Jump to content

Plattgatter Furuholmen


trulte

Recommended Posts

Den siden har jeg lett etter. Har ikke klart å finne den igjen. Kopierer inn noe som jeg lurer på. (Håper det er greit at jeg låner tråden din trulte?)

 

Sitat:"I prinsippet er høsten en veldig grei årstid å olje båten på. I den grad treverket har trukket vann, så har det svellet opp. Ved bruk av penetrerende oljer, f.eks. Owatrol D1, Clipper 1 eller rå linolje blandet ut 50% med balsamterpentin, drives vannet ut, og oljen tar over plassen (kokt linolje brukes til å forsegle den rå, dvs. siste strøk). Oljene bidrar til å låse treverket i svellet posisjon (men oljen bidrar ikke til å svelle treverket, til dét trengs vann), båten blir derfor raskere tett neste sesong. Og, ikke minst, det forebygger råte bedre."

 

Det som står her er jo at det ikke gjør noe om treverket er fuktig når vi oljer eller leser jeg så gale? Jeg har godtatt at dekket på skøyta sannsynligvis ble svart pga for stor fuktighet da jeg oljet, men i følge det som står her så er det jo bare bra at det inneholder fukt??? (det er jo innvendig på skroget det er snakk om i linken, men det skulle vel ikke gjør så stor forskjell?)

 

Jeg vet jeg har stilt dette spørsmålet før, men nå er "kilden" funnet igjen. Noen som har meninger om dette?

Link to post
Share on other sites

Hei Trulte;

 

Satser på at jeg legger en prøve til helga, kanskje!

Her har jeg klippet ut litt fra ett svar jeg fikk av Presidenten om Black Varnish :smiley:

 

I våre farvann (selv lengst inne i Rævafjorden -Sande Paper Mill) må du ha bunnstoff.

 

Ikke for å hindre pælemark/pælelus men for å hindre groing og slippe skraping.

 

I Glomma er det nok med Black Varnish, det er et kjempestoff som hindrer stor vanngjennomtrenging og hindrer råte. Det som er er at Black Varnishen blir litt slitt i yttre lag på grunn av "slitasje" og den blir litt matt.

 

Når den blir matt begynner det å gro hvit-rur eller "havstulipaner" som de sier nede i Sverige. De ser ut som tulipaner når de kommer ut under vann.

 

Det beste er 2 - 3 strøk Black Varnish (2 er nok) varm første strøket opp først. Men Per C, du må låne deg filtermaske som er egnet når du varmer stoffet på grunn av helseskadelige gasser som kommer under oppvarming. Dette er særdeles viktig om du ikke skal bli kontinuerlig rørete og i værste fall allergisk.

Du har litt tid på deg så etter andre strøk kan du vente til noen dager før sjøsetting før du eventuelt har på eventuelt primer og bunnstoff. Primer er ikke nødvendig om du ikke venter så lenge at Black Varnishen blir for hard og da biter ikke bunnstoffet godt.

 

Om du er for rask, trekker Black Varnish inn i bunnstoff og du må ha på flere lag for å dekke.

 

Dette blir goodies for Bastard, og det eneste du bør gjøre i fremtiden er å spyle Vaske lett/pusse og smøre bunnstoff på nytt. Du skal se at de første årene trenger du kun vask på høsten og et nytt lag bunnstoff på våren. Men Per Christian, da har du jo selvfølgelig avansert opp i Chadatan Nevlung e.l.!

 

Her var det litt mere utfyllende svar enn det som står på boksen kan man si

Link to post
Share on other sites

Skjælø: Jeg har ikke nok kompetanse til å uttale meg om det du spør om, men det er selvfølgelig ikke noe problem å låne tråden. Sikkert noe andre med velfunderte synspunkter.

 

Bastard: Jeg er veldig spent på de prøvene. Blir jo artig å se hvordan det går.

 

Båten min blir jo liggende i "brakkvannet" i Skjebergkilen, ikke langt fra utløpet fra Glomma, så jeg tror jeg går for bunnstoff utenpå BV. Selv om det kanskje hadde vært fint med tulipaner under båten... :lol: Det er jo ikke verdt å ta noen sjanser.

