cocker Svart 22.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2006 Javel, handler det meste av teak og mahognye på hafslunsøy jeg... Men lister av mahognye er det nok dårlig med der.... Kan du ikke kjøpe teak lister da?når du beiser de så ser du ikke forskjell på det eller mahognye...De er jo laget med spor til plater og de har jo til alt, både rundt bordplater,kantlister innvendig og utvendig.. Sitér dette innlegget Link to post
trulte Svart 22.Februar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2006 Hmmm....beise med edelolje med 10% mahognybeis da eller? Har egentlig lyst til å ha listene i mahogny også, så det blir "gjennomført".... Kan jo kjøpe med ei prøve og se hvordan det ser ut. Kan jo spare en del tid da... Det var på Hafslundsøy jeg handlet i dag ja. De har vel det beste utvalget til vårt bruk tror jeg. Samme sortiment som Østsiden sa de. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Svart 22.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2006 :nono: Litt for mye, index. Bruker enkelte steder hvit Shipolin, utblandet med MAX 10% Owatrol-olje - ikke Owatrol I, men vanlig Owatrol-olje. Ikke bland Shipolin'en ut FOR mye, da dekker den nesten ikke. Tro meg, har gjordt den feilen selv! Måtte male 5/6 strøk for å få dekning! Er det den som heter noe sånn som, tilsetningsolje til maling, du mener. Eller har den et annet navn?? Høres ut til å være et fantastisk produkt. mvh Ben Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 23.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2006 Skjønner hva du mener nå Cocker Edeloljen kan brukes på denne måten. Godt å høre at helsa er på bedringens vei... I morra er det meldt mange varmegrader i Skjeberg... Jeg har vært litt rundt å sjekket mahognylist-sortimentet i distriktet i dag, og det er ikke så alt for mye å skryte av. Fant derimot 32mm x 32 cm mahognybord som trelastlageret skulle ha 227 kr pr meter for. Vurderer å frese mine egne lister. Bør jo ikke være noen umulighet. (Fresinga som jeg hadde problemer med, som jeg skrev om tidligere, har forresten godt som en drøm... Fiksa det etter hvert.) Er det noe spesielt jeg bør tenke på hvis jeg skal frese disse listene selv? Det blir jo stort sett hjørnelister og bordlister. Noen som har erfaring med dette? Jeg har et lite overskudd av mahognystaver som jeg har fått saget 8x50x2000mm, send meg en im hvis du er interessert. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 23.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2006 Er det den som heter noe sånn som, tilsetningsolje til maling, du mener. Eller har den et annet navn?? Høres ut til å være et fantastisk produkt. mvh Ben Se lenger opp på siden der har jeg lagt inn en link, oljen heter bare owatrol olje Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Muhammed Svart 23.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2006 Du kan jo også høre her etter lister.Mahognylister Sitér dette innlegget Link to post
cocker Svart 23.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2006 Hmmm....beise med edelolje med 10% mahognybeis da eller?Nei, beis med bare mahognyebeis..Hva du bruker som overflatebehandling tror jeg ikke har noe å si...Skal du ha det blangt eller matt da? Jeg tok halvblank, hadde jeg gjort det om igjen hadde jeg beiset alt og tatt det blangt, det gulner så fort lissom..... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 23.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2006 Litt info om BV igjen Trulte; Her er svaret på spørsmålet om oppvarming av BV. Vel, slik at den blir passe flytende, blir den for varm damper den for mye og gasser samt at den blir meget tynn og vanskelig og påføre. da er den for varm... Varm den slik at den er passe å stryke på og at den trekker litt inn. Den kan også rulles med bakomrull, men obs på at dette sliter ut rullene raskt. Kanskje 30 - 40 grader Prøv og se hva du liker best. Da er den passe 2 andre strøk kan være akkurat så du for stryki den på, den skal bare lage et lag og ikke trekke inn som første strøk. Jeg vil si omkring 18 - 21,5 grad Sitér dette innlegget Link to post
trulte Svart 23.Februar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2006 Supert Bastard. Gleder meg til den lukta! Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 23.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2006 .......for å se dette Owatrol olje produktet, men er sterkt i tvil om hvilken dere egentlig mener. .........oljen heter bare owatrol olje Og slik ser den ut....... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
trulte Svart 28.Februar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2006 Hei. Gray Marine er jo "guden" å få tak i til min båt. Mulig jeg kan få tak i en 25 hk Gray Marine, men dette vil vel bli ALT for lite? Det "følger" nemlig med en båt til den motoren, som jeg kunne tenkt med som et neste virkelig restaureringsjobb (altså sette istand til originalutseendet). Tenkte jeg kunne brukt denne motoren i den båten jeg pusser opp nå så lenge.... Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 28.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2006 25 HK går fremover det også. Forskjellen er bare at med 25 HK så vil du kun ha "tuslefart", men jeg hadde sannsynligvis aldri kjørt fortere enn det, så hvorfor ikke? Du vil jo også få mindre hk i manøvreringen, noe som gjør at alt må skje meget forsiktig (ikke fullt så enkelt å manøvrere i en trang havn, strømninger, vind etc.) På Dorry har jeg 40 HK, men den veier jo 5 tonn - det er helt ok om jeg tar alt meget rolig ved manøvreringen. Til Furuholmen nå vil det komme inn en Albin 40 HK, noe jeg tror blir helt fint - men nå har jo jeg ikke de fartsmuligheter som du har ( om du er opptatt av å bruke disse). Jeg hadde gått for tuslefart frem til båt nr. 2 er klar, og deretter sett på behovet til nåværende. Kanskje er det topp å bare tusle! Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
