19 fot Svart 10.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 TideRace skrev for 8 timer siden: Det kontraktsmessige forholdet er normalt ikke oppfylt før betalingen har funnet sted. Det skal mye til for at eierretten juridisk sett kan overføres kjøper hvis ikke kjøpesummen er oppgjort. Enkelt sagt; Har du ikke betalt det du har kjøpt, eier du det heller ikke. Da jeg kjøpte største båten min så prøvekjøre jeg den, så dro jeg den opp på båthengeren min og så signerte jeg og selger elektronisk kjøpekontrakt på finn. Selger sa jeg kunne overføre penger mår jeg kom hjem, og det gjorde jeg. La oss anta at jeg hadde droppet å betale og hadde senket båten et sted det kostet mye å fjerne båten (og at den hadde vært mye større og tyngre så dette ble en kjempeutgift). Burde da selger fått regninga for berging bare fordi han ikke har fått kjøpesummen? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 3 hours ago, 19 fot said: La oss anta at jeg hadde droppet å betale og hadde senket båten et sted det kostet mye å fjerne båten (og at den hadde vært mye større og tyngre så dette ble en kjempeutgift). Burde da selger fått regninga for berging bare fordi han ikke har fått kjøpesummen? Hva som er moralsk rett samsvarer ikke nødvendigvis med hva som er juridisk rett. Når det kommer til hvem som har formelt og primært ansvar for opprydding, så er vel NOR autorativ kilde. I dette tilfellet har man en pågående oppryddingsaksjon, og den ville neppe vært satt i gang uten visshet om hvem som tar regningen. Dersom forsikringsselskapet tar regningen, så har de riktignok anledning til å stille et regresskrav, men etter de opplysningene som har fremkommet i tråden her så virker det usannsynlig at det vil være noe å hente på å stille et slikt regresskrav. Det kan selvfølgelig tenkes at verdien på vraket overstiger kostnaden med å løfte det opp, i såfall spiller det kanskje ikke så stor rolle. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars Hansen Svart 10.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 Poseidon skrev for 15 timer siden: Det skal bli spennende å følge med videre på denne operasjonen - som ser ut til å bli større for hver dag som går .... De har sikkert god kunnskap om dette, men det hadde vært interessant å visst om noen kraftige presenninger og lån av noen bensindrevne brannpumper fra brannvesenet kunne gjort samme nytten... Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 10.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 Lars Hansen skrev 1 time siden: De har sikkert god kunnskap om dette, men det hadde vært interessant å visst om noen kraftige presenninger og lån av noen bensindrevne brannpumper fra brannvesenet kunne gjort samme nytten... Siden båten ligger på bunn. Så er det ikke nødvendigvis så enkelt å få presenninger rundt båten. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Mr_Stian Svart 10.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 I dag skal de visst løfte båten ut av vannet. Ryktene sier at de skal løfte den over vann med vann i skroget for å se hvor det kommer ut. Inspeksjon gav visst ingen tydelig formening om hvor det lakk. Løftet skal være kalkulert til 92 tonn 2 stk mobilkraner, 3 stk lastebilkraner og 2 gravemaskiner Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 10.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 Okkaby skrev 43 minutter siden: Siden båten ligger på bunn. Så er det ikke nødvendigvis så enkelt å få presenninger rundt båten. Nei, under båten ville de ikke klart. Tenkte noe som at det ville holdt med å fått presenning under fenderlista, med noen kraftige jekkestropper rundt båten. Presenningen vil vel klistre seg inntil skroget når vannet pumpes ut? Lånt 4 slike pumper, da ville man kvittet seg med nesten 10 kubikk vann i minuttet. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 49 minutes ago, Mr_Stian said: Ryktene sier at de skal løfte den over vann med vann i skroget for å se hvor det kommer ut. Eneste relevans er vel ifht å finne ut av om det er forsikringssvindel eller hendelig uhell? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
