Sinten Svart 13.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Flotters, då har eg jo arbeid ei god stund framover sjølv om eg ikkje skulle få tak i voksen med ein gong. Håper berre polyesteren har overlevd vinteren. Går det forresten an å støype i sånn temperatur som et er no om dagen, må eg i så fall bruke ekstra herder? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
la plancha Svart 13.Januar.2007 Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 du kan fint støpe en slik sak nå men bruk dobbel dose herder når du skal smøre pluggen ca 4% når du skal legge på matte behøver du ikke øke herdermengden da det produseres egenvarme under herdeprosessen. Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 13.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Superdupert De får unnskylde meg, fekk plutseleg mykje å gjere i morgo, så eg trur eg køyer no for å kunne begynne tidlig i morgo. Takk for hjelpen så langt alle saman og God Natt Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Seilaren Svart 14.Januar.2007 Del på Facebook Svart 14.Januar.2007 Fikk du gjort noe? Regner med vi får se bilder når det er ferdig Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sinten Svart 15.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2007 Fekk ikkje gjort så mykje som eg hadde håpa på . Er nesten ferdig med pluggen, så håper eg kan bli ferdig med den i løpet av veka og så smøre første strøket med polyester til helga. Kjem med bilete når det er blitt til noko som liknar ein konsoll Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Suzuki Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 En gang, et sted på nettet, så jeg en styrekonsoll av Jockey typen som var laget av syrefaste rør. Ikke plagsomt billig, men en smart løsning. Noen som veit hvor ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Frivakten Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 (redigert) Denne ? Redigert 26.Januar.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Sinten Svart 26.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Den lurte eg på å kjøpe også, men synst prisen var litt dyreste laget, ser han har sett ned prisen med 1000 kr no... Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
mavi Svart 26.Januar.2007 Del på Facebook Svart 26.Januar.2007 Denne ? Nå vet ikke jeg hvor mye kontrollboksen og det koster, men tviler på at det koster kr 5000... Ny koster konsollen ca kr 2300 på maritim og her er linken Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 27.Januar.2007 Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 Jasså, du må lure inn noe treverk ja Er ikke noe galt med tre. Så lenge man får litt deilig glassfiber og polyester rundt. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Suzuki Svart 27.Januar.2007 Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 nei, den jeg så, var beregnet til å sitte overskrevs over, altsåen Jockeysal type. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Sinten Svart 27.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 Her sel dei i alle fall nye konsollar, ikkje av syrefaste røyr riktig nok, men dei er av "jockeysal-type". Men den sida visste du nok om frå før... Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Espen C Svart 27.Januar.2007 Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 Denne ble jo fin det er sikkert ikke så vanskelig å bygge noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 27.Januar.2007 Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 (redigert) nei, den jeg så, var beregnet til å sitte overskrevs over, altsåen Jockeysal type. Vet hva du mener. Skulle gjerne vist om en slik. Har selv den rørmodellen (rattstamme) og har vært i tenkeboksen. En ide som ikke er ferdigtenkt, var å koble rattstammen på en eller annen måte til f.eks. en lang baugstige som kanskje 2 personer kunne sitte påskrevs over. Med en påskrudd soft sitteplate. Så var det sidekreftene da. Bakre feste i aluminiumsdørken?? Har en 14 fots Zodiac. Tenke.. tenke... Redigert 27.Januar.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Sinten Svart 27.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 Fikk du gjort noe? Har komt i gong, men er langt i frå ferdig, men den byrjer å ta form i alle fall Vart kanskje litt for "djup"?Har oppdaga at det er så pass mykje arbeid i å lag form at når den er ferdig kan eg like godt byrje å masseprodusere, då kan eg jo tjene litt pengar på "galskapet" Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Seilaren Svart 1.Februar.2007 Del på Facebook Svart 1.Februar.2007 Kan bli virkelig bra dette her ... Helt til støpingen Så ut som du hadde et fint verksted også.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sinten Svart 2.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2007 (redigert) Så ut som du hadde et fint verksted også.. Missuneleg? Kjem nok til å bli enno meir forsika dette prosjektet, er eg redd Har fått "spybyo" og kaster opp kvart 4. tastetrykk Men konsollen skal nok bli bra til slutt ja Lagt til: Her kunne eg spart meg for mykje tid og arbeid Redigert 2.Februar.2007 av Sinten (see edit history) Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
