Jump to content

Infra 727 Prosjekt. Fra dovendyr til Fullblods racer og 500hk!


Lillef0t

Recommended Posts

En liten oppdatering..

Ikke helt sjødyktig slik den var, når xfiner-platene plutselig passer i en bøtte:giggle:

Gått løs med vinkelsliper og multiverktøy. Dro og skrapet av belegget inne i "frontkabinen". Ikke en trivelig plass å ligge.
La på godt med "Label off" fra Biltema for at limet som henger igjen skal løsne.

Neste blir å gi den en skikkelig runde med høttrykkspyleren før jeg kan tenke på å begynne å slipe litt.
 

Skjermbilde 2023-09-28 kl. 22.24.48.png

Skjermbilde 2023-09-28 kl. 22.24.57.png

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor mange timer du har lagt ned til nå men synes du har kommet imponerende langt.

 

Håper du velger å la alt som veier noe, bli plassert så lavt som mulig og så nær senter som mulig...

Der du ikke får det til, håper jeg du funderer til du får det til...

Husk på gangetabellen når du vurderer vektbesparelse.

Husk på hvor viktig en stooor og deilig radius er for styrken i alle hjørner og overganger.

Hver eneste time du velger å bruke på å sparkle opp radiuser og legge i filler på de rette stedene og slipe ned knekkpunkter, er en investering i levetid :thumbsup:

Legg en god plan for hvor den skal flekse. Kan du få @Eika som konsulent noen timer så sparer du mye tid og resultatet vil vokse :clap:

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev On 21.9.2023 at 13.03:

Samt at jeg tror @Lillef0t prøver å være litt kritisk slik at han ikke ender opp med å lytte på en jypling som egentlig ikke kan noe men bare sysner.

Kan ikke se et eneste ord fra TS som til nå sier at han er bekymret for jyplinger, eller at han kun ønsker råd fra enkelte, eller at synsere er noe problem i denne tråden.

Hvorfor tar du egentlig opp dette temaet?

Link to post
Share on other sites

Lillef0t skrev On 28.9.2023 at 22.34:

En liten oppdatering..

Ikke helt sjødyktig slik den var, når xfiner-platene plutselig passer i en bøtte:giggle:

Gått løs med vinkelsliper og multiverktøy. Dro og skrapet av belegget inne i "frontkabinen". Ikke en trivelig plass å ligge.
La på godt med "Label off" fra Biltema for at limet som henger igjen skal løsne.

Neste blir å gi den en skikkelig runde med høttrykkspyleren før jeg kan tenke på å begynne å slipe litt.
 

Skjermbilde 2023-09-28 kl. 22.24.48.png

Skjermbilde 2023-09-28 kl. 22.24.57.png

Her har du ryddet godt og må si på kort tid.  Godt jobbet. Ja man finner masse grums og dritt når man plukker ned gamle båter. Et tips - om Eika titter innom båten ta dere god tid. Vurder hva som bør og kan gjøres. Så bør man tenke på kostnaden. Kjenner ikke Eika men føler han har erfaring innen dette etter hva jeg har lest på båtplassen. Ikke den mest aktive selv her inne. Prøv få råd av personer med kunnskap. Har du fått noen info fra dem som var involvert med Infra ? Det er en tråd jeg følger :) 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 1 time siden:

Kan ikke se et eneste ord fra TS som til nå sier at han er bekymret for jyplinger, eller at han kun ønsker råd fra enkelte, eller at synsere er noe problem i denne tråden.

Hvorfor tar du egentlig opp dette temaet?

Litt off topic,  men skal svare deg raskt. Jeg oppfattet det det og da som at Eikas påstander kan forstås som en "forståsegpåer uten egentlig erfaring" hvis man ikke kjenner til hans lidenskap og kunnskap om raske båter. 

 

Når TS skrev : "Hvilke erfaringer har du Eika, og hva kjører du som du referer til her?" 

 

Da skrøt jeg av Eika og fortalte hvilke kunnskap han har,

 

hvor på Eika responderte til meg: "varmer litt når noen ser igjennom noen halvskarpe innlegg og faktisk får med seg budskap"

 

Og jeg svarte ham: "For de som ikke "kjenner deg" kan du virke litt hard, når jeg egentlig tror du bare er ivrig og lidenskapelig. Så jeg ville bare få det frem. Samt at jeg tror @Lillef0t prøver å være litt kritisk slik at han ikke ender opp med å lytte på en jypling som egentlig ikke kan noe men bare sysner. Han få en god sparringspartner i deg ved å lytte til innspill, tror jeg. Og kutte ned mange timer research."