 

Det ser ut til at jeg nok en gang kan få bruk for den gassmaska som "falt opp i" sekken min da jeg dro fra militæret. Får planlegge den uka godt slik at jeg kan legge bunnstoffet før BV-en blir hard. Regner med at "varme opp" betyr rundt 50 grader sånn cirka...?

 

Klarere oppskrift skal man lete lenge etter. Mye kompetanse blant disse Nautica-gutta tror jeg. :flag:

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Regner med at "varme opp" betyr rundt 50 grader sånn cirka...?

 

Klarere oppskrift skal man lete lenge etter. Mye kompetanse blant disse Nautica-gutta tror jeg. :flag:

Skal sjekke det med tempratur, og den er nok ikke høyere enn 50 skulle jeg tro.

Jeg syns det er fint og rådføre meg med disse med store trebåter, de har jo båten på vannet hele året så de har nok greie på hva som virker

Link to post
Share on other sites

Det er pent med hvit stripe.

:yesnod: Helt enig, dospen!

Bilde

 

 

Til det hvite? hvitt bunstoff kanskje, vet ikke hva som er vanlig

Mulig noen bruker hvit skipsmaling på den stripa, mulig det er mere holdbart

Selv bruker jeg vanlig hvit Bengalack til den hvite vannlinjen. Blank og fin og lett å holde ren!

 

...... Imidlertid hører jeg om mange som heller olje oppi malingen for å oppnå 2 ting, det ene bedre flyt i malingen ved påføring, samt "blankere" overflate......... Jeg lurer jo også da på hvor mye olje iblandes ?

:yesnod:

......om å blande inn en tredjedel Owatrol olje i oljemalingen...

:nono: Litt for mye, index.

Vi har brukt shipolin som den er og vært godt fornøyd med resultatet. Har ikke hørt om å blande den med olje før du spurte om det, men det må jo vurderes nå da....

Bruker enkelte steder hvit Shipolin, utblandet med MAX 10% Owatrol-olje - ikke Owatrol I, men vanlig Owatrol-olje. Ikke bland Shipolin'en ut FOR mye, da dekker den nesten ikke. Tro meg, har gjordt den feilen selv! Måtte male 5/6 strøk for å få dekning!

 

Når vi først snakker om Owatrol-oljen, så har jeg med hell brukt den på metall for å unngå irr og lignende. Har en del "uekte" skipsspiker i båten min, noe som gir rustrenner. :cryin: Har slipt ned disse inntil metall og behandlet deretter med Owatrol-olje. Dette lager en TETT hinne som nå har holdt i lang tid.

 

Likeledes har jeg på st.-bord esingen en stor, vannrett og tykk messingplate (ca 30x15 cm) som er rester etter en-eller-annen forankring til en kasteblokk. Denne irriterte meg med sin dårlige vane å irre hele tiden. Slipte ned med fin-fin sandpapir, maskinpolerte opp og "lakket" 3 lag med Owatrol-olje i juli i fjor. Platen er nesten like blank nå. :o)

 

Owatrol-olje påført min nypolerte propell - se bildet øverst - står seg meget godt. Inspiserte propellen i dag og den finnes ikke grodd! Ser like blankt ut den dag i dag (sett gjennom vannet). Det er nå 7 måneder siden slippsetting. I fjor var jeg meget plaget av rur og skjæl på propellen.

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Owatrol-olje påført min nypolerte propell -

Du har tidligere anbefalt meg å bruke denne oljen på doradeventilene, og jeg er overbevist om at det er det rette. Jeg tror også jeg vil forsøke dette på messing-koøyer også, istedet for å legge epoxy på dem.

 

Litt pussig den oljen, har aldri vært borti den, men det er egentlig rart at den ikke smitter, renner av, eller lignende. Jeg mener, det er jo ikke lakk?

 

Jeg antar denne er å få i vanlige fargehandler?

 

Takk for alle tips Walter :yesnod:

Link to post
Share on other sites

..... men det er egentlig rart at den ikke smitter, renner av, eller lignende. Jeg mener, det er jo ikke lakk?

Det jeg har lest om oljen er at den er ekstrem penetrerende. Det er nok det som er hemmeligheten. Ja, man skulle ikke tro at den står seg på en propell! Den er jo utsatt for ekstremt mye friksjon.

 

Du skal bare lage mange TYNNE hinner, oljen tørker ganske fort, så sant du har temperatur, så klarer du å legge en par, tre hinner i løpet av 2 timer.