ola_dunk Svart 2.Februar.2007 Del på Facebook Svart 2.Februar.2007 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=1&tot=309 her har du det du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 2.Februar.2007 Del på Facebook Svart 2.Februar.2007 Missuneleg? Kjem nok til å bli enno meir forsika dette prosjektet, er eg redd Har fått "spybyo" og kaster opp kvart 4. tastetrykk Men konsollen skal nok bli bra til slutt ja Lagt til: Her kunne eg spart meg for mykje tid og arbeid Offdå! Der røyg den helgen og.. Du får ha god bedring Sinten... Du må ikkje tenka på den konsollen på finn. Din blir sikkert bedre.. Missunelege på verkstedet ja! Det kan eg godt innrømma! Vårt "arbeidsrom" e blitt et rotehål uten like! (bruker det også som lager av alt som burde kastes, men ikke vill kaste ) Har hatt plander om å bygge ut en verksted i lange tider, men det er ikke så lett på en bitteliten tomt i Stavanger Sko ha flytta te landet Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sinten Svart 2.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2007 Du må ikkje tenka på den konsollen på finn. Din blir sikkert bedre.. Satser på at konsollen min vert finare ja. Men no byrjer eg å lure på om min vert for høg. Meiner den er 70 cm høg, medan denne som var til salgs på finn.no er på om lag 55 cm . Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Sinten Svart 4.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2007 Offdå! Der røyg den helgen og.. Du får ha god bedring Sinten... Heldigvis ikkje heile helga . Føler meg betre i dag, og tok med meg konsollen ned i båten for å sjå korleis den tok seg ut. Eg synst ikkje den såg så aller verst ut, men den stakk 15-20 cm over ripa på båten så det kan kanskje sjå litt snålt ut for dei som ikkje er like innhabil som meg . Lurer på om eg skal kutte av 10 cm i bunnen, men dette kan eg jo like godt kutte av når konsollen er ferdig støypt, i staden for å kutte av pluggen. På den måten får eg jo litt lenger tid å gruble på også. Har ei flaske med sånn her ståande som eg tenkte kunne gjere nytten som formvoks når eg kjem så langt, men ser no at den er tynn som vatn. Er vel eigentleg denne "gamaldagse" sorten eg skal ha? Her er eit par bilete: Beklager dårleg bilete. Det var veldig mørkt i naustet og mobilkameraet mitt er ikkje akkurat det beste i verda. Ser dette for høgt ut? Og eit lite bilete til rago og Boywonder Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Seilaren Svart 5.Februar.2007 Del på Facebook Svart 5.Februar.2007 (redigert) Ser dette for høgt ut? Kansje det ser høyt ut, men det kommer litt ann på hvordan du vell ha det. Her er et bilde fra Withen min.. Her ser du konsollet ikke er stort høyere enn skottet på båten, og skottet på Withene er jo ganske lave. Ser ser kansje finere ut når konsollet er laft, men jeg får vondt i ryggen av å kjøre lengre distanser (1-2 timer..) Dersom du skal lang, kan det væren ein fordel av den er høy. Men hvis du vill at båten din skal være tøff, så kan du kansje beskære den litt.. PS. Ja eg veit at det står Yamaha motor på Men eg fekk den billig å det er det som styrer i min alder Redigert 5.Februar.2007 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
rago63 Svart 5.Februar.2007 Del på Facebook Svart 5.Februar.2007 (redigert) Flotte bilder, Sinten! Motorene dine står blanke og pene oppstilt tørt og godt! - Slik skal det være Jeg syns personlig at konsollen slik den er plassert nå blir for høy. Det er ikke særlig pent når den stikker langt over ripa på båten. Det du også må tenke på er kjørestilling når du styrer. Det ikke mye behagelig å ha rattet for langt nedenfor knærne heller En annen ting du kan benytte for å bedre rattstillingen er en vinkelbrakett til styresnekka som endrer vinkelen på rattet med 20 grader. (Kjøpes, ca 250kr. )Jeg brukte det på min 45 graders konsoll og fikk en bedre kjørestilling. Her bør du prøve deg litt fram... Ellers ser pluggen grei ut den Med tanke på innfesting; hva gjør du der? - Lager falskant eller bruker Alu-vinkler? Redigert 5.Februar.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Sinten Svart 5.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2007 Sjå der var de ja Høgden på konsollen din Seilaren såg jo fin ut, kor høg er den? Men det vert jo eit spørsmål om "komfort" framfor utsjåande, den høgde som var no verka i allefall veldig behagelg, men det er mogeleg at eg kan kutte av 5-10 cm utan at den vert noko ubehagelig. Til feste har eg først og fremst tenkt på falskant som du kaller det for rago, men i og med at eg ikkje har bestemt meg for høgde enno så vert nok denne kanten støypt på etterpå og er ikkje tatt med i pluggen. Men korleis denne kanten skal festast i botn veit eg ikkje. Gjennomgåande boltar går jo ikkje, og sjølvgjengande skruer heng vel dårleg, samtidig som eg lager hol i dobbeltbunnen som nok ikkje vert 100% tett sjølv med ein god klatt sika rundt. Alternativet må jo vere å støype fast ein finer bit i bunnen som eg kan skru den fast i eller liknande. Korleis er konsollen din festa Seilaren? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Seilaren Svart 5.Februar.2007 Del på Facebook Svart 5.Februar.2007 (redigert) Hei sinten! Båten står i ein love på Sandnes nå, så jeg vet ikke helt hvor høy konsollen er, men den er ikke mer enn ein 50 cm på det høgaste trur eg.. Er noen bilder fra vårpussen i fjor. Konsollet er festet med skruer rett gjennom skroget inn i den dobble bunnen. Det kommer noen dråper vann inn, men tømmer det ut bunnpluggen de gangene eg har båten på land i løpet av sessongen. (Det er ikkje mange desiliterne..) Her et bilde fra deler av den innvendige delen av konsollet. Du ser hvordan kanten, der skuene festes er er støpt. Den planken satt jeg inn en sommer girspaken datt av når eg ga gass. Så går skuene fra giret gjonnom konsollen og inn i fjølen. Her er heile konsollet. Et heilt standard og orginalt konsoll trur eg.. Hvis denne siden virker er det flere bilder her.. Redigert 5.Februar.2007 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.