Jump to content

Plattgatter Furuholmen


trulte

Recommended Posts

Angående boracol så ble vi anbefalt dette av en trebåteier på brygga der båten lå i Oslo. Dette skulle stoppe råte fra å utvikle seg videre og ble rost høyt opp i skyene. Vi kjøpte med oss endel av stoffet, men nå er det tomt. Fant en som solgte det her på vestlandet til kr 398,- for literen. Mener det ikke var såå dyrt på østlandet?

Link to post
Share on other sites

Jeg lager en tråd på dette når det er satt en dato, sikkert flere som kunne tenke seg og vite mere om dette temaet.

Kommer sikkert en kunngjøring på Nautica sin hjemmeside også etterhvert.

-----------

Har ikke fått gjort noe med båten på lange stunder sjøl heller, arbeidslysten er ikke så stor om dagen.

Skal se om jeg får montert gearkassen på motoren i helga, den står ihvertfall inne i en garasje.

Håper på mildvær så en får gjort noe på båten også

Link to post
Share on other sites

Jeg lager en tråd på dette når det er satt en dato, sikkert flere som kunne tenke seg og vite mere om dette temaet.

Kommer sikkert en kunngjøring på Nautica sin hjemmeside også etterhvert.

-----------

Tror du det kan legges ut referat av temakvelden på nettsiden også? Så får vi vestlendinger liit info også :wink:

Link to post
Share on other sites

Fant en som solgte det her på vestlandet til kr 398,- for literen. Mener det ikke var såå dyrt på østlandet?

 

Nei, som sagt kostet det under 200 svenske i Strømstad. Det blir jo ikke mange kronene hvis man regner om til olje-dollars :wink:

 

 

 

Jeg lager en tråd på dette når det er satt en dato, sikkert flere som kunne tenke seg og vite mere om dette temaet.

Kommer sikkert en kunngjøring på Nautica sin hjemmeside også etterhvert.

Det er sikkert lurt.

 

Har ikke fått gjort noe med båten på lange stunder sjøl heller, arbeidslysten er ikke så stor om dagen.

Skal se om jeg får montert gearkassen på motoren i helga, den står ihvertfall inne i en garasje.

Håper på mildvær så en får gjort noe på båten også

Det er litt lettere å motivere seg når våren begynner å titte frem tror jeg ja... I allefall når man må stå ute. Gearkasse ja...får ikke helt soen over meg før jeg har en motor å sette i båten. Så lenge det ikke er i orden er det på en måte ikke bare meg det står på...blir litt stresset av slikt. Men, men...kommer nok over en snart. Lykke til med Bastarden i alle fall!

Link to post
Share on other sites

Det er litt lettere å motivere seg når våren begynner å titte frem tror jeg ja... I allefall når man må stå ute. Gearkasse ja...får ikke helt soen over meg før jeg har en motor å sette i båten. Så lenge det ikke er i orden er det på en måte ikke bare meg det står på...blir litt stresset av slikt. Men, men...kommer nok over en snart. Lykke til med Bastarden i alle fall!

Er nok litt lettere når sola varmer i nakken og det drypper fra taket, det er sikkert.

 

Kjenner meg igjen på det med motor, er stresset sjøl over det da jeg ikke har fundamentet klart enda. Skal en tur til Hof en av dagene for der kjenner jeg en meget dyktig trearbeider, håper bare han har tid. Det er dette med motor som har stagnert for min del, når den er på plass så er veldig mye gjort. Og så kan jeg ta en del arbeider nå båten er på vannet

Link to post
Share on other sites

Hva i all verden skuer det mine øyne, sliter dere med motivasjon ? Her drypper det fra taket, vårlig luft, deilig.

 

Jeg for min del er akkurat ferdig med å vaske ut alt støv og drit fra forpigg, wc, cabin (3 støvsugerposer med støv :lol: ), og skal i løpet av helgen henge opp gardiner, bilder, lamper, samt foreta litt pynting her og der. Med andre ord, er jeg ferdig med grisearbeid i de nevnte områder, og kan derfor trygt utplassere ting&tang.