 

P.S.: Vet også at oljen anbefales brukt på "jern-verktøy" (tenger, hammer av gammeldags utførelse, og lignende) oppbevart i båten, for å unngå rust.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takk for flotte tips Walter. :cheers:

 

Jeg har sveiset ror av syrefast. Kan Owatrolen også brukes på dette tror du?

 

I tillegg lurer jeg på om det kan være greit å bruke det på bensinlokk, kryssholt o.l. De jeg har er originale og i messing, og det er jo et mål å holde disse så pene som mulig. Jeg har polert dem blanke, men vet ikke om jeg skal børste dem før montering.

Link to post
Share on other sites

Én ting til, i forbindelse med denne Owatrol-oljen. Ved påføring på metall i nærheten av bart tre - vær forsiktig med søl, etc. - eller det å "male" utenfor metallet. Får du Owatrol-oljen på bart tre så suger ikke denne treflaten noe mer av olje eller lignende etterpå (etter at oljen er tørket). Den lager en - ja, vil nesten si diffusjonstett hinne!

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hmm...jeg har hørt det stikk motsatte. At hvis man skal lakke over linolje, må man avslutte med kokt før lakking, ellers vil ikke lakken feste seg. :confused::crazy: Fikk blant annet beskjed om det da jeg kjøpte litt rå linolje på Topp Fritid i Sarpsborg for en stund siden. Merkelig...

OK. da har jeg sikkert misforstått litt, trodde ikke den klarte å lage en såpass hinne til lakking,

har alltid trodd at olje for så og lakke er fy :nono:

men lakk og derretter olje er greit :flag:

 

Selv brukte jeg linolje og terpentin i bunn innvendig, utvendig brukte jeg D1 før jeg lakket(oljet)

Link to post
Share on other sites

Hvordan går det forresten med helsa og båten Cocker? Har arbeidsuhellet leget?

 

Dette med lakk først og olje etterpå virker noe snodig for meg men... Tror jeg er i nærheten av en løsning på olje og lakk problemene her nå...det er kanskje forresten å være litt over-optimist men...hehe

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Menes det her at noen lakker, for deretter å olje??? :confused:

 

Det må da bli andre veien, eller??

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Nå er der tydligvis noen forvirrende begreper ute å går :

 

-Olje penetrerer, impregnerer, lager glød i veden, og metter trevirke

 

-Lakk legger seg som hinne, gir blank overflate, samt hard.

 

Hvorfor skulle man da legge olje etter lakk. Hva skal oljen feste seg i når den ikke kan penetreres inn i veden ???

 

:wink:

Link to post
Share on other sites

:nono: Litt for mye, index.

 

Når vi først snakker om Owatrol-oljen, så har jeg med hell brukt den på metall for å unngå irr og lignende.

Mulig det er for mye, men det var nå det jeg fikk beskjed om da. Men dette gjaldt husmaling, og rådet var: Kjøp den billigste oljemalingen du finner, og tilsett en tredjedel Owatrololje. Står mye lengre enn med vanlig maling. Rundt en desiliter pr liter høres egentlig mer rett ut.

 

Når det gjelder Owatrol olje på metall, så er dette et unikum av et produkt. Jeg har brukt dette en del på gamle biler, på steder som understell, innvendig dørk m.m. Børst vekk all løs rust, og påfør oljen. Den penetrerer inn i rusten og tetter såpass at luft ikke kommer til metallet mer. Avslutt med Owatropal primer og eventuelt lakk oppå. Gjorde dette med en heller rusten innvendig dørk på en veteranbil jeg hadde, og når jeg solgte den 18 år etterpå så var den fortsatt like fin i dørken!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvorfor skulle man da legge olje etter lakk. Hva skal oljen feste seg i når den ikke kan penetreres inn i veden ???

 

Exactly my point!

 

Når det gjelder Owatrol olje på metall, så er dette et unikum av et produkt. Jeg har brukt dette en del på gamle biler, på steder som understell, innvendig dørk m.m.

Da vil jo dette være flott å legge utenpå kryssholt og bensinlokk også da... Samt på det syrefaste roret. Supert!