trulte Svart 28.Februar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2006 Det var den tanken jeg tenkte også. Kan jo prøve i sommer i hvertfall og se hvordan jeg synes det er. Hvor mange knop båten går er ikke det viktigste for meg altså, det er viktigere med lyden... Dette er en sideventilert, 1250 ccm, Gray Marine Sea Scout. Jeg får dra å titte på båten og motoren i løpet av uka tror jeg... Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 28.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2006 Høres ut som en god idè! Hvilken båt følger med?? Husk kamera! Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
trulte Svart 28.Februar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2006 (redigert) Det er en 20 fots Kragerø mahogny plattgatter. 57 modell. Skal ta med kamera. Regner med å dra å se på den i løpet av uka. 19 000,- med opplagshenger. Høres ikke dumt ut det vel? Den står forresten annonsert på zett.no Redigert 28.Februar.2006 av trulte (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 28.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2006 Hmmmm, du tar motor, jeg tar båt/henger. Jeg har plass i garasjen (har rydda litt), og den får utmerket god plass ved siden av With mahognyjolla....... (tror kona kverker meg om jeg kommer med flere prosjekter) Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 28.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2006 ... (tror kona kverker meg om jeg kommer med flere prosjekter) Nå som Fru Perlen har sluttet med røyken, så bør jo hun igang med et prosjekt selv! Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
trulte Svart 28.Februar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2006 Den så fin ut den båten ikke sant? Jeg har lyst til å sette igang med den neste vinter altså. Får dra å titte på den. Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 28.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2006 Etter min mening er den definitivt ikke verd 19000 kr ( har jo bare sett den på bilder, og bilder lyver, ting ser verre ut i virkeligheten). Her bør du klare å prute en god del, gjør du ikke det, ville jeg styrt unna var jeg deg. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 28.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2006 Her er jeg forsåvidt enig med dospen. Slik jeg kjøper båter, så handler jeg også der båten er "vrak", men med en motor som fungerer godt. Det er m.a.o. motor jeg kjøper (noe du også var innom?). At denne motor skal være verd så mye er tvilsomt, men er båten mahogny over det hele og fin i treet vil den kanskje være verd sine kroner også. Markedet for denne er nok veldig lite, så store prutningsmonn bør være innen rekkevidde. Forsøk deg med 10 000,-, så ville jeg kanskje gjort dette - hvis ikke finnes det mange fine motorer med prosjekter til salg om man har tiden til å vente. Motor til båten din nå vil du kunne få tak i rimelig om du nøyer deg med 25 - 40 hk. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Majali Svart 28.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2006 Og slik ser den ut....... Jeg har brukt denne ved behandlig av majali, blandet inn 5% i siste, og kun siste strøk noe som gjorde ravilakken enklere å påføre, lakken får en lenger åpentid og flyter lettere sammen til den glasshinnen vi håper på. Når dette er sagt er jeg i tvil om den foringer eller forbedrer lakkens andre egenskaper. Før sesongen 04 brukte jeg oljen og etter endt sesong var det litt for mye mikroskopisk krakkelering enn jeg likte. Sesongen 05 droppet jeg det etter annbefaling fra Jotun og resultatet var like nedslående da... så om den forbedrer akkuret dette med krakkelering, det tror jeg ikke. Men som hjelpestoff til litt "klebrige" malinger er det topp. Som rustbeskyttelse ble jeg fortalt av en fra Owatrol at de gode egenskapene kommer av at rust sin struktur er ganske lik furu sin, og at den pentrerer godt i furu, det vet vi... ' At grey er gud, ja det kmmer vi ikke utenom, og at lyd er viktig; HELT KLART!! men det er en lydfil som må spilles i STEREO: Crusader 454 x 2 jeg feller en tåre i erbødighet! Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Gnisten Svart 28.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2006 Og slik ser den ut....... Jeg har oljet endel trinn til en taustige med owatrol og opplevede at det "knaket" i treverket når oljen trakk inn. Det så faktisk ut som om små sprekker utvidet seg. Noen andre som har opplevd dette ? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
trulte Svart 1.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2006 (redigert) Takk for innspill Dospen og Vikers. Jeg har faktisk ligget og fundert på den summen selv i natt. Jeg har lyst til å dra og titte på den, men hvis ikke prisen jekkes ned en god del hakk, tror jeg at jeg får ha is i magen litt til. Det er SÅ lett å bli revet med når det er noe man har lyst på altså... Redigert 1.Mars.2006 av trulte (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 1.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2006 (redigert) Det er SÅ lett å bli revet med når det er noe man har lyst på altså... Det er helt sant Men dra nå og se på båten, så ser du jo fort om den er verdt det. Eller...kanskje lettere og svi av penger når man har fått tatt den i nærmere ettersyn Lagt til; har kikket på annonsen og jeg hadde klint til! Til den prisen syns ikke jeg det er så galt egentlig, her er jo det meste orginale bevart ser det ut til. Og hvis det er en komplett historikk på den så blir det ett klenodium, jeg har litt sansen for gammelt og orginalt utstyr. Blir litt ergelig når folk bytter ut dette med moderne greier. Hvis denne båten er orginal slik den er så syns jeg det er verdt prisen. Men den må ikke tukles med syns jeg Redigert 1.Mars.2006 av bastard30000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trulte Svart 1.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2006 Jeg skal dra og titte på den. Fin søndagstur... Jeg fikk en mail av selger hvor historikken var lagt ved. Hvis jeg skal restaurere denne, blir målet å gjøre alt som må gjøres likt originalen. Ikke å gjøre slik jeg gjør med båten jeg pusser opp nå. Den blir mer "funksjonalisert" (det var et fint ord... ) Selgeren var også veldig opptatt av at det var en restaurering tilbake til fordums prakt som han ønsket at skulle bli gjort. Jeg skal ta litt flere bilder når jeg ser på den jeg. Hvis det er noe spesielt å legge merke til... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.