 

Cockpit og actercabin gjenstår det noe arbeid i, så der blir det ikke vasket på en stund.

 

Begynner i slutten av helgen på å behandle vegger og tak på wc, da dette er ferdig pusset.

 

Utvendig gjenstår det finpussing av overbyggtaket, samt cabintaket. Grovpussen er tatt. Jeg antar at jeg neste helg igjen begynner på dollbord samt hyttesidene.

 

Forøvrig kom en kar bort forleden. "Er båten i ferd med å bli flis" spurte han. Det er ikke fritt for at det havner mye støv uti vannet mens jeg holder på. Det var det han la merke til.I tillegg til pussestøv, har jeg også skjært ut hull i cabintak til doradeventiler og skylight.

 

Så derfor godtfolk, se å komme dere igang !!!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Jeg sliter ikke med motivasjonen. Men den forbanna bilen! Hehe... Får hjerteinfarkt snart hvis ikke jeg får fikset den. Du har jo bare kosejobb igjen du Perlen. Men mye av kosen ligger i grovarbeidet da... Godt igang med interiørsnekkerier. Jada...bilder kommer. :smash:

Bil er vel egentlig noe dritt ja! :headbang: Ingen kan ha motivasjonsproblemer nå vel,sola skinner fra skyfri himmel (Kristiansand) mahognyen river litt i nesa, klør i fingrene og mye i øynene :headbang: forb... allergi, men dog herlig :smash:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

får gjort mye,

Jeg for min del er "streng", i den grad jeg hele tiden setter mål, med tidsfrister for når ting skal gjøres, samt at ting har sammenheng med hverandre i utførsel.....

 

I tillegg må det nevnes at når vi i høst bestemte oss for "nå er båtsesongen over", så satte jeg i gang med riving, frakting etc etc. Planleggingen for denne vinterens arbeidet begynte jeg med i løpet av sommerferien sammen med kona.

 

Men jeg må samtidig legge til at det de siste kvelder ikke er blitt anledning til å surfe så mye på pc heller :wink: (sikkert noen som er glad for det også, har jo lett for å bli "koseklubbete" :rolleyes: )

Link to post
Share on other sites

Kan ikke skjønne at noen har dårlig motivasjon. Jeg synes dere får gjort mye, er det ingen av dere som har arbeid som yrke?

Hehe...jeg er student, men jeg tar 90 studiepoeng, dvs 1 og 1/2 "årsverk" på ett år (selv om det nok i praksis ikke vil si så mange timer...). I tillegg regner jeg med å bruke over 1000 timer på båtbygging dette året. I tillegg driver jeg og svigerfar å starter opp entreprenørfirma, noe som tar en del tid...så til spørsmålet ditt...har ikke yrke som arbeid, men du verden så mye å gjøre. Det verste jeg vet er å sitte i ro, så det gjør jeg bare når jeg driver med skolearbeid, og da får jeg tid til baatplassen innimellom.

 

Jeg for min del er "streng", i den grad jeg hele tiden setter mål, med tidsfrister for når ting skal gjøres, samt at ting har sammenheng med hverandre i utførsel.....

Jeg setter nok ikke slike tidsfristmål som deg Perlen, men jeg har hele tiden i tankene hvordan jeg ligger an i forhold til "helhetsplanen". Blir jeg ferdig til juni? Så avhenger arbeidstempoet litt utfra hvor godt eller dårlig jeg ligger an i forhold til denne "fristen". Morsomt arbeid er gøy :smash:

Link to post
Share on other sites

Dette er litt utenfor, men likevel...satt og tittet litt på finn.no nå og kom over denne båten. Det står at den er gjennomtrukket med 65 (!) lag med olje... Dette er vel ikke i nærheten av vanlig? Er det noen vits? Blir resultatet bedre? Synes det hørtes fryktelig mye ut.. Bare lurer.. :crazy:

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er litt utenfor, men likevel...satt og tittet litt på finn.no nå og kom over denne båten. Det står at den er gjennomtrukket med 65 (!) lag med olje..