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk og det rådet om å tilsette owatrol olje i malingen på første srøket da jeg skulle male hiset (tidligere ubehandlet trevirke) Rådet kom fra en malemester men han sa 1 liter til en 10litersspann. Dette fikk jeg innblandet der jeg kjøpte malingen dog med mange meninger og råd<om at blanding av ulike produsenters produkter gjorde at garantien/reklamasjonen bortfalt.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Dette spurte jeg også om tidligere i tråden. Tror ingen har kommentert det ennå. Hørte bl.a. Heira si at det var bedre å olje i kuldegrader i tv-innslaget som ble sendt på Tv-Østfold om "den båt-gale mannen"... :smiley:

Det er spørsmål/svar om dette på trebåtsakuten under "linolje og epifanes lakk" spørsmålet. Her er det flere som anbefaler å olje i kulden.

 

Det står også litt om å male oppå BV i et annet spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Da vil jo dette være flott å legge utenpå kryssholt og bensinlokk også da... Samt på det syrefaste roret. Supert!

På forkrommede deler som har blitt stygge er også Owatrol oljen suveren: Bruk stålull gr. 00 (uten såpe) dyppet i Owatrol olje til å pusse over de forkrommede delene. Fjerner rustflekker, matte felter m.m. samt hindrer nye rustangrep. La oljehinnen være på delen i et kvarters tid, før du polerer vekk restene med rene filler. Anbefales også på ny krom for å forsegle porene og motvirke rustangrep senere.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Index/Walter :

 

Jeg var innom en fargehandel tidligere i dag, for å se dette Owatrol olje produktet, men er sterkt i tvil om hvilken dere egentlig mener. Owatrol Edelolje er det ihvertfall ikke, ellers fantes Owatrol I, ellers ikke noe.

 

Er det det sistnevnte produkt, eller annet, som tilfeldigvis ikke denne forretningen hadde ????

Link to post
Share on other sites

Denne heter ikke annet en owatrol olje, ikke noe d1 eller andre betegnelser i tilegg Du kan jo se på denne som er det eneste jeg finner på nettet nå etter at wang & olsen ikke har owatrol lengre: http://www.owatrol-international.com/ Gå deretter ned på knappen owatrol oil

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Menes det her at noen lakker, for deretter å olje??? :confused:

 

Det må da bli andre veien, eller??

Ja er nok jeg som er utydelig kanskje..

Edelojle kan du bruke etter du har lakket..

Da får du en lakkhinne som olja fester til, og til neste vår er det bare å matte på oljen og olje en gang til..Dette vet jag har blitt gjort med hell..Det ble gjort på en trebåt som har brukt epoxy metoden til å legge tak og dekk, ble veldig pent også :cool:

 

Det å lakke etter olje er skummelt hvis ikke man har fått tørket vekk den oljen som

ikke har trengt inn i treverket....For lakken vil nok slippe etterhvert med feste bare i olje!!!

 

Foresten er helsa bltt bedre trulte, men venter på noen varmegrader før jeg begynner å legge nytt styrhustak...

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo også mange typer olje ut å går også da :yesnod:

Så det er ikke rart det blir litt uklart her :wink:

 

Olje treverket med en pennetrerende olje for å få "liv" og holbarhet i veden er jo viktig.

Men så har man jo olje som gir en hard hinne også, den du kan avslutte med..Lakk bygger jo endel og blir jo etterhvert ganske tykk og hard,sprekker lett gjør den jo ofte.Olje er tynnere og mer fleksibel, og at den er fin å stryke på er også en fordel...

Link to post
Share on other sites

Skjønner hva du mener nå Cocker :smiley: Edeloljen kan brukes på denne måten. Godt å høre at helsa er på bedringens vei... I morra er det meldt mange varmegrader i Skjeberg... :cool:

 

Jeg har vært litt rundt å sjekket mahognylist-sortimentet i distriktet i dag, og det er ikke så alt for mye å skryte av. Fant derimot 32mm x 32 cm mahognybord som trelastlageret skulle ha 227 kr pr meter for. Vurderer å frese mine egne lister. Bør jo ikke være noen umulighet. (Fresinga som jeg hadde problemer med, som jeg skrev om tidligere, har forresten godt som en drøm... Fiksa det etter hvert.) Er det noe spesielt jeg bør tenke på hvis jeg skal frese disse listene selv? Det blir jo stort sett hjørnelister og bordlister. Noen som har erfaring med dette?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...