for jeg har spurt såkalte eksperter om hjelp, men de gir jo feil tips med vilje. Når jeg ser åssen jobber mange av disse spesialistene og ekspertene gjør, så river jeg meg i det håret som er igjen. 

 

Jeg er glad jeg bare er en lykkelig amatør, da kan jeg prøve og feile litt, så lagre erfaringene i det løsemiddel skada arkivet mitt :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hadde selv Infra på 90 tallet. Den var med 235 Johnson. En god båt som fungerte bra. Den var standard rigget. Husker at jeg savnet mere løft i skroget. 
På den tiden så jeg det var mange som prøvde div større motorer men toppfart økte ikke så mye. Noen som har har info om båten som ble brukt under Skagerak løpet 1982 ? Hadde samme skrog som båten som ble satt i produksjon 1984 ? Tenker da på steglister etc. var skroget det samme ?

Link to post
Share on other sites

Boatmad skrev 50 minutter siden:

Hadde selv Infra på 90 tallet. Den var med 235 Johnson. En god båt som fungerte bra. Den var standard rigget. Husker at jeg savnet mere løft i skroget. 
På den tiden så jeg det var mange som prøvde div større motorer men toppfart økte ikke så mye. Noen som har har info om båten som ble brukt under Skagerak løpet 1982 ? Hadde samme skrog som båten som ble satt i produksjon 1984 ? Tenker da på steglister etc. var skroget det samme ?

 

Nå har vi heldigvis lært mer om setback, balansepunkt og propeller, i tilegg er det speedrails og få tak i. Løftet kommer, må bare jobbe litt for det 

Link to post
Share on other sites

Ja.. selv bare en god propell i dag kan vel gi et vesentlig bedre og nødvendig løft?

@Boatmad Fint med en med litt erfaring fra båten tidligere! Jeg lurer også på dette da.. om skroget som ble brukt i racing var nevneverdig annerledes og hvordan/hvorfor i såfall.


Tenkte jeg på amatørvis skulle prøve å skisse et skrog i Sketchup, for å kunne prøve ut litt løsninger i 3D. men sløser sannsynligvis mange timer på det, mer enn det gir tilbake.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 1 time siden:

 

Nå har vi heldigvis lært mer om setback, balansepunkt og propeller, i tilegg er det speedrails og få tak i. Løftet kommer, må bare jobbe litt for det 

Løftet kommer nok :) husker Infraen som god båt og utroligt kjekt om noen kunne fått fart på den idag :) kanskje det kan blåse nytt liv i en gammel klassiker :)

Link to post
Share on other sites

Lillef0t skrev for 3 timer siden:

Ja.. selv bare en god propell i dag kan vel gi et vesentlig bedre og nødvendig løft?

@Boatmad Fint med en med litt erfaring fra båten tidligere! Jeg lurer også på dette da.. om skroget som ble brukt i racing var nevneverdig annerledes og hvordan/hvorfor i såfall.


Tenkte jeg på amatørvis skulle prøve å skisse et skrog i Sketchup, for å kunne prøve ut litt løsninger i 3D. men sløser sannsynligvis mange timer på det, mer enn det gir tilbake.

Muligens noen her inne på Båtplassen kjenner til om skroget på racing model var annet en prodoksjonsmodel etterpå ? Jeg tror det men er ikke sikker. Som mange sier- mye kan justeres og forandres. Men det koster også i tid og kroner. Kanskje har noen her på Båtplassen kontakt eller kjenner til noen av dem i Tvedestrand som kjørte racing båten og produserte den i ettertid. Da kan du få masse nyttig info.

Link to post
Share on other sites

Boatmad skrev 13 minutter siden:

Muligens noen her inne på Båtplassen kjenner til om skroget på racing model var annet en prodoksjonsmodel etterpå ? Jeg tror det men er ikke sikker. Som mange sier- mye kan justeres og forandres. Men det koster også i tid og kroner. Kanskje har noen her på Båtplassen kontakt eller kjenner til noen av dem i Tvedestrand som kjørte racing båten og produserte den i ettertid. Da kan du få masse nyttig info.

Fra Tvedestrandposten.

IMG_4789.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...