Det vanlige er vel å smøre inn til det slutter å trekke og da kan vel 65lag være mulig hvis vi foreksempel snakker om furu. Er det gran har du ingen mulighet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det vanlige er vel å smøre inn til det slutter å trekke og da kan vel 65lag være mulig hvis vi foreksempel snakker om furu. Er det gran har du ingen mulighet

Ja, jeg vet at man skal smøre til det slutter å trekke. Tenkte bare at dette var noe akstra siden ha "skrøt" av det liksom. Skal vel ikke spille noen rolle om man har oljet 5 eller 100 ganger så lenge det ikke trekker mer? :confused: Kanskje det bare hørtes fint ut...? Ikke vet jeg.

 

Har fått gjort masse i 11 minus i dag. Får snart varmen nå håper jeg.... Siden jeg begynner å komme langt med innredninga har jeg et spørsmål. Hvordan funker det å olje meranti med Owatrol Edeloje? Regner med at det blir bra. Neste spørsmål er om det lønner seg å blande 10 % eller liknende med f.eks Hepmpel mahogny-beis i oljen? Blir det enda nærmere "real-mahogny-look" da? Hvis ingen har svar eller erfaring regner jeg med å ta noen tester på stuegulvet i morra. Har tatt med noen biter jeg skal prøve på+har sagd ut "bunn" og staver+++slik at jeg kan begynne å lage lage et fint bord til akter-"sittegruppen".

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.

Jeg har et spørsmål det er mulig det er litt vanskelig å svare på, men jeg håper noen forsøker seg. Siden dette er min første vår med trebåt, lurer jeg på hvor lang tid jeg bør regne med at innsetting av båten med oljer, lakk +++ tar? Er jeg i nærheten hvis jeg regner slik...?

Dag 1: Behandle båten innvendig med Boracol

Dag 2-4: Sette inn båten innvendig og over vannlinja utvendig med linolje og terpentin.

Dag 5-? Lakking (+ eventuelt mahognybeis) av båten utvendig over vannlinja og på dekk. Regne med ett strøk pr dag til dette? Dvs kanskje 10 dager???

En uke før sjøsetting: Bunnen utvendig med Black Varnish.

 

Med denne progresjonen tar dette ca 14 dager. Er dette realistisk? Jeg har ikke tenkt å begynne med dette før det blir varmere i været. Har derimot hørt at treverket trekker linolja bedre når det er kaldt. Er dette riktig?I såfall kan jeg jo se om jeg kan få gjort dette før det blir varmere.

Interiøret er stort sett ferdig tilpasset og gjort klart til oljing nå (har tenkt å bruke Owatrol Edelolje på interiøret). Alt interiøret står "nestet" der det skal stå i båten, men jeg tar det ut igjen slik at jeg kommer til for oljing innvendig i båten. Behandler interiøret når det er ute av båten, og monterer det fast når båten er ferdig oljet, lakket osv. Dette bør vel være en grei fremgangsmåte.

 

Mener også at jeg bør droppe "vannlinje-stripa" siden jeg bruker Black Varnish. Tror jeg har lest et sted at denne vil gulne. Riktig?

 

:crazy: Trulte sitt kamera har tatt kvelden, og han er ytterst forbannet på det, men skal prøve å låne nabo`n sitt. Må liksom ha noen bilder av interiørprosessen...

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte vel rundt 14 dager på behandling utvendig, skal ha på 1 strøk til med Benar.

Andre kan sikkert dette bedre for jeg har bare oljet.

 

Black Varnish slår igjennom ja så da er ikke hvit linje noe ålreit.

Men du kan jo avslutte med BV 10cm under den hvite linja og fylle opp med svart bunnstoff mellom hvit linje og BV :smiley:

Link to post
Share on other sites

Black Varnish slår igjennom ja så da er ikke hvit linje noe ålreit.

Men du kan jo avslutte med BV 10cm under den hvite linja og fylle opp med svart bunnstoff mellom hvit linje og BV :smiley:

Jeg må innrømme at jeg ikke har fulgt med på alt i denne tråden. Men jeg går ut fra at planen er å bruke Black Varnish som grunning under bunnstoffet, og ikke som bunnstoff? Tviler på at den er noe videre effektiv som bunnstoff...