pipe Svart 10.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 Mr_Stian skrev 1 time siden: Ryktene sier at de skal løfte den over vann med vann i skroget for å se hvor det kommer ut. Inspeksjon gav visst ingen tydelig formening om hvor det lakk. Løftet skal være kalkulert til 92 tonn Må sies jeg tviler litt på det opplegget. Er nok bare ripa som skal over slik att det er mulig å pumpe ut. Tror ikke båten tåler å bli løftet ut av sjøen full av vann. Det er neppe noe problem å finne ut hvordan vannet har kommet inn ved å løfte ripa over vann og pumpe ut vannet. Når den flyter igjen med lite vann så sier man jo hvor det kommer inn. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 Stavanger Aftenblad nå nettopp: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jannmar Svart 10.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 TideRace skrev for 15 timer siden: Enkelt sagt; Har du ikke betalt det du har kjøpt, eier du det heller ikke. Så enkelt er det ikke. Kontrakten bestemmer, og hva som står der vet tilsynelatende ingen på baatplassen. Punktum. Denne tråden nærmer seg sladder på Samvirkelaget. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 10.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 Men det kan være interessant å følge den tekniske delen av denne hevingen. Regner med at noen av Baatplassens "lokale helter" sørger for eksklusive bilder og kommentarer kun for BP. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Jannmar Svart 10.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 Hekri skrev 18 minutter siden: Men det kan være interessant å følge den tekniske delen av denne hevingen. Ja, den biten er veldig interessant. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 Hekri skrev 46 minutter siden: Men det kan være interessant å følge den tekniske delen av denne hevingen. pipe skrev for 2 timer siden: Er nok bare ripa som skal over slik att det er mulig å pumpe ut. Tror ikke båten tåler å bli løftet ut av sjøen full av vann. Det er neppe noe problem å finne ut hvordan vannet har kommet inn ved å løfte ripa over vann og pumpe ut vannet. Når den flyter igjen med lite vann så sier man jo hvor det kommer inn. Har vel også nevnt det selv litt tidligere her. Kaia har begrenset bæreevne, og denne båten full av vann veier litt... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mr_Stian Svart 10.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 Mobil kranene står ikke på selve kaien. Men på utfyllingen før kaien starter Godt i gang Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 10.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 Tenker en slik heving gjøres ved å løfte feks baugen litt høyere enn akterenden slik at det renner ut endel vann. Deretter slipper man ned baugen litt og løfter akterenden tilsvarende og oppnår at ripa el er etpar cm over vann og lensing kan startes. Hvis man tenker at båten er 20*5 m på dekk vil det å løfte båten med vann være ca ett tonn ekstra pr cm båten løftes. Man mister også oppdriften på den delen som løftes og får tilsvarende høyere vekt. Sitér dette innlegget Mons Link to post
ohio Svart 10.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 Tenker vi ikke skal bry oss om hvordan dett gjøres da dette er folk med erfaring Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 ohio skrev 42 minutter siden: Tenker vi ikke skal bry oss om hvordan dett gjøres da dette er folk med erfaring Tenker de som vil skal få lov til å være interessert i hvordan det gjøres, selv om vi er trygge på at de som hever båten har erfaring? Selv synes jeg i alle fall det er interessant med betraktninger rundt hevingsprosessen, og kjekt med bilder som viser at det er framgang. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 Mr_Stian skrev for 2 timer siden: Mobil kranene står ikke på selve kaien. Men på utfyllingen før kaien starter Ja, men det betyr også at de mister løfteevne. ohio skrev 1 time siden: Tenker vi ikke skal bry oss om hvordan dett gjøres da dette er folk med erfaring Nå er det vel ingen som har albuet seg fram på kaia og forsøkt å belære de som gjør jobben. Tror ikke vi tråkker på noen tær med litt sofakrokspekulasjoner på denne heveoperasjonen. En helt annen sak er det å spekulere i hvorvidt eierne av båten har drevet med forsikringssvindel eller andre ulovligheter. Det må vi holde oss for gode til å drive med. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
