Jump to content

Plattgatter Furuholmen


trulte

Recommended Posts

Jeg må innrømme at jeg ikke har fulgt med på alt i denne tråden. Men jeg går ut fra at planen er å bruke Black Varnish som grunning under bunnstoffet, og ikke som bunnstoff? Tviler på at den er noe videre effektiv som bunnstoff...

 

Når det gjelder den hvite stripen, så har jeg aldri helt skjønt vitsen med den egentlig. Må vaskes mange ganger i løpet av sesongen for å se sånn noenlunde ut. Min forrige båt hadde en rød stripe i overgangen, som lå såpass lavt at den grodde til som bare det. Tåpelig løsning... Flyttet derfor vannlinjen opp et par centimeter, med svart selvpolerende hele veien. Pent og funksjonelt (syntes nå jeg da).

Det er pent med hvit stripe. Jeg kunne godt utdypet dette med ligninger fra blondinner til plastbåter men velger og la det være. :wink:
Link to post
Share on other sites

YEpp noen båter skal ha hvitstripe. Synes vel egentlig det ikke er noe å diskutere. Min mening er vel at mahogny kler blåt bunnstoff best mens gran/furu gjerne kan ha rødt med hvit stripe over selvsagt.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det er pent med hvit stripe.

Joda, jeg må innrømme det at det gjør seg godt med hvit stripe og blått bunnstoff på en flott trebåt. Men da må den også holdes ren slik at den virkelig er hvit, og det er her fornuften (og latskapen) tar over hos meg. Men det er jo en unnskylding til å ta seg et bad en gang i blant da :lol::lol: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tror det vil slå gjennom.

Jeg kan lage en prøve her hjemme, har BV stående også skal jeg ha noe rødt eller grønt bunnstoff her.

Hvis du har tid, lyst og interesse så hadde det vært midt i blinken. :flag: Blir noe brunt i glasset ditt på Hortentreffet som takk for hjelpen... :wink:

 

Til det hvite? hvitt bunstoff kanskje, vet ikke hva som er vanlig

Tenkte det jeg også, men må liksom spørre da...hehe

Link to post
Share on other sites

Hvis du har tid, lyst og interesse så hadde det vært midt i blinken. :flag: Blir noe brunt i glasset ditt på Hortentreffet som takk for hjelpen... :wink:

 

 

 

Tenkte det jeg også, men må liksom spørre da...hehe

Kan jo bli spennende og prøve, men jeg skal ha svart bunnstoff uansett.

Står på boksen at den ikke er overmalbar med konvensjonell maling, hva nå det betyr.

 

Mulig noen bruker hvit skipsmaling på den stripa, mulig det er mere holdbart

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker vaanlig drygolin olje maling.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

:wink: Tillater meg å bruke denne tråden til et eget spørsmål: Hvordan er det å olje på kuldegrader? Skal lage meg en mix av linolje, tretjære, terpentin og xylamon. Innbilte meg kanskje at oljen fikk mer tid til å trekke når temperaturen er lav.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Skjælø, jeg ser dere bruker Shipolin, som er et flott produkt i mine øyne. Imidlertid hører jeg om mange som heller olje oppi malingen for å oppnå 2 ting, det ene bedre flyt i malingen ved påføring, samt "blankere" overflate.

 

Gjør dere dette?

 

Jeg har til nå ikke gjort det, men er under sterk vurdering. Jeg lurer jo også da på hvor mye olje iblandes ?

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer jo også da på hvor mye olje iblandes ?

Jeg fikk en gang råd av en malermester om å blande inn en tredjedel Owatrol olje i oljemalingen, for å gjøre den mer fleksibel samt lettere å jobbe med. Dette var riktignok til husmaling, men det bør vel bli det samme til båt??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tillater meg å bruke denne tråden til et eget spørsmål: Hvordan er det å olje på kuldegrader? Skal lage meg en mix av linolje, tretjære, terpentin og xylamon. Innbilte meg kanskje at oljen fikk mer tid til å trekke når temperaturen er lav.

 

Dette spurte jeg også om tidligere i tråden. Tror ingen har kommentert det ennå. Hørte bl.a. Heira si at det var bedre å olje i kuldegrader i tv-innslaget som ble sendt på Tv-Østfold om "den båt-gale mannen"... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bruker Bengalakk til vannlinje, fungerer greit. Bunnstoffen er trukket ca. 10cm opp fra "vannflaten" slik at møkk fester seg her. Er umulig å holde rent, men meget enkelt å fjerne i for bindelse med vårpuss.

 

Vedr. bruk av linolje så står det litt hos Träbåtsakuten under Tips & Trix. Finnes også stoff om dett i Träbåtsakutens forum, mye for den som tar seg tid til å søke i det gamle forumet. Jeg har ikke benyttet linolje selv, men forstått det sånn at linolje ikke er tingen hvis man har dårlig tid. Etter oljing bør båten stå i en elle flere uker før lakking/maling.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Leste en reportasje fra et trebåtbyggeri, hvor de brukte et par-tre uker for å mette treverket med linolje og amerikansk terpentin hvoretter båten fikk stå i en til halvannen måned før lakkering. Så dette er en prosess som kan ta litt tid tydeligvis. Men da var det riktignok snakk om en ny båt som trakk mengder med olje da, tror det var snakk om 60-100 liter den ble mettet med. En brukt båt vil normalt sett ikke trekke like mye. Men å gi den litt tid mellom oljing og lakk tror jeg er viktig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Angående tidsforbruk og linolje tror jeg det er ganske vesentlig hvorvidt man bruker rå eller kokt linolje. Den rå tørker mye senere. Jeg har tenkt å bruke rå helt til det siste strøket, da bruker jeg kokt. Dette for å få en god overflate til å lakkere. Hvis jeg skulle lakkert på rå linolje, tror jeg nok det kunne vært snakk om et par måneder før jeg kunne satt igang ja... Dette blir uansett bare utvendig på skroget over vannlinjen. Innvendig vil jeg bare bruke rå linolje, for der skal jeg ikke overbehandle med noe annet.

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres ut som en bra plan det der. Men prøv uansett å gi det noen dager tørke før du legger på den kokte linoljen, slik at det får dunste fra seg litt. Gjør du dette skikkelig, så kan det holde opp til ti år før du må skrape deg med til bart tre igjen. Men hvis du ikke metter treet skikkelig så risikerer du å måtte ta den igjen allerede neste år...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Viille vel heller avsluttet også med rå, og tørket over med rødsprit før lakking.....

Da har du feste til det du skal lakke med...

Hmm...jeg har hørt det stikk motsatte. At hvis man skal lakke over linolje, må man avslutte med kokt før lakking, ellers vil ikke lakken feste seg. :confused::crazy: Fikk blant annet beskjed om det da jeg kjøpte litt rå linolje på Topp Fritid i Sarpsborg for en stund siden. Merkelig...

Link to post
Share on other sites

Jeg oljet kahyttsidene (mahogny) med linolje og ventet deretter ca tre uker før jeg lakket. (Dette var i vår/sommer) Gikk helt fint det, men nå ser jeg lakken har noen løse småbobler en plass. Har en mistanke om fuktighet her. Tror ikke det har med linoljen å gjøre.

 

red.

Det var rå linolje jeg brukte. Ser jeg glemte å skrive det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...