Jump to content

Plattgatter Furuholmen


trulte

Recommended Posts

Jeg skal dra og titte på den. Fin søndagstur... Jeg fikk en mail av selger hvor historikken var lagt ved. Hvis jeg skal restaurere denne, blir målet å gjøre alt som må gjøres likt originalen. Ikke å gjøre slik jeg gjør med båten jeg pusser opp nå. Den blir mer "funksjonalisert" (det var et fint ord...:lol: ) Selgeren var også veldig opptatt av at det var en restaurering tilbake til fordums prakt som han ønsket at skulle bli gjort. Jeg skal ta litt flere bilder når jeg ser på den jeg. Hvis det er noe spesielt å legge merke til...

Det er bra, det er for mange perler som ødelegges ved modernisering. Snakker da om spesielle båter, sjeldne osv.

Forelsket meg litt i ratt og kontrollboks jeg da, for og ikke glemme motoren.

Hadde jeg hatt ett sted og stå innendørs hadde noe sånt fristet meg også.

Link to post
Share on other sites

Siden det er vinter og jeg har tatt meg båtpussefri i kveld (med unntak av litt bordlakking på kjøkkenet...båtbord altså, ikke kjøkkenbord) tenkte jeg å benytte sjansen til å komme med enda et par spørsmål.

 

Da jeg kjøpte båten fikk jeg med en paraplydregg på rundt 10 kilo (har ikke veid den..). Vil dere anbefale meg å gå til innkjøp av et anker av typen Danforth eller liknende? Jeg vil tro at denne paraplydreggen vil gi meg noen netter med dårlig søvn hvis den er for liten eller dårlig... Trist å ødelegge en fin tur med dårlig søvn... :sailing:

 

Jeg lurer også på om jeg skal bruke Tec7 til å lime interiør i stedet for Epoxy. Både pga helse og pris. Vil dette ikke holde? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Tja, hva skal man si... Jeg hadde paraplydregg i fire år i den forrige båten, 8,5kg dregg til 2 tonn båt. Sov riktig godt jeg, og opplevde aldri at den mistet taket når den først hadde satt seg skikkelig. Men i sommer kjøpte jeg meg en Bruce kopi, siden den skal være så mye bedre. Har bare prøvd den et par ganger så langt, da vi har ligget mye ved brygger i sommer. Men den virker da tillitvekkende nok den, og får nok noe bedre feste enn paraplyen har jeg inntrykk av.

 

Men det kommer vel så mye an på HVOR du ankrer opp, på et godt skjermet sted greier du deg bra med paraplyen. Men ligger du på et sted der du er utsatt for vind og bølger, så sover du nok bedre med Brucen ja..

 

Jeg brukte forresten alltid daumann på paraplyen, flte at den satt bedre da. Simpelthen et lodd på noen på kg som jeg firte ned på ankertauet til en meter eller to over bunnen. Den utjevner rykk i tauet, og gir dreggen en bedre angrepsvinkel mot bunnen..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ok. Takk skal du ha Index. Tror jeg stort sett kommer til å ankre lunt og stormfritt, så da prøver jeg meg med paraplyen så lenge. Var ute en del med besteforeldrene mine sin båt før, en 24 Rana, og da brukte vi paraplydregg. Funket greit det, men jeg overnattet aldri i den båten...

Link to post
Share on other sites

Men husk synketau til dreggen, og gjerne noen få meter kjetting nærmest dreggen. Selv hadde jeg 2m 10mm kjetting, syntes det var nok å håndtere. Men jeg ser at enkelte anbefaler 4-5 meter kjetting. Hvis du har så lang kjetting så kan den dog være tynnere..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg oppbevarer dreggen i benk innenbords. Har forsøkt Bruce-kopi, og den er mildt sagt uhåndterlig når den må løftes opp og ned av benk. Slitasjen på inventartet blir vesentlig større enn med en sammenslått paraplydregg.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Trulte. Vi med flotte trebåter skal jo ha de gode gamle paraplyene. :wink:

 