 

Når det gjelder den hvite stripen, så har jeg aldri helt skjønt vitsen med den egentlig. Må vaskes mange ganger i løpet av sesongen for å se sånn noenlunde ut. Min forrige båt hadde en rød stripe i overgangen, som lå såpass lavt at den grodde til som bare det. Tåpelig løsning... Flyttet derfor vannlinjen opp et par centimeter, med svart selvpolerende hele veien. Pent og funksjonelt (syntes nå jeg da).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg ikke har fulgt med på alt i denne tråden. Men jeg går ut fra at planen er å bruke Black Varnish som grunning under bunnstoffet, og ikke som bunnstoff? Tviler på at den er noe videre effektiv som bunnstoff...

Det har jeg sendt spørsmål om til en som bruker dette, men det jeg vet er at man bør helst bruke svart bunnstoff utenpå for da ser man ikke BV som slår igjennom.

Jeg bruker den som primer og legger på svart bunnstoff

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg ikke har fulgt med på alt i denne tråden. Men jeg går ut fra at planen er å bruke Black Varnish som grunning under bunnstoffet, og ikke som bunnstoff? Tviler på at den er noe videre effektiv som bunnstoff...

 

Når det gjelder den hvite stripen, så har jeg aldri helt skjønt vitsen med den egentlig. Må vaskes mange ganger i løpet av sesongen for å se sånn noenlunde ut. Min forrige båt hadde en rød stripe i overgangen, som lå såpass lavt at den grodde til som bare det. Tåpelig løsning... Flyttet derfor vannlinjen opp et par centimeter, med svart selvpolerende hele veien. Pent og funksjonelt (syntes nå jeg da).

Hadde en ved siden av oss i havna i fjor. Han hadde brukt Black Varnish og la bunnstoff utenpå. Han synes også forøvrig at det var et megaprodukt. Vi skal også prøve å bruke det i år...
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde egentlig tenkt å bruke det som bunnstoff... Kanskje ikke fulgt helt med i timen her? :crazy: Mye å lære, mye å ta hensyn til...hehe. Bør jo gå for bunnstoff utenpå da. Bare lurer; er det av hensyn til rur, annet som gror, miljøet eller hva at man bør ha bunnstoff utenpå?

Link to post
Share on other sites

Tidsforbruk ?

 

Der er flere forhold som spiller inn.

 

Skal du klargjøre båten i April? Da må du kanskje beregne 2 døgns tørketid på lakk, fremfor klargjøring i Juni.

 

Hvordan er det å behandle båten oventil og på skrog samtidig, må det pusses, noe som forsinker enten det ene eller det andre?

 

Av erfaring, når jeg sier at et prosjekt skal ta 14 dager, må jeg ta høyde for minst det dobbelte i realiteten.

 

Var dette til noe hjelp :wink::lol:

 

Jeg planlegger i år halvannen måned på klargjøring utvendig. En del innvendige arbeider vil bli gjort paralellt. Nå er du student, med noe bedre tid, så du klarer sikkert på mindre tid (såfremt du ikke skal ha veldig mange eksamener da).

Link to post
Share on other sites

Perlen: Målet er sjøstting i månedsskiftet mai/juni. I hodet mitt har jeg da tenkt å være klar til å begyne med remediene i månedsskiftet april/mai. Det ser ut til at du og andres erfaring tilsier at det skal kunne gå. :cheers: Midt i eksamensperioden ja.... Jeg vet jeg ikke klarer å la den båten være i fred likevel, så jeg prøver å få unna så mye skolearbeid som mulig nå, slik at jeg skal ha mer fri i mai. Skal ha en god mengde eksamner.

 

Bastard: Ok. Takk for hjelpen nok en gang.

 

Uten deres hjelp tror jeg kanskje båten ikke hadde kommet på vannet i år. :cheers: Lærer stadig noe nytt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...