subwoofer Svart 10.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 Enig med forrige taler! Å spekulere i hvordan de kommer til å løse det, for så å få fasiten er en god måte å lære på. Ikke det at jeg har tenkt å bli skipsberger av den grunn. Bilberging - og da spesielt tungberging - ser ut til å være en god blanding av fysikk på roteloftet og komplett galskap. Kanskje det var det man skulle drevet med heller enn å kjøre skrivebord… Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 For et par timer siden stod jeg en stund på kaien vis-a-vis og fulgte med utviklingen. Det som har skjedd siden igår er at Torgeir Vareberg, med Skyssbåtservice har kommet inn med slepebåten SHJANDUR og en svær lekter. Oppå lekteren står to alvorlig svære kranbiler, med front mot styrbord. På babord side står en tredje bil, motsatt vei, med utsvingt bom og et betonglodd som kontravekt. Inne på land, ikke på kaien men på den kompakte steinfyllingen innenfor står kranene fra igår. De har hatt to stropper under THE FLING. På landsiden har kranene tak i stroppene og på lekteren holder kranbilene i motsatt ende. På denne måten har de fått justert THE FLING såpass at den er noenlunde "even keel" og løftet videre derfra. Da jeg var der var "badeplattformen" kommet over vannflaten. Der var stor aktivitet med minst 20 mann som arbeider med forskjellige ting - jeg ser også noen i rene fine "pekejakker", noen som kan tenkes å være oppfølging f.eks fra assuransen.... Pumpingen ser ut for å gå sin gang og de har flere slanger som det kommer vann fra. Her ser vi akterenden av slepebåten SHJANDUR, med THE FLING mellom seg og kaien. Luken i akterkant, inn fra "badeplattformen" var åpen og der gikk folk ut og inn hele tiden. Der ser det også ut for at de har en lenseslange. Vi skimter også vann som renner nedover "trappetrinnene" på styrbord side, sikkert fra en annen lenseslange. Etter en halvtimes tid var THE FLING kommet enda litt høyere i sjøen, men da kom snødrevet så jeg kjørte heller ombord i min egen POSEIDON II. Der var lunt og godt med en kaffekopp, en Twist og VHF'ene i bakgrunnen ;-) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Okkaby Svart 10.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 Var så jævlig vær, at jeg ikke orket kjøre nedom når jeg skulle hjem. Men tenker det kommer mer info i avisa neste dagene. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
-morten- Svart 10.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 Ser ut som de har kontroll og snart finner de vel ut hva som forårsaket vanninntregningen! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mr_Stian Svart 10.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 Det går seint. Dette bildet ble tatt nå 17.15. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 6 hours ago, subwoofer said: Bilberging (...) ser ut til å være en god blanding av fysikk på roteloftet og komplett galskap. Kanskje det var det man skulle drevet med (...) Mannskapet mitt driver med slikt. Doble skift på sommerstid når det er mest å gjøre, og seiler rundt vha crewbay vinteren :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Arne2 Svart 11.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2024 10 hours ago, Poseidon said: Pumpingen ser ut for å gå sin gang og de har flere slanger som det kommer vann fra. Veldig bra reportasje som gjør det mulig for oss alle å følge med! 11 hours ago, subwoofer said: Å spekulere i hvordan de kommer til å løse det, for så å få fasiten er en god måte å lære på. Ikke det at jeg har tenkt å bli skipsberger av den grunn. Ja ikke tvil om at det er mye god læring i denne tråden, både i forhold til framgangsmåte rundt berging og også rundt det som går på forsikring. Jeg har for eksempel en standard båtforsikring hos DNB/Fremtind som dekker 10% av forsikringsverdien ved berging. De alternativene som jeg har sett på har de samme vilkårene. Over i denne tråden så er det jo nevnt to selskaper som dekker 100%. Det er jo en veldig nyttig kunnskap å ta med seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.