Jeg har en 12 kg. med 2-3 meter kjetting og langt godt tau på Dorry`n. Den veier 5 tonn, og jeg har sovet godt med denne. Skal jeg ligge helt uten landfeste har jeg lagt ut en ekstra, men sannsynligvis ikke hatt behovet for dette.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Dette tenkte jeg også på vikers, men jeg visste ikke om paraplyene var totalt utdaterte, og ubrukelige i forhold til de nyere. :wink: Jeg var villig til å fire litt på nostalgien hvis det var tilfelle. Dreggen/ankeret ligger jo stort sett enten nedpakket eller under vann... :lol:

Link to post
Share on other sites

Er det ingen som har erfaring med liming av interiør med Tec7? Som jeg spurte om tidligere i tråden... I såfall bør jeg vel kanskje droppe det. Prøvde litt i går kveld med noe småtterier, og det jeg fort fant ut er at det tar lang tid før Tec7 stivner (ikke blir helt hardt eller herder, men slik at jeg kan "slippe det av syne"). Dette kan jo være en ulempe.

 

Ikke for å mase altså!!! :lol::lol: :nono:

Link to post
Share on other sites

Er det ikke noe som heter P400, eller noe slikt. Det fungerer i alle fall bedre som lim, og behandles på samme måte som tec7.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ok. Da kjører jeg på med Tec7. Har litt Epoxy igjen, men gidder ikke kjøpe noe nytt av det da. Classic Fiberglass sine erfaringer har gjort at jeg helst velger det bort. I hvertfall når jeg blir stående såpass mye i stua mi hjemme og montere dette ferdig. Tec7 koster jo ikke mer enn brøkdelen av Epoxen heller...vinn-vinn! :flag: Trultekona reiser til fjells i neste uke, så da blir hele leiligheten gjort om til et beise-olje-og-lime-sammen verksted. Det er litt vanskelig når begge er hjemme+bikkja i en 70 kvm leilighet. Da er det bare kjøkkenbordet som brukes. Kan nesten ikke vente til sommeren nå altså!

Link to post
Share on other sites

Ok. Da kjører jeg på med Tec7. Har litt Epoxy igjen,

Har brukt Tec 7 til å lime fast klosetter med (fremfor å skru og skade en evnt. membran) Veldig bra også den rense/avfettingssprayen, både før og etter bruk.

Hva slags erfaringer har dere med å lime mahogny f.eks med Tec 7? Den finnes vel også i klar?

Bruker polyurethan lim akkurat nå (1,5mm mahogny på finer innv.) det fungerer greit. (beskytter meg..)

Jeg er redd jeg MÅ bruke epoxy når jeg skal legge 4 mm mahogny på dekket, eller kan jeg bruke Tec 7?

Vil helst kaste all epoxy dit pepper`n gror :headbang: !! Kom med råd godtfolk!

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte klar Tec7 i går, så den er i allefall i orden. Har ennå ikke prøvd det på mahogny, men snart... Dine erfaringer gjorde at jeg ikke gikk hen og kjøpte noen kilo epoxy CF, så takk for at du kanskje reddet litt av helsa mi, så dårlig som jeg er til å bruke verneutstyr. Har fått meg en liten vekker nå da... Har prøvd meg litt med den blanke Tec7 på meranti og det funket flott!

Link to post
Share on other sites

Trans7 har jeg ikke forsøkt, skal jeg gjøre en dag....

 

Tec7 er det jeg har brukt på nater på alt av dørker inni båten, samt oppå dekk........ Fungerer meget bra, er også meget holdbar på alt av oljer og lakk slik at svettetilstander ikke oppstår.......

Link to post
Share on other sites

:smiley: Vil sjekke litt med Coelan importøren, hvis han gir klarsignal til at jeg kan bruke Tec 7 både til å lime og fuge dekket med, før "Coelanisering" så dropper jeg helt klart den he.. epoxyen!

Forresten hvordan er den å slipe slett med dekket før jeg behandler? Legger jo på for mye og sliper slett når man bruker epoxy..

Har jo liggende Tec 7, gjør en prøve jeg :rolleyes:

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...