 

Det var sammenhengen,  og hensikten var å gi TS trygghet for at han kan høre på hva Eika deler. Hensikten var ikke å skape negativitet eller spre falske rykter, heller tvert i mot. Beklager hvis det kan misforstås. 

 

Håper vi kan legge denne saken død og fokusere på fremgangen og løsningen for Infraen. :yesnod:

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Nja... Problemet er heller transparens og føttene plantet i jorden. Hvorfor er det ingen med kunnskap som fraråder hele prosjektet? Problemet er at ingen sier kondolerer når lidenskapen og drømmene skal gjennomføres. Problemet er at ingen snakker om kostnaden av 100K, 200K eller 500K med høy rente og denslags.

 

Prosjektet er kult nok det, men det er fort 500K før du har noe som faktisk går fremover eller kan slå bakk. Men hvis du kan kaste 500K på dette prosjektet ( for gøy), så værsågod...

 

Kunnskap er en ting. Hvis man ikke klarer å skille drøm/lidenskap fra virkelighet, er man rett i faenskapet...

 

Hadde egentlig bestemt meg for å logge ut for godt, men ser at det trengs en voksenstemme her fortsatt.

 

(Jeg vet: Har kjøpt meg en brukt MB fordi jeg syntes det var kult).

Link to post
Share on other sites

Har vært uten tlf noen dager og har hatt litt høy marsjfart langs veien så det er ikke bare bare å komme seg rundt :p

 

her ser jeg det har blitt kappa mye stivere, så båten har garrantert vridd seg litt hvis ikke båten er satt på skikkelige bukk. Se på bilde under, åssen bukk den ene båten min står på, den er bygd på mål, passer akuratt på steglistenes bredde og er lang nok til at båten ikke blir konkav. Den er 29fot, støpt tynn, men sterk, så den veier bare 600kg, oppstillinga av båter man skal jobbe på og som skal gå fort, er alfa omega. Hvis ikke den er rett, så har man akuratt kasta ufattelig masse penger og timer rett i dass 

 

kostnader på 100 til 500k ? Kostnader på 25kg polyester/vinylester er 2-4k, rull/striper med glassfiber 3-5000kr (kvalitet er bedre enn kvantitet), divinicell 4-7000kr. Så er det seff litt verktøy som ruller, lufteruller, tapetkniv, slipeskiver, støvsugerposer 

 

Screenshot_2023-10-01-01-05-19-278_com.miui.gallery.jpg

Link to post
Share on other sites

Motoren er den store kostnaden, så kommer valg av styring, lift/brakett, interiør, propeller, Men plastferdig båt burde man få til for 20-30k hvis han gjør alt selv. Det er noen prosjekter som er spennende nok til at jeg ikke ser på det som jobb, men hobby og da er det morro å hjelpe litt 

 

Men grov regna 70-200k for motor, 20k for en god styring, 10-25k for en god lift, interiør alt fra 5000kr og oppover, propeller koster fra 3500kr brukt, til 70000kr nye hvis man skal ha rolla 

 

Folk har brukt 150k, på mye kjipere båt enn det her. Men det er ikke alltid verdien i en båt kun kan måles i kroner og øre, det er gleden av og bygge den, rigge den, prøve og feile, lære, plutselig sitter man med en båt man blir ufattelig glad i. 

 

Så den voksenstemmen, kan du ta med en annen plass. Entusiaster bryr seg ikke om sånt tull

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev 10 minutter siden:

Du kan begynne med å regne dine egne priser for å gjøre mesteparten av jobben.:wink:

 

Hvem har sagt jeg skal gjøre noe annet enn å peke og forklare ? Kansje hjelpe til litt på det mest kritiske. Hvem har sagt jeg skal ha betalt ? 

 

Som jeg har skrivd i innlegg lenger opp, det er noen prosjekter som er såpass spennende at det går over på hobby, da er det jo bare morro og hjelpe til litt 

 

Hadde han kommet til meg med "vraket" og sagt: bygg den opp, jeg skal sette meg nedi båten og vri på nøkkelen i mai, så hadde saken stilt seg annerledes. Men det er jo ikke det som er saken her, han skal bygge selv, det er hans prosjekt. 

 

Så legg gjerne frem det 500k regnestykket ditt.

 

Den gamle provee båten over, skal få ny gelcoat, dobbel montasje påhengere, dobbel lift, dobbel styring, rh/lh girhus og propeller, bøttestoler med dempa understell, 4punkt sæler, lufteflasker. Alikavel havner alt på under halvparten av budsjettet ditt. Hadde jeg brukt budsjettet du snakker om, hadde det vært en 1000hk bigblock baki den 

Link to post
Share on other sites

@Solseng jeg synes engasjementet ditt i tråden er fint, men i overkant pessimistisk, og ingen produkt er ferdig før det faktisk er bygget og et sted må en begynne. 
 

Prismessig er estimatene dine som stukket fingern i lufta, og basert på noen andre bygger båten. Men her også.. fingern i lufta. 
Men som allerede påpekt over her ligger de største kostnadene i hestekrefter, hydraulikk, drivstofftank, kabling og slikt. 
 

Plasten i seg selv kan vi vel fastslå blir tusenlapper.


skal jeg regne timer for arbeid lagt ned blir det et annet regnestykke. Men det er mye her hjemme jeg ikke får betalt for.

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev 8 minutter siden:

Hjelp nå litt med å forespeile kompleksiteten til trådstarter. Hvis du mener det er plain sailing, så gjerne det.

 

Jeg tenker at det fort blir en "hagebåt" - altså et båtprosjekt som bare blir stående på bukker i hagen.

 

Venter fortsatt på voksenstemmen budsjettet, kan du ikke servere oss det ? Vis meg prisene på alt som trengs bortsett fra motor, den er montert på noen timer og kan koste fra 50 til 600k, så den holder vi utenfor det budsjettet du skal presentere oss, for det punktet får trådstarter velge selv når den tid kommer 

 

Ser på dette som ett relativt enkelt prosjekt hvis det blir gjort riktig, hvis trådstarter hører på velmente råd og tar de til seg, så burde det bli båt av dette iløpet av vinteren hvis han kan jobbe 10timer hver uke 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 1 minutt siden:

 

Venter fortsatt på voksenstemmen budsjettet, kan du ikke servere oss det ? Vis meg prisene på alt som trengs bortsett fra motor, den er montert på noen timer og kan koste fra 50 til 600k, så den holder vi utenfor det budsjettet du skal presentere oss, for det punktet får trådstarter velge selv når den tid kommer 

Det er sluttsummen som teller. Når utgiftene er gjort opp. Jeg antar bare at dette prosjektet blir dyrere og mer omfattende enn hva som forespeiles her.

 

 

Link to post
Share on other sites

Men kan ikke du vise oss hva som koster så mye ? Du har sagt en halv mill, kan du ikke prøve å backe det opp med å google noen priser på det som trengs ? Du kommer bare med løse påstander, sånn du alltid gjør på de seine kveldene dine :drink:

 

De løse påstandene dine, pessimistisk innleggene og den trollete holdninga de, kan du ta med deg til kvinneguiden.

 

Her på båtplassen er det entusiaster som er glad i båt, vi vet ingenting om trådstarters økonomi, men hvis vi skal spekulere litt, så har han allerede en ganske dyr, flott, sporty og spesiell Hydrolift s24 som skiller seg ut fra alle de andre med en stor og dyr v8 påhenger bakpå. Om han har råd til en 450/500r og alt det beste, det vet vi ingenting om. Folk bruker ufattelig mye penger og tid på å realisere drømmene sine

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev 8 minutter siden:

Men det kommer til koste 500K uansett.:giggle:

 

Du og det vaset ditt, du greier ikke å backe opp halvparten av den budsjettet ditt. Så nå bare vaser du med fjolette påstander som ikke har noe som helst med virkelighet og gjøre 

 

Fortsatt sur siden jeg ikke gidder og gi deg oppskriften innen rubbing og polering ? 10steg til 50 000kr, var vel det du estimerte en skikkelig polering hos meg kosta ? Alt annet var for dårligt ?

 

Vær nå litt voksen, du som er voksenstemmen her inne, sett fra deg glasset, legg deg, så prøver du og presanterte budsjettet imorra når du ikke er såpass surette 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...